Co jsme si odnesli z přednášek na Marketing Festivalu

Z Marketing Festivalu jsme se vrátili plní dojmů a nových informací. O oboje se s vámi rádi podělíme. Pokud jste se na konferenci nedostali nebo vás zajímá, co považujeme za nejpřínosnější, čtěte dál.

Co jsme si odnesli z přednášek na Marketing Festivalu
Co jsme si odnesli z přednášek na Marketing Festivalu

Z Marketing Festivalu jsme se vrátili plní dojmů a nových informací. O oboje se s vámi rádi podělíme. Pokud jste se na konferenci nedostali nebo vás zajímá, co považujeme za nejpřínosnější, čtěte dál. Protože máme každý v online marketingu jiné zaměření, shrneme každý nejlepší přednášky z oblasti, kterou se zabýváme. A na pomoc si půjčíme tweety ostatních účastníků. Takže pěkně postupně:

UX a Webdesign – Ondřej Janus

Data, Customers & the art of applying Psychology (Bart Schutz)

Bart donutil celý sál více se zamyslet nad psychologií a rozhodováním zákazníků. Každý z nás má v mozku dva systémy, které v různé momenty různě silně ovládají naše rozhodování – emocionální a racionální. Od těchto základů, které by měl znát každý UX designér, se dostal k tomu zajímavému.

„Nejdůležitější jsou důkazy!“ 

V přednášce ukázal teoretické psychologické poznatky v praxi na důkazech z A/B testování. Zapojení starého “emociálního” mozku a nového “racionálního” mozku při každodenním rozhodování. Zajímavý příklad: Při přemýšlení o spoření je více zapojena racionální půlka mozku a při zvažování půjček zase emoční část. Proto například u spořících účtů pomáhají testimonialy, zatímco u půjček je naopak lidé vidět nechtějí.

bart schutz marketing festival
Jak prodat drahou postel? Rozpočítejte její cenu na měsíční náklady po dobu její životnosti

„Nepouštějte se do marketingu bez základní znalosti psychologie.“

Poznání, co vaše zákazníky vede ke konverzi, je klíčové. Emoce nebo racionalita? Když poznáte, na jakou stránku osobnosti jednotlivé stránky webu působí, můžete je podle toho upravit. Pokud chcete, aby člověk dělal racionální rozhodnutí, nesmí ho rušit zbytečné prvky. Pokud mají rozhodnout emoce, tak je potřeba je do obsahu webu přenést. Pro účastníky Marketing Festivalu nasdílel e-book Online Consumer Psychology a nástroj pro A/B testování napojený na Google Tag Manager. Bartovu prezentaci najdete zde.

Frankenpage: Using A Million Little Pieces of Data to Reverse Engineer the Perfect Landing Page (Oli Gardner)

V Oliho přednášce zazněla spousta zajímavých poznatků z UX. Je však potřeba brát je s nadhledem, protože americký trh se od českého v lecčem liší. Všechno jsou to zajímavé podněty pro testování a už se těším, až je vyzkouším, jestli fungují i u nás. Slidy už najdete zde. Přednáška byla zábavná, vymazlená a doplněná o všechny možné efekty. Možná proto, že jí neříkal poprvé. Což ubralo na zajímavosti pro ty, kteří ji už v minulosti viděli. Třeba tady.

Ukázka ideální landing page Oli Gardner 
Ukázka “ideální” landing page podle Oli Gardnera. Zdroj: 2015.calltoactionconf.com/oligardner

PPC a video – Dominik Neckař a Jiří Novák

The Future of PPC Marketing in 2016 and Beyond (Larry Kim)

Larry upozornil na dva nejvýraznější trendy v PPC a doložil je daty:

  • Ceny za proklik stále narůstají a zvyšuje se tak tlak na ROI. Každou korunu, kterou zaplatíte navíc, abyste přebili v aukci konkurenci, musíte odečíst ze své marže.
  • Podíl mobilního vyhledávání neustále roste, ale je zde mnohem méně reklamních pozic než na desktopu. Z dat 2500 klientů Larry zjistil, že objem vyhledávání na mobilech a desktopu už je vyrovnaný. Google tu samozřejmě nevydělá tolik peněz jako u desktopu, takže přichází neustále s rozšiřováním reklamních formátů.
Graf podílu hledání dle zařízení od Larryho Kima
Graf podílu hledání dle typu zařízení od Larryho Kima

„Největší síla PPC reklamy je také její největší slabinou.“

Oslovuje totiž uživatele až v momentě, kdy je rozhodnutý o nákupu. Všichni inzerenti tak soupeří o tuto poptávku, ale nemají možnost ji nijak zvýšit. Proto Larry vyzval k hojnějšímu a správnému využívání Social Ads – placené inzerci primárně na Facebooku a Twitteru a vysvětlil svoje tipy, jak ji dělat správně. Klíčové je zaměření na zaujetí uživatelů a hledání opravdu dobrý příspěvků, které budou hodně sdílené. Na ty se zaměřte a věnujte jim klidně celý svůj měsíční rozpočet a ještě si ukradněte z dalších měsíců, protože jsme právě našli jednorožce a těch je velmi málo. U reklam na Facebooku i Twitteru totiž funguje nepřímá úměra, při které i mírně větší sdílení příspěvku výrazně snižuje náklady na počet oslovených uživatelů. Ale platí to i obráceně, pokud promujete příspěvek, o který nemá nikdo zájem, tak je to šeredně drahé. Proto je nesmysl rozdělovat rozpočet na příspěvky rovnoměrně. Larry vysvětlil i svůj koncept “Super Remarketingu”, při kterém ještě více zužuje cílení tak, že si svoji cílovou skupinu předchozích návštěvníků webu demograficky a behaviorálně omezí. Např. jen na ženy 25 – 50 let se zájmem o nákup módy.

Ukázka super remarketingu od Larryho Kima
Ukázka “Super Remarketingu” od Larryho Kima

Další zajímavou myšlenkou je people based marketing. Tedy známé Custom audiences nebo Customer match publika, které Larry srovnává s e-mail marketingem. Oproti němu mají jasnou výhodu. Publika můžete oslovovat tak intenzivně, jak potřebujete a nemusíte se bát, že se odhlásí z vaší databáze. Prezentace Larryho Kima už je také online.

The Day Google AdWords Changed Forever! (Brendan Almack)

Brendan navázal na Larryho Kima. V PPC doporučuje používat různé KPI pro akvizici nových klientů a pro reakvizici stávajících. Těm můžete nabídnout něco, co ani nemuseli vědět, že prodáváte. Díky předchozí zkušenosti uživatelů s vámi máte mnohem větší šanci na konverzi. Díky tomu můžete lépe využívat rozpočet a být více rentabilní. V ČR zatím není ve vyhledávání taková konkurence, aby byl tento postup nutný. V budoucnu však může přijít čas, kdy se tato technika stane nezbytnou. A je dobré se na ni připravit. Základem je segmentace návštěvníků v Google Analytics a vytváření různých remarketingových seznamů a pro ně různých kampaní s různými strategiemi nabídek. Ideální jsou vlastní publika z e-mailových adres. Umožňují oslovit i velmi úzkou skupinu lidí specifickým sdělením. Např. právě vlastní zákazníky, když vás opět hledají. Znovu zazněla dobrá strategie získávat iniciální návštěvnost z jiných kanálů. Ideálně ze Social Ads. Následně remarketingem oslovit tyto uživatele při jejich vyhledávání (RLSA) už personalizovanějším inzerátem. Díky dobré segmentaci víme, jakou kampaní jsme je prvně přivedli na web a co si na něm prohlíželi. 

Brendanovu prezentaci najdete tady.

Video for SEO, CRO, Social and Beyond! (Phil Nottingham)

Z přednášky Phila Nottinghama jsem si odnesl spoustu užitečných tipů:

  • Technologie nás oddělila od zákazníků, transakce je často ve virtuálním prostředí. Video buduje důvěru, vytváří silnější kontakt a zvyšuje povědomí o značce
  • Je třeba vytvářet obsah pro konkrétní publikum. Nemůžeme jen tak střílet naslepo. Na začátku každé kampaně musí být průzkum.
  • Použití vlastního obrázku u videa na Youtube zvyšuje CTR. Tedy míru spuštění videa.
  • Počet odběratelů zvětšuje dosah kanálu. Pokud je chceme, musíme ve videu lidem naznačit, že mají kanál odebírat. Jejich počet pak začne stoupat rychleji.
  • Řekněte lidem, co mají udělat. A to přímo. Když jim neřeknete, ať tam kliknou, napadne to jen některé.
  • Tvořte z videí playlisty. Zobrazují se ve výsledcích vyhledávání.
  • U videa pro Facebook myslete hlavně na mobily. Širokoúhlý rozměr není pro mobily vhodný. A myslete na to, aby lidi video zaujalo, i když se začne přehrávat beze zvuku.
  • O úspěchu vašeho videa na Facebooku se rozhoduje v jeho prvních 2 sekundách. Nikdo tady nemusí klikat na tlačítko Přeskočit. Stačí, že bude pokračovat dále na stránce.
  • Vymyslete videu poutavý název:

https://twitter.com/brundibara_/status/670642310363947008 Prezentaci najdete na tomto odkazu.

SEO a Linkbuidling – Michal Kašpar

Conquering International Search Markets: The key ingredients for international SEO success in competitive countries (Aleyda Solis)

Přednáška o tom, jak dělat SEO, když působíte ve více zemích, patřila mezi ty nejzajímavější. Odnesli jsme si z ní obrovské množství tipů pro práci s našimi klienty, pro které je toto téma aktuální. Jazyková mutace totiž není to samé jako mutace pro zemi. Každý trh se liší a je potřeba k němu přistupovat odlišně. Ani angličtina není ve všech zemích stejná. Proto bychom měli web přizpůsobovat spíše zemi než jen jazyku. A to nejen obsah, ale i design.

The New Age of Brand Building: Creative Link Building (Jason Acidre)

V této přednášce nám Jason přiblížil vliv linkbuildingu. Začal případovou studií. V ní ukázal nárůst návštěvnosti nejprve po zapracování on-page SEO auditu a následně po provedení kvalitního linkbuildingu. I když jsou on-page faktory důležité pro další kroky, neprojevují se samy o sobě nijak výrazně na výsledcích webu. Hlavním poselstvím přednášky bylo, že mezi on-page a off-page parametry je ještě jedna důležitá proměnná. A to obsah kvalitní pro lidi. Ten totiž získává odkazy přirozeně sám o sobě. Takové odkazy posunují web ve vyhledávání vzhůru nejvíce. Potvrdili jsme si, že content a linkbuilding jdou ruku v ruce. Více najdete v Jasonově prezentaci a na jeho Twitteru.

How I learned to love Instagram Ads (Pavlína Louženská - Zoot)

Mezi přednášky musím zařadit i jednu případovku. A to protože byla perfektně zvládnutá. I za pouhých 10 minut. Zoot.cz to na Instagramu prostě umí a my mohli vidět proč. Pavlína nám ukázala příklady toho, co jim fungovalo a co ne. Máme tak hromadu námětů, které co nejdříve otestujeme pro naše klienty nabízející produkty nejen z oblasti módy.

 

Branding – Petr Halík

The Brand Flip: Why customers now run companies and how to profit from it (Marty Neumeier)

Hlavní hvězda festivalu Marty Neumeier stál u zrodu produktů Apple, Adobe Systems nebo Hewlett-Packard. Za posledních 25 let získal jako grafik a textař stovky cen, teď učí firmy propojovat strategii a design služeb. Ve své přednášce představil principy z chystané knihy The Brand Flip. Hlavní myšlenkou The Brand Flip je, že značka si má své zákazníky utvářet a zdokonalovat. Takoví zákazníci jsou značce mnohem oddanější. Když se váš produkt stane symbolem, lidi o sobě budou jeho nákupem něco říkat. A za to rádi zaplatí více než jen za produkt.

„You can’t be a leader by following a leader.“

Řekl Marty a spustil lavinu tweetů. Tato věta lidi tak zaujala, že jim ani nevadilo, že se jejím tweetováním stávají právě těmi, kdo lídra následuje.

To byla trocha ironie na závěr. Jinak jsme si Marketing Festival užili a všechny informace budeme ještě dlouho vstřebávat. Za odkazy na prezentace děkujeme Artur Strzelecki. Všechny už nyní najdete na Slideshare Marketing Festivalu. A to ani zdaleka není všechno. Hromadu výživných informací jsme si totiž odnesli i z workshopů. Najdete je v tomto článku.