Co jsem se dozvěděl na exkurzi s názvem CopyCamp

V pátek 25. září jsem navštívil CopyCamp. Ten letošní nesl podtitul Zpátky do školy. Možná právě proto se konal na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Co jsem se na něm dozvěděl, co mě zaujalo a co létalo na konferenci Twitterem, vám napíšu v tomto článku.

Co jsem se dozvěděl na exkurzi s názvem CopyCamp
Co jsem se dozvěděl na exkurzi s názvem CopyCamp

V pátek 25. září jsem navštívil CopyCamp. Ten letošní nesl podtitul Zpátky do školy. Možná právě proto se konal na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Co jsem se na něm dozvěděl, co mě zaujalo a co létalo na konferenci Twitterem, vám napíšu v tomto článku. Tento rok nebyl CopyCamp ani tak o samotném psaní, jako spíš o obsahu obecně a způsobech jeho měření. Každá přednáška byla odlišná. Každá byla jinak zajímavá a v něčem nej. Proto je vezmu pěkně jednu za druhou.

Jakub Drahokoupil: Nedomnívejte se, měřte!

Ráno jsme začali pěkně zostra. První přednáška byla o důležitosti analytiky při psaní textů. Poselství bylo jasné: Měřte, měřte, měřte. Svým výsledkům věřte! Jakub Drahokoupil nás seznámil s ideální workflow analytického copywritingu a ukázal nám, jak úspěšnost textů na webu měřit. Všechno to můžete najít v prezentaci, kterou už vypustil na Slideshare:

https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/HaeWEXajNVftSi

A zajímavé věci kolovaly i na Twitteru. Moc jich však nebylo. Většina osazenstva auly FF se ještě marně pokoušela připojit na wifi.

Martin Šauer – jak probíhá lokalizace amerického projektu do češtiny

Téma prezentace Martina Šauera pro mě neznělo úplně zajímavě. A samotný popis toho, jak k dané zakázce přišel a jejího průběhu opravdu nebyl zábavnou řachandou. Nakonec ale přišla řada na poznatky, které mu projekt dal. Ty už zněly přínosně:

  • Americké přehnané nadšení a optimismus působí na Čechy podezřele.
  • Američani rádi používají zkratky. A to v takové míře, že to do češtiny není převeditelné. Proto bývá problém s udržením rozsahu textu.
  • Různé tvary plurálů v češtině bývají problémem pro software, který automaticky generuje texty.

Hlavním poselstvím přednášky bylo: Testujte obsah s koncovými zákazníky. Protože nových informací nebylo moc, tweetovalo se v podstatě jen toto:

https://twitter.com/olga_tweetuje/status/647335492611108864

Michaela Mužíková: 365 copytriků

Přednášku jsem si osobně přejmenoval na Žít copy. Míša nám v ní totiž předvedla, jak se copywritingem bavit, ukázat to světu a získat z toho zakázky, po jakých jsme vždy toužili.

Dostali jsme tak 7 triků, jak žít copy:

  1. Je skvělé dávat zdarma. Ale vážně zdarma. Ne výměnou za e-mail nebo s vidinou konverze. Prostě jen tak. Inspirovat se můžete v knize Ukaž, co děláš.
  2. Výdrž se dá natrénovat. 
  3. Pracuje-li se na něčem maličko každý den, bude to obrovské.
  4. V Česku chce dost lidí platit za dobrý text. A neví o tom, že chtějí copywriting. Prostě se vám ozvou, když uvidí, že děláte něco, co potřebují.
  5. 3 triky = 1 poptávka. Nejde o alegorii lajků a víček, ale ukázku toho, že obsah daný zdarma může přinášet ovoce v podobě poptávek po vašich službách.
  6. Je důležité naučit se říkat ne. Nemusíte brát každou práci. I když třeba vypadá zajímavě.
  7. Práci si jde celkem užívat. A Míša toho byla krásným příkladem.

Kdo dával při prezentaci pozor, tomu neunikla informace, že se chystá mobilní aplikace 365 copy triků. A co zajímavého se napsalo o této přednášce na Twitteru:

Nevím, jestli hrálo roli, že přednášející byla jedinou ženou mezi řečníky, ale pro mě se jednalo o nejsympatičtější přednášku. Obsahem i tématem se mnou silně rezonovala. Zapomněl jsem dokonce, že se už blíží oběd.

Josef Šlerka: Co napíšeš, to dostaneš!

Po obědě nám Josef Šlerka ukázal, jak funguje clusterizace dat a další vychytávky pro analýzu textů. Fakt, že počítač dokáže porovnávat texty na základě jejich struktury a najít mezi nimi podobnosti bez toho, aby vůbec rozuměl, o čem jsou, mě prostě dostal.

Stejně tak mě dostal způsob, jakým nám Josef ukázal možnosti využití těchto analýz. Rozdělení textů klasiků ruské literatury na základě podobnosti a to samé s Čapkovými díly  ještě nebyly tak zajímavé jako rozdělení politických stran na základě podobnosti jejich statusů na Facebooku.

Podobně zajímavé bylo i jeho vysvětlení pojmu homofílie na Facebooku: Dostanete takové fanoušky, jaký obsah budete tvořit. Když budete sdílet fotky s koťátky, tak budete mít na stránce milovníky koťátek. Když štěňátka, tak máte smůlu. A když budete sdílet pořád stejný obsah, budou ho lajkovat pořád stejní lidé. A možná je to časem omrzí. Vše opět podložil reálnými daty. Téma zaujalo a Josef bavil, takže na Twitteru bylo živo:

https://twitter.com/PavelUngr/status/647372377253376000 

https://twitter.com/Markethingcz/status/647375981062307840 

I přes vědecké téma byla přednáška Josefa Šlerky jednoznačně tou nejzábavnější.

Roman Hřebecký: Proč potřebuje copywriter designový proces

O tom, že copywriting bychom měli brát jako design, a to human-centered design, nám povídal Román Hřebecký z Pábení. Na prvním místě by podle něj měl stát zákazník, poté jeho byznys a až na konec můžeme psát o používaných technologiích. Základem copywritingu je vytvoření brandstory. K tomu stačí několik zásadních kroků:

  1. Udělat hloubkový rozhovor s klientem
  2. Dokonale pochopit jeho brand.
  3. Poznat obavy a očekávání zákazníků klienta.

Třetí bod se neobejde bez toho, abyste šli přímo za zákazníky klienta a sepsali s nimi mapu očekávání. Zajímavým postřehem bylo, že před klientem není dobré nazývat tento krok výzkumem. Toho by se lekli, protože si myslí, že výzkumy jsou drahé a zbytečné. Řekněte jen, že si potřebujete něco u zákazníků ověřit. Závěrem Roman dodal: „Nevěřte analýzám od stolu. Často způsobí jen paralýzu z analýzy.“ A na sociálních sítích byl opět čilý ruch:

https://twitter.com/Smutkovo/status/647379759253557252 

https://twitter.com/blueberryapps/status/647380085914378240 

Tuto přednášku považuji jednoznačně za copywritersky nejpřínosnější.

Pavel Rosenlacher: Neuromarketing přiměje zákazníky koupit to, co vědomě nechtěli

Po dvou skvělých přednáškách přišla jedna slabší. A to i přesto, že téma neuromarketingu je atraktivní a i my V PROFICIU se o něj aktivně zajímáme. Slajdy však byly plné textu, ze kterých jsme se moc přínosných informací nedozvěděli.

Z poznatků stojí za zmínku, že 70 – 90 % nákupních rozhodnutí ovlivňují emoce, což je dobré mít na paměti. Zajímavým postřehem je i to, že nás odmala učí, abychom se dívali lidem do očí. Při koncipování reklamy je dobré na to myslet. O přednášce nejlépe vypovídá odezva na Twitteru:

https://twitter.com/PavelUngr/status/647388670975213568 

Pokud mám na přednášce najít nějaké nej tak, že nejlépe splnila zadání Zpátky do školy.

Adam Reinberger: Vloggování – jen nová forma deníčku nebo budoucnost marketingové komunikace?

Přednáška Adama o vloggování byla skvělou ukázkou tvorby obsahu jinak než psaním. Nechal nás nahlédnout do zákulisí asi nejvíce se rozmáhajícího trendu v content marketingu.

Cennou informací bylo, že značky jsou líné tvořit kvalitní obsah. Proto jsou rády, když si můžou nechat obsah vytvářet. A video teď prostě frčí. To nahrává vloggerům a jiným youtuberům a dělá z nich důležité hráče v marketingu.

Za zmínku stojí také to, že vlog je dnes již standardním žánrem videa. Nachází se někde na pomezí reportáže a dokumentu. V reklamě se s ním tedy musí počítat. Více si přečtěte v nejlepších tweetech:

https://twitter.com/alzbetamalkova/status/647408061427138561

Přednáška byla pro mě tím nejlepším copy offtopicem, který zazněl.

Karel Novotný: Copy + brand

Karlova vystoupení se těžko interpretují. Ukazuje na nich zcela zjevné věci, kterých si však běžně lidé na značkách nevšímají. Tím se vám zavrtá do hlavy a nasadí tam brouka, který vás donutí přemýšlet o vlastní značce jinak.

Tentokrát pojal přednášku jako interaktivní show. Na “pódium” si pozval pět dobrovolníků a na nich ukázal, jak se značka (ne)má prezentovat. A to pomocí pěti úkolů týkajících se pěti slov, jejichž první písmena tvoří magické slůvko.

  • Behave – nestačí nastavit hodnoty uvnitř, značka je musí odrážet vším, co dělá a říká.
  • Razor – značka musí vždy o sobě to hlavní říct během 30 sekund.
  • Audience – značka musí znát své publikum. Nejde jen o zákazníky, ale i o komunitu kolem.
  • Noname – pokud značka neumí říct, kdo je, nepomůže jí ani slogan nebo logo.
  • Deliver – Hlavním úkolem značky je naplnit a překonat očekávání. Doručit něco nad rámec spokojenosti. Dnes už nestačí mít kvalitní produkt. Co běželo o Karlovi na sociálních sítích?

https://twitter.com/olga_tweetuje/status/647423409979293696

A nej této přednášky? Nejlépe naplnila očekávání a doručila něco nad rámec spokojenosti.

Martin Svetlík: O vztazích ke značkám, které jsou často jako vztahy mezi lidmi

Tuto přednášku už jsem bohužel kvůli časovému skluzu konference a mému přesně naplánovanému odjezdu nestihl. Tak vám ji zprostředkuji alespoň těmi nejlepšími tweety.

https://twitter.com/Markethingcz/status/64742651661217382 

A to je z mých dojmů a poznatků z Copycampu 2015 vše. I přes drobné nedostatky jsem si svůj první CopyCamp moc užil a na příštím rozhodně nebudu chybět. A na závěr ještě jeden tweet.