Jak uchopit ten internetový marketing?

Ač se tomu může někdo bránit, online marketing je pro byznys v mnoha oborech velmi důležitý. Internetová generace dorostla, její kupní síla roste a jinak tomu už nebude. Investice do internetové reklamy v posledních letech tomu jen nasvědčují a to jsou uvedená čísla ještě velmi podhodnocená oproti realitě. Nedivil bych se, kdyby už nyní byl internet druhým nejsilnějším médiatypem po televizi.

Jak uchopit ten internetový marketing?
Jak uchopit ten internetový marketing?

Ač se tomu může někdo bránit, online marketing je pro byznys v mnoha oborech velmi důležitý. Internetová generace dorostla, její kupní síla roste a jinak tomu už nebude. Investice do internetové reklamy v posledních letech tomu jen nasvědčují a to jsou uvedená čísla ještě velmi podhodnocená oproti realitě. Nedivil bych se, kdyby už nyní byl internet druhým nejsilnějším médiatypem po televizi. Investice do internetové reklamy v letech 2009-2012 Internet nabízí k propagaci mnoho možností - pozice ve vyhledávání (SEO a PPC), reklamní prostor na stránkách (bannery a kontextová reklama), e-mail marketing, Facebook, cenové srovnávače, affiliate, populární inbound a content marketing nebo další formy různých partnerství. Pokrýt všechny oblasti není ani snadné ani levné a hlavně nemusí být vhodné. Z možností je třeba důkladně vybrat ty, které se nám hodí. Konkrétním příkladem toho, jakou cestou se nevydávat, může být mnoho „hurá akcí“ typu – spadly nám tržby, takže potřebujeme nějaké SEO, koupíme e-mailovou databázi a pošleme nabídku (spam) nebo spustíme Facebook a koupíme fanoušky, to nám musí nějaké prodeje nebo leady přinést. Takže jakou zvolit strategii, abychom nevyhazovali peníze z okna a neupínali naděje špatným směrem? aaa-strategie-online-marketingu

Krok č. 1

Pro důvěryhodné a obsahově kvalitní stránky s definovaným cílem zajistíme relevantní a kvalitní návštěvnost, u které je nejvyšší pravděpodobnost, že bude konvertovat. Návštěvnost z vyhledávání (PPC i SEO) je rozhodně možným zdrojem kvalitní a relevantní návštěvnosti. Potvrdíme si to tím, že v Google Analytics (nebo jiném analytickém nástroji) zkontrolujeme, z jakých vyhledávacích dotazů (klíčových slov) přišli lidé na web. V případě PPC si zobrazíme reporty vyhledávacích dotazů z Skliku a AdWords (nezaměňovat s klíčovými slovy) a opět zjistíme, kdo co hledal, než se dostal na web. Důležité je zkontrolovat, zdali to jsou skutečně vysoce relevantní dotazy, které naznačují, že hledající člověk je v pokročilejší fázi nákupního procesu a zajímá se skutečně o to, co nabízíme. Pokud se jedná o dostatečně velký vzorek pro analýzu, tak jsme hotovi.

Krok č. 2

Analyzujeme, jak se tato skupina návštěvníků přeměňuje v zákazníky. Je to v takové míře, že to dává obchodní smysl? Pokud je odpověď ANO, tak začneme promyšleně investovat prostředky do zvýšení návštěvnosti. Je třeba počítat s tím, že už nebudeme cílit tak přesně. Začínáme totiž oslovovat i lidi, kteří jsou spíše v počátečních fázích nákupního procesu. Přeměnit je v zákazníky bude samozřejmě vyžadovat více úsilí. Tím pádem nemůžeme ani očekávat v takové míře okamžitou návratnost. Konkrétně se můžeme ve vyhledávání zaměřit na příbuzné fráze, využít bannerové kampaně s remarketingem pro posílení značky nebo zvýšit návštěvnost z tématicky příbuzných webů, kde předpokládáme výskyt naší cílové skupiny. Možností je opravdu hodně a nemusíme se omezit jen na online. Pokud je odpověď NE, tak analyzujeme, proč vysoce kvalitní návštěvnost, která by měla konvertovat, nekonvertuje a nic nám obchodně nepřináší. Je to konkurenceschopností, cenou, problémem v použitelností webu? Zde je pár otázek, které si pokládáme při hledání odpovědi.

  • Odpovídá obsah webu vyhledávání zákazníků?
  • Orientují se návštěvníci na webu?
  • Vypadá web důvěryhodně a profesionálně?
  • Vedeme návštěvníka k akci a usnadňujeme mu volbu?

Pokud zjistíme, kde může být problém, tak ho odstraníme a zaměříme se opět na zvýšení kvalitní návštěvnosti. Když zjistíme, že to začalo dávat obchodní smysl, tak se poplácáme po ramenou, postupujeme na další úroveň = zvyšujeme návštěvnost. Může se stát i to, že v oboru, ve kterém působíme, to nefunguje tak, že by lidé poptávali či kupovali na základě návštěvy webu. Tím hlavním zdrojem nových poptávek může být doporučení (WOM – Word-of-mouth) nebo přímé obchodní oslovení. Pak bude náš web jen pěknou prezentací, kam dorazí lidé, kteří znají naši značku. SEO, PPC a další akviziční kanály tady prostě nepotřebujeme a investování do nich nedává obchodně smysl. Spíše se zaměříme na PR a budování zákaznických vztahů, aby nám zákazníci neutíkali.

Krok č. 3

Soustavně zvyšujeme obchodní výkonnost stránek a dlouhodobou hodnotu zákazníků. V podstatě padnou dvě hlavní otázky: „Šlo by z aktuální návštěvnosti vytěžit více?“ a „Jak zajistit, aby se mi zákazníci vraceli a nakupovali více?“. V prvním případě se ponoříme do analýz použitelnosti, upravujeme a testujeme změny na vstupních a klíčových stránkách. Testovat se dá nespočet věcí, ale nejvíce je dobré se zaměřit na formu komunikace benefitů a cen společně s call-to-action prvky. Důsledně sledujeme dopad na míru konverze. Pro vytěžení maxima z již získaných zákazníků a kontaktů přichází na řadu zase jiné kanály. E-mail marketing s přidanou hodnotou pro zákazníky, kde se budeme držet pravidla segmentovat a nespamovat. Zapojíme techniky up-sellingu a cross-sellingu. A toto je i ideální prostor pro Facebook, kde lze příjemně budovat komunitu a zvyšovat angažovanost.

Doporučení na závěr:

Přidržení se tohoto postupu nám ušetří peníze, nervy a dodá kvalitní informace. Přiveďme na náš web kvalitní návštěvnost, zjistěme, jak se chová a podle toho postupujme dál. Investovat do zvýšení návštěvnosti, pokud nemáte na solidním vzorku s jistotou změřené, že to dává obchodní smysl, není správná cesta.