Nejužitečnější informace z Heureka Roadshow

Už popáté vyjeli zástupci Heureky na roadshow, aby zblízka představili její fungování, rozdali pár cenných rad a zodpověděli dotazy. My jsme samozřejmě nemohli chybět. Jaké důležité informace jsme si ze setkání odnesli?

Nejužitečnější informace z Heureka Roadshow
Nejužitečnější informace z Heureka Roadshow

Už popáté vyjeli zástupci Heureky na roadshow, aby zblízka představili její fungování, rozdali pár cenných rad a zodpověděli dotazy. My jsme samozřejmě nemohli chybět. Jaké důležité informace jsme si ze setkání odnesli?

Co je vůbec Heureka Roadshow?

Workshop Heureka Roadshow je zaměřen především prakticky. Nás nejvíce zajímalo administrátorské prostředí a vhled do principů funkcí kampaně. 

Dozvěděli jsme se ale i o principech párování a nejčastějších chybách, kterých se obchody dopouští. Užitečné byly i informace o XML feedu a jeho elementech. O ty nejužitečnější informace se teď s vámi chceme podělit.

Obecně o Heurece

  • návštěvnost 3,3 milionů uživatelů měsíčně,
  • zaregistrováno zhruba 37 600 obchodů,
  • 15 700 obchodů využívá PPC režim,
  • 14 400 obdrželo certifikát Ověřeno zákazníky.

Srovnání free verze a PPC kampaní.

Certifikát Ověřeno zákazníky vám zpřístupní další funkce

Certifikát Ověřeno zákazníky je pro velkou skupinu uživatelů důležitým faktorem v procesu rozhodování. 

  • 89 % zákazníků si přečte recenze na produkt.
  • 29 % si je přečte téměř pokaždé. 

Součástí této služby je zpětná vazba od zákazníků v podobě dotazníků. Na základě kladných hodnocení získá obchod certifikát, jehož logo se začne zobrazovat ve výsledcích hledání. Po jeho získání jsou obchodu v administraci zpřístupněny další funkce, konkrétně Bidding Sortiment Report.


Pro 66 % lidí je certifikát jedním z faktorů při výběru obchodu, kde nakoupí.

Zpětná vazba je užitečná také pro hodnocení samotného obchodu. Procentuální hodnocení spokojenosti zákazníků je vypočítáváno ze zpětné vazby za posledních 90 dní. 

Při velmi dobré zpětné vazbě získává obchod zlatý certifikát. Ten už sice nové funkce nezpřístupňuje, ale jedná se o prestižní věc pro zákazníky.

V administraci Heureky je potom možné pro důkladnější analýzu stáhnout souhrn recenzí obchodu a produktových recenzí, či si zobrazit statistiky dotazníků.

Heureka Košík k vám dostane více zákazníků

Košík umožňuje nákup přímo přes Heureku. Službu lze využívat jen s certifikátem Ověřeno zákazníky. Po zavedení získá obchod i nálepku Garance nákupu, což znamená, že Heureka následně řeší případné problémy s dodáním.

Pokud je ve výpisu obchod s aktivovaným Heureka Košíkem, vždy se zobrazuje nahoře před těmi bez košíku, a to bez ohledu na bidding.

Další výhodou pro obchod je, že po vložení produktu do košíku se uživateli zobrazí příbuzné produkty ze stejného obchodu.


Pro využívání Košíku musí být ve feedu vyplněny všechny potřebné tagy.

Službu jde také dočasně deaktivovat skrze e-mail. Pokud ji chcete zrušit úplně, musíte napsat písemnou výpověď a na e-mail ji zaslat oskenovanou.

Jak funguje feed a předávání informací?

E-shopové systémy mají zpravidla funkci exportu produktů do XML feedu, což je soubor, který obsahuje souhrnné informace o produktech. Aby bylo pro srovnávače možné získávat tyto informace od velkého množství obchodů, musí být XML feed standardizovaný.

Feed obsahuje tagy (elementy), které odlišují jednotlivé informace vztahující se ke každému produktu. Některé tagy jsou důležité a tudíž povinné. Zahrnutí těch nepovinných vám pak zlepší kvalitu feedu. 


Struktura XML kódu. Heureka stahuje feed e-shopu cca každé dvě hodiny.

Párování probíhá v první řadě na základě tagu PRODUCTNAME. Pokud jsou v databázi Heureky zahrnuty produkty se shodným tagem, je vytvořena produktová karta se známým žebříčkem obchodů a porovnáváním cen.

Ve fulltextovém vyhledávání rozhoduje zprvu shoda klíčového slova. Z toho důvodu je potřeba uvádět ve feedu co nejpřesnější název produktu.

Povinné tagy

Ve feedu se bude vždy nacházet tag SHOPITEM, který identifikuje balíček informací pro jeden produkt, obsahuje proto další tagy. Musíte si dávat pozor na ty povinné, které ovlivňují párování produktů v základu. Jsou to: CATEGORYTEXT, PRODUCTNAME, PRODUCT a GIFT.

  • SHOPITEM — informace o konkrétním produktu, které jej specifikují; má-li produkt více verzí (např. barva, velikost atd.), pro každou kombinaci je třeba mít unikátní SHOPITEM, který se bude lišit parametry.
  • CATEGORYTEXT — textový řetězec, který uvádí cestu do specifické kategorie Heureky. Pokud neexistuje kategorie, která by odpovídala, nezařazujeme produkt jinam. Pokud není jasné, kam produkt zařadit, stačí dohledat ostatní podobné produkty a řídit se podle nich.
    Pro urychlení párování je potom užitečné uvádět CATEGORYTEXT včetně „Heureka.cz“ na začátku řetězce. Párování je totiž v tomto případě prováděno automaticky. Bez uvedení musí produkty projít rukama administrátorů, kteří je párují ručně a proces je tak časově náročnější.
  • PRODUCTNAME — přesný název produktu. Dle specifikace musí obsahovat „Výrobce + Typ/​Řada + Popis varianty / Produktové číslo“. Pokud není znám výrobce, je možné uvést alespoň dodavatele/​distributora. Nastane-li situace, že obchod dováží zboží sám a nevyužívá k tomu jiného prostředníka, je možné zapsat název obchodu do tagu BRAND a ten používat v PRODUCTNAME místo výrobce. V budoucnu Heureka plánuje zavést do PRODUCTNAME jako povinné i produktové číslo, zejména v kategoriích aku nářadí a sanitární techniky.
  • PRODUCT — rozšířený název produktu. Do PRODUCT je nutno vždy zopakovat obsah PRODUCTNAME a potom přidat onu rozšiřující informaci. Povolené jsou údaje o prodloužené záruce, servisu zdarma, případně o službách spojených s produktem.

Nepovinné tagy

Nepovinných elementů je ve feedu více, ale následující patří k těm důležitějším.

  • PARAM — obsahuje informace, které jsou využívány pro filtraci. Skládá se z tagu PARAM_NAME (název parametru) a VAL (jeho hodnota). V důsledku uvedení tagu se na produktové kartě zobrazí filtry v podobě rozbalovacího menu.
    Když tedy uživatel vyhledá kupříkladu triko vyhovující střihem, ale požaduje jinou barvu, zvolí si ji ve filtru a ve výpisu obchodů zůstanou jen ty, které takový produkt nabízí. V současnosti je využívání tohoto tagu velká konkurenční výhoda.
  • EAN — unikátní číslo uvedené pod čárovým kódem produktu. Dnes se podle něj páruje jen v kategoriích Knihy, Učebnice, Mapy a průvodci, Filmy, Hudba a Komiksy. Heureka používá třináctimístnou variantu. Pokud obchod používá kratší, osmimístnou variantu, stačí jej zleva doplnit pěti nulami do třináctimístné varianty.
  • IMGURL — cesta k obrázku produktu. Obrázek by měl obsahovat bílé pozadí bez dodatečného textu a bez dárků, které nejsou součástí celku. Heureka u produktů ponechává všechny obrázky. Formát obrázku by měl být png a rozlišení 175 px × 175 px.
  • DESCRIPTION — detailní popis produktu. Měl by obsahovat opravdu pouze popis, takže je vhodné vypustit zmínky o dopravě zdarma, dárcích atd. Pro tato sdělení jsou ve feedu speciální tagy.
  • GIFT – speciální tag pro položku, která zákazníkovi přijde zdarma s produktem. Dárků může být i několik, ale tag nefunguje pro uživatelský výběr z více dárků, na což je třeba dát si pozor. Velmi často se stává, že dárky a bonusy jsou uváděny v tazích PRODUCTNAME a PRODUCT, což je ale špatně a komplikuje to párování.

Pro shrnutí je potřeba dávat si pozor na správnou kategorizaci, uvedení výrobce, distributora či brandu, mít pro každou variantu produktu separátní SHOPITEM a v souvislosti s tím mít vyplněny také tagy PARAM pro bližší specifikaci variant.

Dojmy z workshopu

Heureka nabízí spoustu výhod pro obchody a workshop byl skvělou příležitostí si je připomenout a prohloubit si jejich znalosti. Největší přínos pro nás měla prezentace feedu, ve které přednášející vysvětlili, jak správně používat elementy, jaké informace do nich uvádět a kterým se naopak vyhnout. 

Heureka také naznačila svůj budoucí vývoj a některé plánované změny, o kterých bude informovat prostřednictvím svého blogu. Máme se na co těšit.