Report ze SEO Restartu 2019

SEO Restart patří mezi tradiční marketingové akce, na kterých prostě nemůžeme chybět. Letošní ročník byl nabitý informacemi pro začínající markeťáky i ostřílené SEO specialisty. V Divadle pod Palmovkou vystoupila řada českých i zahraničních řečníků, kteří mluvili o práci s daty, prezentovali případové studie nebo nám kladli na srdce to, jak je důležité nezapomínat na úplné základy. Každý si určitě našel informace, které mu přinesly něco nového. A vy se je můžete dozvědět právě teď.

Report ze SEO Restartu 2019
Report ze SEO Restartu 2019

SEO Restart patří mezi tradiční marketingové akce, na kterých prostě nemůžeme chybět. Letošní ročník byl nabitý informacemi pro začínající markeťáky i ostřílené SEO specialisty. V Divadle pod Palmovkou vystoupila řada českých i zahraničních řečníků, kteří mluvili o práci s daty, prezentovali případové studie nebo nám kladli na srdce to, jak je důležité nezapomínat na úplné základy. Každý si určitě našel informace, které mu přinesly něco nového. A vy se je můžete dozvědět právě teď. 

Alexander Breitenbach – Google and the Future of Search

Alexander Breitenbach přednášel o hodnotících faktorech pro Google, o Mobile First Indexu, kam směřuje, co je pro něj relevantní a co ne. Připomněl také, co považuje Google za důležité a na co bychom se tedy měli soustředit. Je to:

  • Obsah,
  • technické faktory,
  • popularita/​autorita,
  • uživatelské chování,
  • zpětné odkazy,
  • stáří domény,
  • rychlost,
  • a další.

Dále zdůraznil, že Google nefunguje pouze jako vyhledávač. Při zadání určitého dotazu vám zobrazí tak komplexní informace, že není potřeba proklikávat se na konkrétní web. Když se například zeptáte na rok narození nějakého člověka, dostanete k tomu i další data o něm. V tomhle se Google neustále zlepšuje a my mu můžeme pomoct tím, že mu budeme dodávat strukturovaná data. Alexandr přinesl zajímavé zamyšlení o budoucnosti a směřování vyhledávání. Vyhledávače jsou čím dál tím inteligentnější a je velmi pravděpodobné, že výsledky vyhledávání, podoba výpisů a hodnotící faktory se budou v čase měnit a vyvíjet. Kroky, které budeme realizovat, bychom proto měli rozmýšlet s ohledem na budoucnost.

Michal Pichlík – Content je king, ale…

V Michalově přednášce jsme si zopakovali, jak je důležitý obsah, ale zároveň i to, že jen samotný text prostě nestačí. Obsah musíte dobře rozčlenit (obsahové UX), aby měl čtenář chuť ho vůbec číst. Mezi základní a nejčastější chyby v obsahovém UX patří:

  • Špatné formátování,
  • dlouhý text v bloku,
  • absence odrážek,
  • chybějící podnadpisy,
  • holý text bez vizuálních prvků.

Klidně si udělejte checklist, podle kterého pojedete a který zaručí, že na nic z toho nezapomenete. Usnadní vám to práci i při zadávání textů pro ostatní kolegy. Před psaním článku se také vždy zamyslete nad tím, proč by ho vlastně čtenář měl číst a udělejte maximum pro to, abyste jeho očekávání naplnili. Nejdůležitější informace dejte nahoru, protože se může snadno stát, že se uživatel nedostane až na konec.  Dobré je také pracovat s HubPages. Michal jejich hlavní cíle shrnul následovně:

  • Měly by vyřešit problém návštěvníka,
  • podat vyčerpávající informace o 1 tématu na 1 URL s odkazy na podtémata,
  • měly by sloužit k lepšímu pochopení našeho webu vyhledávačem,
  • přinést větší počet stránek procházených návštěvníkem, a s tím spojený delší čas strávený na webu.

Z této přednášky je určitě dobré odnést si to, že pro skvělý obsah potřebujete i skvělý vzhled. Pro ilustraci nám Michal ukázal výkonnost obsahových stránek v neupraveném a následně ve formátovaném stylu dle jeho doporučení. Věnujte textům péči, vyhrajte si s vizualizacemi a prezentací a budete sklízet nejen SEO ovoce. 

Daniel Duriš – Kamenný obchod, ako sa presadíš lokálně?

Daniel se ve své přednášce věnoval především Google My Business a jeho možnostem. Vypíchl některé zajímavosti, mezi nimi například rankingové faktory:

  • Relevance (jak dobře máte profil vyplněný a jak moc splňuje parametry),
  • vzdálenost (jak jste blízko tomu, kdo hledá – zjišťuje se na základě IP adresy),
  • důležitost (sem spadají známá místa jako muzea, známé značky apod.).

Google klade na Google My Business stále větší důraz. Snažte se mít vždy vyplněné vše, co jde a používejte příspěvky. Aktuálně jsme z nich ani my, ani Daniel, nezaznamenali větší výsledky, ale je to prostor zdarma navíc a můžete informovat o svých akcích či produktech. Zaměřte se také na fotografie. Pokud vám je vkládá veřejnost, nahrajte je v hezčím rozlišení a lépe vyfocené. Může se totiž stát, že zákazníci občas nahrají i fotky, které s vámi úplně nesouvisí. Další zajímavou věcí je Service Areas. Ty jsou vhodné především pro služby, které jsou poskytovány na větším území – opraváři, stěhovatelské služby apod. Můžete zaznačit, jaký máte dosah, a na tom území se budete zobrazovat. Důležité je zároveň reagovat na otázky (k tomu dobře poslouží Real Time komunikace) a na recenze. Nezapomeňte si otagovat jednotlivé pobočky, abyste mohli pomocí Google Analytics vyhodnocovat výsledky.  Tip: Pro získání zajímavých dat nám Daniel doporučil online Google Barometer.

Martin Žatkovič a Šárka Jakubcová – Analýza klíčových slov na maximum: Automatizace a interpretace

Martin Žatkovič v tandemu s Šárkou Jakubcovou se podívali na zoubek analýze klíčových slov z hlediska automatizace a interpretace. Martin se při automatizaci zaměřil hlavně na klasifikaci a clusterizaci. Pokud vás toto téma zajímá detailněji, mrkněte na jeho stránky, kde se o tématu více rozepsal. Šárka mluvila o tom, jak předávat analýzu klíčových slov a čeho se vyvarovat:

  • Dávat co nejvíce dat a to i ta, která nejsou vůbec potřeba,
  • odpojení od businessu klienta (pořádně nevíte, čím vším se klient zabývá a co je jeho cílem),
  • klíčovka pouze pro SEO (používejte ji v celém marketingu),
  • unifikace výstupů (stejná data v každém oboru),
  • klient si musí interpretovat data sám.

Než začnete bezmyšlenkovitě klientovi říkat, kolik má vytvořit nových vstupních stránek, zamyslete se, zda bude stránka dostatečně relevantní, jestli má pro klienta nějaký význam, dokážete na ni získat kvalitní obsah a jestli něco přinese. Pokud si na všechno odpovíte ano, založte ji.

Thea Windisch – The untold secret to mastering SEO: Soft skills

Přednáška byla trochu z jiného soudku. Thea zdůraznila to, že pro velkou část práce SEO konzultanta je důležitá komunikace. Zaměřila se proto na soft skills a tipy, jak je zlepšovat. Používejte správné argumenty a „kouzelná“ slova typu:

  • Zdarma,
  • soutěž,
  • silná přídavná jména,
  • protože,
  • my,
  • opravit,
  • metafory.

Další najdete v její prezentaci.  Pomůže vám i to, když si nachystáte data, která budete moct prezentovat. Připravte se na otázky, které mohou padnout. Pracujte s reálnými čísly a informacemi. Když nemáte čas, priorizujte si práci a začněte tím, co je důležité. Vysvětlete klientovi, co to je SEO a jak funguje. Naučte ho to a bavte se s ním o jeho byznyse. Zkuste si takovou schůzku nanečisto. Trénujte nejlépe na někom, z koho nejste ve stresu (např. rodina, přátelé apod.). Thea říká, že není dobré trénovat s kolegy, protože ti vám rozumí a mnoho otázek je nenapadne. Budujte důvěru, poslouchejte 3x více, než mluvíte, získejte co nejvíce informací a buďte upřímní.

David Brenner – Testování v SEO, tipy a praxe pro všechny

Proč dělat testy? Co a jak testovat, jak test připravit, nasadit a vyhodnotit? Odpovědi nám dal právě David. Testujte, abyste se zbavili domněnek a získali argumenty. Díky testům se také dozvíte, který úkon bude mít jaký dopad a co prioritizovat. V SEO můžete zkoušet různé metadescriptiony, titulky, strukturovaná data a mnohé další. Vždy pracujte s referenčním vzorkem a srovnávejte s tím kontrolním. Nástroje, které se vám k tomu budou hodit, jsou:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • Collabim,
  • nebo Marketing Miner.

Dataset by měl být dostatečně velký a mít optimální metriky, jedna položka by neměla být součástí více testů. Snažte se, aby na vaše data měla sezónnost a trendovost minimální vliv. Dobré je, aby měly produkty podobnou životnost. Dejte si pozor na změny v algoritmech a proměny vzorku během testu, metriky na hranici měřitelnosti či pozdní měření.

Tomáš Havlík – Význam Dynamic Search Ads pro SEO

Hlavním poselstvím této přednášky bylo, že se má SEO kamarádit s PPC. Kromě toho se nás ale Tomáš snažil nalákat na výhody DSA:

  • Dá se cílit na větší obsah vyhledávacích dotazů,
  • šetří čas jak v rámci kreativy, tak při tvorbě a optimalizaci kampaní,
  • vybere nejrelevantnější LP pro konkrétní dotaz,
  • uživatelsky příjemnější nadpisy,
  • inzeráty jsou univerzálně platné,
  • v titulku může být více znaků než v PPC.

Artur Galstyan – Jak bance „zapnout“ SEO

Artur nám povyprávěl o úspěchu s webem MONETA Money Bank. Ten nikdy nebyl optimalizovaný, byl pomalý, měl spoustu 404 a neviditelných stránek, plno duplicit a špatných interních odkazů. Přesto se jim podařilo z něj udělat fungující web. Pomohlo jim k tomu:

  • Vytvořit SEO průvodce pro vývoj i obsah,
  • spolupráce s UX a dalšími specialisty,
  • příprava mapy přesměrování staré struktury na nový web,
  • analýza tisíce výrazů paralelně s UX výzkumem,
  • remapping odkazů a návrh strategie linkbuildingu,

A co jim to přineslo?

  • Více než dvojnásobný růst v celkovém organiku,
  • výrazný růst napříč organickou návštěvností produktové sekce,
  • další desítky tisíc návštěv na nových sekcích jako poradna, slovník pojmů apod.,
  • adresují podstatně více klíčových slov na první stránce.

A to všechno zabralo zhruba 1 000 hodin ve spolupráci s agenturou.

Vincent van Scherpenseel – Why not to build a monitoring crawler 

Na přednášce Vincenta jsme se dozvěděli, jaké měl ContentKing problémy při vývoji a jak je řešili. V nástroji se zaměřili na napodobení Google bota. Při vytváření vlastního crawlovacího nástroje však mohou nastat těžkosti:

  • Rychlost crawlování – když máte velký web, crawlování trvá dlouho a je pomalé,
  • neustálé crawlování – když chcete o problémech vědět dřív než samotný Google, musíte crawlovat stejně jako on a ideálně ještě rychleji,
  • zpracování dat.

Snaží se určovat nejdůležitější stránky a ty při procházení upřednostňovat. Vyvstat může i otázka, od jaké hranice není posílání reportovacích e-mailů o změnách na webu už spam. I s tím se v ContentKingu potýkali.

Marek Prokop – SEO pohledem datového analytika

V tomto případě platí – to nejtěžší nakonec. Marek Prokop nás seznámil s tím, jak pracuje s programovacím jazykem R. Dělá v něm kompletní analýzu struktury webu a mnohé další. Program zvládá zpracovat velké množství URL i dat. A tam, kde Screaming Frog končí, Rko teprve začíná. Přednáška se týkala opravdu velkých webů, které mají 1+ milion URL. Neméně zajímavá byla informace o vzniku 1. Prokopova zákonu SEO: E=mc² E – počet Errorů na webu M – míra nešikovnosti webmastera  C – celkový počet stránek na webu Ze závěrečné přednášky si odnášíme:

  • Rozložená data na segmenty mají větší hodnotu než data celá, proto segmentujte, segmentujte, segmentujte,
  • když jde něco vydělit, vydělte to,
  • čísla vizualizujte.

Suma sumárum

Z letošního SEO restartu si odnášíme mnoho zajímavých informací. Něco jsme si osvěžili a něco nového se dozvěděli. Jediné, co by se letošnímu ročníku dalo vytknout, je odvětrávání v Divadle pod Palmovkou. V odpoledních hodinách už bylo opravdu teplo a jsme rádi, že jsme zvládali přednášky vnímat. Každopádně divadelní atmosféra jako taková byla velmi příjemná a celkově akci hodnotíme palcem nahoru. Jsme opravdu rádi, že se každý rok najdou lidé, kteří se toho chopí a takovou akci uspořádají. Tak zase za rok!

Konference
08. 07. 2019