10 věcí, které pomohou zlepšit konverzní poměr na mobilu

Více než 60 % lidí na světě používá k procházení webových stránek mobilní telefon. A u našich klientů sledujeme, že procento těchto uživatelů stále stoupá. Je jasné, že bez responzivní verze webu či e‑shopu se neobejdete. Pojďte s námi zjistit, jestli je váš web dostatečně připravený na mobilní uživatele. 

První důležitý bod: Mít responzivní web

Bez responzivního webu to v dnešní době nejde. Data ze Sta​tista​.com ukazují, že trend používání mobilních telefonů k navštívení webových stránek celosvětově roste cca o 2 – 3 % za rok. Český statistický úřad uvádí, že v České republice má internet v mobilním telefonu více než 5 milionů lidí starších 16 let. A dá se očekávat, že toto číslo bude s novou generací bobtnat ještě víc.

Více než 60 % lidí na světě používá k procházení webových stránek mobilní telefon
Zdroj: https://www.statista.com/statistics/284202/mobile-phone-internet-user‑p…

Kde zjistím, jak si můj web nebo e‑shop vede na mobilu? 

Pokud máte responzivní web, máte napůl vyhráno. Teď potřebujete zjistit, jak funguje. V Google Analytics přejděte do reportu Publikum → Mobilní → Přehled. Tady najdete, jak jste na tom z hlediska nastavených KPI. U e‑shopu vás bude zajímat konverzní poměr elektronického obchodu. Na obrázku níže vidíte, že 49 % návštěvníků na e‑shop přešlo z desktopu, 45 % z mobilu a 6 % z tabletu. Pokud srovnáme konverzní poměr, vidíme nepoměr v porovnání desktop vs. mobil. Tento rozdíl indikuje prostor pro zlepšení mobilního webu. 

Porovnání návštěvnosti a konverzního poměru z různých zařízení.
Porovnání návštěvnosti a konverzního poměru z různých zařízení.

Pokud pozorujete větší rozdíl mezi konverzními poměry, může to být způsobené i tím, že si uživatelé prohlíží vaše služby/​produkty na mobilu a nákup provedou až na desktopu. Lidé často hledají produkt rychle, například během čekání nebo v MHD. Na desktopu si ale chtějí konkrétní věc blíže prohlédnout, porovnat a vidět detaily, a tak nakonec objednávku provedou z počítače. Neplatí to tak ale ve 100 % případů. Tuto hypotézu musíte nejdříve ověřit.  

Zobrazte kategorie, které uživatelé nejvíce navštěvují pod menu

Víte, že jsou na webu místa, na která vaši uživatelé chodí nejvíce? Usnadněte jim cestu k nim a zobrazte je hned pod lištou s menu.

Použití top kategorií najdeme například na webu Megapixel.cz, Databazeknih.cz a i na AliExpress.com.
Použití top kategorií najdeme například na webu Megapix​el​.cz, Data​bazeknih​.cz a i na AliEx​press​.com.

Zlepšete použitelnost vyhledávacího pole

Prvně si zjistěte, jestli vaši uživatelé pracují s vyhledávacím polem. V Google Analytics to ověříte v přehledu Chování → Vyhledávání na webu → Využití. Předpokladem je, že máte nastavené měření vyhledávacího pole. Pokud né, požádejte správce webu, ať vám toto měření nastaví. Jakmile máte hotovo, vidíte před sebou podobný přehled jako na obrázku níže. Ten sleduje použití vyhledávacího pole napříč všemi zařízeními – desktop, tablet a mobil.

Ukázka konverzního poměru od uživatelů, kteří použili vyhledávání na webu
Ukázka konverzního poměru od uživatelů, kteří použili vyhledávání na webu.

Pro porovnání použití vyhledávacího pole podle jednotlivých zařízeních můžete využít 2 způsoby. Prvním z nich je, že v sekundární dimenzi přidáte Kategorie zařízení. Druhá možnost je pak přes segmenty, kdy si postupně přidáte jednotlivá zařízení – desktop, tablet a mobil. Na obrázku vidíte rozdělení zařízení právě podle segmentů.

Segmenty v Google Analytics

Následně vás zajímá první a poslední sloupec. První sloupec říká, kolik návštěv použilo vyhledávací pole, poslední informuje o konverzním poměru. Téměř vždy funguje pravidlo, že uživatelé, kteří využili vyhledávací políčko, už vědí, jaký produkt hledají a pravděpodobně si ho chtějí koupit. Proto musí být konverzní poměr u těchto návštěvníků vyšší než u jiných, kteří vyhledávací pole nepoužili. Pokud je konverzní poměr stejný nebo menší, může to být ze 2 důvodů:

  1. Uživatelé nepotřebují vyhledávací pole, aby našli to, co hledají.
  2. Je problém s výpisem vyhledávání nebo v samotném použití vyhledávacího políčka. Uživatel například špatně zadá název produktu a zobrazí se mu nulový výsledek vyhledávání místo toho, abychom mu nabídli alternativu. 

Tipy jak zlepšit použitelnost search baru

První tip: Našeptávač  Pomocí našeptávače pomůžete uživateli najít hledaný produkt. Nemusí tak zadávat název celého produktu, v němž by mohl udělat chybu. Známe automatické doplňování slov, kdy se doplní slovo, které jsme rozhodně napsat nechtěli. :)

Ukázka správně použitého našeptávače na GLAMI. Na Rock Pointu se uživateli žádné produkty nezobrazí.

Druhý tip: Tlačítko pro rychlé odstranění odkazu  Napíšete produkt, který hledáte, ale uděláte chybu nebo automatické doplnění slov doplní, co hledat nechcete. A vy musíte písmenko po písmenku mazat, co jste napsali. Do toho se vám stane, že místo backspace zmáčknete znak vedle a začínáte psát nové slovo. Nemilé, otravné a frustrující. Proto nabídněte uživatelům tlačítko v podobě křížku X“ pro smazání celého blábolu, který napsali. Budou vám za to vděční. 

3_BOOKING_GLAMI
Book​ing​.com umožňuje zrušení napsaného textu. Tlačítko křížku u GLAMI slouží pouze na zavření vyhledávače, ale už neumí odstranit text.

Třetí tip: Pokud stránka neexistuje, zobrazte to už při zadávání dotazu Při hledání produktu se může stát, že uživatel zadává produkt, který nenabízíte nebo napíše chybný název. Dejte mu vědět, že stránka s tímto produktem neexistuje, ale že možná hledá spíše jiný produkt.

4_HUDY_BOOKING
Web Hudy​.cz rovnou uživatele informuje, že tento produkt na webu nenajde. Na Book​ing​.com naopak informaci o tom, že zadaná destinace neexistuje, nenajdete a nezobrazí se bohužel ani podobné názvy destinací.

Čtvrtý tip: Rovnou zobrazte klávesnici, když uživatel klikne na search bar  Jakmile chce uživatel hledat konkrétní produkt, potřebuje k tomu klávesnici. Zobrazte ji rovnou a né až po kliknutí do prostoru vyhledávacího pole. 

5_CZC_URBANSTORE
Zobrazení klávesnice ušetří frustraci s kliknutím přesně do search baru. Na webu Czc​.cz mají vyhledávací pole řešené správně, naopak na webu UrbanStore​.cz musí uživatel kliknout do vyhledávacího pole, aby se klávesnice zobrazila.

Pátý tip: Zobrazte jako první dotazy, které uživatel už jednou hledal Uživateli zjednodušíte vyhledání tím, že jako první zobrazíte dotazy, které hledal v minulosti. Ušetříte mu tím práci, protože si často projde několik konkurenčních webů, aby si srovnal nabídku. U některých byznysů trvá i několik týdnů, než se uživatel rozhodne pro provedení nákupu právě u vás. Kromě posledně hledaných dotazů můžete zobrazit i posledně zobrazené produkty. Pokud je u vás návštěvník poprvé, nabídněte mu místo posledně hledaných dotazů svoje top kategorie. 

8_ALZA_MALL
Alza​.cz zobrazuje návštěvníkům naposledy navštívené produkty, ale i hledané dotazy. Například Mall​.cz tuto funkci na webu nemá a uživatel musí zadávat stejný dotaz znovu.

Umožněte swajpovat mezi obrázky a přidejte k nim šipky

Uživatelé si detailně prohlíží fotky vašich produktů a rozhodují se, jestli se jim tento produkt líbí a chtějí si ho koupit. Pokud prodáváte oblečení, boty nebo nějaké designové kousky, fotografie vašich produktů jsou pro vás stěžejní. Pro naznačení, že uživatel může swajpovat, zobrazte šipky vedle produktů. Posuňte je dál od okraje stránky, aby mezi šipkou a krajem vznikl prostor. Ušetří to části uživatelů Iphonu spoustu frustrací. Swajpovací gesto u okraje obrazovky totiž funguje i jako tlačítko Zpět“. Šipky je dobré doplnit tečkami pod obrázkem, které naznačují počet dalších obrázků k produktu.

7_GLAMI
GLAMI zobrazuje tečky a zároveň i šipky u produktu.

Zlepšete filtrování

Filtr na mobilním telefonu se může zdát jako problém. Na desktopu máte místa více a když to přeženeme, můžete uživatelům nabídnout nekonečně mnoho filtrů. Na mobilu máte prostoru méně a je potřeba, aby filtrace pomohla uživatelům najít produkt, který hledají a nebylo to pro ně peklo. První tip: Rozšířené filtry dávejte do pop-up okna  Pokud si uživatel může vyfiltrovat produkty jen podle ceny a skladovosti, tak tento tip můžete přeskočit. Jestli ale mají zákazníci možnost filtrace podle rozměrů, velikosti, barvy, materiálu, značky nebo toho, zda je produkt k prohlédnutí na pobočce, pak je dobré všechny tyto vlastnosti zobrazit ve vlastním okně. Výhodou je, že se uživatel soustředí pouze na vlastnosti produktu, které ho zajímají, a nepletou se mu mezi tím produkty a online filtrování. 

6_ALZA_BATA
Rozšíření filtrování v novém okně má hezky vyřešené Alza​.cz. U Baťa.cz je filtr rovnou ve stránce a při každém výběru parametru dojde k zavření filtru a posunutí stránky. Pokud chce uživatel naklikat více parametrů, musí je zadávat postupně. Není taky nikde informovaný o tom, že došlo k aplikování filtru.

Druhý tip: Zrušit filtr Toto je rozhodně dobrá funkce v případě, kdy chce uživatel vymazat všechny filtry, které nastavil, nebo jen smazat tu část, která výběr velmi zpřísňuje. Dobré je nad výpisem produktů zobrazit filtry, které jsou nastavené, a umožnit smazat jak jednotlivé parametry, tak všechny filtry. 

CZC
Díky zobrazení parametrů jako štítku může zákazník Czc​.cz jednoduše odstranit parametry, které si navolil, a nemusí otevírat znovu okno s výběrem filtrů.

Třetí tip: Opuštění filtru Pokud uživatel přejde na filtr, ale nakonec nechce nic filtrovat, doporučujeme přidat tlačítko pro zavření filtru. Má tak jistotu, že se má z filtru jak dostat bez toho, aby musel něco vybírat. 

HEUREKA
Dobře řešený rozšířený filtr má i mobilní verze Heuréka.cz. Filtr s velkým počtem položek se nachází v samostatném okně a obsahuje tlačítko zavřít pro jednoduchý přechod zpět na výpis produktů.

Čtvrtý tip: Zobrazte tlačítko filtrovat s počtem výsledků Uživatelé chtějí podvědomě potvrdit, že všechny vlastnosti, které si vybrali, aplikují na všechny produkty. Dejte jim jistotu v podobě tlačítka, ve kterém uvidí, že je filtr aktivní. Zobrazte i počet výsledků, které se po zvolení filtru zobrazí. Ten by se měl také logicky přidáváním filtrů zmenšovat. 

11_ALZA_GLAMI
Alza​.cz ještě před vyfiltrováním zobrazuje počet položek. Filtr u GLAMI sice ukazuje počet produktů u jednotlivých parametrů, už ale nezobrazuje celkový počet výsledků. Uživatel tak neví, jestli se mu zobrazí 100 produktů nebo 10 000.

Testujte informaci o počtu produktů skladem 

Může u vás lépe fungovat informace o přesném počtu kusů skladem (například 5 a více kusů sklade,) nebo stejně tak i jen informace, že produkt skladem je. Nelze říct, která varianta je lepší. V každém byznysu a u každého webu to bude fungovat jinak. 

Otestujte, jestli lépe funguje stránkování nebo tlačítko zobrazit více

Aby uživatel prošel nabídkou vašich produktů, často prochází webem jako katalogem. Ať už pro zobrazení dalších produktů používáte stránkování nebo tlačítko zobrazit více produktů, určitě otestujte i opačnou variantu. Nelze totiž obecně říct, která z nich je lepší a bude fungovat na vaši cílovou skupinu. Tip: U tlačítka zobrazit více zobrazte i počet produktů.

Suma sumárum

A to je vše. Teď je řada na vás. :) Přejděte do Google Analytics a zkontrolujte, jak je váš web výkonný na mobilních zařízeních.

Erika Seďová
Erika Seďová

Sleduji a analyzuji chování uživatelů na webu. Dávám klientům doporučení jak optimalizovat web, aby se z jejich návštěvníků stali zákazníci.