E-mailingová automatizace: Jak ji nastavit a proč se vyplatí

Z nadpisu už jste mohli postřehnout, že se budeme tentokrát věnovat e-mailingové automatizaci. Vysvětlíme, co to vlastně je a taky ukážeme, jak na to.

Automatizace mailingových kampaní
Automatizace mailingových kampaní

Jak už jste asi z nadpisu mohli postřehnout, v tomto blogu se budeme věnovat e-mailingové automatizaci. Vysvětlíme vám, co to vlastně je. A taky vám ukážeme, jak na to.

Automatizované kampaně umožňují vytváření sérií e-mailů, které se ve stanoveném pořadí a zvoleném časovém rozestupu posílají na vámi definované seznamy klientů. V praxi se běžně používají například během komunikace s novými zákazníky, ale také jako připomínky dalšího nákupu.

Než s automatizací začnete, ujasněte si, komu budete doručovat a čeho chcete dosáhnout. Například můžete chtít přitáhnout nové zákazníky nebo představit vaše produkty a služby těm, kteří u vás udělali první nákup. Přemýšlíte nad připomínkou opakovaného nákupu nebo zapomenutého košíku? Právě tady můžete použít automatizovanou kampaň. A dalších možností je opravdu spousta. 

Mezi největší výhodu patří fakt, že pokud je jednou nastavíte, máte hotovo. Vytvořené série se, podle vašich algoritmů, budou posílat na všechny odběratele z vybraných seznamů, a to včetně nově příchozích. Nezapomeňte si ale kampaně po čase zrevidovat a nasadit případné změny, které by mohly vaši automatizaci posunout zase o krok dále.

Jak využít automatizaci k opakovanému nákupu

Pokud nabízíte zboží nebo služby, které zákazníci využívají opakovaně, můžete se jim včas připomenout. Pokud například víte, že váš produkt se za 60 dnů spotřebuje, ověřte si po 50 dnech, že ho zákazník znovu nekoupil a odešlete mu e-mail s připomínkou dalšího nákupu. Pokud kampaň nastavíte úměrně ke spotřebě produktu, budete se možná divit, jaké výsledky taková jednoduchá automatizace může přinést.

Opuštěný košík

Další jednoduchou, ale velmi efektivní příležitostí, je upozornění na opuštěný košík. To můžete velmi personalizovaně cílit na zákazníky, kteří svůj nákup nedokončili. První e-mail můžete zaslat třeba už po několika hodinách a následující e-mail zase po pár dnech. Přidejte i oslovení jménem nebo příjmením. Podpoříte tak zájem zákazníků a dáte najevo, že vám na nich záleží.

Automatizovaná kampaň po prvním nákupu

Jak jste se mohli dočíst v našem blogovém článku o sběru kontaktů, zákazníky, kteří u vás provedou objednávku, můžete automaticky zařadit do vašich e-mailingových kampaní. Než jim začnete doručovat prodejní e-maily, zvažte úvodní uvítací kampaň v podobě automatizace. Pojďme si na příkladu ukázat, jak to může vypadat.

1. Poděkujte za nákup, představte firmu a dejte zákazníkům důvody ke sledování a nákupu

Hurá, máte nového zákazníka! Udělejte maximum pro to, aby vám zůstal věrný. Nechte ho stoupat vaší zákaznickou hierarchií a zvyšte jeho hodnotu

Na nic nečekejte a začněte rovnou budovat váš vztah e-mailovou automatizací. Nastavte odeslání na pár dní po provedení nákupu a odešlete e-mail, kterým zákazníkovi poděkujete za provedený nákup. V prvním e-mailu mu představte vaši firmu a zvýrazněte benefity. Buďte kreativní, snažte se o osobitý přístup. Díky tomu máte větší šanci, že si zákazník otevře i následující zprávy.

2. Přimějte je k interakci a sledování dalších komunikačních kanálů

Nenechte nového zákazníka jen pasivně číst e-maily, ale přimějte ho k akci. Počkejte opět několik dní a představte mu další komunikační kanály a sociální sítě. 

  • Můžete třeba vyzvat ke sledování Instagramu a nalákat ho na unikátní obsah. Odkažte ho na videa, která najde na YouTube kanále. Nebo mu představte síť prodejen, na kterých ho rádi uvidíte, a to třeba jen tak, zatím bez výzvy k nákupu. 
  • Pokud máte kvalitní hodnocení na webech typu Heureka, můžete se trochu předvést i s nimi. A pokud je zatím nemáte, můžete naopak nové zákazníky požádat o přidání recenze.
  • Ukažte i obecný přehled vaší nabídky a uveďte zákazníky do obrazu. Třeba vůbec neví, že kromě produktu X máte v nabídce i Y, které je doplněné službou Z.

3. Inspirujte a ukažte, jak produkty a služby fungují v praxi

V předešlých e-mailech jste se zákazníkům představili a stručně jim naznačili, co všechno nabízíte. Opět počkejte a následně pošlete e-mail, kterým je budete inspirovat. Ukažte lifestylové fotky a předveďte své produkty a služby v praxi. Můžete tak zvýšit svoji šanci na další úspěšnou objednávku, protože až zákazník bude přemýšlet nad koupí dalšího produktu z vaší nabídky, možná si vybaví právě ten hezký inspirativní obsah.

4. Inspirujte ještě víc a směřujte na webové stránky

Tento e-mail může, ale také nemusí, být poslední. Po dalších pár dnech můžete poslat další várku inspirace, tentokrát ji ale propojte s katalogem produktů. Můžete zákazníky segmentovat podle zájmů nebo prohlížených produktů a přidat produkty typu „Mohlo by se vám líbit“. Anebo jim poslat e-mail s personalizovaným obsahem. 

Cílem je přivést je znovu na web a ještě jednou jim ukázat nabídku. Pravděpodobně nebudou chtít ještě nakoupit, ale může to být aktivátor, který pomůže jejich rozhodování v budoucnu.

5. Ukončete automatizaci a přidejte zákazníky na některý z vašich běžných seznamů

Pokud jste e-maily pečlivě připravili, zákazníci určitě úspěšně prošli vaší uvítací kampaní. Ukončete automatizaci a rozhodněte se, co s těmito kontakty uděláte nyní. Přehoďte je například na další automatizaci nebo je přidejte do seznamu kontaktů, který dostává běžnou prodejní rozesílku.

Časové rozestupy mezi jednotlivými e-maily nelze jednotně definovat. U někoho bude lépe fungovat odesílání po 2 – 3 dnech, jinde může mít lepší výsledky odesílání s většími rozestupy, například v rozmezí týdne až 14 dnů. Automatizace může mít samozřejmě i jiné podoby – záleží jen na vás, vaší fantazii a dovednostech. 

Několik tipů k nastavení

V ideálním případě zapojte do automatizovaných kampaní segmentaci zákazníků. Už z jejich jména můžete například poznat, zda se jedná o muže nebo ženy a kampaň tak dělit podle pohlaví. Automatizace byste také měli rozlišovat podle toho, o jaké zákazníky se jedná a jaký obsah je pro ně relevantní – stálým zákazníkům přece nechcete představovat firmu a na nové zákazníky naopak nechcete střílet prodejní nabídky ihned po jejich nákupu.

Automatizace můžete pohodlně vytvářet v běžných e-mailingových nástrojích. V PROFICIU rádi používáme třeba Ecomail, Mailchimp nebo Targito. Stačí, když si předem vymyslíte logickou strukturu, kterou potom převedete do podmínek v jednotlivých nástrojích.

Doporučujeme začít jednoduchou automatizací, na které si vyzkoušíte, jak takové nastavení funguje. Postupně můžete vytvářet složitější kampaně, které budou přesněji segmentované a ponesou ještě lepší výsledky.

Pamatujte, že kvalitní kampaň nemusí být nutně prodejní, jako v případě opuštěného košíku nebo opakovaného nákupu, ale můžete díky ní především vytvářet pevnější a osobitější vztah s vašimi zákazníky, a to hned od jejich prvního nákupu nebo registrace k odběru novinek.

Máte vlastní zkušenosti s automatickými e-maily? Je pro vás nastavení automatizace snadné nebo naopak složité? Pokud si nad tím lámete hlavu, obraťte se na nás, rádi vám s nastavením poradíme nebo ho rovnou naplánujeme a uděláme za vás.

E-mail marketing 21. 08. 2020