Grafické trendy pro rok 2022: Co je nového a co zůstává?

Poslední roky zažíváme v Česku obrovský boom grafického designu. Mnoho manažerů, podnikatelů a majitelů firem totiž pochopilo, že sebeprezentace je velmi důležitá. Ukážeme vám, kde se inspirovat a jaké trendy sledovat v roce 2022.

Stále častěji kolem sebe vidíme redesign již zavedených značek, které tím reagují na měnící se požadavky moderního designu. Některé proměny jsou spíše konzervativní a jiné můžou být označované až za kontroverzní.To většinou v překladu znamená odvážnější než ostatní.

Je jasné, že nové trendy se předem těžko odhadují. Zatím to však vypadá, že letošní rok bude ve znamení směrů, které si ve světě grafického designu získaly popularitu již v loňských letech. Vytipovali jsme pět aktuálních přístupů, které si určitě zaslouží vaši pozornost.

Animace: hlavně nestát na místě

Celý svět se po pandemii koronaviru zase dostává do pohybu a stejně tak to vypadá na našich zařízeních. Čím dál více sledujeme různé animace na webových stránkách, v reklamách a na sociálních sítích. Tento trend bude pokračovat a letos nás budou doprovázet ručně kreslené a  prostorové animace, ale i kombinace 2D a 3D grafiky v pohybu.

Neexistuje zde žádný limit. Naprosto běžně se s nimi budeme setkávat i ve výše zmíněných médiích, ale například i při používání rozšířené reality, třeba v rámci Instagram Stories nebo TikToku.

Spousta značek zahrne animace i do svých vizuálních identit a rozpohybuje svoje weby, prezentace i loga. Se vším mohou doslova zahýbat také různé interakce.

Podívejte se, jak s animací pracuje Windows.

3D: znovu na scéně

V době nástupu dotykových zařízení se všechny animace, ikonky a značky začaly zjednodušovat. Prakticky ze všech světových brandů vymizely nesmyslné stíny a plastické obrysy. Krásným příkladem v té době mohl být přechod z Windows 7 na Windows 8.

Také Apple dlouho neváhal a s příchodem iOS 7 nahradil všechny realistické ikonky aplikací za mnohem jednodušší zobrazení. Dalším krásným příkladem je změna vizuální identity Volkswagenu nebo BMW.

 

Windows a jeho nové 3D emojis – Zdroj: Microsoft

Trend předchozí doby se nám však postupně vrací. Google začal u některých svých aplikací zase používat 3D ikonky (Google Drive) a aplikace u MacOS začínají být opět maličko plastičtější.

Není to však návrat retra jako takového. Dnes nad tím designéři přemýšlí jiným způsobem a tyto vizuály jsou mnohem komplexnější než tenkrát.

Na sociálních sítích a webech budeme také čím dál tím častěji potkávat 3D interaktivní postavičky a abstrakce, což jde ruku v ruce s již zmíněnými animacemi.

Sklo a krystaly: ať se to blýská

Před koncem roku vydala skupina Kontrafakt nové album a těsně před ním singl Reklama na rap, jehož cover a videoklip si pohrává se skleněnými nápisy. To je jen jeden příklad z mnoha, kdy si grafik hrál s tímto materiálem. A tím nemyslíme jen 3D nápisy. Může jít například o pohled přes sklo a jeho ostře řezané hrany, na čemž je možné postavit celou vizuální identitu.

Ve spojení s výše zmíněnými trendy si můžete také tento styl představit jako 3D animaci, kdy se dají vymýšlet naprosto neuvěřitelné tvary z nejrůznějších úhlů pohledu. Fantazii se zkrátka meze nekladou.

Příklad využití na webu – Zdroj: Dribble, Autor: 秦能补拙的大表哥

Tomuto trendu hraje do karet i ekologické téma letošního roku – zálohované PET lahve a návrat ke skleněným vratným lahvím. Tohle je úžasná příležitost vytvořit něco speciálního, ať už se jedná o design lahve nebo o její propagaci. 

Dílo Shared Colors – Autor: Kristoffer Brady

Cukrové barvy: sedněte na lep

V dnešní době „pastelové“ je skutečně složité zaujmout. Lidská mysl funguje pořád stejně a psychologie je zde velmi důležitá – výrazná barevnost vás přiláká. Čím výraznější odstín, tím lépe.

Právě takové vizuály pak dokážou být při scrollování různého obsahu pro vaše oko mnohem nápadnější. Hravě si můžete tento styl představit na jakémkoliv webu, oděvu, ve vizuálu i jako 3D objekt. 

Dílo Tiger 2022 – Autor: Ilya Shapko

Nápaditá typografie: od A po Z

Odlišení se v typografii je trendem posledních let a pro někoho už může působit jako klišé. Nicméně tento způsob odlišení stále funguje a bude se dál uplatňovat. Samozřejmě je potřeba znát míru.

Musíme ocenit, jak velké značky dokázaly zahrnout do svých vizuálů patkové písmo. A to i ty, u kterých bychom to pár let zpátky určitě nečekali. Různým technickým jednoduchým groteskám určitě ještě neodzvonilo. Naopak jsou víc a víc osobitější a zajímavější. 

Rebrand Burger Kingu s fontem na míru – Zdroj: Burger King

Nutno podotknout, že vlastní písmo je stoprocentně nejdražší položkou v přípravě vizuálního stylu. Přesto se velké množství značek k tomuto kroku odhodlalo a postupem času začnou vlastní písma vyvažovat generické Google fonty.

Máme se nač těšit

Grafický design se za poslední léta ubírá stále stejným směrem, což nemusí být výtka. Naopak. Dvacátá léta 21. století mohou být i díky těmto trendům opět velmi osobitá, stejně jako tomu bývalo u různých dekád v minulém století. Hlavní je, že všechny rozmanité směry vytváří zase jeden smysluplný celek.

 


Radek Micheller

Já nic, já grafik.