Jak pracovat s logem

Každá firma má svůj brand, snaží se nějak prezentovat a působit. Logo je toho nedílnou součástí. Ukážeme vám základní chyby, se kterými se při práci s logem často setkáváme.

Práce s logem
Práce s logem

Každá firma má svůj brand, snaží se nějakým způsobem prezentovat a působit na zákazníky i konkurenci. Logo je toho nedílnou součástí. Ukážeme si základní a časté chyby, kterých se grafici-kutilové dopouštějí.

Co je logo?

Jde o jeden ze způsobů komunikace mezi vámi a zákazníkem. A první dojem je důležitý. Ukazuje se to například u různých srovnávačů zboží, kde máte všechny značky seřazené pod sebou. Nejen, že návštěvníka zajímá cena, ale vybírá i podle sympatií. A právě v tom vám vaše vizuální prezentace neuvěřitelně pomůže.

Logo jako takové dělíme do několika kategorií:

  • Typografický logotyp
  • Symbol
  • Kombinované logo

V ideálním případě byste se měli prezentovat všemi těmito prvky

Brand visual identity

Nyní si povíme o zlatém grálu vaší značky – brand manuál. V něm vám grafik připraví všechna důležitá pravidla, která by měl vizuál dodržovat. Zjednodušeně si to můžete představit jako návod, který se snaží udržet vaší značku co nejjednotnější. 

Co najdete v brand manuálu?

Úplně všechny varianty vaší značky, které můžete použít. Logo se pochopitelně nesmí deformovat. Neměly by se měnit definované barvy, které jsou v něm použity (v 99 % případů v brand manuálu najdete několik barevných variant, včetně univerzální černobílé) a v neposlední řadě třeba i ochrannou zónu.

Slyšíte to poprvé? Každé logo by mělo mít určenou určitou vzdálenost, ve které by se neměly objevovat žádné prvky a už vůbec by ho neměly překrývat. 

Ochranná zóna

Nejde pouze o různé objekty nebo jiná loga. Je potřeba řešit i nevyhovující barevný podklad. Ano i toto by mělo být součástí brand manuálu.

Typický příklad, kde se toto pravidlo porušuje, jsou festivalové plakáty. Autoři akcí se ve snaze ukázat všechny svoje partnery dopouštějí sousty chyb. Těmi nejhoršími jsou deformace a naprosto nevyhovující záměna barev (například růžové Google logo nikde neuvidíte a pokud ano, rozhodně se mu to líbit nebude).

Pokud se bavíme o barevném podkladu, občas můžete přimhouřit oko. Například když na opravdu pěkném plakátu najdete vaše logo na vybledlé staromilecké žluté namísto bílé, nejedná se o zločin proti vašemu brandu. Může to být jen komunikace brandu jiného.

Barevný podklad 

Ne každý brand manuál je na chlup stejný. Například Advokátní kancelář skutečně nepotřebuje definovat, jak by měly vypadat jejich plastové kelímky. Zato takové aerolinky mívají brand manuály velmi detailní, často i několika set stránkové. Řeší i odstín koberečku v terminálech.

Nechat navrhnout si můžete prakticky cokoliv (polep auta, hrníčky, propisky, oblečení…). Cílem tohoto všeho je držet se zavedeného vizuálu.

Není to tak těžké

Pokud máte správně zpracovaný brand manuál, určitě nemáte co zkazit. A pokud si přece jen myslíte, že ano, doporučujeme obrátit se na profíky. :) 

Občas se také může stát, že brand manuál nebo logo neodpovídá dnešnímu standardu nebo se vám už prostě nelíbí. Co s tím? Je potřeba provést redesign. O tom si ale povíme příště.

Kreativa 15. 12. 2020