4 trendy v reklamě na sociálních sítích pro rok 2024

Jaké budou novinky v marketingových plánech na sociálních sítích pro rok 2024? A co je jen krátkodobý záblesk bez skutečného dopadu a co naopak trend, který s námi nějakou tu chvíli zůstane?

Reklama na sítích v roce 2024
Reklama na sítích v roce 2024

V Proficiu máme zkušenosti z první ruky – testujeme a sledujeme novinky napříč trhy i různými zeměmi. Pojďte se s námi podívat na čtyři věci, které budou letos v reklamě na sítích důležité.

#1 Umělá inteligence 

Během loňska se sousloví umělá inteligence skloňovalo kde se dalo. Všichni jsme sledovali nejen obrovský hype, který okolo ní vznikl, ale taky její neuvěřitelně rychlý rozvoj – od prvních nejistých krůčků a pokusů až do dnešní podoby. Nikoho už teď určitě nepřekvapí, že AI tu s námi zůstane a bude se dál rozvíjet. Co to ale znamená pro reklamu na sociálních sítích? 

Během uplynulého roku na tento trend ve svých marketingových kampaních navázaly první velké značky. AI využily ke tvorbě zábavného obsahu, podpoře engagementu, a někdy dokonce pro vytváření kombinace AI/​user generated contentu. Jednou z těch nejvýraznějších byla například Coca-Cola. Podobný přístup ale vidíme také u malých a středních lokálních firem.

Globální kampaně jsou sice výrazné, mnohem zajímavější jsou ale možnosti využití AI pro každodenní rutinní práci marketingových týmů všech velikostí (a rozpočtů).

Tvorba textů, vylepšování a rychlá shrnutí

Ne každý tým má k dispozici neomezenou zásobu copywriterů a reklamních specialistů, kteří by vytvářeli vhodné texty. Umělá inteligence se v téhle oblasti poměrně rychle ukázala jako zdatný pomocník. Dokáže plnit i složitější zadání, psát podle tone of voice a hodnot dané značky, ale také tvořit různé varianty textů v poměrně krátkém čase.

To ale neznamená, že byste od teď měli všechny texty svěřit jen do rukou AI. Kreativitu a schopnosti zkušeného copywritera umělou inteligencí opravdu nahradit nelze.

V situacích, kdy před sebou máte tvorbu kampaně s malým týmem nebo omezenými zdroji, se ale její pomoc může hodit.

Dejte si jen pozor na to, aby váš obsah nebyl až příliš generický. Například i Meta už implementuje vlastní AI řešení v rámci aplikace Ads Manager, aby usnadnila tvorbu reklam. 
 

Umělá inteligence vám v Ads Manageru pomůže najít nové varianty a možná vylepšení stávajícího textu. Můžete jí také dát za úkol projít váš web, shrnout klíčové informace a komunikační body pro jednotlivé produkty. To se pak může stát dobrým odrazovým můstkem, na kterém budete dál stavět. 

AI, obrázky a grafika: Nespolehlivá minulost, ale světlé zítřky

Poměrně dlouhou dobu nebyly obrázky vygenerované pomocí umělé inteligence vhodné pro reklamní využití. Řešili jsme různé nedostatky – od neschopnosti správně začlenit texty přes nutnost se vždy ujistit, že je na obrázku správný počet lidských prstů, až po tzv. „uncanny valley“ – zvláštní pocit, že je s grafikou „prostě něco špatně“. 

Jednotlivé nástroje, jako například Midjourney, se ale neustále zlepšují a probíhá také implementace AI do nástrojů jako je Adobe nebo Canva

Díky tomu máme čím dál tím víc možností, jak snadno vytvořit nebo upravit různé prvky.

Chcete na fotku místnosti dodat záclony? Změnit na ilustraci brýle? Přidat citron? Všechno jde – nebo alespoň téměř všechno.

S umělou inteligencí by měl v ideálním případě vždy pracovat grafik nebo někdo zkušený, kdo dokáže vyhodnotit kvalitu výstupu. Přesto může AI proces výrazně usnadnit – co dřív grafikům zabralo hodiny, teď může být hotovo během pár vteřin. 

Tím se postupně odemykají také nové možnosti pro online reklamu. Bude jednodušší provádět více A/B testování a tvořit víc variant – kampaně s pouze jedním vizuálem a jednou textací budou záležitostí minulosti.

Takhle jsme si v Proficiu s AI vyhráli v rámci kampaně pro jednoho z našich českých klientů, dodavatele energií SPP:

Nedovolte, aby vaší firmě došla energie!

A co video? 

Ještě před měsícem by odpověď pravděpodobně zněla: „Ještě ne“. To nejlepší, co AI dokázala, bylo jen lehce rozpohybovat statické obrázky. 

Teď už jsme ale nakoukli za oponu nového nástroje OpenAI Sora. A že to stojí za to! Zatímco velká filmová studia jen pozvedají obočí, menší umělci křičí nadšením, ale zároveň začínají mít strach, a markeťáci už přemýšlí o tom, kde všude budou tuto novinku moci využít. 

Generování videí by mohlo být game changer pro menší firmy, týmy a rozpočty.

Umožní totiž využívání toho nejefektivnějšího reklamního formátu opravdu všem.

Závěr

Umělá inteligence bude rozhodně součástí světa marketingu v následujících měsících i letech. Uvolní nám ruce, odemkne nové možnosti a pomůže dodržovat osvědčené postupy – třeba při A/B testování. A to aniž by kladla velké nároky na rozpočet. 

#2 Videa: Dynamická, autentická a krátká

Kreativa, jak v marketingovém světě s oblibou nazýváme obrázky a videa, je základním stavebním kamenem každé kampaně. A to zejména v rámci reklamy na sociálních sítích. Zákazníky tam chceme nejen vyzvat k nějaké akci (třeba nákupu), ale také zapojit sledující a zaujmout je v jejich volném čase, kdy brouzdají a objevují bez konkrétního cíle. 

Stejně jako v posledních několika letech je i letos trendem video. Nově se ale bavíme o opravdu široké adopci napříč všemi demografickými skupinami. Je proto potřeba využívat nové přístupy a formáty, aby videa odpovídala současným trendům.

Krátká videa vítězí

TikTok, YouTube Shorts, Reels a Stories nastavují nové standardy a osvědčují se jako klíčový prostor k umístění digitální reklamy. Podporuje to i fakt, že Meta dlouhodobě tvrdí, že na základě všech výzkumů jsou pro upoutání pozornosti klíčové první 3 sekundy – pouhých 10 sekund pak stačí, aby se člověk rozhodl nakoupit produkt, nebo aby si reklamu alespoň zapamatoval.

Video bude nadále hrát důležitou roli v horní části purchase funnelu. 

Může se také stát poměrně účinným způsobem, jak dovést zákazníka k žádané akci nebo konverzi.

Je to jednoduché – cokoliv, co se hýbe, snáz upoutá pozornost. V době, kdy se pozornost uživatelů neustále zkracuje, jsou krátká videa tím nejúčinnějším způsobem, jak předat sdělení, podpořit zapojení fanoušků a získat pro vaši značku nebo firmu to správné publikum.

Mrkněte, jaká videa tvoříme pro našeho klienta Gigacomputer na TikTok: 

Autenticita přináší důvěru, důvěra peníze

Jak řekl jeden chytrý muž už kdysi dávno: Každá akce vyvolá stejně velkou, opačně orientovanou reakci. Zmínili jsme trend využívání umělé inteligence. A stejně rychle, jako se rozvíjela v AI, rozvíjel se i trend naprosto opačný – zapojení autenticity a lidskosti do komunikace na sociálních sítích.

Už nějakou dobu je na sociálních sítích vidět, že se daří menším, rodinným, lokálním a zodpovědným firmám.

Součástí našeho slovníku se stal pojem ​​„lovebrand“.

Lovebrandy jsou o ztotožnění se s hodnotami a filozofií značky, o péči o zákazníky a především o autenticitě. Právě díky autentičnosti budete v obrovském množství kampaní zaměřených na konverze a zisk vyčnívat. Autentický obsah bude dál úspěšný – právě jako protiváha obsahu generovaného pomocí AI. 

Právě autenticita vytváří prostor pro videa, která nemusí být dokonale postprodukčně zpracovaná a vylepšená. A to vám může také ušetřit něco z rozpočtu. Takový obsah se dá jednoduše a bez velkých nákladů použít také pro kampaně a reklamy, přestože (nebo spíš protože) není dokonalý.

Už tak populární živé přenosy, unboxingy nebo produktová předváděcí videa teď získávají na oblíbenosti i jako reklamní formáty. Vznikají také specializované formáty – například TikTok Live Shopping.

 

 

Obsah generovaný lidmi, ne umělou inteligencí

To nás přivádí k dalšímu velkému tématu – UGC neboli User Generated Content. Právě tento typ obsahu můžete vytvářet sami, nebo do něj zapojit uživatele a zákazníky. 

V dnešní době nosí každý v kapse poměrně profesionální kameru, kterou může snadno zachytit různé momenty a vzpomínky – a nebo taky obsah pro vás! Ze stejného důvodu jsou videorecenze úspěšnou novinkou nejen v rámci SaaS, ale i v e-commerce. S drobnými úpravami se právě tento obsah může dostat i do vašich reklamních kampaní. 

Mění se tím i přístup k influencerům. Můžeme pozorovat přesun pozornosti od těch největších k takzvaným mikro a nanoinfluencerům, kteří generují menší dosah, ale mají lepší engagement za menší náklady. A s autenticitou jako bonus k tomu. Právě autenticita jejich obsahu přináší důvěru zákazníků a nakonec i vaše vysněné ROI.

Influencery tak teď můžete vnímat nejen jako nástroj k rozšíření vašeho dosahu, ale také jako způsob, jak generovat obsah pro své reklamy.

Tvůrcem obsahu a influencerem teď mohou být nakonec i vaši běžní sledující.

Závěr 

Videa budou zásadní součástí reklamních strategií na sociálních sítích. Objevují se na vysokých pozicích s velkým engagementem a díky tomu umožňují vysoký dosah i reakce od uživatelů za poměrně nízké náklady. Navíc je díky nim mnohem pravděpodobnější, že si uživatelé vaši značku a reklamu zapamatují. Nechte si na ně ve svých reklamních strategiích a mediaplánech rozhodně místo!

#3 Správné sdělení ve správný čas a na správném místě

Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, X… Mnoho značek se stále snaží udržovat svou přítomnost na všech platformách a kanálech. Vytváří profily, aniž by přemýšlely nad tím, zda je pro ně platforma vhodná a kde se pohybuje právě pro ně zajímavé publikum. Nemluvě o (ne)schopnosti vytvářet správný typ obsahu pro konkrétní (reklamní) kanál.

Najděte to správné místo a najdete ROI

S nejistými časy přichází tlak na rozhodování rozumem. Značky si postupně uvědomují, že je potřeba provést řádný průzkum zákazníků a publik – a výsledky porovnat se stylem komunikace, zaměřením a demografickými údaji o uživatelích jednotlivých kanálů. 

Jednoduše řečeno – nenaskakujte na každou platformu jen proto, že jsou tam všichni ostatní. 

Může to znamenat dvě věci: 

  1. Soustřeďte se na to, na čem záleží – snižte množství platforem, kde máte profily, a zaměřte se na ty, které jsou pro vás důležité a mají skutečný dopad.
  2. Udělejte první krok – vykročte konečně jen z prostředí Googlu a Mety a prozkoumejte možnosti dalších sociálních sítí.

Přestože vytváření textů, obrázků nebo videí není problém, ne všechny značky nebo produkty jsou vhodné pro všechny typy prezentace a komunikace. V letošním roce si víc a víc značek bude klást otázku, jestli opravdu musí být všude, nebo zda by naopak neměly vyzkoušet něco nového.

V obou případech to ale bude znamenat lepší dopad a větší důraz na schopnost oslovit to správné publikum a dosáhnout návratu investic.

SEO nebude jen záležitostí Googlu

Google vyhledávání bylo dlouhou dobu místem, kde lze efektivně cílit na konkrétní záměr potenciálních zákazníků. Naopak sociální sítě sloužily spíše k budování značky a zvyšování povědomí. 

Doba se ale mění, stejně jako chování uživatelů. Zejména pro mladší generaci není Google prvním místem, kam jít, když něco hledají. Recept na zítřejší večeři? Nové šaty? 

Generace Z mnohem více vyhledává na platformě, na které se zrovna nachází.

Ať už je to Meta, TikTok, Pinterest nebo X.

Proto také začínáme slýchat o SEO pro sociální sítě – aby uživatelé byli schopni najít vás, váš produkt i obsah díky specifickému vyhledávání nebo klíčovým slovům. Z toho důvodu také sledujeme relevanci umístění reklamy ve vyhledávání na sociálních sítích, tedy nejen na Googlu.

Zaznamenali jsme také relevantní vyšší adopci služby Bing. Díky implementaci umělé inteligence sledujeme dopad v reklamách ve vyhledávání Microsoftu. I v této oblasti můžeme očekávat další vývoj.

S probíhající adopcí AI elementů na sociálních sítích a ve vyhledávání mohou být změny v chování uživatelů opravdu velké (pokud už nejsou).

Spolupráce marketingového týmu a zbytku firmy

Jakmile začnete přemýšlet o své cílové skupině a své značce nebo produktu, narazíte na to, že spolupráce a sdílení informací mezi reklamním týmem a zbytkem firmy může být prospěšné pro oba světy. 

  • Marketéři mohou své publikum lépe poznat, a to díky zkušenostem kolegů z ostatních oddělení – například z oblasti prodeje nebo péče o zákazníky. Vždy je totiž dobré se zajímat, co si myslí skuteční zákazníci, jaké pokládají dotazy a jaká je jejich motivace. 

  • Na druhou stranu také obchodní tým nebo HR mohou využít kampaně a data z nich, aby udělali rychlý a orientační průzkum trhu nebo test reakcí s mnohem menšími náklady, než kolik by je takový průzkum stál u specializované společnosti. 

Závěr

Stále balancujeme mezi ekonomickým růstem a recesí. Tato nejistota způsobí, že v marketingových strategiích mnoha firem zvítězí hlas rozumu nad velkým optimismem. 

Revize cílových skupin, používaných kanálů a dosahu značky bude všechny nutit zaměřit se na nové příležitosti a chování jejich stávajícího i nového publika. 

Ze spolupráce mezi marketingovým týmem a ostatními odděleními ve firmě navíc mohou benefitovat obě strany.

#4 Chladná realita technologického světa

Přestože raději pozorujeme vývoj těch zábavnějších inovací, nemůžeme se vyhnout ani novinkám, které nás dost možná omezí, nebo alespoň zpochybní naše dosavadní přístupy. 

Konec cookies je tady

Zdá se, že dlouho předvídaný okamžik se blíží a vstupujeme do světa bez sušenek. Alespoň těch onlinových – z hlediska marketingu a měření. Google Chrome začne blokovat stále větší část souborů cookie třetích stran. Nyní je to jen 1 %, ale podíl bude postupně narůstat.

Společnost Meta poměrně rychle zareagovala plánem na vyřazení svého řešení pixelů a zdvojnásobení svého řešení Conversion API na straně serveru.

Pro společnosti a značky to znamená dvě věci:

  1. Je potřeba investovat do implementace měření na straně serveru.
  2. Ale také znovu získat jasno v otázce blokátorů reklamy a jejich dopadu na data.

Množství lidí, kteří používají nějakou formu ad-block řešení, stále narůstá. Způsobuje to jednak únava ze všudypřítomné reklamy, ale také čím dál větší agresivita mnoha internetových stránek – ať už jde o různá pop-up okna nebo narůstající počet reklam v YouTube videích.

Některá z těchto řešení dlouhodobě ovlivňovala schopnost měřit správné interakce na webu. S nadcházející změnou by se tento problém ale měl stát minulostí. Bude to znamenat určité nezbytné investice do nastavení na straně serveru, ale také do vytvoření infrastruktury pro další kanály – včetně konverze Google Enhanced.

Ochrana osobních údajů jako čím dál černější skříňka

Podobný tlak na změny už nějakou dobu přichází ze směru podmínek ochrany osobních údajů, GDPR a dalších vlivů – včetně dávno zapomenutého skandálu Cambridge Analytica.

I letos sledujeme, jak z Mety mizí podrobné možnosti cílení, regulují se speciální kategorie reklam napříč kanály a zvyšují se různá omezení.

Výkonu se tyto změny většinou nedotýkají.

Algoritmy strojového učení jsou totiž napříč platformami vyspělé a silné. Znamená to ale často vyšší nároky na rozpočty a potřebu řídit minimální množství dat v určitém časovém období. 

Možná to ještě není černá skříňka jako taková, ale rozhodně se výrazně ztemňuje. Pravděpodobně budeme vědět stále méně a méně informací o tom, jak přesně ochrana osobních údajů zasahuje do cílení reklam a dalších oblastí.

Bude to znamenat další růst důležitosti kreativy. Víc než kdykoliv předtím bude třeba v online prostoru vyniknout a vyvolat reakci publika, abyste algoritmu dodali potřebná data. Ta pak bude nezbytné správně využít.

Pokud jste dosud využívali například Lookalike Audiences a podobná řešení tak, že jste prostě všechny své původní leady nebo zákazníky dávali dohromady, situace pro vás budeš čím dál tím složitější – nebo přinejmenším nejistá.

Pro značky bude důležité začít přemýšlet nad chováním svých uživatelů

  • Co je u jejich zákazníků nejžádanější? 

  • Co mají tito lidé společného?

Všichni lidé, kteří vlastní nějaký automobil, toho nebudou mít společného tolik, jako majitelé SUV. Stejně tak lidé, kteří uvažují o nákupu zahradní sekačky, pro vás budou mít větší význam a šanci pomoct vám najít správné publikum, než jejich kombinace s ostatními, kteří nakupují jízdní kola, notebooky a pouzdra na telefony. 

Přemýšlejte o skupinách, které mají něco společného, a využijte jich k dosažení rychlejších (a taky levnějších) výsledků.

Závěr

Pryč jsou doby, kdy jsme si hráli se specifickým cílením a možností zacílit reklamu na konkrétní uživatele. Postupně jako marketéři ztrácíme úroveň vhledů a věcí, které můžeme ovlivnit. To je ta špatná zpráva.

Dobrá zpráva ale je, že lidé (a firmy) více myslí na své soukromí a osobní data. To nás přivede k tomu konečně využít prostředky a nástroje, které už máme dlouho. Zaměříme se tak na jádro marketingu – na produkt, jasné sdělení a kreativu v kombinaci s řádným A/B testováním, abychom poznali své zákazníky.

Rok 2024 bude zábavný – jako každý rok

Když se ohlédneme zpět, uplynulé roky přinesly do světa marketingu vždy něco nového a zábavného. Ani letos tomu nebude jinak. A možná se nám v průběhu roku podaří i pár věcí navíc.

Vstoupí konečně do světa reklam rozšířená realita? Byl Apple Vision Pro posledním krokem k tomu, aby se tímto směrem ubírala všeobecná pozornost?

Letos se rozhodně dočkáme:

  • Něčeho na hraní – AI
  • Něčeho, co můžeme pořádně otestovat – krátká videa v našich strategiích
  • Něčeho k zamyšlení – jaké kanály opustit a jaké naopak přidat do portfolia? 
  • Něčeho, co pro nás bude výzvou – změny v měření a cílení reklam

Na kterou část se těšíte nejvíc?

Sociální sítě
02. 04. 2024