By Design 2018 – konference, o kterou jsme nechtěli přijít

V první polovině letošního května zažila Bratislava nálet designérů z celého světa. V městském divadle se tu totiž konala konference By Design, na kterou se už popáté sjely designérské elity. A ani my jsme tedy nemohli chybět. Vyrazili jsme načerpat inspiraci, dozvědět se novinky a trendy v oboru. Jak se nám v Bratislavě líbilo?

Ohlášený line-up byl našlapaný zvučnými a zajímavými jmény, takže jsme se těšili na různorodé zkušenosti. Jako první z řečníků se na pódiu objevil Eike König, kreativní ředitel berlínského studia HORT, který svoje vystoupení začal netradičně zpěvem.

Pak už ale přišla řada na design, Eike se s účastníky By Designu podělil o svoji práci.

Více se rozpovídal o práci pro Bauhaus. Pro tuto firmu vytvořili jednoduchý design, kdy se inspirovali poštovním úřadem a využili font Courier. Eike se taky podělil o přijetí designu veřejností. Nebylo moc vřelé, lidé v Německu si stěžovali, že je navržený design až moc jednoduchý a příliš nechápali, co na tom stálo tolik peněz. Mimochodem, nepřipomíná vám to něco?

HORT vs. Nike

Během svého vystoupení se Eike König dotkl i tématu vzdělávání mladých umělců. Podle něj mají velké agentury problém, protože mladí umělci pro ně nechtějí pracovat. Jednoduše je prý nebaví práce od 9 do 17 a přísné deadliny.

Za situaci ale prý mohou agentury, tedy spíše lidé v nich, sami. Eike tvrdí, že je nutné přijmout zodpovědnost za to, že lidé z agentur zkazili obor a cenotvorbu, mimojiné přijímáním levných zakázek a týdenních deadlinů.

Jak se tomu bránit ale ukázal v praxi. Jejich dlouhodobý klient, firma Nike, přišel s přístupem „Jsem sexy a každý mě chce“. Jejich rozpočet na grafiku byl podle Eika ze začátku velmi nízký a on se rozhodl říct NE špatně placeným zakázkám. „Pitch for free is no go.“ Chtěl, aby ho chtěli i za „normální“ cenu. A oni chtěli. Kids should learn to design, to hack to get into the system.“

Ještě poznámka na okraj k tomu, jak je „Nike sexy“. Mít dnes Nike v portfoliu už dnes nic moc neznamená, když se podíváte na Behance, je tam toho plno, nejde o žádný exkluzivní klub.

Nezůstalo jenom u povídání. Publiku ukázal jejich tvorbu

Realizace na slidu zcela vlevo vznikla ve Wordu. Nejdůležitější je nápad, Photoshop je jen užitečný nástroj. Eikemu se také nelíbilo, že spoustu práce veřejnost nikdy neuvidí. Aniž by se s Nike domluvil, založil blog, na kterém zveřejňuje práce, které svoje využití nenašly.

A Eikeho rady na závěr?

Krása a funkčnost aplikací

Po Eikem přišla na scénu Jenna Billota z Dropboxu. Rozpovídala se o špatném softwaru a o tom, jak lidé využívají aplikace i přesto, že nejsou pěkné. Jako příklad uvedla WhatsApp, kde tím, že si lidé nastavují vlastní pozadí, v podstatě ničí krásu dané aplikace. Přitom na Dribble najdeme zdarma spoustu konceptů od fanoušků, kteří ve svém volném čase tvoří vlastní návrhy.

Jenna mluvila také o Mailboxu, prvním mailovém klientu pro iOS, který se ovládá gesty. Kolikrát jste posunuli vlevo pro vymazání? Na startu aplikace prý existoval dlouhý waiting list, protože ji každý chtěl. Dropbox ji časem koupil a po 2 letech úplně ukončil. Proč? Podle Jenny byla sice pěkná, ale nebyla natolik evoluční, aby se uživila.

Jenna seznámila publikum také s frameworkem, který si sama vytvořila, pro měření toho, jak dobrý design je:

  • užitečný,
  • soustředěný (používaný k tomu, k čemu byl vytvořený),
  • flexibilní (odolný vůči chybám, elegantně se vypořádává s omyly, adaptabilní na různé platformy),
  • odolný (ne tak specifický, aby se musel přepracovávat každý měsíc),
  • dostupný (navržený na určité potřeby),
  • prostě úžasný (vytváří na uživatele emocionální dopad i mimo rámec interakce),
  • krásný (esteticky zajímavý).

Vytvořila škálu a celý tým podle ní subjektivně hodnotí design aplikace. Pak toto hodnocení zprůměrují. Podle Jenny ještě neobjevili žádnou aplikaci se 100 % bodů. Nejblíž tomu byly Google mapy. 

Na konci Jenniny přednášky byl čas i pro dotazy. Během nich zazněla zajímavost, že Dropbox má tři lidi, kteří pouze udržují knihovny a assets aktuální.

Ptej se jako dítě, odpovídej jako dospělý

Po coffee breaku, u kterého jsme se mohli pobavit s designéry z různých koutů světa, přišel na řadu Ben Wright z DesignStudia. Podle něj existují 2 typy agentur. Jeden je zaměřený na strategii a design je až na posledním místě. Druhý typ jsou pak agentury, které „čichají inkoust“, jsou nadšené a orientované na design, ale bez strategie. Ben se proto rozhodl založit agenturu, která se zaměří na design i strategii úplně stejně.

Během svého vystoupení popsal proces vzniku DesignStudia, kdy neměl business plán, ale definoval se jako problem solver. V agentuře neměli zavedené žádné složité procesy, důležitá byla jednoduchá a jasná práce.

Za důležité považoval, aby tým byl ambiciózní, takže do agentury přivedli nejlepší lidi a očekávali od nich co nejvíce. A to včetně juniorního týmu. Zároveň v agentuře nebylo místo pro vlastní ego, na všem pracovali společně jako tým, včetně klienta.

Podělil se také o příhodu, jak získali zakázku na redesign pro Airbnb. Výběrové řízení vyhráli tak, že ze svého studia udělali Airbnb. Každý donesl kousek domova, někdo hrníček, jiný postel nebo povlečení, aby se všichni cítili jako doma. Krásně to vše nastylizovali, nafotili a dali na web Airbnb. Když se to klient dozvěděl, dal jim práci.

Konference By Design se konala ve stejné době, kdy se v ČR řešilo nové logo Národní galerie. Během diskuse na závěr přednášky se tak pochopitelně objevily i otázky na téma „krádeže“ loga. 

„Only ugly people win lottery“

Následovala přednáška Mr. Binga nabitá humorem. Začínal jako ilustrátor, klienti si o něm prý mysleli, že je příliš podrážděný. On si o sobě myslí, že je spíše upřímný. Prezentaci zahájil ukázkou prací pro klienty, která ho nebavila.

Je velký fanoušek pohlednic a start jeho nového živobytí odstartovat opilý tweet „please send me offensive postcard“.

Právě offensive postcards se staly jeho novým osudem. Na Kickstarter umístil svůj nápad na vydání knihy s těmito pohlednicemi. Mr. Bing si smazal stránku freelance ilustrátora a stal se umělcem.

Zavolejte svým uživatelům

Další z line-upu byl Ryan Singer z Basecampu. Mluvil o produktovém designu a o tom, jak se řeší u nich ve firmě. Vše ukázal také na příkladu. Konkrétně se podělil o zkušenosti, jak zaváděli multiple level todo list v Basecampu. Podle Ryana často řešíme designérské rozhodnutí: která část bude dobrá a u kterého řešení přistoupíme ke kompromisu? A ovlivňují nás požadavky i rozpočet.

 Ryan na slidu ukázal, co vše se musí vyřešit, než dojde na samotný design.

Zmínil zkušenost, kdy řešili kalendář v Basecampu. Ten prý totiž uživatelům chyběl. Tak ho do druhé verze doplnili, nikdo ho ale nepoužíval. Takže ho v další verzi zrušili, jenže uživatelé opět volali, že chtějí kalendář. Rozhodli se proto zavolat několika klientům, aby zjistili, jaký problém řeší. Ukázalo se, že vlastně vůbec nepotřebují kalendář, ale jednoduchý výpis.

Tvořte offline

Na podium po Ryanovi přišlo duo designerů Leta Sobierajski a Wade Jeffree. Během odlehčené přednášky popsali, jak jejich práce vznikají offline. Hodně fotí a následně fotky zpracovávají. Díky tomu, že už mají celkem širokou škálu lowcost kostýmů, nemusí tolik shánět rekvizity. Leta s Wadem připomněli, abychom si užívali chyby, protože chyby jsou to, co nás dělá více lidmi a naši práci lidskou. A poradili, abychom tvořili více „off the paper“.

Jak udělat dobré logo?

Konferenci završil Sagi Haviv z Chermayeff & Geismar & Haviv svojí přednáškou o tom, jak vytvořit něco, co tu zůstane léta. Nastolil otázku, jestli může umělá inteligence udělat lepší logo než vy. Podle něj je základem práce důvěra mezi klientem a designérem, což vyžaduje lidskou interakci.

Co podle Sagiho dělá dobrou vizuální identitu?

  1. Vhodná forma a koncept.
  2. Výjimečnost a zapamatovatelnost.
  3. Jednoduchost, aby fungovala na rozličné škále velikostí a médií.

První příběh o logu, který Sagi vyprávěl, byl z roku 1960 a šlo o vůbec první logo banky. Jeden z členů představenstva Chase bank chtěl vytvořit znak banky, který je bude reprezentovat. Ten, který vytvořili, se mu vůbec nelíbil. Chtěl do loga budovu. Nakonec se ale původní logo začalo používat s tím, že bude jen na budově. Po půlroce si jej nechal našít na kravatu a dodnes se nezměnilo.

Další příběh loga, který Sagi zmínil, je nám geograficky bližší, jedná se o Pražskou ZOO. To původní logo, kde byl kůň Převalského, asi všichni známe. Stejně jako ten příběh, jak byla špatně udělaná licence. ZOO se rozhodla vypsat nejdřív veřejnou soutěž, jenže nikoho nevybrali. Pak oslovili agenturu. V zadání bylo, že má být součástí loga také kůň.

Agentura vytvořila logo, jak ho známe dnes, se zvířecími stopami. Agentura se snažila přesvědčit ZOO, že má na mnohem víc než se jen ztotožňovat s ohroženým koníkem. Nevěděli, jak bude klient na tuto změnu reagovat, vypadalo to, že mají opravdu rádi koně. A tak dali koně do prezentace všude do mockupu, kam to šlo. Na návrh tiskoviny, jako fotku do pozadí atd. Klient byl nadšený a následující měsíc posílal různé zvířecí stopy, aby z nich vytvořili logo.

Agentura to všechno zpracovávala a klient si nakonec vybral – virbl prosím – první variantu, kterou mu agentura prezentovala.

Logo US Open mělo podle Sagiho trošku jiný příběh. Potřebovali ho změnit, protože nebylo jasně rozeznatelné od jiných. Všichni se shodli, že swoosh musí jít pryč. Takže ji odstranili a napsali text lowercase (pak museli ukazovat další firmy, které jsou lowercase).

Vizuální jazyk se podle Sagiho může měnit, logo by nemělo. Pokaždé je totiž v místnosti někdo, komu se líbí předchozí logo, bez ohledu na to, jak skvělá je vaše prezentace. A jak podle Sagiho udělat dobré logo? Dejte si záležet na prezentaci a ukažte příběh jeho vzniku.

Z By Designu jsme si odvezli spoustu inspirace, ze které hodláme s celým týmem čerpat. A i když letošní ročník skončil teprve před chvilkou, tak my už se teď začínáme těšit na příští rok.

Martina Králiková

Martina Králiková

Stojím za vizuální podobou kampaní. To, co se zrodí v hlavě, vtisknu na pomyslný papír a dělám tím značky krásnější. Život nejen v PROFICIU zaznamenávám na fotkách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.