Co nového jsme se dozvěděli na BRANDstormingu

Na začátku března jsme se vydali do Prahy na konferenci BRANDstorming. Dostali jsme cedulku se jménem a poctivě sledovali přednášky o vzniku značek a péči o ně.

Co nového jsme se dozvěděli na BRANDstormingu
Co nového jsme se dozvěděli na BRANDstormingu

Na začátku března jsme se vydali do Prahy na konferenci BRANDstorming. Dostali jsme cedulku se jménem a poctivě sledovali přednášky o vzniku značek a péči o ně. 

Než jsme začali probírat značky detailněji, podívali jsme se na krátký průzkum.

https://www.facebook.com/lovebrand.cz/videos/vb.470536806341542/1309339…

Žádné testování neřekne, jak si značka bude vést na trhu

S Tomášem Kostkanem jsme si definovali, že značka není logo. Značka je to, co o nás říkají ostatní. Při vzniku nové značky je důležité najít její unikátnost. Líp se pak na trhu odliší od ostatních značek. 

Tip: Napište své značce nekrolog. Co bude po zániku vaší značky na trhu chybět?

Poznejte své zákazníky

Matez Jindra z Lovebrandu se rozpovídal o kvalitativním výzkumu.

https://twitter.com/tuesdaycz/status/839396474437976064

Představil nám výhody online focus group:

  • První odpověď není ovlivněna ostatními
  • Diskuze je často anonymní
  • Není potřeba jedno místo v jeden čas
  • Lidé si mohou odpověď rozmyslet, příp. na sebe reagovat
  • Je to levnější (FB skupina, FocusGrouplt.com, Wordpress)

A k čemu se nám posbíraná data budou hodit?

  • K lepšímu nastavení značky
  • K vytvoření cílových segmentů a person
  • Nápady na marketingové kampaně
  • Podněty pro inovace v nabídce a službách

Jak se redesignovalo logo Home Credit

Dynamo Design nám pak představilo rebranding loga Home Credit. Cílem bylo zlepšit celkovou image firmy. V průběhu tvorby loga, které několikrát prezentovali klientovi došli až k změně zadání. K “snadno, rychle, bezpečně” přidali “human touch”. Vznikly tak poslední dvě varianty loga, ze kterých vyšlo vítězné.

https://twitter.com/MediaGuruCZ/status/839409305359089665

Pikoška: Home Credit bank má v Rusku stejné spoty jako Airbank v ČR.

Grafický manuál vždy připraven

Lubomír Kajnar, autor nového vizuálního stylu skautů, je přesvědčil, aby snížili grafickou náročnost. Zvedl tak celkovou grafickou úroveň vizuálních materiálů, které často dělají nadšení amatéři. Kromě manuálu vytvořil nástroje a ukázky, které zjednodušují práci s vizuálním stylem: Srovnávací vizuály, zjednodušený grafický manuál ve formě letáčku, generátor log, generátor novoročenek, šablony pro Canva, videonávody na YT a spoustu dalšího.

Myšlenka na závěr přednášky: Když nemůžete vše kontrolovat, vytvořte a udržujte síť. Je to cesta, jak podpořit autoritu marketingu uvnitř firmy. 

Zároveň podotknul, že font značky je dnes důležitější než logo. A vizuální styl se nedá vytvořit za dva měsíce. Vizuální styl Skautu i Home Creditu vznikal 10 měsíců. 

https://twitter.com/KlaraKlaPi/status/839426390864842752

Employer branding je každodenní realita

Petr Skondrojanis mluvil o budování značky zaměstnavatele. Pravda dnes začíná mít větší váhu než krásně udělaná kampaň. Firemní kulturu si nekoupíte, musíte si ji odpracovat. Zákazníci jsou důležití i v náboru zaměstnanců. Když mají rádi značku, sdílí inzeráty, doporučují lidi. 

Nebriefujte agentury na kampaň, ale na leitmotiv

Lukáš Krčil a Roman Zámečník ukázali, jak dělají kampaně v Digital Brains. Důležitý je leitmotiv (nosná myšlenka), která prochází celou kampaní a komunikačním stylem. (Příkladem je třeba John Lewis a jeho vánoční reklamy. “Dávat je lepší, než brát” mají v různých obměnách v každé vánoční kampani).

Rozdělujte budgety a KPI. Pro každou část kampaně si vytvořte samostatný rozpočet a vyhodnocujte je odděleně.

A všechno sledujte, vyhodnocujte a vylepšujte. 

V Creative Dock věří na osobní přístup

Martin Pejša z Creative Dock mluvil o P2P službách. U P2P musíte budovat vztah na dvou frontách. Na zprostředkovatelích a zákaznicích. Proto je start obvykle pomalejší. Zároveň značku testují a dolaďují v průběhu. U Zonky zákaznicí čekají, že je to levnější, protože si půjčují od lidí. 

Lidé půjčují lidem, tak je nastavená i komunikace. 

Zajímavost: Neplatičů v Zonkách je < 1 % v bankách až 4 %. 

Jak vznikla nová značka Gambrinus Excelent?

Milan Fořt se snaží udělat ze značky Excelent pro mladou cílovou skupinu (18+) Love brand. Pro repositioning byla důležitá chuť, obal (je jeden z nejvýraznějších na regálech) a celková image. Ta je podporována přítomnosti na hudebních festivalech a akcích pro mladé. 

Pikoška: Zelená barva lahve je na ČR trhu vnímaná jako prémiová, na USA trhu je to hnědá. 

Do kampaně zapojili třeba Majka Spirita, který si šel za svým snem a stal se raperem. Šel “po svý ose” jako kampaň Excelent. Zákaznicí začali vnímat značku Excelent jako samostatnou. Osamostatní se podobně jako Birell?
Celou konferenci uzavřela panelová diskuze
Než agentury začnou pracovat se značkou, potřebují informace o trhu, konkurenci a co je poslání či smysl značky. Buď to dostanou od klienta, nebo se domluví na průzkumu. 

Zároveň značky měří moc, ale s daty se málo pracuje. 

Diskusi o designu značky uzavřel Libor Jelínek z Dynamo Design: Libra vložená do designu se vrátí 5x. Teta po rebrandingu zvedla tržby o 30 % bez masivní kampaně.

Závěrem

Každou značku tvoří lidé. Musíte s tím počítat a tvořit značku pro ně. Mluvte se svými zákazníky a přizpůsobujte značku jejich potřebám. Každý zaměstnanec je ambasadorem vaší značky, proto je nezanedbávejte.

Konference
20. 03. 2017