E-commerce analytika v praxi

Enhanced Ecommerce (EE) je bezplatné rozšíření Google Analytics, díky kterému můžete získat podrobnější data o produktech a nákupním procesu vašich zákazníků. V článku si ukážeme příklady, jak tato data využít v praxi. 

Plánování napříč sortimentem

Pokud na e-shopu prodáváte širší sortiment, není lehké mít přehled o trendech napříč všemi kategoriemi. Z naší pozice externího marketingového rádce to může být ještě náročnější. Jednoduché řešení nabízí sloupcový graf, ve kterém jasně vidíte, které zboží se prodává v dané části roku. Využili jsme data z Enhanced Ecommerce a vykresili je v Data Studiu.

Graf e-shopu jednoho z našich klientů

Na první pohled vidíme hned několik trendů:

  • Na jaře začíná poptávka po zahradním nářadí
  • V létě jdou na dračku sekačky a motorové pily
  • V září začínají ohřevy vody a vytápění

No jasně, napadne vás. Vždyť vytápění určitě letí v zimě. Jste si ale jistí, že má váš markeťák takový přehled o všech kategoriích a trendech, aby na ně mohl reagovat v kampaních nebo že máte včas naskladněno? Tento jednoduchý přehled nám pomáhá být stále v obraze.

Analýza výkonu produktů

Další výzvou, se kterou se u e-shopů se stovkami a tisíci produktů setkáváme, je hlídat výkon jednotlivých produktů. Pokud někde nastane problém, je klíčové být ve správný čas na správném místě.

Tabulka výše nepomůže ihned získat odpovědi na to, co je špatně, ale v kombinaci třeba s filtrem na zdroj návštěvnosti je skvělým ukazatelem potenciálních problémů. Můžete si například všimnout, že elektrokola mají vysokou míru zobrazení, ale nula přidání do košíku. Pak je na místě položit si následující otázky:

  • Je možné, že si jej lidé následně koupí osobně na prodejně? Můžeme si to ověřit?
  • Nepálíme zbytečně peníze do reklamy? 
  • Sportovní kočárky jsou také často zobrazovaný produkt na webu, dokonce i často přidávaný do košíku. Míra dokončení nákupu je ale nižší než u ostatních produktů. Máme dostatečné možnosti dodání? Není doprava pro takový produkt příliš drahá?
  • A další…

Co díky e-commerce přehledům zjistíme

E-commerce ukazatele v tabulce výše nás můžou navést k řešení následujících problémů:

Které produkty jsou často navštěvovány, ale málo přidávány do košíku?

  • Pravděpodobně jsou tyto produkty populární – proč se neprodávají?
  • Nemáme produkt dražší než konkurence?
  • Máme na webu produkt správně popsán, máme dobré obrázky?
  • Máme produkt skladem?

Které produkty mají vysoký poměr přidání do košíku vs. zobrazení detailu?

  • Produkty se hodně prodávají, ale produktové stránky nenavštěvuje moc lidí. Proč?
  • Nemůžeme produkty na webu lépe zviditelnit?
  • Jsou produkty dobře indexovány v prohlížečích (SEO aspekty)?
  • Mám spuštěné kampaně?

Které produkty jsou často přidávány do košíku, ale objednávku lidé nedokončí?

  • Není nějaký problém v košíku?
  • Není cena dopravy vysoká ve srovnání s cenou produktu?
  • Jde o objemný produkt – mám dostatečné dodací možnosti?

Průchod košíkem a segmentace

Při nasazeném Enhanced Ecommerce můžeme v Google Analytics sledovat také průchody košíkem. Výhodou tohoto přehledu je, že na pár kliknutí vytvoříme segment návštěvníků, kteří odpadli v daném kroku. 

Díky tomu si pak prohlédneme, jaké stránky a produkty daní lidé dávají do košíku a kombinujeme to s pohledem na produkty v předchozím bodě. Práce se segmenty je důležitá, protože nám pomáhá odkrýt detaily, které jsou běžně v globálních číslech skryté. 

Implementace měření

Enhanced Ecommerce modul v rámci Google Analytics je zdarma. Je však potřeba upravit kód na webu. Spousta e-shopových řešení jako je Shoptet nebo jiní dodavatelé mají již Enhanced Ecommerce dostupný v rámci pluginu, který stačí aktivovat.

Pokud máte e-shopové řešení na míru, můžeme vám s implementací na web pomoci. Máme sepsanou vlastní dokumentaci se zjednodušenou verzí Enhanced Ecommerce, která je pro vývojáře velmi jednoduchá k nasazení a zároveň stačí pro analýzy zmíněné v tomto textu. :)


Lukáš Vožda

Zodpovídám za analytické oddělení PROFICIA. Mým posláním je, aby naše agentura držela krok s nejmodernějšími trendy v oblasti analytiky a technologií jako Google Cloud nebo Power BI.