HRko: Budoucnost práce s AI & peníze jako nejdůležitější benefit?

HRko je největší HR akce v Česku. Vystupují na ní špičkové české firmy a prezentují své úspěšné projekty nebo využití nejmodernějších HR nástrojů. I my za Proficio jsme přispěli do programu. Jaké byly nejzajímavější momenty? Rádi vás inspirujeme!

AI je aktuální téma posledních měsíců, takže nemohlo chybět ani na HRku.

Umělá inteligence a budoucnost (ne)práce

Podle Filipa Dřímalky se umělá inteligence stává stále důležitějším faktorem ve světě (ne)práce. Ti, kteří zvládnou digitální dovednosti, budou mít mnohem větší šanci na úspěch, protože dokáží efektivněji vykonávat své pracovní činnosti a nalézat nové příležitosti. Špičky v oboru pravděpodobně zůstanou konkurenceschopné, zatímco průměrní zaměstnanci budou čelit výzvám. 

Mnozí se budou muset přeorientovat na úplně jinou práci. V tom můžeme zažít budoucí diskomfort stejně jako v dnešní době zažívají ti, kteří v digitálu nevyrostli, ale museli se postupem času na tuto změnu adaptovat

Tyto myšlenky nejsou nutně nové – alespoň pro ty, kteří pokrok AI sledují. Bylo ale zajímavé vidět vše trochu v širším kontextu a inspirovat se tím, jak k tomuto tématu přistupují jinde. My v Proficiu jsme na AI vlnu najeli také a postupně implementujeme vše, co pro naši práci dává smysl. 

Efektivita práce je téma, které určitě vstupuje čím dál tím více do povědomí a AI bude v tomto směru hrát velmi významnou roli. 

U nás se tomuto směru snažíme věnovat, a proto testujeme například Google Vertex AI. Jedná se o chatbota pracujícího s interními dokumenty a pravidly, který dokáže ušetřit spoustu interního času a zbavit firmu nudné operativy. 

Naše kroky korespondují s tím, co Filip Dřímalka na své přednášce také říkal. Tedy to, že je důležité se zastavit a zvážit, jak se naše práce může v budoucnu změnit. Zaměřit bychom se měli na naši přidanou hodnotu, kterou společnosti přinášíme a neustále ji zdokonalovat. 

Právě proto má velký význam sledovat, jak AI může pomoci v rámci interního fungování a šetřit čas pro práci s nejvyšší přidanou hodnotou. My jsme zatím ve fázi úvodního testování, ale pokud vše rozjedeme ve velkém a bude to za nás funkční, rádi toto téma zpracujeme v samostatném článku. 

Employer branding jako odrazový můstek v kariérním růstu

Konkurence na trhu práce dosahuje nových rozměrů a proto je zásadní mít jasnou strategii jak prezentovat firmu a zaujmout potenciální talenty. Jirka Nečas, Co-Founder společnosti Hiring On Ramp a Employer Branding Manager u Productboard, představil několik klíčových faktorů, které mohou pomoci firmám získat viditelnost a posílit employer brand.

1. Prezentace na sociálních sítích a veřejnosti

Jedním z hlavních prvků, na které Jirka upozornil, je důležitost prezentace firmy na sociálních sítích a veřejných událostech. Zvláště na platformě LinkedIn se může prezentace firmy zaměstnanci stát mocným nástrojem pro získávání pozornosti a vytváření důvěryhodnosti. V tomto rychle se pohybujícím digitálním světě totiž nestačí mít pouze několik základních touchpointů. 

Měli bychom být pravidelně a aktivně viditelní na různých platformách, protože boj o talenty nikdy nekončí. Získání pozornosti uchazečů o práci vyžaduje v dnešní době poměrně velké úsilí.

Mnoho našich kolegů používá LinkedIn ke sdílení svých zkušeností, zážitků z konferencí a dalších networkingových akcí

V Proficiu chceme reagovat na aktuální trendy.

Příkladem je PPC teamleader Andrej Grajciar nebo Dominik Neckař, který má na starosti marketingové strategie. LinkedIn plní kvalitním odborným obsahem a pomáhají tak ostatním se ve svém oboru posouvat. Kolegové se na LinkedInu navzájem podporují, interagují mezi sebou a vytváří ve firmě ideální prostředí pro rozvoj.

 

2. Motivace zaměstnanců

Dále Jirka zdůraznil, že klíčem k úspěšné prezentaci firmy jsou motivovaní zaměstnanci. Jak je však správně k většímu zapojení motivovat? Klíčem je vždy vysvětlit, proč tuto činnost podporujeme a jaký prospěch z ní plyne pro obě strany. Možná to zní jako velmi obecné doporučení, ale standardem to vždy a všude rozhodně není. 

Tato poučka ale platí i v jiných situacích a mnoho manažerů na to zapomíná. Pokud vysvětlíme, proč je práce důležitá a ideálně ji propojíme s vnitřní motivací zaměstnance, dosáhneme rozhodně lepších výsledků, než když jen nařídíme, že má dělat tohle a tamto. 

Stejně tak je důležité se o všem bavit na rovinu, aby nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním. No a komunikovat otevřeně a sdílet svá očekávání je základním pilířem úspěchu i u nás v Proficiu. 

3. Autentický obsah

Během přednášky jsme se postupně dostali i k tématu autenticity, kdy skutečné příběhy a zkušenosti zaměstnanců mohou být pro potenciální kandidáty mnohem přitažlivější. Autenticita vytváří důvěru a posiluje reputaci firmy.

Příspěvky, do kterých dáváme kousek sebe, jsou mnohem zajímavější než obyčejné omáčky kolem. I proto se snažíme, aby příspěvky na sociálních sítích nepůsobily moc stroze a každý z kolegů si příspěvky píše sám.

Finanční ohodnocení jako klíčový faktor odchodu zaměstnanců

Tomáš Ervín Dombrovský prostřednictvím své prezentace naznačil, že finanční ohodnocení hraje stále čím dál tím větší roli v rozhodování zaměstnanců o tom, zda zůstanou ve svém současném zaměstnání či nikoli. 

Tento trend neomezený generacemi zvýrazňuje důležitost spravedlivého a konkurenceschopného finančního odměňování. Ačkoliv jsou i další významné faktory ovlivňující pracovní spokojenost (náplň práce, kolektiv a další), finanční benefity se stávají stále důležitějšími a preferovanými zaměstnaneckými výhodami.

Paradox spokojenosti

Jedním z pozoruhodných aspektů přednášky byla skutečnost, že dokonce i mezi zaměstnanci, kteří byli ve svém stávajícím zaměstnání spokojení, bylo 24 % ochotných odejít za lepším finančním ohodnocením. 

To ukazuje na sílu finančního stimulu, který může převažovat nad jinými aspekty práce.

Zapojili jsme se i my!

Spoluzakladatelka Proficia Lenka Halíková se na HRku spolupodílela jako speaker v talkshow od JuiceUpu, kdy společně s Milanem Fridrichem ze Seznamu řešili rozvoj lidí ve firmách. Diskutovali o různých aspektech vzdělávání a rozvoje zaměstnanců včetně cílení a měření úspěchu. 

Čím větší budou mít zaměstnanci motivaci se vzdělávat, tím je pravděpodobnější, že se posunou nejen jedinci, ale i firma jako celek.

Na tom se oba shodli.

Milan zdůrazňoval důležitost nadšení pro rozvoj a neustálé hledání nových způsobů zdokonalování. Lenka mluvila o důležitosti svobody a odpovědnosti při rozvoji, a jak můžeme úspěšnost vzdělávání ve firmě měřit spokojeností účastníků či jejich upřímnou zpětnou vazbou. 

Kariéra 28. 11. 2023