Jak na efektivnější e‑mail marketing

Průměrně skončí ve spamu až 2 miliony zpráv denně. Snižte pravděpodobnost, že tam skončí i ty vaše. Jak na lepší doručitelnost mailů? Shrnuli jsme pro vás to nejdůležitější.

Dodržujte pravidla

V první řadě zajistěte, abyste se nemuseli potýkat s právními institucemi. Podle zákona musí mít obchodní sdělení pár jednoduchých náležitostí:

  • označení jako obchodní sdělení,
  • identifikace odesílatele,
  • platný odkaz pro odhlášení.

V rámci Evropské unie se mailing řídí nařízením GDPR, což je nejkomplexnější soubor pravidel na ochranu dat na světě. Příští rok v květnu přinese všem zásadní změnu. Souhlas bude muset být jednoznačný a doložitelný, bude tedy nutné jeho zajištění v režimu double opt-in. Pro získání souhlasu zákazníka s e‑mail marketingem už nebude stačit zaškrtnout checkbox na webu. Získáte jej pouze po potvrzení odkazu z příslušného mailu. Změna se týká i stávajících zákazníků. Jejich seznam značně prořídne, ale díky tomu získáte lepší databázi. Zůstanou vám pouze relevantní zákazníci, kteří mají o váš produkt zájem.

E‑mail v číslech

39 % zpráv je doručeno do složky hromadné 19 % zpráv je doručeno do inboxu 17 % zpráv je doručeno do spamu 25 % zpráv je zahozeno CTR — 17 % zpráv ve složce hromadné lidé přečtou a zároveň klikají na odkazy

Zasílejte relevantní maily

Mezi transakční maily patří potvrzení objednávky, reset hesla nebo (un)subcribe. Všechny tyto zprávy nejsou obchodním sdělením a zákazníkovi přijdou do inboxu. Pokud se do nich snažíte propašovat obchodní sdělení, riskujete, že pro zákazníka důležité zprávy skončí ve spamu. Nezapomínejte si zprávy otagovat a rozdělit odesílací domény. Posílat všechny maily z domény info@klient.cz nebo no-reply@klient.cz nemá smysl.

E‑mail není leták

Až 43 % příjemců mailu nevidí při prvním načtení obrázky. Neplýtvejte jimi. Proč by zrovna u vás měl příjemce dělat výjimku a za svá drahocenná mobilní data zjišťovat, co jste vlastně chtěli? V nejbližších týdnech se Seznam.cz přidá mezi světové poskytovatele freemailů a začne s penalizací čistě obrázkových mailů. Pokud se nevlezete do určitého plošného poměru, vaše rozesílka bude zbytečná.

Využívejte obrázky tak, aby i bez nich zpráva dávala smysl. (zdroj: activate.etnetera.cz)

Nezapomínejte na kvalitní databázi

Máte databázi čítající 10 000 adres? Gratulujeme. Kolik z nich mail obdrží a kolik ho dokonce otevře? Projděte si databázi. Určitě narazíte na příjemce, který do teď nezavadil ani o jeden z vašich mailů. Opravdu má cenu mu zasílat další a další? S neexistujícími a neaktivními adresami se navíc zvyšuje pravděpodobnost, že váš mail skončí v jedné ze spamových pastí. Tím hodíte do koše celou rozesílku. Stačí totiž pouze jediná adresa fungující jako spamová past a celá rozesílka skončí jako spam. A tam už zprávu nikdo hledat nebude. Používejte tedy vlastní, pročištěnou databázi. Rozhodně si ji nikde nekupujte, jsou to vyhozené peníze. Pokud se někdo dlouho neozývá, zkuste nahodit udičku e‑mailem Dobrý den, dlouho jsme o vás neslyšeli.“ Pokud ani v takovém případě nereaguje, rozmyslete se dobře, jestli takový kontakt chcete nechat ve své databázi. Kvantita se nikdy nerovná kvalitě.

Pár omylů z oblasti e‑mail marketingu

Nejčastějším omylem je tvrzení, že vaši zákazníci e‑maily pravidelně čtou. Společně s vámi jim zasílá maily desítky firem. Vy jen můžete dělat vše co nejlépe pro to, aby z přeplněné složky otevřeli právě ten váš. Dalším mylnou myšlenkou je to, že e‑mailingu rozumí opravdu každý. Není tomu tak. Obzvlášť, pokud právě začínáte a nevíte si s mailingem nevíte rady, rádi vám pomůžeme. Přečtěte si také 20 tipů pro vaše newslettery a e‑mail marketing.


Michaela Kosičová

Připravuji pravidelný newsletter s novinkami z online marketingu a udržuji vás v obraze. Klientům pomáhám získat zákazníky na první přečtení, protože první dojem je jen jeden.