20 tipů pro vaše newslettery a e-mail marketing

V pondělí jsem navštívil Marketing Monday s názvem Newslettery a e-mail marketing. Ze čtyř přednášek jsem si odvezl spoustu tipů, jak psát lépe nejen obchodní sdělení e-mailem. 20 nejcennějších rad jsem pro vás sepsal a přidal k nim vlastní pohled na věc.

Newsletter jako inspirace k ranní kávě / Martina Kočařová

Martina Kočařová na Marketing Monday

1. V každém mailu nezapomeňte:

  • překvapit něčím novým,
  • probudit zvědavost,
  • udělat radost,
  • být srozumitelní.

2. Buďte pravidelní

Rozeslání mimo zaběhnutou dobu využívejte jen pro výjimečné akce.

3. Maily si po sobě několikrát zkontrolujte

Čím více jich posíláte, tím důkladněji.

4. Když nemáte co říct, nic neposílejte

Lidé lépe snesou, že jim newsletter nepřišel, než že se v něm nic nedozvěděli. V prvním případě se na něj můžou těšit ještě více. V druhém ho budou brát jako ztrátu času.

5. Nezapomeňte to odeslat

Pokud posíláte pár newsletterů, tak se vám to asi nestane. Ale při častém odesílání prostě někdy zapomenete. Hlídejte se.

Na každém slově záleží / Lenka Fučíková a Bohumila Petrášková

Lenka Fučíková a Bohumila Petrášková na Marketing Monday

6. Nepoužívejte oslovení

Pokud nemáte jistotu, že adresátovi nevadí (např. křestním jménem) a že bude použito správně.

7. Nastavte správný tón komunikace

Pište newslettery tak, jak mluvíte se svými zákazníky.

8. Soustřeďte se na předmět zprávy

Když nebude dobrý, tak mail nikdo neotevře.

9. Pište stručně a konkrétně

To nejdůležitější dejte na začátek. Jinak riskujete, že se k tomu nedočtou.

10. Dejte do newsletteru koťátka

Pokud si to vaše značka může dovolit, tak je tam prostě dejte. I negativní zpráva bude roztomilá.

Jak na transakční e-maily / Jan Ambrož

Jan Ambrož na Marketing monday

11. Jak by vypadal váš e-mail, kdyby byl člověk?

Byl by to mladík ve skateshopu zdravící „čau“? Nebo někdo jiný? Hlavně ať to není robot říkající: „Vážený zákazníku, stav Vaší objednávky je uskutečněný a byla přesunuta mezi realizace.“

12. Transakční e-mail má vždy svůj cíl

A není jím informovat zákazníka o tom, co se stalo. Můžete chtít, aby něco udělal nebo aby nedělal nic (dokud ho k tomu nevyzvete). Ale hlavně, aby to s ním něco udělalo. Lidi zajímá, co se bude dít dále. Ne to, co už udělali.

13. Řekněte lidem, co mají udělat

Srozumitelně a hned na začátku. Pokud mají potvrdit registraci, tak nepište do předmětu „Potvrzení registrace“, ale „Potvrďte svoji registraci“.

14. Dejte najevo emoce

Ať hned poznají, jestli jim posíláte dobrou nebo špatnou zprávu. Nenuťte je přemýšlet místo radování. Ani se nesnažte oddálit jejich rozčarování. Bude o to větší.

15. Dejte jim možnost odpovědět

A to co nejjednodušeji. Nejlépe tlačítkem odpovědět. Už žádné Tento mail byl vygenerován automaticky. Neodpovídejte na něj.

Etika a technika v doručitelnosti na Seznam.cz / David Finger

David Finger na Marketing Monday

16. Uživatel je vždy na prvním místě

  • Je to člověk, ne jen položka v databázi
  • Sám se rozhoduje, zda vaše sdělení chce či nechce dostávat

17. Dodržujte zákonné náležitosti newsletteru

  • Mějte souhlas příjemce
  • Umožněte jednoduché odhlášení z odběru
  • Označte zprávu jako hromadné sdělení (to se sice hlídá nejméně, ale proč riskovat?)

18. Upřednostněte kvalitu před kvantitou

  • Průběžně čistěte svoji databázi od neexistujících adres
  • Nekupujte databáze
  • Nevynucujte si souhlas se zasíláním v obchodních podmínkách webu

19. Pojistěte si, že se transakční zprávy dostanou do inboxu

  • Používejte pro ně jiné adresy odesílatele než pro newslettery
  • Podepisujte je jiným DKIM
  • Nezřizujte pro ně Feedback loop

20. Nesnažte se dostat do inboxu newslettery

  • Nejde to, musí to provést uživatel sám
  • Nepřilepujte reklamu k transakčním zprávám
  • Nenaleťte podvodníkům

Jedna rada závěrem a zhodnocení / Martin Smutek

21. Dejte si na newsletteru záležet

Jinak může dopadnout jako ten, kterým mi přišly informace k této události.

Dávali jste pozor? Které tipy autor nedodržel?

Dávali jste pozor? Které tipy autor nedodržel?

Tento mail byl asi jediným nedostatkem Marketing Monday. Jinak bylo vše perfektně připravené a docela mě zamrzelo, že jsem musel vynechat networking s cukrovím. Ale chtěl jsem se vrátit do Brna dříve, než jsem šel v úterý do práce. Malou náplastí pro mě aspoň bylo třetí místo v soutěži o nejlepší rýmovaný tweet s hashtagem #mmprague.

Fotka vypůjčena z Tuesday.cz

Fotky jsem si vypůjčil z Tuesday.cz

/ 15. 12. doplňuji ještě jednu radu:

22. Nebojte se omluvit

Udělali jste ve svém newsletteru chybu? Uveďte ji co nejdříve na pravou míru. Svým odběratelům tak připomenete, že jste taky jen lidi a ukážete, že vám na nich záleží. A nezapomeňte na to koťátko.

Inspirovat se můžete od pořadatelů Marketing Monday, kteří mi po přečtení tohoto článku napsali:

„Dobrý den, pane Smutku,

dostal se k nám Váš článek o MARKETING MONDAY, a tak jsme Vám za něj chtěli s kolegy poděkovat.

Jsme rádi, že se Vám setkání líbilo a přineslo užitečné tipy. Zároveň jsme se samozřejmě zastyděli za náš „informační“ e-mail. Oslovení jsme Vám upravili a už Vám bude chodit správně. A ty překlepy? Příště si e-mail před odesláním přečteme ještě minimálně dvakrát. Ale alespoň splňujeme ten bod o tom, že e-mail nevypadá jako od robota, ale od člověka (s nadsázkou :)).

A protože jsme si sami vzali ze setkání poučení, posíláme, podle rad kolegyň z Nydrle, koťátko jako omluvu:

unnamed

Martin Smutek

Martin Smutek

Pomáhám značkám být více vidět, z návštěvníků dělat zákazníky a dostávat se do jejich srdcí. Občas o tom i něco tvítnu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *