Jak nezabít sebe ani obsah? Kurz první pomoci poskytl CopyCamp

Ne nadarmo se říká, že pero je nejmocnější zbraní. A v online světě to platí obzvlášť. Já a Klára, alias Profi copy dvojka, jsme se proto vydaly na CopyCamp, abychom omrkly nejnovější trendy v online obsahu.

Jak nezabít sebe ani obsah? Kurz první pomoci poskytl CopyCamp
Jak nezabít sebe ani obsah? Kurz první pomoci poskytl CopyCamp

Ne nadarmo se říká, že pero je nejmocnější zbraní. A v online světě to platí obzvlášť. Já a Klára, alias Profi copy dvojka, jsme se proto vydaly na CopyCamp, abychom omrkly nejnovější trendy v online obsahu.

Podtitul akce hlásal, že nám pomůže najít první pomoc pro nemocný obsah. A s odstupem času můžeme říct, že se to opravdu povedlo. Které přednášky nás zaujaly a jaké copy záchranné chvaty si určitě zapamatujeme? Vezmeme to popořadě.

https://twitter.com/PROFICIOcz/status/839395216465539073

Blok dopoledních přednášek by se dal zjednodušeně shrnout takto: SEO a copywriting jdou ruku v ruce, e-mailing a copywriting jdou ruku v ruce, sociální sítě a copywriting jdou ruku v ruce, UX a copywriting jdou ruku v ruce. Shrnuto a podtrženo: pokud chcete být dobrým copywriterem, vystupte ze své bubliny a nahlížejte na texty i z pohledu dalších marketingových oborů.

Z této části CopyCampu bychom chtěly vyzdvihnout hlavně přednášku Violky Kratochvílové z Picards.cz. Tato UX specialistka s éterickým jménem rozhodně není žádná křehká květinka, a naopak nám předvedla, jak má nabroušený jazýček.


Nezajímají, prostě nezajímají! Vy se ale o své čtenáře zajímejte a ptejte se jich, o jaký obsah mají zájem.

Ve všech oblastech marketingu, copywriting nevyjímaje, musíte přemýšlet z pohledu zákazníka. Platí to i při textování webu. Violka nám otevřela oči v tom, že kreativita je sice krásná věc, ale z hlediska funkčnosti je nadbytečná. 

Uvedla to na příkladu jednoho webu, který místo jednoduchého tlačítka „Tipy na výlety v okolí“ svým návštěvníkům nabízel „Magickou procházku“. A co se v takovém případě stane? Člověk neví, proč by na takové tlačítko měl klikat, nenašel co potřebuje a web logicky opustí.

https://twitter.com/posypusipusu/status/839422972213485568

Jak z toho ven? Nenuťte lidi přemýšlet, na webu jim servírujte holá fakta bez příkras. Buďte věcní, struční a říkejte věci na rovinu. 

Violčin copy tip: Můžete mít sebelepší nápady, ale když je nepodáte srozumitelně, utopíte veškerou snahu.

Co má společného zajíc a právo? Odpolední blok

Z dalších přednášek nás zaujal Richard Dobiáš. Jeho přednáška s názvem „Umí zajíc lyžovat?“ byla případová studie o vytváření identity lyžařské školy Zajda. Richard nás naučil, že v začátcích jakékoliv strategie by měla být především důkladná rešerše. Vycházel z vlastních chyb. Původní název pro lyžařskou školku měl být Zayda, ale až po hodinách ustavičné práce Richard zjistil, že stejné jméno má i jistá pornohvězda. 

Richardův copy tip: Nepodceňujte rešerši. Při vytváření identity je důležité myslet zeširoka. To, že ústředním motivem dětské lyžařské školky je zajíc, nestačí. Musíte přemýšlet, jak tuto postavičku rozvíjet v dalších marketingových aktivitách a kanálech. Richard kupříkladu vdechl Zajdovi život na sociálních sítích. Veškeré příspěvky píše z pohledu Zajdy, jeho jménem odpovídá lidem na dotazy a komentuje veškeré dění.

Velice přínosná byla přednáška Petry Dolejšové z eLegal.cz, která se na copywriting podívala z pohledu práva. Každý správný copík by měl mít alespoň obecnou znalost Zákona na ochranu spotřebitele a Zákona o reklamě. V tomto případě je opravdu lepší informovat se předem, protože následné problémy se můžou vyhrotit do milionových pokut. 

Petřiny postřehy, které si vryjeme do paměti:

  • Aby nebyla nadsázka v marketingu právně napadnutelná, vyhroťte ji do extrému.
  • Inspirace číhá všude, ale vy byste před ní měli zavřít oči. Pak totiž můžete být obvinění z plagiátorství.

https://twitter.com/PavelUngr/status/839476290063372290

#prsakoule a preVít zakončili CopyCamp

Do paměti se vryly i dvě přednášky, které obstaraly holky z Loono.cz a „komerční spratek“ Pavel Novotný. 

Lenka Čápová a Veronika Myšková spolu pracují na kampani #prsakoule a snaží se nejenom o osvětu rakoviny prsou a varlat, ale nabádají lidi také k samovyšetření. Tento projekt už doslova zachránil několik životů, takže holky a celý jejich tým si získaly respekt všech přítomných v sále. 

A jaké poučení jsme si vzaly z jejich přednášek? Především to, že pokud jste pro věc zapálení, nápady se z vás jen hrnou. A když kolem sebe shromáždíte tým podobných nadšenců (ideálně z různých oborů), jste na cestě k úspěchu. Jak to funguje v organizaci Loono.cz?

Lenka a Veronika mají na starosti marketing a úzce spolupracují s lékaři a odborníky, kteří jim dodávají podklady pro články, sociální sítě a další marketingové kanály. Tyto podklady pak holky srozumitelnou formou přetlumočí cílové skupině. 

Copy tip Lenky a Veroniky: Představujte si, že texty píšete pro babičku z Horní Dolní, která nemá o vaší věci sebemenší ponětí. Podejte jí informace v takovém stavu, aby byla schopná je zpracovat, pochopit a dále předat.


Zachraňovat životy copywritingem? Jde to.

No a jako třešničku na závěr pořadatelé CopyCampu zvolili Pavla Novotného. Ten se rozhodl sál plný copywriterů pobavit/​vzdělat pomocí popisu afér Marka Víta (kterému Pavel přezdívá preVít). 

Zjednodušeně: Vít je podle Pavla podvodník, kterému však jeho nekalé obchody prochází a vyhýbá se spravedlnosti. Jak? Vytvářením falešného obrazu kolem své osoby. Selfpromo Marek Vít dotahuje k dokonalosti především na sociálních sítích, kde kolem sebe vytváří dojem bohatství a konexí s fotbalovým klubem Barcelona. 

Ptáte se, jak to všechno souvisí s copywritingem? To nám vrtalo hlavou celou dobu, ale pak jsme si to uvědomily – dobrý copík vytváří věrohodné příběhy. Když vašemu textu člověk uvěří a ještě lépe – ztotožní se s ním, tak máte napůl vyhráno. 

Pavlův copy tip: Nevymýšlejte si. A když už, tak aspoň věrohodně.


Lhát na internetu (vlastně i v životě) se nevyplácí. Velmi pravděpodobně vás někdo odhalí a vaše pověst je zničená.

A tím letošní ročník CopyCampu skončil. Plné dojmů a znalostí jsme se pokusily vybrat ta nejdůležitější fakta, která by si z celého dne měl odnést každý copík (alias pravidla první pomoci pro nemocný obsah):

  • Copywriting by neměl být samostatně oddělenou marketingovou aktivitou. Naopak se musí s ostatními disciplínami propojovat, vzájemně se ovlivňovat a do centra dění vždy stavět zákazníka.
  • Kreativita je fajn, ale nesmí se cpát úplně všude. Někdy musíte podávat informace suše, bez příkras a tak, aby je zákazník pochopil.
  • Naopak důkladnou rešerši musíte provádět pořád.
  • Legislativa se týká i copywriterů – je dobré znát alespoň základní pravidla.
  • Texty přizpůsobujeme cílové skupině. Vždy jim však podáváme informace tak, aby je ihned pochopili a nemuseli nad nimi dlouze přemýšlet.
  • Správný copywriter nikdy nelže a cílem je, aby se lidé ztotožňovali s jeho texty.

Tak co, zachráníte život i vašemu obsahu?


PROFICIO kope za copy a za celý online marketing.