Ne nadarmo se říká, že pero je nejmocnější zbraní. A v online světě to platí obzvlášť. Já a Klára, alias Profi copy dvojka, jsme se proto vydaly na CopyCamp, abychom omrkly nejnovější trendy v online obsahu.
Podtitul akce hlásal, že nám pomůže najít první pomoc pro nemocný obsah. A s odstupem času můžeme říct, že se to opravdu povedlo. Které přednášky nás zaujaly a jaké copy záchranné chvaty si určitě zapamatujeme? Vezmeme to popořadě.
https://twitter.com/PROFICIOcz/status/839395216465539073
Blok dopoledních přednášek by se dal zjednodušeně shrnout takto: SEO a copywriting jdou ruku v ruce, e-mailing a copywriting jdou ruku v ruce, sociální sítě a copywriting jdou ruku v ruce, UX a copywriting jdou ruku v ruce. Shrnuto a podtrženo: pokud chcete být dobrým copywriterem, vystupte ze své bubliny a nahlížejte na texty i z pohledu dalších marketingových oborů.
Z této části CopyCampu bychom chtěly vyzdvihnout hlavně přednášku Violky Kratochvílové z Picards.cz. Tato UX specialistka s éterickým jménem rozhodně není žádná křehká květinka, a naopak nám předvedla, jak má nabroušený jazýček.
Ve všech oblastech marketingu, copywriting nevyjímaje, musíte přemýšlet z pohledu zákazníka. Platí to i při textování webu. Violka nám otevřela oči v tom, že kreativita je sice krásná věc, ale z hlediska funkčnosti je nadbytečná.
Uvedla to na příkladu jednoho webu, který místo jednoduchého tlačítka „Tipy na výlety v okolí“ svým návštěvníkům nabízel „Magickou procházku“. A co se v takovém případě stane? Člověk neví, proč by na takové tlačítko měl klikat, nenašel co potřebuje a web logicky opustí.
https://twitter.com/posypusipusu/status/839422972213485568
Jak z toho ven? Nenuťte lidi přemýšlet, na webu jim servírujte holá fakta bez příkras. Buďte věcní, struční a říkejte věci na rovinu.
Violčin copy tip: Můžete mít sebelepší nápady, ale když je nepodáte srozumitelně, utopíte veškerou snahu.
Co má společného zajíc a právo? Odpolední blok
Z dalších přednášek nás zaujal Richard Dobiáš. Jeho přednáška s názvem „Umí zajíc lyžovat?“ byla případová studie o vytváření identity lyžařské školy Zajda. Richard nás naučil, že v začátcích jakékoliv strategie by měla být především důkladná rešerše. Vycházel z vlastních chyb. Původní název pro lyžařskou školku měl být Zayda, ale až po hodinách ustavičné práce Richard zjistil, že stejné jméno má i jistá pornohvězda.
Richardův copy tip: Nepodceňujte rešerši. Při vytváření identity je důležité myslet zeširoka. To, že ústředním motivem dětské lyžařské školky je zajíc, nestačí. Musíte přemýšlet, jak tuto postavičku rozvíjet v dalších marketingových aktivitách a kanálech. Richard kupříkladu vdechl Zajdovi život na sociálních sítích. Veškeré příspěvky píše z pohledu Zajdy, jeho jménem odpovídá lidem na dotazy a komentuje veškeré dění.
Velice přínosná byla přednáška Petry Dolejšové z eLegal.cz, která se na copywriting podívala z pohledu práva. Každý správný copík by měl mít alespoň obecnou znalost Zákona na ochranu spotřebitele a Zákona o reklamě. V tomto případě je opravdu lepší informovat se předem, protože následné problémy se můžou vyhrotit do milionových pokut.
Petřiny postřehy, které si vryjeme do paměti:
- Aby nebyla nadsázka v marketingu právně napadnutelná, vyhroťte ji do extrému.
- Inspirace číhá všude, ale vy byste před ní měli zavřít oči. Pak totiž můžete být obvinění z plagiátorství.
https://twitter.com/PavelUngr/status/839476290063372290
#prsakoule a preVít zakončili CopyCamp
Do paměti se vryly i dvě přednášky, které obstaraly holky z Loono.cz a „komerční spratek“ Pavel Novotný.
Lenka Čápová a Veronika Myšková spolu pracují na kampani #prsakoule a snaží se nejenom o osvětu rakoviny prsou a varlat, ale nabádají lidi také k samovyšetření. Tento projekt už doslova zachránil několik životů, takže holky a celý jejich tým si získaly respekt všech přítomných v sále.
A jaké poučení jsme si vzaly z jejich přednášek? Především to, že pokud jste pro věc zapálení, nápady se z vás jen hrnou. A když kolem sebe shromáždíte tým podobných nadšenců (ideálně z různých oborů), jste na cestě k úspěchu. Jak to funguje v organizaci Loono.cz?
Lenka a Veronika mají na starosti marketing a úzce spolupracují s lékaři a odborníky, kteří jim dodávají podklady pro články, sociální sítě a další marketingové kanály. Tyto podklady pak holky srozumitelnou formou přetlumočí cílové skupině.
Copy tip Lenky a Veroniky: Představujte si, že texty píšete pro babičku z Horní Dolní, která nemá o vaší věci sebemenší ponětí. Podejte jí informace v takovém stavu, aby byla schopná je zpracovat, pochopit a dále předat.
No a jako třešničku na závěr pořadatelé CopyCampu zvolili Pavla Novotného. Ten se rozhodl sál plný copywriterů pobavit/vzdělat pomocí popisu afér Marka Víta (kterému Pavel přezdívá preVít).
Zjednodušeně: Vít je podle Pavla podvodník, kterému však jeho nekalé obchody prochází a vyhýbá se spravedlnosti. Jak? Vytvářením falešného obrazu kolem své osoby. Selfpromo Marek Vít dotahuje k dokonalosti především na sociálních sítích, kde kolem sebe vytváří dojem bohatství a konexí s fotbalovým klubem Barcelona.
Ptáte se, jak to všechno souvisí s copywritingem? To nám vrtalo hlavou celou dobu, ale pak jsme si to uvědomily – dobrý copík vytváří věrohodné příběhy. Když vašemu textu člověk uvěří a ještě lépe – ztotožní se s ním, tak máte napůl vyhráno.
Pavlův copy tip: Nevymýšlejte si. A když už, tak aspoň věrohodně.
A tím letošní ročník CopyCampu skončil. Plné dojmů a znalostí jsme se pokusily vybrat ta nejdůležitější fakta, která by si z celého dne měl odnést každý copík (alias pravidla první pomoci pro nemocný obsah):
- Copywriting by neměl být samostatně oddělenou marketingovou aktivitou. Naopak se musí s ostatními disciplínami propojovat, vzájemně se ovlivňovat a do centra dění vždy stavět zákazníka.
- Kreativita je fajn, ale nesmí se cpát úplně všude. Někdy musíte podávat informace suše, bez příkras a tak, aby je zákazník pochopil.
- Naopak důkladnou rešerši musíte provádět pořád.
- Legislativa se týká i copywriterů – je dobré znát alespoň základní pravidla.
- Texty přizpůsobujeme cílové skupině. Vždy jim však podáváme informace tak, aby je ihned pochopili a nemuseli nad nimi dlouze přemýšlet.
- Správný copywriter nikdy nelže a cílem je, aby se lidé ztotožňovali s jeho texty.
Tak co, zachráníte život i vašemu obsahu?