Připravili jsme pro vás návod na výběr nejvhodnějších bannerů pro RTB. Pokud Adform nebo DV360 ještě neznáte, je článek vhodný i pro vás. Dozvíte se v něm to hlavní.
Co je to vlastně Adform, DV360 a RTB?
Adform a DV360 patří mezi platformy pro nákup bannerové reklamy (tzv. DSP) na webech v reálném čase (RTB). Vyplatí se zejména v brandové reklamě. V ní totiž není cílem okamžitá návratnost investice, ale zvýšení povědomí o vaší značce.
S RTB máte přístup na weby, kam se s klasickými PPC systémy nedostanete, a také ke kvalitnějšímu cílení než nabízí Google Ads a Sklik. Zároveň je RTB flexibilnější než nákup přímo na webech a nejste limitovaní minimální výškou investice. Další výhodou je možnost plně kontrolovat výkon reklamy.
Vybírejte podle toho, kde chcete být vidět
V RTB platí více než jinde, že byste se měli nejprve podívat, kde chcete vaši reklamu zobrazovat, a na základě toho vyrobit bannery.
Rozměrů, které můžete vytvářet, jsou stovky. Některé jsou samozřejmě zobrazované více, některé méně. My se zaměříme hlavně na ty nejčastěji užívané. Záměrně vynecháme malé formáty, protože na nich není pořádně nic vidět.
Nejčastější rozměry na českých webech
Formátů bannerů je obrovské množství. Ty, které z našeho pohledu fungují velmi dobře, jsou:
- 160×600 px
- 300×250 px
- 300×600 px
- 480×300 px
- 480×480 px
- 970×310 px
- 970×210 px
Jsou dostupné i prémiové formáty v aukci:
- 2000×1400 px – Zobrazuje především na zpravodajských a bulvárních serverech. Je vysoce proklikový s CTR 0,8 – 2,5 %.
- 500×200 px (Mobilní Branding) – Formát je určený pro mobilní zařízení. Patří navíc k méně agresivním formátům, protože se zobrazuje v dolní části displeje, ale i přes to má obrovskou viditelnost. CTR se pohybuje okolo 1,4 – 2,6 %.
- 720×1280 px (Interscroller) – Je to největší mobilní formát a zaručuje 100% viditelnost. Reklamní sdělení se nachází v pozadí stránky, které se postupně odkrývá scrollováním. CTR se pohybuje níže než u mobilního brandingu, a to okolo 0,95 %. Na druhou stranu je to formát, který opravdu nikdo nepřehlédne.
- 720×1280 px (Viněta) – jedná se o stejný rozměr jako Interscroller. Hlavní rozdíl mezi těmito formáty spočívá především ve způsobu zobrazení. Viněta se na rozdíl do Interscrolleru zobrazí po prokliku na článek a musí se fyzicky zavřít přes křížek. CTR tohoto formátů se pohybuje okolo 7,01 %.
- Nativní formát – Jedná se o kombinaci obrázku a textového inzerátu. Objevuje se ve výpisu článků, od kterých se odlišuje pouze tím, že je označený jako reklamní sdělení. V DV360 nejsme omezení pouze obrázkem, ale můžeme využít také video pro nativní formáty.
- Videobannery – Tento typ banneru obsahuje zčásti statické sdělení, na druhé části se přehrává video. Podívejte se na náhled od Seznamu.
Rozměry pro DV360
- Parallax – jedná se o celostránkový, vysoce interaktivní mobilní formát s efektem paralaxové animace několika vrstev, která se prolíná při posouvání obsahu na telefonu. Dostupný je ve formátu 300×250 px.
- Panorama – mobilní responzivní interaktivní kreativa, která obsahuje tři rámečky s obsahem, mezi kterými si uživatel listuje prstem. Navíc je založená na datech, takže obsah banneru můžeme dynamicky přizpůsobit jednotlivým publikům a cílům.
- Swirl (300×250 a 300×600 px) – 3D mobilní formát sloužící k zvýšení Brand Awareness a zájmu o nákup produktu. Uživatel může pomocí vlastní interakce v kombinaci s různými funkcemi zkoumat prostorový banner, zobrazovat text nebo 3D model, případně rozbalit kreativu na celou obrazovku. Značky mu tak mohou vyprávět poutavý příběh.
Nemusíte mít všechny. Vyberte ty nejvhodnější
Z těchto rozměrů většinou ještě vybíráme podle toho, jak bannery vypadají. Cílem display reklamy je totiž předat naše sdělení tak, aby bylo pochopitelné, vypadalo co nejlépe a nikdo ho nepřehlédl. To se u malých rozměrů stane snadno, proto je lepší zvolit ty větší.
A co po vybrání rozměrů?
Dalším úkolem je vytvoření poutavé kreativy. Nejefektivnější jsou pohyblivé bannery. S Rich Media formáty tak rozhodně neuděláte krok vedle. Cílem display reklamy je zaujmout uživatele a atraktivní vzhled zlepšuje dojem z vašeho reklamního sdělení.
Nemáte po ruce schopného grafika či programátora, který by vám dokázal takové bannery vytvořit? V Adform na tuto možnost mysleli a připravili jednoduché studio na výrobu různých kreativ. Chvíli to zabere, ale není to tak finančně náročné a animace vypadají perfektně. Vybrali jsme několik dalších zajímavých formátů, které si níže ukážeme.
3D kostka
Výroba takové kostky je velmi jednoduchá, především pokud máte již vytvořené bannery. V Adform studiu si vyberete v šablonách 3D Cube 300×250. Jako výchozí je sice nastavený rozměr 300×250 px, ale to můžete jednoduše změnit v Banner settings a upravit rozměry například na 300×600 px.
Navíc je potřeba vybrat u Formátu, že se jedná o Standard (původní nastavení má 3D Box MPU a ten není u některých mediálních domů podporovaný, například u Seznamu.). Poté v záložce File Browser nahrajeme jednotlivé bannery na každou stranu kostky.
Nesmíme samozřejmě zapomenout nastavit Click tags opět v Banners setting, aby nám jednotlivé strany odkazovaly na správné stránky. Nakonec nahrajeme do Adformu. Při výrobě je potřeba myslet také na konečnou velikost, protože vše, co je nad rámec smluvené velikosti s Adformem, se připlácí. Jednu takovou kostku jsme pro Vás vytvořili, stačí kliknout.
Carousel
Carousel je velmi interaktivní formát, který má vzbudit nejen zájem o klik, ale také určitou hravost. Navíc prostřednictvím statistik a heat map je možné sledovat, jestli banner opravdu splnil očekávání, i když nedošlo přímo k prokliku. Při výrobě se navíc nemusíme omezovat jen horizontálními formáty, ale lze využít i 300×600 px.
Venetian
Venetian je jedním z oblíbených formátů především proto, že je možné sdělit na jednom banneru více informací nebo zobrazit více variant produktů. Díky pohybu banner vystupuje z tak zvané bannerové slepoty. I u tohoto formátu nejste omezovaní rozměry.
Dynamické reklamy
Dynamické reklamy jsou nový formát, který umožňuje automatické generování textace banneru z předem připraveného excelového souboru do šablon, které se pak zobrazují tomu nejrelevantnějšímu publiku. Kromě rychlé optimalizace je výhodou také vytvoření velkého množství různých bannerů s odlišnou grafikou a textací.
Dynamické reklamy zobrazující produkty z feedu
Jedná se o klasický dynamický remarketing. Na banneru se zobrazují produkty, které si uživatel na webu prohlédl, vložil do košíku, ale nekoupil a podobně. Velkou výhodou je možnost pohrát si s kreativou, a tím se oprostit od zajetých šablon, které nabízí ostatní systémy.