Naše postřehy a poznatky z BarCamp Ostrava

Navštívili jsme ostravský BarCamp, abychom načerpali inspiraci a předali návštěvníkům naše zkušenosti. A také protože jsme byli partnery Barcampu. Co jsme se dozvěděli z jednotlivých přednášek shrneme v tomto článku. A to pěkně popořadě.

Pořiďte si otroka – automatické testování webů v praxi

Ondřej Machulda

Hlavní myšlenkou této přednášky bylo, že testování webů je práce, kterou byste měli automatizovat. Vzhledem k tomu, že je mi tato oblast poměrně vzdálená, byl jsem rád za příležitost dozvědět se o ní něco víc.

IMG_20151205_103459

„Lidská práce je drahá – testování přenechte robotům.“ Tady jsou jejich možné názvy

Proč byste měli testovat web automaticky?

  • Výrazně snížíte chybovost oproti manuálním testům.
  • Testování probíhá systémově.
  • Můžete přesně nastavit scénáře uživatelského chování.

Jaké má automatizace nevýhody?

  • Pořád je potřeba práce programátora.
  • Napsat GUI testy trvá poměrně dlouho.
  • Testy jsou křehké a neizolované.
  • Mohou být náročné na údržbu.
  • Dokáží snadno najít problém, ale jen těžko odhalit jeho příčinu.
  • Odezva není okamžitá.

Jak by mělo testování probíhat?

  1. Unit testy – testují ty nejmenší komponenty, měli byste jim věnovat nejvíce času, dokáží dělat spoustu věcí najednou, jsou superkonkrétní.
  2. Integrační testy – navazují na unit testy.
  3. GUI testy – kontrolují, že všechno ve finále funguje, jak má.

Pár tipů na závěr

  • Nechte psát testy vývojáře webu (znají ho nejlépe).
  • Testy patří k aplikaci a měly by být její součástí.
  • Vyzkoušejte nástroj SELENIUM:
    • dělá akce, které by dělal i uživatel a vyhodnocuje jejich úspěšnost,
    • zkouší stránky pro různé velikosti oken a zkoumá tak jejich responsivitu,
    • zkoumá stránky v běžných prohlížečích i v neviditelných prohlížečích (Phantom.js, Slimer.js).

3 miliony proinvestovány, obrat 20 dolarů. Bída startupu

Jára Chlumský a Lukáš Havlásek

Tato přednáška proběhla jako rozhovor u piva. Bylo vidět, že Járovi se před tolika lidmi nemluví zrovna lehce. Komu by se ale mluvilo, kdyby právě oznámil, že prodělal 3 miliony (částečně získané od rodiny).

Měli s kamarádem plán na vytvoření online služby Visionare (aplikace na plnění snů) a nějaké volné peníze, tak to prostě zkusili. Vytvořili krásné webové stránky (získaly 13 ocenění), několik vtipných videí a samozřejmě i mobilní aplikaci pro iPhone. Kámenem úrazu, tak jak to u podobných služeb bývá, byla monetizace.

Základní aplikace byla zdarma a zdrojem příjmů mělo být prémiové členství. Bohužel nebylo. Tým se záhy rozpadl (v jednu chvíli měl až 6 členů) a každý si šel svou cestou.

/Poznámky dal dohromady Petr Parimucha/

2015 v online marketingu – nové příležitosti, tipy a trendy

Petr Halík

Hodnotit přednášku našeho náčelníka by bylo asi zbytečné i vzhledem k tomu, že jsme ji dávali dohromady z práce celého týmu. Tak jsem se zašel na Petra aspoň podívat a vyfotit ho. Když jsem však našel plný sál hladový po nových trendech v marketingu, nepovedlo se mi k Petrovi ani dostat.

Obsah jeho přednášky zveřejníme brzy jako samostatný článek.

8 tipů, jak vyhrát na zbožových porovnávačích aneb nejde jen o cenu

Pepa Chládek

Tato přednáška jen obecně shrnovala, jak postupovat při prezentaci na srovnávačích zboží. Pokud s nimi začínáte, pak si je určitě přečtěte.

  1. Prezentujte správné produkty správně.
  2. Vyplňte správný název.
  3. Vymyslete poutavý popis.
  4. Nezapomeňte zmínit věci, které dostane zákazník navíc (doprava zdarma, pouzdro k mobilu zdarma, rozšířená záruka apod.)
  5. Použijte jednoduché a výrazné logo.
  6. Využívejte Heuréka Košík
  7. Když nemáte nejnižší ceny, bidujte.
  8. Udělejte si farmu e-shopů: vytvořte si více e-shopů prodávajících váš produkt:
    • levný s nejnižšími cenami,
    • další s adekvátně navýšenou cenou a dopravou zdarma,
    • třetí „exkluzivní“ s dražšími cenami a bidováním.

A běžte s nimi na zbožáky. Vaše farma vám ušetří starosti s rozhodováním, jakou cenovou strategii zvolit.

UX: Udělejte si to sami

Berka UX

Od Berkovy přednášky jsem podle názvu spíše čekal, že řekne, jak si udělat UX sami. Nakonec byla spíše o tom, jak poznat, kdy si to zvládnete udělat sami a kdy je potřeba využít odborné pomoci. K tomu přidal několik cenných tipů:

  • UX si dělejte sami, pokud je váš core business na webu resp. online. Pokud není, svěřte to agentuře.
  • Agentura, která se moc neptá, nemůže dělat dobré UX. To je totiž o poznání návštěvníků webu, jejich potřeb a motivací.
  • UX konzultant nemusí být kreativec. Musí mít hlavně hodně empatie k uživatelům.
  • Uživatelské testování klidně můžete udělat zítra. Stačí posadit uživatele za počítač a pozorovat je.
  • V první fázi vývoje webu jsou nejpřínosnější hloubkové rozhovory.
  • Dobrý UX designer:
    • se hodně ptá,
    • navrhuje a diskutuje,
    • nápady testuje a ověřuje.

/Poznámky sepsal Petr Halík/

Jak zvýšit konverze tradičními i netradičními způsoby

Robert Němec

I když Robert Němec nebyl v oficiálním programu přednášek, rozhodl se podělit o 8 tipů pro vyšší konverze webu v rámci True Barcampu. Do něj se mohl přihlásit každý.

Začátek prezentace byl spíše obecný, nicméně pro její další pokračování nezbytný. „Co nejvíce prodává váš produkt? Je to právě ten produkt,“ položil základní myšlenku na úvod. „Poté je to web a až nakonec reklamní kampaně. Proto byste se měli zabývat hlavně vašim produktem a webem,“ doplnil a navázal 8 konkrétními tipy, jak na to:

1. Začněte měřit konverze. A správně!

Standardní chybovost Google Analytics je 30 %. Ideální je snížit ji pod 3 %. Nejčastější příčiny špatného měření jsou:

  • Špatné nastavení platební brány – neberte jako konverzi otevření stránky platební brány, ale umístěte děkovnou stránku za platební bránu.
  • Špatné párování produktů.
  • Konverze přes telefon – jednoduchým způsobem je mít více čísel, které se uživatelům zobrazují podle toho, z jakého zdroje na web přišli.
  • Špatný způsob výpočtu konverzního poměru. Počítáte konverze na návštěvu nebo na uživatele?

2. Ne všechny stránky na vašem webu jsou prodejní, ale všechny by měly mít svůj účel a cíl

Např. stránku Reklamace si prohlíží člověk, který už nejspíše nakoupil a chce reklamovat. Odběrná místa zase návštěvník, který se dívá, kde si zakoupené zboží vyzvedne. Celkem můžeme mít na webu 10–30 konverzních cílů.

3. Ptejte se. Jednoduše!

Pokládejte návštěvníkům otázky během prohlížení vašeho webu. Když na ně během návštěvy vyskočí 1–2 pop-up okna s krátkou jednoduchou otázkou, tak bude počet odpovědí vyšší, než byste získali jinde. Otázky pokládejte otevřené a relevantní k prohlíženému obsahu. (Podle čeho vybíráte televizor?)

4. Dělejte A/B testy

Testovat můžete vyznění textů nebo umístění tlačítek na webu. Při nasazení nového webu ho můžete testovat na omezené části návštěvníků. Testovat by se ale měly co nejmenší prvky. Pokud budete srovnávat dva weby, zjistíte, který z nich funguje lépe, ale už ne proč.

Pro odlehčení jedno milé přeřeknutí, kterým Robert svou přednášku začal.

5. Postupujte pomalu

Nesnažte se lidi natlačit do konverze při prvním setkání. Načrtněte si proces jejich nákupního rozhodování a v každé jeho fázi jim říkejte jen to, co chtějí a potřebují slyšet.

6. Sbírejte publikum

Nejlépe e-maily. Nebojte se jim za to něco dát. I když to bude jen výsledek srovnání vás s konkurencí, který jim pošlete na mail.

7. Nenechejte je odejít

Před odchodem ze stránky jim nabídněte něco, co je přesvědčí zůstat. Třeba časově omezenou slevu, kterou jinak nezískají. Nebo jiný benefit.

8. Inspirujte se v pornu

Bojíte se, že lidi váš pop-up hned zavřou. Připravte si nabídku, na kterou by neměli zapomenout a otevřete ji návštěvníkovi v pop-under okně. Najde ji tam, až zavře hlavní okno prohlížeče. Ale dejte si pozor na penalizaci.

Jak se dělá e-shop bez online marketingu

Michal Kubíček

  • Pro úspěch e-shopu je stěžejní jeho design – snadnost používání.
  • Neřešte návštěvnost, dokud nemáte zvládnutý web. Je zbytečné přivádět lidi na web, který je nedokáže přivést k nákupu.
  • Pečujte o své zákazníky. Odměňujte je. Překvapujte.
  • Mějte zvládnutý sklad. Skvělý zážitek z nákupu můžete jednoduše zničit tím, že zákazníci budou na zásilku čekat dlouho.
  • Buďte připraveni na nárazové akce (např. Heureka den dopravy zdarma).
  • Neuvádějte, že máte skladem to, co nemáte. Skladem znamená, že to je na vašem skladě připraveno k expedici. Ne na skladě dodavatele.

/Poznámky sepsal Dominik Neckař/

Youtube reklama pro malé i velké aneb jak na dobrou videokampaň

Dominik Neckař

Dominikova přednáška byla nadupaná daty a informacemi o videokampaních. Ty vám naservírujeme v samostatném článku. Na co se můžete těšit, vám nastíníme několika zmínkami z Twitteru:

Success Story

Lukáš Greň

Lukáš měl na loňském BarCampu přednášku nazvanou Fail story, kterou můžete zhlédnout online. V ní popisoval, že ačkoliv to zvenku může vypadat, že jsou úspěšná firma, pohled na bankovní účet to rychle vyvrátí. Tenkrát dal veřejný závazek, že pokud to přežijí a dokáží tento trend zvrátit, bude přednáška Success story. Vůbec jsem nepochyboval, že to Lukáš a jeho tým zvládne.

Rok utekl jako voda a Lukáš Greň z firmy MORAVIO s.r.o. je opět na pódiu. Již z názvu přednášky je jasné, že se podařilo zvrátit negativní vývoj. Vše opět prezentuje na základě zůstatků hotovosti na firemním účtu. Co bylo nakonec to klíčové?

Začal prodávat, objíždět klienty, vysvětlovat a obratem nabízet řešení. K čemu je vám, že zvládnete spoustu skvělých věcí, když o nich nikdo neví? Jako programátor měl oproti běžným obchodním zástupcům obrovskou výhodu, že dokázal problém analyzovat a navrhnout řešení již při úvodní schůzce.

Mnohokrát zopakoval, že jsou masochisti, protože mají rádi výzvy (vytvořili systém pro obchodování s uhlím s miliardovým obratem) a smysl pro detail (bude na tom ilustračním obrázku výrobce oken raději dodávka od Fordu nebo Renaultu?).

Uvedl, že jeho cílem není budovat obrovskou firmu s desítkami zaměstnanců, ale menší agilní tým, který by měl mít maximálně 15 zaměstnanců. Stále více a více se zaměřovat na složitější projekty, kde je menší konkurence a vyšší odměna. Skoro bych se vsadil, že Lukáš za rok bude mít další přednášku. Jak se asi bude jmenovat? Mega success story.

/Text sepsal Petr Parimucha/

100+1 uživatelských testů, aneb jak to je s testováním ve skutečnosti?

Jan Kalianko

Jak se podle Honzy Kalianka ladí běžně weby?

  1. Oslovíte konzultanta.
  2. Zamyslí se.
  3. Z vlastních myšlenek dá dohromady analýzu.

Což je samozřejmě špatně, protože o kvalitě webu rozhodují jeho návštěvníci, ne odborníci. Správný postup by měl vypadat takto:

  1. Oslovíte konzultanta.
  2. Provede uživatelský průzkum.
  3. Zjistí problémy webu.
  4. Definuje problémy a navrhne řešení.
  5. Provede změny.
  6. Otestuje změny.
  7. Vyhodnotí změny.
  8. Pokud se objeví opět problémy, vrací se k bodu 2.

Průzkum provádějte vždy s relevantními uživateli. A to buď přímo (hloubkové rozhovory, focus group, eyetracker apod.) nebo nepřímo (heat mapy, záznamy už. chování, sledování průchodu formuláři apod.).

/Tolik k našim poznatkům z ostravského barcampu. Snad byly přínosné i pro vás a za rok se tam třeba potkáme.

Martin Smutek

Martin Smutek

Obsahovému marketingu se věnuje od roku 2012, kdy spoluzaložil portál FairList.cz. Na něm vybudoval svého času největší jazykový blog v ČR, který získal i řadu mezinárodních ocenění. Od roku 2015 pomáhá klientům PROFICIA získávat věrné zákazníky obsahovým marketingem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *