Letos jsme měli možnost zúčastnit se Forum Media – konference byznysové komunikace zaměřené na média. Line up řečníků vrcholových marketingových a mediálních manažerů nás zaujal, a tak vám přinášíme shrnutí několika zajímavě podaných témat očima našeho kolegy Dominika.
Andrew Dimitriou – Purpose aneb Proč tolik povyku?
Přednáška byla nabitá různými emotivními videi, a to hlavně od velkých brandů jako je třeba Nike. Andrew nám vysvětlil, proč je důležité komunikovat důvod existence firmy. Takové značky totiž přitahují zákazníky mnohem více než ty bez jasného argumentu, proč tady jsou.
Andrew podotkl, že ačkoliv jsou takové kampaně na komunikaci účelu značky často velkolepé, důležitým cílem je zvýšení prodeje. Je proto potřeba vhodně namixovat komunikaci obojího.
Andrew&Pete – Kreativita jako zbraň proti plagiátům
Andrew a Pete v České republice vystoupili vůbec poprvé. Specializují se na obsah s co nejvyšším potenciálem ke sdílení. Jsou autory několika bestsellerů a držiteli pár ocenění. U jejich (trochu šílené) prezentace jsem se upřímně pobavil. Hlavním poselstvím, které do konferenčního sálu přinesli, bylo, že přínos je v odlišnosti. Ta zaručí, že si vás lidé zapamatují. Tvořit obsah jiným způsobem než všichni ostatní ve vašem odvětví, je naprosto nezbytné. A to především poslední dobou, kdy jsou lidé různými obsahem přehlcení. Doporučují se podívat nejprve na to, jestli jste v obsahově bohatém nebo chudém byznysu. Pak se inspirovat těmi, kteří nejsou vašimi přímými konkurenty a začít tvořit něco jiného, zábavného a zapamatovatelného. To, co tvoříte, ale musí vycházet z identity vaší značky. Proto je vhodné si to nejprve otestovat na médiu, kde nic neriskujete.
Andrew Dobbie – Benefits of being brave
Andrew Dobbie je zakladatelem britské kreativní agentury MadeBrave. Jeho přednáška byla hodně inspirující. Popisoval, jak vybudoval svoji firmu a jak jim odvážný obsah začal přivádět klienty. Demonstroval to na svém příkladu, kdy nám jako první informaci řekl, že opustil práci a vydal se na volnou nohu v momentě, kdy se mu narodilo první dítě. Je pravda, že si tohle pamatuji i po 3 dnech víc než jiné sekce přednášky. Dále mluvil hlavně o tom, že značky musí mít odvahu vytvářet kreativní obsah a předávat svůj příběh. Příběh je to, co si budete pamatovat, pokud je dostatečně silný. Lidé si je předávají od nepaměti a v marketingu je dobré toho využít.
Pokud chcete vidět, jak to může vypadat v praktickém podání samotného Andrewa, podívejte se na skvělé a velmi zábavné video.
Tereza Šimečková – Komunikační kanály a jejich síla z pohledu dat
Tereza Šimečková ukázala několik grafů s přehledy vývoje chování uživatelů z pohledu konzumovaných médií. Zajímavé je, že televize s onlinem z pohledu ceníkových cen rostou meziročně výrazně víc než rádio a OOH (forma reklamy působící mimo domov cílové skupiny).
CenÃková cena reklamnÃho prostoru roste nejvÃce v TV. Na internetu cena roste, zbytek témÄÅ stagnuje. pic.twitter.com/9uNiqGTIVf
— Dominik NeckaÅ (@NeckaDo) 23. ÅÃjna 2018
Gavin Bell – Go Viral a prodávej víc přes Facebook
Videoobsah na Facebooku rozhoduje. Gavin Bell svoji přednášku začal tím, jaká je škoda, že se lidé bojí natáčet videa. Sám začínal v lese, protože se styděl. Postupně se nervozity zbavil a slušně se vypracoval. Teď u svých videí získává stovky tisíc zhlédnutí a lajků. Firmám radil, aby nejprve vybudovaly se zákazníkem vztah, než mu začnou něco prodávat. Demonstroval to na případu baskytaristy, který takto prodává svoje výukové lekce. Publikuje krátká videa s návody. A na příspěvky, s nimiž lidé interagovali, spouští kampaně cílené na prodej kurzů. Výzvou bude, aby se podařilo tento přístup úspěšně napasovat na e-shopová řešení. Přece jenom se služby a přednášky prodávají trochu jinak.
Aréna – Vyhrát může jen jeden. Nebo všichni
V této části dostali zástupci jednotlivých médií čas na to, aby obhájili jejich přínos. Opravdu hezké bylo, že všichni dokázali vykouzlit zásah populace okolo 90 %, jen v trochu jiném období. Prezentace byly zajímavé hlavně proto, že nám ukázaly, co se bude v daném médiu dít v brzké době.
John Bearchell – Krizový management: Když bouře udeří
John se snažil vysvětlit důležitost krizové komunikace. Zdůraznil, jak nezbytné je, abychom měli dopředu připravený plán a pravidelně analyzovali možná rizika. První hodina po vypuknutí krize je klíčová. Pokud firma svoje stanovisko odkomunikuje špatně, je už úplně jedno, co bude dělat potom. Svoji reputaci si už jen tak nevyžehlí a následky mohou být drsné.
Roger Edwards – Fighting complexity
Marketér a boxer Roger vytrvale bojuje proti složitým strategiím a přehnaně komplikovaným učebnicovým postupům. Podle něj to vede jen k tomu, že vytvoříte strategii do šuplíku. Mluvil o tom, že firmy svůj marketing často neorientují na zákazníka, ale řídí se svými pravidly a tím, co se jim zdá nejlepší. A to se může míjet účinkem. Často tím trpí korporace, které jsou svázané administrativou a byrokracií. Nejdůležitější je si odpovědět na 3 otázky:
- Kdo je váš zákazník?
- Jaký má problém?
- Jak jej vyřešíte lépe a jinak než kdokoliv jiný?
Na základě toho už dokážete sestavit správnou strategii bez složitých tabulek a plánů. Důležité je, aby strategií žila celá firma. Při růstu a náboru nových zaměstnanců se může snadno zapomenout na gró, ze kterého celý projekt vznikl.
Zúčastnili jste se Forum Media 2018? Pokud ano, dejte vědět, jak se vám přednášky líbily a které z nich vás nejvíce inspirovaly.
„Pracoval jsem na čtyřech kontinentech a Evropa v sobě slučuje nejvíc rozdílností. Na jedné straně pokračuje globalizace, na druhé straně jsou mezi jednotlivými státy obrovské rozdíly. V Evropě je třeba s globálními kampaněmi pracovat velmi obezřetně.“
Andrew Dimitriou, prezident Y&R Europe