Psaním textů pro web se zabývám a živím už nějaký ten pátek. Po necelých čtyřech letech copywritění však člověk začne snadno podléhat iluzi, že se nic moc nového naučit nemůže. Proto jsem se rozhodl bránit a jít na školení, o kterém spousta kolegů markeťáků prohlašuje, že jim dalo základy psaní. Kurz byl dvoudenní. A vrátil jsem se z něj nabitý informacemi a elánem. Proto jsem se rozhodl sepsat, co jsem si z něj odnesl, pro všechny případné zájemce, kteří budou zvažovat, zda se od Marka Prokopa nechat proškolit.
Den 1 – O psaní bez psaní
První den byl naplněný teoretickými informacemi o copywritingu. Marek však nemluvil o tom, jak napsat co nejpoutavější text. K práci copywritera přistoupil komplexně. Ukázal nám, jak postupovat od výběru vhodných informací přes volbu nejlepší formy sdělení až po samotné sepsání textů. A také způsoby, jak sdělení předat efektivněji než textem.
Zdůraznil nám, že copywriter musí znát základy webdesignu, SEO i webové analytiky. A ukázal, co všechno potřebuje pro svou práci umět, aby se nemusel zdržovat čekáním na někoho jiného.
“Vždycky je lepÅ¡Ã bavit se sám se sebou než s nÄkým jiným.” ÅÃká @MarekP o ideálnà spolupráci mezi copywriterem a web designérem.
— Martin Smutek (@Smutkovo) 18. února 2016
Na řadu však přišlo i samotné psaní a prošli jsme základní pravidla a tipy pro tvorbu prodejních textů na web. Informací jsme dostali opravdu hodně, byly snadno vstřebatelné a podány zajímavou formou. Den jsme zakončili cvičením dle Martyho Neumeiera, které nám ukázalo, jak se dá přistupovat k hledání USP.
Den 2 – Psaní a zpětná vazba
Druhý den jsme se už pustili do tvorby textů. Při ranní rozcvičce jsme si vyzkoušeli nanečisto, co nás čeká. Po ujasnění, o čem budeme chtít psát naostro, jsme mohli začít psát stránky pro naše vlastní firmy, projekty či produkty.
Psali jsme nadpisy, titulky, popisky, odstavce a všechno, co prodejní text musí mít. Po každém kole psaní přišlo na řadu hodnocení. To neměl na starosti jen školitel, ale aktivně se do něj zapojili všichni účastníci kurzu. Výsledkem druhého dne byl návrh kompletní prodejní stránky. Chcete se podívat na tu moji?
Hodnocení
Celé školení mělo šťávu. Všechny informace jsem hltal a to i v případě, že jsem je znal. U každého tématu jsem se těšil na to, zda si potvrdím, že to dělám správně nebo se dozvím, jak to dělat lépe. Markovy zkušenosti byly cítit hlavně z lehkosti s jakou vše vysvětloval a reagoval na dotazy.
“Na stránce se nemůže nic hýbat samo o sobÄ, pokud chcete, aby uživatel Äetl text.” Å kolenà copywritingu od @MarekP vás nauÄà dost o #UX.
— Martin Smutek (@Smutkovo) 19. února 2016
Co bych vytkl je, že se druhý den nenapsalo tolik textu, kolik jsem čekal (vlivem dlouhé zpětné vazby). Nestihli jsme tak všechny úkoly v určeném čase a přetahovalo se stejně jako první den. To mi tolik nevadilo, ale na páteční večer jsem si naplánoval cestu domů podle avizovaného konce. Nicméně musím dodat, že mi Marek nabídl okomentování textů dodatečně, když jsem mu tuto výtku napsal. A ještě jednu věc bych zlepšil. Na webu bylo vidět, že je vyladěný k co nejsnadnějšímu objednání. Informace, které tam být nemusely, přišly následně mailem. Veškerá komunikace však skončila zaplacením faktury. Školení jsem objednával s několikaměsíčním předstihem, a tak bych týden před kurzem uvítal aspoň připomenutí, že svět ani v Praze neskončil a opravdu se bude školit.
Komu bych školení doporučil?
Nejvhodnější je pro lidi, kteří už mají nějaké zkušenosti se psaním a chtějí se zaměřit přímo na texty pro web. Vhodné je i pro ty, kteří copywriting znají teoreticky a chtějí si ho pod odborným dozorem vyzkoušet na vlastní ruce. Kurz bych doporučil i copywriterům, kteří mají zkušenosti a chtějí se ujistit, že jejich poznatky stojí na pevném základě. Případně ho ještě zpevnit. Podle toho vypadalo i složení účastníků: markeťáci, novinoví redaktoři, blogeři i startupisti.
Co se na školení psát nenaučíte:
- Poutavé statusy na sociální sítě
- Newslettery a jiné hromadné maily
- Čtivé články na blog nebo do magazínů
Ale pokud budete dobře poslouchat dostanete zajímavé rady, které pro tyto texty určitě využijete.
A vyplatí se tedy?
Vzhledem k vyšší ceně se vám školení vyplatí hlavně, pokud se copywritingem živíte nebo s tím hodláte začít. Pro copywritery na plný úvazek je to zřejmě nejlepší možnost pro získání praktických zkušeností. Kurz vás posune zhruba o půl roku každodenního psaní a zpětného vyhodnocování. Pokud s copy začínáte, tak až o rok. V případě, že budete psát texty pro web jen okrajově, sáhněte spíše po jiném kurzu. Ne, že by pro vás byl ten Markův zbytečný, ale návratnost investice se v tomto případě o něco prodlouží.
Copy tip na závěr
Čtenáři vždy dejte něco, co nečekal. Konkrétní čísla a zajímavá fakta přitahují pozornost. A nebojte se lidi pobavit.