6 trendů, které ovládnou svět contentu v roce 2024

Chcete se stát králem obsahu? Máme pro vás pár tipů, jak na to. Měli byste být na TikToku? Kdy se vyplatí sáhnout po umělé inteligenci a jak tvořit videa, kterými na sociálních sítích zabodujete?

Content 2024
Content 2024

Na TikToku najdete v Česku přes 2,4 milionů aktivních uživatelů

Zatímco v designu bude dominovat broskvová barva (konkrétně odstín Peach Fuzz), v onlinu bude na pomyslné první příčce TikTok. Nejrychleji rostoucí sociální síť na světě, která je populární nejen u generace Z

Tato platforma baví své uživatele video obsahem z různých odvětví. Všechna videa mají ale jedno společné – jsou dynamická a krátká. Tento trend, který dominuje TikToku, se přelévá i na další sociální sítě.

Nastává #tiktokizace obsahu napříč všemi platformami.

Od Instagram Reels přes Facebook Reels až po YouTube Shorts a další.

Na červeném koberci zůstane kromě zmíněného TikToku také Instagram, Snapchat nebo Pinterest. I na těchto sociálních sítích budou hrát prim zábavné a dynamické formáty.

Ne vše bude ale zalité sluncem. Napříč všemi sociálními sítěmi platí, že pozornost uživatelů upadá a sledující jsou schopni soustředit se na nabízený obsah mnohem kratší dobu než dříve. Průměrným postem na Facebooku uživatelé stráví 1,4 vteřin a na TikToku dokonce 1 vteřinu. Podobná situace je také u psaného textu. Pouhých 15 % čtenářů dočte text do konce.

A kterým sítím naopak odzvonilo? U nejmladších generací klesá obliba Facebooku, který vzhledem ke své povaze už nenabízí tak atraktivní obsah. Jeho publikum je ale stále obrovské, jen postupně stárne. Na to byste při vytváření komunikační strategie měli myslet.

Krátká, úderná a zajímavá – videa, která prodávají

Videa už nějakou dobu sociálním sítím dominují. Důkazem, že jsou videa oblíbeným formátem, je také to, že se postupně budou objevovat také ve výsledcích vyhledávání – například na Google.

Video Produktion
Video Produktion

Krátkými videi můžete publikum perfektně zaujmout. Jen to musíte stihnout opravdu rychle. Nejdůležitější jsou první tři sekundy. Dnes už spíše sekunda. Platí, že čím dříve sledující zaujmete, tím máte větší šanci, že video zhlédnou do konce. A pokud si nezískáte pozornost sledujících hned, jedním svajpem nahradí váš obsah za zábavnější. 

Videa proto musí být rychlá, úderná a dynamická. Důležitý je také výběr správné hudby a správný střih. Pokud ve videích mluvíte, nebo chcete předávat nějaké informace, nezapomeňte videa otitulkovat. Spousta lidí dnes sleduje obsah s vypnutými zvuky. A pokud se na první dobrou nedozví, o co se jedná, jednoduše video přeskočí.

Jak to děláme v Proficiu? Podívejte se na náš Instagram!

Anywhere office v Proficiu

A jaký typ videí funguje? Záleží na konkrétní cílovce i vaší firmě. Sdílet můžete novinky z oboru, tipy na zajímavé produkty nebo místa, ale i sestřihy ze zákulisí vaší firmy. Tvořte Reels, která uživatele zaujmou. Lidé se na sociálních sítích chtějí bavit.

S natáčením vám můžeme pomoct

Umělá inteligence – dobrý sluha, ale zlý pán

Stále populárnější bude AI, která se bude nadále zdokonalovat a mnohým lidem tak usnadňovat práci. Kouzlu umělé inteligence proto propadlo už spousta marketérů. Zatímco někde vám může opravdu pomoci, jinde se může generický a průměrný text podepsat na kvalitě contentu.

K určitým činnostem, jako je například brainstorming, jsou nástroje umělé inteligence skvělé. Spoléhat se ale na to, co nám ChatGPT předloží, může být později tak trochu rána pod pás. Umělá inteligence totiž ještě 100% neumí pracovat s fakty. A tak vám místo ověřených faktů může naservírovat nesmyslný text. U všech nástrojů AI platí základní pravidlo – důvěřuj, ale prověřuj.

A co kvalita copywritingu? Ta je zatím dost podprůměrná.

Využívejte umělou inteligenci jako nástroj pro inspiraci, nechte si vytvořit osnovu článku, vyhledejte synonyma, nové výrazy… Rozhodně se ale nespoléhejte, že vám ChatGPT navrhne originální text plný emocí nebo sofistikovaných slovních hříček. To neumí.

Naopak skvěle zvládá slovní vatu, balasty, nepěkný trpný rod nebo dlouhá souvětí, která nedávají smysl. Místo vypiplaných textů navíc může vzniknout něco, co by se později mohlo objevit ve skupině marketingového bizáru.

Co z toho vyplývá?

Pokud chcete dobrý text, svěřte ho člověku – copywriterovi, který umí psát a který kvalitu textu generovaného umělou inteligencí dokáže vyhodnotit. Případně nechte texty copywriterem alespoň zkontrolovat a učesat.

Ne všechno, co je rychlé, je totiž dobré.

Kromě umělé inteligence postupně vzrůstá také obliba virtuální reality, na základě které se mění nákupní chování zákazníků. Skrze ni si mohou zákazníci produkt lépe prohlédnout, nebo rovnou vyzkoušet. A nemusí přitom udělat ani krok.

Buďte eko. Nejen na sítích

Téma udržitelnosti je stále silnější. Zkuste se proto na ekologii, ale také jiná společenská témata, zaměřit i na sociálních sítích. Ukažte uživatelům, jaké hodnoty jako firma zastáváte. V posledních letech už zákazníkům nezáleží jenom na produktu, ale také na prezentaci a hodnotách dané firmy. Ukažte, že netestujete vaši kosmetickou značku na zvířatech nebo nabídněte zákazníkům e-shopu ekologické balení objednávky. Možnosti jsou různé.

Influenceři hýbou světem. Nebo alespoň online reklamou

O výhodách influencer marketingu se toho napsalo už hodně. Tou hlavní předností je, že influenceři mohou dostat produkt nebo službu k těm, kteří o vaší firmě dosud neslyšeli. A to je také jeden z důvodů, proč jsou influenceři v marketingové komunikaci stále oblíbení.

Buďte autentičtí 

Hledáte influencera pro propagaci bytových doplňků, nově otevřené kavárny v menším městě nebo nejnovějších technologických novinek? Vždy vybírejte pečlivě. Přísloví „dvakrát měř, jednou řež“ tady platí dvojnásob.

Při výběru nerozhoduje množství sledujících, ale to, zda je influencer relevantní k vaší cílovce a zda souzní s hodnotami vaší značky.

Rozhodně neplatí, že čím většího influencera do své kampaně zvolíte, tím lépe.

Naopak influencer, na jehož profilu se každý den objeví reklama na zásadně rozdílné produkty, případně na konkurenční značky, moc důvěry nebudí. Nenechte špatně zvoleného influencera pošlapat váš brand.

Vždy taky nezapomeňte spolupráci správně označit. Jednou z možností je například plugin placeného partnerství. Pokud nebude spolupráce správně označená, vystavujete se možným pokutám pro obě strany – jak pro firmu, tak influencera. Zároveň neoznačená spolupráce nepůsobí dobře na uživatele, tím pádem se dostaví přesně opačný efekt, než ve který jste doufali.

Trendy v influencer marketingu

V posledních letech se do popředí dostávají oldfluenceři – tedy starší generace uživatelů. I tuto skupinu se vyplatí v určitých případech oslovit. Je jasné, že propagace některých služeb generací Z nebo mileniály není vhodná pro všechny. Pamatujte, že důvěra a autenticita jsou základními pilíři smysluplné influencerské spolupráce.

Na scénu přicházejí také influenceři, kteří chtějí svým sledujícím „otevřít oči“ a upozornit je na nadsazené ceny, nízkou kvalitu výrobků nebo jejich složení. V oblasti beauty je populární například Kateřina Routová, která se věnuje například složení kosmetických výrobků, správné péči o pleť nebo problematice (ne)testování na zvířatech.

Tvořím, tvoříš, tvoříme. Svěřte obsah uživatelům

Stále populárnější bude také UGC obsah (User Generated Content) – tedy texty, videa nebo třeba fotky, které byly vytvořené běžnými uživateli

A proč je UGC tak populární? Důvod je jednoduchý. Uživatelé už jsou přehlcení klasickými formáty reklam, kterých vidí dennodenně nepřeberné množství. Obsah tvořený samotnými spořitebiteli je zkrátka autentičtější a navíc podporuje důvěryhodnost značky. Lidé mají tendenci věřit ostatním zákazníkům více než samotným brandům, které své produkty vychvalují do nebes.

Pokud chcete UGC promítnout i do své kampaně, jděte do toho.

Požádejte fanoušky o zaslání referencí, realizací nebo jiných fotek s vaším produktem či službou.

To můžete udělat například prostřednictvím soutěže. Výhrou může být třeba dárkový voucher. Vytvořit můžete také unikátní hashtag, který bude zákazníky motivovat k publikování obsahu na vlastních profilech. Obsah od zákazníků můžete pak využít i ve svůj prospěch – přesdílet ho ve Stories, nebo zakomponovat do další marketingové kampaně.

Chcete nakopnout marketing?

Tak se ozvěte. V Proficiu umíme kouzlit se sociálními sítěmi, blogy i reklamními kampaněmi pro různé klienty. Od módních značek přes e-shopy s potřebami pro mazlíčky až po firmy v B2B segmentu.

Mrkněte, co všechno umíme