Instagram Reels: Jak tvořit videa, která uživatele zaujmou

Krátká videa vládnou sociálním sítím. Jejich dosah i míra zapojení jsou bezkonkurenční. Přitom jejich tvorba nemusí být časově ani produkčně náročná. Tady je návod na úspěšné Instagram Reels v roce 2023.

10 tipů na Reels
10 tipů na Reels

Svézt se na vlně krátkých videí je jednoduché. Prostě vezmete mobil do ruky, něco natočíte a pak videa přímo v aplikaci sestříháte v jeden Reel. Takto snadno přijdete ke contentu.

A přesně tento způsob tvorby videí je snadno rozpoznatelný od těch, které se opírají o promyšlenou strategii a scénář s využitím instagramových trendů.

Tato cesta totiž míří k dlouhodobému úspěchu a zvyšování povědomí o vaší značce. Vezmeme to ale pěkně od začátku.

Co jsou Instagram Reels?

  • Krátké video ve formátu 9:16.
  • Perfektní formát pro storytelling vaší značky.
  • Prodejní nástroj s vysokým organickým dosahem a mírou zapojení.

Jak funguje jejich algoritmus?

Co rozhoduje o tom, že se Reels videa na profilu uživatele zobrazí? 

  • Doporučení na základě aktivity uživatele – algoritmus analyzuje obsah, který uživatel sleduje, komentuje a lajkuje. Na základě toho se snaží předpovídat, jaký obsah by ho mohl zajímat i v budoucnu.
  • Popularita Reels videí – pokud je video již populární a získává hodně interakcí (lajky, komentáře, sdílení), je pravděpodobnější, že se zobrazí více uživatelům.
  • Interakce s tvůrcem – když uživatel pravidelně interaguje s konkrétním tvůrcem skrze jeho Reels, algoritmus tuto interakci zohlední a může mu doporučovat více jeho videí.
  • Novinky – algoritmus má rád nový obsah. Pokud si uživatel otevře Instagram, pravděpodobně se mu na prvních místech ukážou nejnovější videa.

Jaké základní druhy Reels můžete natáčet?

Vtipná videa (memes, scénky)

https://www.instagram.com/reel/CpPkY2Mg0U3/

Zdroj: Aktin

Estetická, lifestyle videa


Zdroj: Babiččina volba

Edukační videa

https://www.instagram.com/reel/Cl5pZKdK8HV/

Zdroj: IKEA

Produktová videa


Zdroj: Vilgain

Návody a recepty

https://www.instagram.com/reel/CtTPvmwMsK4/

Zdroj: Kaufland

Trendová videa

https://www.instagram.com/reel/CrYIQ2JIRNc/?igshid=MmJiY2I4NDBkZg%3D%3D

Zdroj: Venice Explore

A cokoliv dalšího, co vymyslíte na míru vaší značce… :) 

„Pojďme točit Reels, říkali. Bude sranda, říkali.“

Sranda to určitě je, ale je také třeba dodržovat zásady. Pojďme se tedy podívat na 10 tipů pro kvalitní Reels.

1. První 3 sekundy rozhodují

Boj o pozornost uživatelů je těžký, proto je třeba zaujmout vždy prvním záběrem. Nejlépe v prvních 3 sekundách. Můžete využít například trendovou hudbu, efekty přiblížení/​oddálení nebo rychlý pohyb člověka. Dávejte si pozor na dodržení dynamiky a délky videa.

Doporučená délka zábavných videí je pět až patnáct sekund. Edukační videa můžete prodloužit až na 90 sekund. Pokud tedy máte co říct.

2. Buďte konzistentní a sdílejte hodnotný obsah

Konzistence je klíč. To už jste určitě slyšeli mockrát. Vytvořte si post plán a vypište dny, kdy budete Reels natáčet a sdílet. Rozplánujte si, kdy uživatele chcete pobavit a kdy vzdělávat. 

Nezapomínejte na to, že by každé Reels mělo mít pro diváka přidanou hodnotu. Ta zapříčiní to, že se uživatel u vašeho Reels zdrží o něco déle.

3. Využívejte brand manuál 

Aby vaše Reels byly na první pohled rozpoznatelné, musíte se odlišit. K tomu vám pomůže brand manuál. Ve videích se snažte použít vaše firemní barvy i font a mluvte tónem vaší značky. To doporučujeme využívat napříč celým Instagramem (a nejen tam), aby celá komunikace byla jednotná.

Konzistence 4. Pište si scénáře

Aby video mělo jasný koncept a předávalo uživatelům přesně to, co chcete, napište si scénář. Při hraném videu budou účastníci přesně vědět, co mají říkat a natáčení se nebude zbytečně prodlužovat. Scénář doporučujeme zaslat všem hercům minimálně dva dny před natáčením, aby se s textem mohl dopředu seznámit.

 

Při mluveném (například edukativním) videu nezapomeňte na hook – větu, která chytí pozornost posluchače. A taky byste neměli vynechat v závěru výzvu k akci.

Ukažme si příklady

Příklady hooku

  • Chyby ve tvých Reels, které zabíjejí dosah.
  • 4 nejlepší aplikace pro tvorbu Stories
  • 90 % lidí tento trik nezná!
  • Cítíte se špatně, protože chcete zdražovat? 
  • Vsadím se, že tohle nevíš!

Příklady CTA

  • Chceš znát více tipů z oblasti marketingu? Tak mi nezapomeň dát follow!
  • Souhlasíš? Napiš mi svůj názor do komentáře. 
  • Nebaví tě každý týden hledat nové trendy? V popisku videa si stáhni můj e-book zdarma.
  • Sdílej tyto tipy s kamarády!

5. Buďte inovátorem a používejte trendy

Na Instagramu i TikToku každým dnem koluje nespočet trendových videí. Trendy rozlišujeme podle:

  • hudby
  • efektů
  • přechodů
  • témat 

Ne každý trend se dá využít pro všechny branže a cílové skupiny, ale ve většině případů ano. Jak ale trend vůbec poznat? Jednoduše. 

Díváte se na Reels a dokola se opakuje nějaké téma nebo hudba? S největší pravděpodobností to bude trend! Trendy často hledáme u influencerů – jak českých, tak zahraničních.

Velké množství trendů najdete i na TikToku pod hashtagem #trend #trending. Často se trendy tvoří nejprve na TikToku a následně se objeví také na Instagramu. Můžete tak být napřed.

Aplikace pro střih videí CapCut má na TikToku také mnoho trendových šablon, které jsou rychlé a jednoduché při použití. Najdete je pod #capcuttemplates. Pokud máte aplikaci staženou, přímo z trendového TikTok videa můžete jednoduše přejít do CapCutu a začít stříhat vlastní výtvor.

Doporučujeme trendy sledovat, odchytit je na samém začátku a rychle aplikovat. Navíc algoritmus dlouhodobě podporuje právě ty, kteří se trendy snaží aplikovat.

6. Recyklujte úspěšný obsah

Máte Reels, které mělo vysoký dosah a hodně interakcí? Zopakujte ho! Přetočte ho v jiném prostředí nebo s podobnou message. Na recyklaci obsahu není nic špatného. Pokud natáčíte pravidelně, tak ani vaši nejvěrnější fanoušci si nepamatují každé sdílené Reels. 

7. Nebojte se hledat inspiraci u ostatních

Je naprosto v pořádku se nechat inspirovat. Do vyhledávání zadejte klíčové slovo vaší služby nebo produktu. Přejděte do sekce Reels a uložte si videa, která vám přijdou zajímavá. Načerpejte nápady na trendovou hudbu, přechody, efekty nebo hashtagy.

8. Dávejte si pozor na umístění textu v Reels

Textem myslíme titulky. Využívejte je. Mnoho uživatelů se dívá na Reels bez zvuku a je škoda o tyto sledující přijít, když už se jim vaše Reels zobrazilo. Častým problémem je to, že tvůrce do videa titulky přidá špatně – dá je příliš vysoko nebo nízko. Při editu videí na tohle vždy myslete a text správně umístěte.

Když přiložíte palec na horní kraj displeje, text byste měli umístit až pod něj. Jinak se bude překrývat se jménem profilu a dalším textem, který doplní aplikace po nahrání videa.

Safe zóna

9. Technika

Většina tvůrců Reels točí na mobil. Kvalita pro Instagram jako mobilní aplikaci je totiž naprosto dostačující. V Proficiu využíváme mobily značky Iphone, protože videa mají hezkou barvu a světelnost, jsou stabilizovaná a zároveň umožňují využívat live photo. To znamená, že i ze série fotek vytvoří video, které můžete v Instagramu využít.

Pokud máte možnost, při natáčení produktových videí můžete točit i na (bez)zrcadlovky. Díky vyššímu rozlišení pak můžete záběry využít i do dalších kampaní.

Při mluvených videích doporučujeme mikrofon pro lepší zvuk. Content creatoři v Proficiu využívají DJI Action 2 Mic (CE), který se dá propojit přímo s mobilem. A pokud nemáte možnost točit v prostředí s dostatečným přirozeným světlem, pro kvalitnější obraz doporučujeme zakoupit studiová světla.

10. Točte na výšku

Každá sociální síť má své specifické rozměry formátů. Instagram je mobilní aplikace, proto je důležité využít celou plochu mobilu. Video v Reels natočené na šířku patří mezi základní chyby, kterou nám algoritmus neodpustí. Videa mají horší viditelnost a uživatele zkrátka nezaujmete.

Teď už všechno víte, tak vzhůru na natáčení. A pokud byste přece jen chtěli svěřit vaše krátká videa zkušenějším, ozvěte se nám!