Absolvovali jsme e‑mailingový Digisemestr. Jaké tipy by vás neměly minout?

Náš mailingový tým úspěšně absolvoval digitální kurz e‑mail marketingu s Pavlem Polou. Podívejte se, co se v kurzu probíralo a co jsme si kromě certifikátů odnesli. Že se e‑mailingem zabýváte a nepotřebujete to? Možná zjistíte, že byste si tímto kurzem měli projít taky.

Nedoručený e‑mail neprodá

Digisemestr má svoji online platormu, která nabízí několik kurzů týkajících se online marketingu. Kurzy jsou vedeny těmi nejpovolanějšími z našich končin. E‑mailingovým kurzem vás provede Pavel Pola, jeden z předních odborníků na e‑mailový marketing nejen v ČR. Jeho heslo, se kterým se ztotožňujeme i u nás v PROFICIU, je, že Nedoručený e‑mail neprodá.“ Průměrný Open Rate nad 60 % v jeho případě není snem, ale běžnou realitou. Už jste naladění?

  • Kurz je vhodný jak pro začátečníky, tak seniorní marketéry – můžete se tedy buď vzdělat sami nebo ho v rámci firmy použít třeba pro zaškolení nováčků.
  • Nabídne více než 8 hodin vzdělávání. Pokud budete pečliví a budete si procházet i diskuze a přiložené odkazy, můžete nad ním strávit podstatně déle.
  • Zásadních je však 8 hlavních lekcí, které jsou doplněné závěrečnými testy. Jejich úspěšné splnění je nutné k absolvování kurzu. Kurz splníte, pokud v celkovém hodnocení testů dosáhnete průměru alespoň 80 %.

Kurz vás provede e‑mailingem od A do Z, jak slibuje jeho název. Začne získáváním kontaktů a přes tvorbu kampaní a technické nastavení se dostane až k řešení problémů.

Bonusové lekce vám pak prakticky poradí, jaký odesílací nástroj zvolit, jak vytvořit optimální šablonu a nabídnou i checklist, díky kterému už před rozesílkou na nic nezapomenete.

I mistr tesař se někdy utne

Celý kurz stojí nohama pevně na zemi a velmi dobře se jím prochází. Pavel Pola má skvělý přednes, díky kterému je obsah poutavý, ale zároveň srozumitelný a informačně obsáhlý. Každá lekce je navíc doplněna reálnými fuckupy z praxe, které taktně připomenou, že i mistr tesař se někdy utne.

Představení je za námi. Pojďte se tedy podívat, co jsme si z kurzu odnesli my. Ve stručnosti bychom rádi vypíchli rady, myšlenky a další best practices, které se buď chystáme aplikovat u nás nebo minimálně stojí za vaši pozornost.

Co nám utkvělo v hlavě

Překvapivě“ jsme si potvrdili, že pop-upy při odchodu ze stránek spíše nefungují. V obchodě vás přece při odchodu taky nikdo nechytne za límec a netáhne vás zpět dovnitř, dokud si něco nekoupíte (nebo se alespoň nezaregistrujete do věrnostního klubu). :)

Kvalitní databáze je základ (na toto téma jsme se rozepsali tady). Začněte tím, že budete ověřovat nové e‑maily hned na začátku, při zadávání e‑mailu v registračním formuláři. Nebudete se tak zbytečně připravovat o cenné kontakty nebo riskovat vysoké bounce rate.

Když už jsme nakousli registraci – až dovedete zákazníka k potvrzení registrace, propište mu na stránku viditelně jeho e‑mail. Může si tak ještě jednou zkontrolovat, z jaké adresy se přihlásil. Může mít totiž více e‑mailů a lehce tak ztratit přehled.

Nabízíte slevu za registraci? A věděli jste, že přes alternativní Gmail adresu s (“+”) mohou zákazníci přímo ždímat vaše registrační slevy? Myslete na to, až budete tvořit nový registrační formulář.

Zase to GDPR

V souladu s čl. 6 odst. 1 písm. a) nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016… Ufff. Věděli jste, že informace týkají se GDPR, souhlasů apod. nemusí psát právník?

Dejte sbohem chladným popisům, kterým nikdo nerozumí a začněte je psát lidsky – zákazníci to určitě ocení a konečně i pochopí. A když už jsme u GDPR, napsali jsme článek, ve kterém si o této legislativě můžete přečíst více.

Transakční a uvítací e‑maily

Ani transakční e‑maily nemusí být psány odtažitou obchodní hantýrkou. Zkuste být i v transakčních e‑mailech přívětivější a osobitější. Zákazníci pak budou s radostí otevírat a číst i tyto e‑maily.

Ruku na srdce – kdy jste naposledy změřili výsledky transakčních e‑mailů? Aha! Nikdy není pozdě na to začít.

Posíláte uvítací e‑maily? Vzbuďte v zákaznících očekávání hned na začátku. Dejte jim vědět, že jim budete psát pravidelně, třeba každé úterý a čtvrtek, ať se mají na co těšit.

Tuto myšlenku si tu odložíme bez dalšího vysvětlování a přidáme i vytučnění: E‑mail je jako billboard

Testovat, testovat a ještě jednou testovat

A můžeme vidět váš A/B test? Můžete na to jít trochu promyšleně, ale začít lze i tzv. formou střelce: rozdělte databázi 50:50 a je to.

Kombinujte tlačítka a textové odkazy. Nezapomeňte si je otestovat.

Nezapomínejte testovat všechno ostatní.

Dáváte do předmětu čísla? Věděli jste, že částky v předmětu často fungují lépe než procenta?

Nezarovnávejte (delší) odstavce na střed ani do bloku. Udržíte si tím přehlednost a čitelnost.

V kontaktu se zákazníky

Zůstaňte se zákazníky v kontaktu i po dokončení objednávky, třeba v podobě poprodejní série. Můžete jim poslat návod k produktu nebo tipy na používání.

Buďte opatrní s odesíláním e‑mailů na zákazníky z neuznaných reklamací. Až 45 % zákazníků z neuznané reklamace nahlašuje newslettery jako spam – vyřadit je z běžných rozesílek a zkuste pro ně vymyslet unikátní sérii e‑mailů, abyste v nich opět probudili důvěru.

Máte kamenné prodejny nebo cílíte na skupiny zákazníků v konkrétních lokalitách? Zkuste personalizovat podle lokality. Dobře se tato personalizace osvědčila třeba v předmětu.

Nechcete všem zákazníkům říkat to stejné. Segmentujte a rozlišujte typ zpráv a obsahu, který jim chcete poslat.

Pokud někdo uvedl svůj titul při registraci, pravděpodobně mu na tom záleží. Využijte toho a použijte oslovení včetně titulu (např. Vážená paní docentko, Vážený pane architekte) – šplhnete si a získáte tím plusové body. Mimochodem – někteří lidé mohou chtít opravdu silně uvést svůj titul. Pokud na něj v registračním formuláři nemáte místo, můžou se ho pokusit nacpat před své křestní jméno. Při automatickém skloňování to pak dělá neplechu. Dovolte jim vepsat svůj titul do samostatného pole a vyhněte se těmto nešvarům.

Automatizace > běžná rozesílka. Věnujte více času automatizaci než běžným rozesílkám. O nastavení základních automatizací si můžete přečíst v našem článku.

Pokud se něco nepovede, mějte na paměti, že omluvné e‑maily často fungují velmi dobře. Mějte je nachystané (ale v nejlepším případě jim raději předcházejte).

Pokud posíláte do více zemí, všímejte si odlišností v chování. Ne všude totiž platí stejná pravidla – upravte podle toho styl komunikace, načasování rozesílky (Viva la siesta!) apod.

Chcete předejít reaktivačním kampaním? Změňte svůj přístup a berte každý e‑mail jako reaktivační“.

Vyplatí se to?

Podle průzkumu DMA si jen polovina odesílatelů dokáže spočítat výnosy z e‑mailingu. Mezi kterou polovinu patříte vy?

Co se týče ziskovosti, cca 86 % výnosů je z profesionálnějších kampaní jako jsou cílené newslettery na vybraný segment, dynamické e‑maily nebo trigger e‑maily. Teď už je opravdu na čase dát sbohem klasickým rozesílkám všeho na všechny, nemyslíte?

Technická část

Stručný souhrn záznamů, ve kterých se ani váš ajťák nevyzná:

  • SPF = vyjmenovává seznam serverů, které mají povolení k odesílání
  • DKIM = digitální podpis, který zajišťuje, že se zprávou po odeslání nikdo nemanipuloval
  • DMARC = spojuje předchozí záznamy; zajišťuje, jak naše maily vnímá přijímací strana (e‑mailový klient např. Yahoo, Gmail)
  • BIMI – relativní novinka, slouží pro další autentifikaci a zobrazení loga vaší firmy v inboxu; využívá DMARC záznamů

Vysvětlení technické části je v kurzu velmi obsáhlé a kvalitní. Konečně zjistíte trochu více o tom, co se s vašimi e‑maily děje mezi odesláním a doručením a dozvíte se, jak můžete jejich cestu zlepšit.

Tak co na to říkáte, jdete do toho taky?

Více informací o kurzu najdete na stránkách Digisemestru.

P. S. Toto není žádná forma spolupráce. Kurz nás však natolik nadchnul, a proto jsme se o tuto parádní zkušenost chtěli podělit. :)


Dominik Janoušek

Od správy sociálních sítí a copywritingu jsem volně přešel ke tvorbě e‑mailingových kampaní. Jaké jsou moje postřehy a tipy z praxe? To se dozvíte v článcích. ;)