Kvalitní databáze e-mailových kontaktů je k nezaplacení. Chcete takovou?

Tentokrát se podíváme na to, jakými způsoby můžete sbírat kontakty pro e-mailing.

Mailingová databáze
Mailingová databáze

Už jsme vám ukázali jak sbírat kontakty podle GDPR nebo jak si poradit s automatizací v e-mailingu. Mezi oběma články se nabídla mezera v podobě sběru kontaktů. A právě na to se tentokrát podíváme. Prozradíme vám, jakými způsoby můžete kontakty pro e-mailing sbírat.

Vytyčte si cíle

Než se pustíte do hromadění kontaktů, měli byste si ujasnit, za jakým účelem kontakty sbíráte a jak s nimi chcete v budoucnu pracovat. Podle toho se bude odvíjet i vzhled a styl sběru. 

  • Chcete především informovat a udržovat vztah se zákazníky? Nalákejte je třeba na aktuální informace z branže. 
  • Chcete prodávat? Vyzkoušejte slevu na první nákup, kterou obdrží po přihlášení. Rozdělení samozřejmě nemusí být nijak striktní a v praxi se běžně setkáte s kombinací obojího. 

Je jen na vás, jakou taktiku zvolíte, měla by však odpovídat vašim cílům.

Jaký by (ne)měl být sběr kontaktů?

Někdy se stává, že nám pod ruce přijdou databáze, které jsou poskládané z veřejně dostupných seznamů nebo se jedná o databáze, ve kterých kontakty neposkytly svůj souhlas se zasíláním. Takové často postrádají smysl a bývají ztrátou času i peněz

Přemýšlejte o tom jako o vaší fyzické schránce – dostáváte do ní raději náhodné katalogy od značek a firem, nebo dáváte přednost těm, které jste si vědomě objednali? Jak s nimi pak nakládáte?

Posbírat kvalitní databázi kontaktů není složité

Kvalitní databáze může přinášet skvělé výsledky. Kontaktů možná budete mít méně – hlavně v začátcích – budou ale mít o váš obsah nebo nabídky opravdu zájem. Pokud jim doručíte to, co jste slíbili (nebo předčíte jejich očekávání), můžete se těšit na Open Rate dosahující několika desítek procent, vysoký konverzní poměr, nízký Bounce Rate a odhlášení.

Dejte si pozor! Přemýšlíte nad soutěží? Zvažte, nakolik užitečná bude databáze, kterou jejím prostřednictvím získáte. Často tím dochází k zahlcení databáze kontakty, které pro vás v budoucnu nebudou mít žádnou hodnotu – nemusí mít zájem o nákup, budou vás stát peníze a negativně zkreslí vaše výsledky spojené s open rate a click rate.

3 zásady úspěšného sběru

Základem kvalitního a úspěšného sběru kontaktů jsou podle nás 3 zásady. Sběr kontaktů by měl být atraktivní (měl by zákazníka taktně nalákat), jednoduchý (přihlášení by mělo být co nejkratší) a srozumitelný (jasně informujte, co budete posílat a jak přihlášení dokončit). Pokud splníte všechny 3 body, významně tím zvýšíte šanci na úspěšné dokončení přihlášení.

Kde sbírat kontakty?

Sběr kontaktů může probíhat na různých místech vašeho webu a v mnoha podobách. Podívejte se na několik variant, které jsou nám sympatické a při práci s našimi klienty je běžně využíváme.

Zařaďte do databáze kontakty z objednávek

Každý zákazník, který u vás provedl objednávku, může být zařazen do databáze vašich kontaktů na základě oprávněného zájmu vyplývajícího z GDPR a zákaznické výjimky. Pokud ještě nepracujete s kontakty z objednávek, koukejte to rychle napravit. Nezapomeňte vaše zákazníky informovat o tom, že jste je zařadili do rozesílky třeba pomocí automatického uvítacího e-mailu.

Ostatní kontakty budete sbírat pomocí formulářů. Možností se nabízí spousta. 

Statický formulář je základ

Základní variantou sběru kontaktu je statický formulář na webu. Umístíte jej na jedno místo, kde ho zákazník najde kdykoliv se rozhodne přihlásit k odběru e-mailů.

Pop-up nebo vysouvací lišta?

Nejběžnější a zároveň nejefektivnější formou pro sběr kontaktů bývají pop-up okna a vysouvací lišty. Obojí můžete kombinovat nebo vybrat variantu, která se pro vaše účely hodí více.

Kolo stesti

 

Jak už název napovídá, pop-up okno má podobu vyskakovací formuláře, který se uživateli objeví podle nastavených podmínek. Běžně se nastavuje zobrazení po několika sekundách nebo počtu zobrazených stránek. Nastavit ho ale můžete třeba na konkrétní odkaz nebo na moment, kdy uživatel odchází z webu a najede kurzorem mimo vaši stránku. Zapomeňte na pop-up, který na vás vyskočí hned při vstupu na stránku!

Statické formuláře, pop-up okna a lišty můžete vytvářet přímo v e-mailingových nástrojích. Pokud je váš nástroj nenabízí nebo vám tyto možnosti nestačí, můžete vkládat formuláře prostřednictvím různých poskytovatelů – u nás máme odzkoušené Mailmunch, Mailocator nebo Koloo

Nástroj Koloo si zaslouží zvláštní pozornost, protože se od ostatních nástrojů liští svou hravostí. Pokud byste se přeci jen přiklonili k soutěživosti, abyste v zájemcích rozproudili trochu adrenalinu, vyzkoušejte právě tento nástroj. Jeho pomocí vložíte na vaši stránku pop-up ve formě kola štěstí. Zákazníci tak dostanou šanci vyhrát lákavé ceny. 

Kolo stesti

Facebook Lead Ads sbírají kontakty i drtí ostatní kampaně

Pro sběr kontaktů se nám nedávno velmi osvědčily Facebook Lead Ads. Posbírané adresy pak byly přes automatizovanou kampaň vedené k vyplnění formuláře na webu. Výsledná cena za konverzi byla, oproti ceně z jiných kanálů, neskutečná. Přečtěte si o tom více v článku a vyzkoušejte to taky.

Závěrem je třeba zmínit, že každá databáze si zaslouží segmentaci a průběžné čištění kontaktů. Ale o tom až někdy příště. ;)

E-mail marketing 12. 11. 2020