Co nám dal SEO restart 2018

Vydali jsme se za vás na SEO restart, abychom zjistili, co je nového ve světě vyhledávání. Zaznělo toho opravdu hodně. Shrneme ty nejzajímavější věci, které byste při optimalizaci webu neměli opomenout.

Co nám dal SEO restart 2018
Co nám dal SEO restart 2018

Vydali jsme se za vás na SEO restart, abychom zjistili, co je nového ve světě vyhledávání. Zaznělo toho opravdu hodně. Shrneme ty nejzajímavější věci, které byste při optimalizaci webu neměli opomenout.

Ján Januška: Kvalitní obsah nestačí

Zajímavý obsah je jeden z nejdůležitějších faktorů pro dobré umístění stránky ve výsledcích vyhledávání. Sám o sobě ale rozhodně nestačí. Je potřeba na něj získat odkazy. Ján Januška se s námi hned na úvod SEO restartu podělil o důvody, proč lidé sdílejí váš obsah. Musí splňovat 5 základních principů:

  • být nejlepší ze všech,
  • mít šťávu a být linku chtivý,
  • měli by o něm vědět linkbuildeři,
  • měl by pohladit ego, na takové články lidi rádi odkazují,
  • a v neposlední řadě ho musíte podpořit – nebojte se oslovit lidi, aby vám článek nasdíleli.
Delší články vám vynesou více sdílení než krátké

Úspěšné oslovování má několik základních pravidel: chce to článek správně načasovat, aby byl aktuální. Pak máte větší šanci, že uspějete. Ti, po nichž chcete, aby vám uveřejnili odkaz, musí mít motivaci. Nabídněte jim například nový pohled na věc. Odkaz můžete získat i z důvodu, že bude protistrana cítit šanci na zajímavou spolupráci. Variantou je i protislužba. Vy jste odkázali, taky na vás odkážeme. A především musí existovat relevantní weby, které byste oslovit mohli. O dalších příležitostech si můžete přečíst v našem článku o linkbuildingu.

Michal Voják: Hledání příčin pomalého webu a jak to řešit

Načítání stránek má svůj proces. Z hlediska uživatele ho můžeme rozdělit na 4 části: 

  1. First paint – něco se zobrazilo, super, není to zaseklé.
  2. First contentful paint – nabíhají první texty a grafické prvky.
  3. First meaningful paint – načtení větší části stránky, ale ještě není úplná.
  4. Time to interactive – hurá, funguje, můžu prohlížet.

Pokud se web načítá pod 100 ms, uživatel nic nepozná a vesele pokračuje na stránky. Jestli načtení trvá okolo 1 vteřiny, návštěvník to sice pozná, ale nijak závratně mu to nevadí. Když je to déle, většina lidí nevydrží čekat a odchází. Rychlost webu byste měli řešit hned z několika důvodů:

  • je to hodnotící faktor pro Google,
  • rychlost je důležitá v rámci crawl budgetu (zde přichází v úvahu především velké weby),
  • UX – má to vliv na návštěvníky,
  • kvůli AdWords kampaním.

Michal Voják shrnul nejdůležitější věci, které mají na rychlost webu vliv a měli byste si na ně dát pozor. Můžeme je rozdělit na serverovou a backendovou část a frontend. V serverové části jde především o architekturu aplikace, nastavení GZIP, zapnutí HTTP/2, rychlost serveru, konektivitu a geolokaci, cache webu a DB, optimalizaci DB. Do frontendové části spadá:

Milan Fiala: Analýza konkurence pro začátečníky i SEO guru

Milan Fiala jednak shrnul základní důvody, proč analýzu konkurence dělat a také popsal, jak ji dělá on. Analýza konkurence vám pomůže zjistit postavení na trhu. Zjistíte, kdo je vaše SEO konkurence a objevíte nové příležitosti a nápady. U konkurence se můžete inspirovat, ale neměli byste ji kopírovat. To, co se hodí pro ně, nemusí být dobré i pro vás. Musíte se stejnou měrou soustředit na to, co konkurence dělá a zároveň přemýšlet nad tím, proč to dělá. Začněte situační analýzou. Pomocí analýzy klíčových slov získáte potenciál trhu. Dobře z ní také zjistíte svou konkurenci. Dobře z ní také zjistíte svou konkurenci a dozvíte se, jak je na tom váš web. Výstupem této části je stanovení velikosti a náročnosti trhu. Vaše aktuální postavení a nalezení silných a slabých stránek.

Pokračujte analýzou příležitostí. Díky předchozí části zjistíte například, že vám chybí vstupní stránky. Najdete nové obsahové příležitosti jako je blog, poradna, kuchařka, slovník pojmů atp. Opět můžete nahlédnout do kuchyně konkurence a podívat se, co jim funguje. Dobrý nástroj pro analýzu konkurence je Ahrefs. Porovnejte si, na jakých stránkách je konkurence silná a vy tam zaostáváte a změňte to. Zaměřte se také na linkbuilding a pátrejte po tom, kde získali odkazy, které vy nemáte. Tabulka, která vám vznikne, může být opravdu velká:

Nastavte si pravidelný alerting. Díky němu zjistíte nové odkazy jak vaše, tak konkurenční. Sledovat můžete také nová klíčová slova, na která se konkurence posunuje vpřed. A samozřejmě zmínky. Je tedy dobré si založit sledování nejen na klíčová slova, ale také na brand konkurence i vlastní. Pokud jsou v oboru výrazné osobnosti, sledujte i jejich jména. Na závěr Milan shrnul problémy, na které se soustředit: 

  • SEO konkurence nemusí odpovídat té obchodní,
  • nástroje poskytují pouze orientační data,
  • nedostaňte se do kruhu – vy se inspirujete konkurencí a ta se inspiruje vámi.

Jako třešničku na závěr nám přinesl check list pro analýzu konkurence:

Najdete ho na bit.ly/checklist-konkurence

Zdeněk Nešpor: 3xx

Zdeněk Nešpor nám na SEO restartu ukázal, kde můžeme získat ztracené URL. Poradil, jak na přesměrování a na co si dát pozor. Pokud potřebujete získat své URL, které už nejsou dohledatelné, můžete k tomu využít řadu nástrojů: Google Analytics, Adobe Analytics, Yandex Mettricu, access logy – logz.io, operátoru site: na Google i Seznamu anebo web archivu a další. Zdroje si prioritiujte:

A potom data ze zdrojů postupně vrstvěte na sebe. Využít můžete např. Excel. Když máte všechny historické URL, je na čase získat ty aktuální. Nejlehčí cesta je za pomoci nástroje Screaming Frog. Ten vám rovnou prozradí i stavové kódy. Pokud máte nějaké 404, opravte je. Na stavové kódy můžete použít i Marketing Miner. Data nahrajte do Open Refine (OR) a očistěte je (odstraňte http, https, www atp.). Zbavte se také duplicit. K očištění můžete místo OR použít i URL builder. Nakonec na sebe napárujte staré a nové URL pomocí OR a Reconcile-svc.

Zdeněk nám v rychlosti ukázal jak na napárování v Open Refine

Richard Klačko: Google nám vzal 3 milióny, dostal se za mříže!

Richard Klačko přispěl s případovkou a problémem # v URL, kdy Google začal z cca 20 tis. indexovaných URL najednou indexovat 3 milióny URL. Následkem toho se zvětšil crawl budget na 10 tis. %. Problém nastal, když vyměnili ? za #. URL s otazníkem zůstaly také stále funkční.  Odnesli si z toho následující ponaučení:

  • Googlebot vidí velké množství URL s mřížkou jako důležité,
  • hromadné používání mřížek v URL není dobré řešení,
  • Google dokáže s JavaScriptem pracovat líp, než si myslíme.

Zkušenost, kterou nám Richard předal, jim zajistil přední army shop - Armed.cz.

Martin Šimko: Sémantický web – má nás to vůbec zajímat?

O sémantickém webu a strukturovaných datech na SEO restartu přednášel Martin Šimko. Google nabízí 774 typů strukturovaných dat, ale ve skutečnosti se používá jen malé množství. Jen 29 z celkového počtu používá 50 000 uživatelů. 5 nejpoužívanějších pak Google doporučuje v nápovědě. Z první 50 doporučuje Google 56 %. Z celkového počtu (774) to je ale pouhých 5 %. Čísla se každou chvíli mění.

Top 30 strukturovaných dat

A proč bychom je měli nasazovat?

  • zobrazí se rich snippety ve vyhledávání – ty navyšují CTR, nikoli však pozice v SERP,
  • Google lépe pochopí obsah stránek,
  • je to příprava na vyhledávání hlasem a pomocí virtuálních asistentek,
  • pomáháme vytvářet sémantický web.

Pamatujte ale, že strukturovaná data nasazujeme, až máme všechno ostatní odladěné.

Matěj Velička: Taste Perfect Storage: Search rocket to the moon

Druhá případovka v pořadí přišla z prezentace Matěje Veličky. Šlo o podporu značky Perfect Storage, která pronajímá různě veliké kóje na uskladnění věcí. Rozpočet na tuto akci byl 643 000 Kč pro rok 2017, ve kterém bylo i PPC. Na SEO práce měli tedy jen 163 000 Kč. Matěj popsal celý postup, kdy začínali analýzou situace, provedli také analýzu klíčových slov a analýzu trhu. Připravili marketingové strategie a stanovili cíle. Co konkrétně udělali a co pomohlo:

  • optimalizovali text na webu na základě analýzy klíčových slov,
  • přepsali názvy obrázků a ALT obrázků,
  • vytvořili blog a začali vydávat obsah,
  • stávající obsah prolinkovali,
  • lokální SEO – vyplnili profily na GMB a aktivně oslovili zákazníky s žádostí o recenzi,
  • optimalizovali rich snippety – přidali emotikony, využili symboly a zapojili call to action fráze.

Pro Google stačilo změnit texty na webu a byly vidět výsledky, Seznam vyžadoval i zpětné odkazy.

Pavel Ungr: Analýza indexace se serverovými logy

Analýzu indexace dělejte v případě, že potřebujete vědět kdy, kde a co vyhledávače indexují. Na obou vyhledávačích se to často liší. URL můžete získat několika cestami, buď si je exportujete z Google Analytics, Search Console, Marketing Mineru, vstupní stránky seženete v Skliku, AdWords nebo od vývojáře. Informace o jednotlivých URL pak můžeme získat opět v Marketing Mineru pomocí Fulltext Index Checker a URL indexability. Stav indexace můžete zjistit i pomocí Collabimu. Pavel Ungr s námi prošel analýzu indexace:

Pomocí Open Refine a rozšíření VIB-BITS si data zpracujete a spárujete. Na závěr si udělejte tabulku, kde se rozhodnete, co budete s jednotlivými URL chtít dělat a v jakém jsou stavu. Pavel na to má „Vševidoucí graf“:

Adam Ježek: Linkbuilding v roce 2018

Linkbuilding jako nové PR? Kam linkbuilding směřuje a jak ho dělat kreativně, nám povyprávěl Adam Ježek. Prvně vás musí klientův produkt oslovit a linkbuilding vás musí bavit. Pak už stačí jen fantazie a jde to skoro samo. Na začátku každé spolupráce je hledání odkazových příležitostí. Můžete si zvolit jednoduchou cestu magazínů, které v konečném důsledku mohou být drahé, ale bez většího efektu. Nebo navázat spolupráci s blogery a odkazový profil tím oživit a tvořit ho přirozenější cestou. Musíte si ale uvědomit, že blogeři se pro váš produkt musí také nadchnout nebo mít jinou motivaci, proč by na vás měli vést odkaz. Nejlépe je poznejte osobně a promluvte si s nimi. Čtěte jejich články, zajímejte se a navazujte vztahy. Neberte to jako obchod.

Téměř neefektivní je dnes už registrace do katalogů. Pro broken linkbuilding je Česká republika malá. Budování profilu na fórech je časově náročné. Hlídaní a sbírání starých domén také není ideální, jejich hodnota rychle upadá. Zkuste uspořádat akci a blogery pozvat:

Pokladem každého linkbuildera je jeho databáze kontaktů, proto si vytvářejte tabulku. Pomoci vám v tom může např. nástroj Buzzstream nebo Excel.

Marek Prokop: Podívejte se na zoubek Google Search Analytics

Jak na Search Consoli pomocí Rstudia radil Marek Prokop. Vzhledem k tomu, že Google Search Console poskytuje pohled vždy jen do jedné dimenze, Marek předvedl, jak za pomocí „Rka“ vytvářet vlastní kompletní report. Poskytne nám rychlý pohled na web, jeho obsah a na příležitosti ke zlepšení.

Jakub Chour: SEO APPSide down

Z trochu jiného soudku byla přednáška Jakuba Choura. Ukázal nám, jak optimalizovat Android a iOS aplikace. Nejlepší je dostat aplikaci do Top 10. Velký vliv pro Google Play má pravidelné updatování aplikace nebo fakt, jestli se v ní něco prodává. Má pak lepší hodnocení. Některé části se dají ovlivnit více, jiné méně. Mezi ty, na kterých si určitě dejte záležet patří:

  • relevantní klíčová slova,
  • odpovídání na recenze,
  • rychlost stahování aplikace.

Do tzv. šedé zóny patří jméno developera a odkazy na aplikaci. Další zajímavostí je, že Google velmi pozitivně hodnotí, když má vaše aplikace 5 hvězdiček nebo když obsahuje featury, které zrovna chtějí propagovat. AppStore a Google Play Store mají odlišná hodnocení a jinak se chovají. Například v AppStore můžete updatovat klíčová slova pouze po updatu aplikace, Google to umožňuje i bez updatu.

Martin Kůra: Jak se dělá SEO ve státech?

O americkém trhu jsme se dozvěděli, že je liberální, ale má vysokou vstupní bariéru. Dobře si vede startupová scéna, jelikož jsou podporované nové projekty. Na jednu stranu je trh hyperkonkurenční, ale co se týče lokálních služeb, konkurence není zase tak vysoká.

Vzhledem ke konkurenčnímu prostředí je potřeba dobře si zmapovat dotazy, na které chci cílit a prozkoumat konkurenci. Najít jejich slabiny v obsahu a navrhnout alternativní koncept. Testovat a pravidelně aktualizovat obsah. Jako jednu z velmi důležitých věcí zmiňoval Martin Kůra jazykovou rozdílnost. Pokud chcete vstoupit na americký trh, spojte se s rodilým mluvčím. Obyčejný překlad nemusí stačit a může být nedůvěryhodný. Inspirujte se i u zákazníků, např. váš produkt může mít nějaké kulturní pojmenování. Stránka musí také obsahovat důvěryhodné prvky (doprava, certifikace, právní záležitosti). Podívejte se na příklady úspěšného obsahu:

Martin Kirschner, Petr Vondrášek: Novinky v Seznam.cz vyhledávání

Celou konferenci zakončili pánové ze Seznamu. Řekli nám něco o fungování SeznamBota, o novinkách pro letošní rok a dali nám pár doporučení. Robot vidí internet jako nekonečný a má za úkol dostat do indexu všechny stránky tak, aby byl úplný, tzn., aby člověk jakoukoli stránku našel a byla aktuální. Má za úkol rozlišit balast od kvalitních stránek. Jelikož index není nekonečný, pokud robot nějakou stránku přidá, jinou musí vyřadit.

Ve skórovací funkci také nastaly změny:

  • kvalita stránek se predikuje podle URL,
  • URL v sitemapě má větší váhu než ta, která tam není,
  • sezonní stránky s aktuálními tématy jsou lépe pokryty.

Novinky, které v Seznamu již nasadili nebo se na to právě chystají:

  • klíčová slova jsou jen část relevance,
  • soustředí se na přesnost, užitečnost a kvalitu – URL musí co nejpřesněji odpovídat na dotaz, musí být užitečný pro lidi a obsah musí být použitelný – tzn. žádný SPAM, jenom HAM.
  • zobrazují více výsledků z jedné domény,
  • výsledky jsou přesnější a užitečnější,
  • v plánu jsou nové penalizace spamu,
  • nové zpracování dotazu,
  • nové snippety, které budou odpovídat na dotaz a nebudou zobrazovat klíčová slova,
  • v plánu je slučování duplicitního obsahu,
  • lepší interpretace (vykreslování) stránek.

A na závěr padlo i pár doporučení: používejte self canonical, omezte nekonečné adresáře a podívejte se pomocí operátoru site: na poslední URL vašeho webu. Uvidíte, co všechno může SeznamBot přidat do indexu.