Dovolena.cz: Po redesignu jsme zvedli organickou návštěvnost o více než 70 %

Redesign Dovolena.cz přinesl vyšší návštěvnost
Redesign Dovolena.cz přinesl vyšší návštěvnost

Nedílnou součástí úspěšného přechodu na nový web je spolupráce s kvalitním SEO konzultantem. Tak velká změna s sebou téměř vždy nese riziko propadu organické návštěvnosti. Přesně proto nás klient Student Agency kontaktoval – abychom mu pomohli překonat „porodní bolesti“ po redesignu a spuštění nového webu Dovolena.cz.

To chci taky

Výsledky, které jsme klientovi přinesli

  • Zastavení propadu organické návštěvnosti po redesignu, kdy klient ztratil 67 % organické návštěvnosti.
  • V navazující, pro klienta klíčové, letní sezóně (2023) jsme již měli o 72 % větší YoY organickou návštěvnost.
  • V letošní letní sezóně (2024) máme opět o 72 % YoY vyšší organickou návštěvnost.

Ale popořádku…

Výchozí stav úplně jednoduchý nebyl

Během září 2022 nás oslovil tým Student Agency pod vedením Ondřeje Žišky s žádostí o SEO konzultaci po redesignu webu Dovolena.cz. Pustili jsme se do zpracování analýzy výchozího stavu webu s cílem identifikovat hlavní problémy z pohledu SEO.

Při spolupráci s Proficiem jsme velmi ocenili jejich odborný přístup a hluboké znalosti v oblasti SEO. Výzvy spojené s redesignem webu Dovolena.cz byly značné, ale díky jejich pečlivému přístupu se nám podařilo zastavit pokles návštěvnosti a dosáhnout významného meziročního růstu. Jsme velmi spokojeni s výsledky, kterých jsme společně dosáhli.

Ondřej Žiška

Student Agency

Co jsme v analýze řešili?

  1. Předně jsme detailně studovali dostupná data v Google Analytics i Google Search Console. Snažili jsme se co nejvíce pochopit, k čemu na webu došlo, protože výchozích informací bylo poskrovnu.
  2. Web Archive se stal naším nejlepším kamarádem ve snaze o dopátrání dopátrat se všech provedených změn.
  3. Zpracovali jsme základní analýzu klíčových slov, kde jsme si ověřili pozici klienta i konkurentů na jednotlivá témata.
  4. Zpracovali jsme kompletní technický audit webu s cílem identifikace všech nedostatků.
  5. Podívali jsme se na web také z pohledu obsahu a doplnili náš audit doporučeními k rozvoji obsahu stránek.

Drobné i větší zádrhely nového webu

Mezi hlavní výzvy, které jsme identifikovali a bylo nutné co nejdřív vyřešit, patřily jednoznačně změny URL adresstruktury stránek spojené s redesignem. 

Komplikace začaly již ve chvíli, kdy tehdy ještě vývojový web běžel po určité období na veřejně dostupné indexovatelné subdoméně (nova.dovolena.cz) v rámci A/B testu bez jakéhokoliv zákazu indexace/​procházení. 

Následným nahrazením stránek, které úplně nenavazovaly na strukturu původního webu, došlo k dalším výrazným změnám, které jen podpořila nesourodost nasazených přesměrování.

Dále jsme řešili také otočení funkčnosti webu v rámci www/non-www varianty.

Posledním střípkem skládačky byly URL adresy obsahující data. Robot vyhledávače tak neustále jen indexoval nový obsah, ztrácel se ve smyčkách adres a zahazoval obsah neaktuální. Šance přijít z organických výsledků vyhledávání na aktuální termín dovolené nebyla příliš vysoká.

Množství neošetřených duplicit na webu bylo velké a v Google Search Console stále vznikaly nové chyby.

Také v případě Seznam.cz bohužel kvůli zvolenému JS řešení indexace neprobíhala bez problémů.

Sečteno a podtrženo? Výrazný propad počtu návštěv (až o 67 %) v letní sezóně roku 2022.

A také přechod webu do sestupné tendence, ze které jsme jej potřebovali dostat.

Úklid webu a stabilizace struktury

Prvním krokem našich prací proto byl úklid a stabilizace struktury stránek. Potřebovali jsme vyřešit URL adresy a stanovit si jasnou kostru stránek, která má být dostupná ve výsledcích vyhledávání.

S vývojovým týmem na straně klienta jsme intenzivně probírali varianty, jak toho můžeme dosáhnout. Bohužel plně automatizované řešení v rozumném časovém horizontu nebylo dosažitelné. Museli jsme tedy zvolit cestu určitých kompromisů a hledat alternativní řešení. 

To se podařilo částečně manuálním vyřešením struktury vstupních stránek. Následně jsme přistoupil k úpravám restrikcí – ať již formou zákazů indexace, procházení, nebo jen ošetřením duplicitních míst pomocí elementu canonical.

Najednou jsme web začali získávat zpět do svých rukou, nově vznikajících chyb postupně ubývalo, propad se v rámci YoY postupně zpomaloval a my jsme mohli přejít do další rozvojové fáze.

Tvorba vstupních stránek a obsahu

Na úvodní vyčištění webu od největších technických problémů jsme navázali ve spolupráci s marketingovým/​obsahovým týmem klienta. V případě tak silné domény, jako je doména dovolena.cz, jsme měli jasný cíl pro další kroky → základem bylo mít vytvořené kvalitní vstupní stránky na jednotlivá témata. Teprve poté bylo možné řešit další dolaďování.

Tým klienta jsme úvodně seznámili s problematikou SEO a na co si v rámci prací dát pozor. Velmi nám pomohla spolupráce s Kamilou Hrdličkovou, která měla v rámci copywriterské praxe i výchozí znalosti z pohledu SEO.

Se spoluprací s Proficiem jsem byla maximálně spokojená. Profesionální přístup, vedení a hlavně viditelné výsledky za každým krokem… Byla to zkrátka radost.

Kamila Hrdličková

Student Agency

Nápomocná byla i zpracovaná analýza klíčových slov, kde bylo v první fázi jasné, na co se potřebujeme zaměřit – potřebovali jsme vstupní stránky pro jednotlivé destinace, kterými bychom se mohli prosadit ve výsledcích vyhledávání namísto nevhodných dynamických výsledků. Ty totiž bohužel nebylo možné pro naše potřeby v rozumném časovém horizontu využít.

Stránky pro jednotlivé destinace

Postupně nám začala na webu vznikat nová obsahová sekce stránek https://dovolena.cz/destinace, která nabízela rozcestník toho, kam můžeme vyrazit na dovolenou.

Obsahová sekce stránek

Zde nezbývá než výrazně poděkovat týmu na straně klienta za nasazení, se kterým se do tvorby nových vstupních stránek a obsahu na ně pustil. Díky tomu nám nová sekce úspěšně narůstala a my získávali kostru toho, kam můžeme vodit návštěvníky.

Obrat trendu a přechod do růstu

Již na přelomu roku 2022/2023 jsme se dostali do YoY kladných čísel – po třech měsících jsme již byli na 10% růstu organické návštěvnosti.  A mohli jsme přemýšlet nad tím, jak web posunout dále k meziročnímu růstu. Pokračovali jsme v práci na struktuře destinačních stránek a jejich ladění dle průběžných výsledků.

Věděli jsme, že tuto část webu připravujeme na letní sezónu 2023.

A nechtěli jsme v úsilí polevit.

Na stránky spojené s destinacemi jsme navázali i laděním stránek na obecnější témata. Ať již jde o first minute, last minute, rodinnou dovolenou, exotickou dovolenou nebo dovolenou u moře.

Tematické stránky

Tvorba obsahu běžela naplno po všech směrech a nasazení nás i týmu na straně klienta bylo enormní.

Postupně z webu odstraňovali další chyby. Upravovali jsme interní prolinkování, sjednocovali jsme různé historické subdomény z webu klienta a řešili stále další technické opravy ve spolupráci s vývojáři.

V rámci dalšího rozvoje nám chyběly vstupní stránky jednotlivých hotelů, protože jejich dynamickou verzi nebylo možné dostat do výsledků vyhledávání. Vypomohl nám klientem připravovaný projekt stránek jednotlivých hotelů a jejich hodnocení

Ve spolupráci se Zuzanou Glierovou, která zastřešuje u klienta IT, jsme dokázali v dubnu 2023 vypustit ven první verzi hotelové sekce dostupné na https://dovolena.cz/recenze. Díky tomu jsme na tato témata měli vstupní stránky a mohli začít obsazovat výsledky vyhledávání.

Pustili jsme se společně i do řešení rychlosti – i když to byla nelehká výzva. Jde totiž o agregační web, který stahuje velmi rychle proměnlivá externí data a celé webové řešení je postavené na JavaScriptu.

Letní sezóna 2023 a naplněná očekávání

Již před začátkem letní sezóny 2023 nám rostl počet organických návštěvníků a za červen 2023 jsme mohli slavit YoY růst návštěvnosti o 72 %.

Kdybychom nezačali již na podzim s tvorbou vstupních stránek a zpracováním obsahu, tak by k tomuto úspěchu nemohlo dojít. V rámci SEO je plánování s výhledem půl roku/​rok zcela nutné. Zejména pak u takto sezónní oblasti.

Ani během letní sezóny nezastavovala tvorba obsahu dle našeho plánu a pokračovali jsme v identifikaci dalších možných zlepšení.

Nezastavujeme se a pokračujeme dále

Léto úspěšně skončilo a my pokračovali v nasazování a ladění stránek, které jsou poptávané i během zimního období. Exotická dovolená, adventní zájezdy i lyžování se stalo naším pomocníkem. Destinace, které vybízely k cestě za teplem, nemohly chybět.

Průměrný 73% YoY růst se nám podařilo držet díky usilovné práci i během podzimu a zimy.

A my pokračovali v dalších plánech na zlepšení.

V tomto duchu jsme prošli přelomem roku 2023/2024 a začali přemýšlet, kam posunout web pro letní sezónu 2024.

Nová obsahová sekce

Jak se nám blížilo dotvoření destinační sekce stránek, chtěli jsme začít připravovat i komplexnější obsahovou sekci webu

Systém takové řešení nepodporoval a bylo nutné zvážit, zda se vyplatí vytváření zcela nové sekce v rámci vývoje. Rozhodli jsme se zpočátku pro test a tak prvotní zárodek blogové sekce webu dovolena.cz vznikl formou ručně vytvořených vstupních stránek.

Na prvních číslech bylo vidět, že i takto publikované články se poměrně rychle dostávaly k prvním kliknutím. Plán vývoje plnohodnotné obsahové sekce, která na by na náš pokus navázala, tak mohl pokračovat.

Vývojáři se pustili do programování dle našich zadání. A my mezitím připravovali plány témat k sepsání, které copywriteři klienta připravovali „do šuplíku” kvůli náročnosti ručního vkládání do testovacího řešení.

Nezastavili jsme ani hledání dalších možných zlepšení – přestože kapacita vývoje, kterou jsme měli k dispozici, byla kvůli práci na dalších projektech společnosti značně omezená. 

V rámci tematických i destinačních stránek jsme nadále zlepšovali jejich obsah dle průběžných čísel a zaměřovali se i na zvyšování proklikovosti zajímavých celků.

Na poslední chvíli, ale přece

Náš plán mít k dispozici obsahovou sekci před letní sezónou roku 2024 se podařilo v červnu roku 2024 naplnit a my se mohli dívat na sekci https://dovolena.cz/blog v její první ostré verzi.


Již v první verzi pracujeme se strukturováním obsahu, medailonky autorů a dalšími vychytávkami. Není to ale verze konečná a na dalším zlepšování chceme dále pracovat. 

Nejdůležitější je ale postupné vypublikování desítek připravených článků, které jsme si pro tento okamžik nachystali spolu s klientem.

Uvažovaný publikační plán přitom obsahuje stovky dalších témat k sepsání a nasazení na web. S rozvojem obsahové sekce stránek jsme tedy jen na začátku a možnosti jsou takřka neomezené.

Začátek letní sezóny 2024

V aktuální chvíli máme letní sezónu roku 2024 a web opět v rámci počtu kliknutí z nástroje Google Search Console roste průměrně o 72 % YoY (data červen 2024).

Na výkonu webu se začíná podílet již i nově spuštěná obsahová sekce stránek, která by měla napomoci naší další cestě kupředu.

Nepolevujeme a naši pozici si pečlivě hlídáme, abychom dle potřeby ladili další obsahová témata.

A jak tyto výsledky vypadají na veřejně dostupných datech? V nástroji Ahrefs se jedná o tyto změny v rámci odhadované návštěvnosti. Tempo růstu je značné i přes všechny updaty, které na oblast cestování v tomto roce Google již nachystal.


V rámci klíčových slov, na která se zobrazujeme na první straně výsledků vyhledávání, vidíme kontinuální trend růstu. Zobrazujeme se na stále větší množství témat a toto tempo růstu chceme udržet i nadále.


Další zásobu témat z druhé strany postupně přesouváme ve prospěch strany první. Často právě témata na druhé straně výsledků mohou být značnou příležitostí pro zisk další návštěvnosti, při jejich dotažení do první strany.

Co bylo klíčem úspěchu?

Klidnějšímu průběhu projektu by určitě pomohl ještě dřívější dozor SEO konzultanta – již během redesignu a zejména během spuštění. Takto jsme na začátku spolupráce nejdříve vylaďovali výchozí stav webu a až následně jsme mohli přejít do rozvojových kroků.

V rámci rozvoje webu bylo důležité stanovit si jasnou strukturu vstupních stránek dle analýzy klíčových slov a zaměřit se na tvorbu textací i odstraňování technických problémů.

Neméně důležitou součástí je jasný dlouhodobý plán a cíle dalšího směřování stránek včetně včasného plánování potřebných realizací.

Posledním kouskem skládačky pro úspěch jakéhokoliv SEO projektu je spolupráce s týmem klienta, který respektuje naše rady, řídí se jimi a podílí se na jejich realizaci. Student Agency naštěstí přesně mezi takové patří a je radost s nimi spolupracovat.

SEO rozvoj webu dovolena.cz není zdaleka u konce a nabízí se ještě velké množství příležitostí k rozvoji dalšího obsahu i ladění stránek. SEO je kontinuální činnost, která se ale v dlouhodobém horizontu vyplácí.

Chcete také svůj web vyladit do posledního detailu?

Stačí se nám ozvat a probereme vaše konkrétní potřeby.

Ozvěte se nám!

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.