Jak jsme Slovensko přiblížili světu

Sociální sítě oficiálního turistického portálu Slovakia.travel se dostaly do bodu, kdy potřebovaly nový impuls. S klientem jsme se dohodli, že Slovensku pomůžeme rozproudit cestovní ruch. A to tak, že zvěsti o přírodních a kulturních krásách našich sousedů rozhlásíme po celém světě sociálních sítí.


Slovakia.travel, seznamte se

Představte si klienta se smysluplným posláním, který reprezentuje lásku ke Slovensku, a proto mu chcete z celého srdce pomoct. Přesně to je Slovakia.travel, oficiální turistický portál na podporu cestovního ruchu ve správě Ministerstva dopravy a výstavby SR. Jeho úlohou je poskytovat informace pro potenciální návštěvníky a motivovat je k navštívení Slovenska.

Trn v patě aneb s čím jsme pomohli

Po spolupráci s minulou agenturou měl profil na Facebooku velký počet nakoupených a nečinných fanoušků. Našim cílem bylo získat aktivní publikum na osmi zahraničních trzích (USA, Velká Británie, Izrael, Rusko, Rakousko, Německo, Česko a Maďarsko), a to pro Facebook i Instagram. Zároveň bylo třeba zvýšit povědomí o zemi a všechny přesvědčit, že Slovensko je dobrý nápad. Dostali jsme na to 2 měsíce. 

Nejdřív strategie, potom zábava

Prvním krokem bylo vytvoření obsahové strategie, kterou bude moct klient využívat i po ukončení spolupráce. Na obou komunikačních kanálech jsme Slovensko profilovali jako masovým turismem neobjevený skvost. Příspěvky na Facebooku jsme tvořili tak, aby pokryly jednotlivé fáze rozhodovacího procesu STDC (See, Think, Do, Care). Mysleli jsme na lidi, kteří hledají ideální destinaci na cestování, a i na ty, kteří Slovensko už navštívili. Sociální sítě jsme jako důležitý prvek zakomponovali do celkové marketingové strategie.

Tvořit příspěvky je pěkné, ale nestačí to. Proto jsme největší důraz kladli na community management. Slovakia.travel vystupoval jako dobrý kamarád“ přímo ze Slovenska. Dal zajímavé tipy, poradil, doporučil aktuální akce a hodně chválil. 

Fungovalo to?

Ohromně. Potvrdili jsme si, že na lidi platí laskavost, ne chladnokrevnost. Lákavý obsah a náš zájem o lidi je podnítil komunikovat, sdílet, vzpomínat, snít a plánovat. 

Co na to klient?

Díky PROFICIU jsme se v zahraničí stali známějšími a komunikativnějšími. Chtěli jsme být lidem blíž a vyšlo to.

Tak završil splnění naší mise státní poradce pro marketing a propagaci Marián Ondrišík.

Čísla na Facebooku mluví jasně:

  • Průměrný počet reakcí na příspěvek (reakce, komentáře a sdílení) byl 3 259. Ne všechny příspěvky byly promované, takže mediánová hodnota je 1 969. V porovnání s předchozími 2 měsíci ve správě klienta byl průměrný počet reakcí 87, mediánová hodnota 67.
  • Nárůst počtu fanoušků za 2 měsíce bez placené kampaně na sběr se vyšplhal na 1 347.
  • V porovnání s předchozími 2 měsíci ve správě klienta se dosah příspěvků zvýšil o 85 %.

A výsledky na Instagramu:

  • Počet sledujících narostl za 2 měsíce o 1 733.
  • Dosah příspěvků se vyšplhal až na 1 955 425 unikátních sledujících. 
  • Počet impresí (všech shlédnutí) příspěvků dosáhl na 2 221 780.

 Z utlumených profilů se za 2 měsíce stalo místo hemžící se reakcemi a komentáři:

  • Průměrný počet reakcí v naší správě za měsíc: 54 832
  • Průměrný počet reakcí ve správě klienta za měsíc: 2 152 

Kvalitní podpora jako pevný pilíř

Aby se příspěvky dostaly k co největšímu počtu lidí, bylo potřeba je systematicky promovat na Facebooku i Instagramu. Stanovené rozpočty nám dovolily přesouvat eura podle úspěšnosti příspěvku či dané kampaně. Celkem se nám podařilo pomocí placené inzerce zasáhnout 394 942 uživatelů na Facebooku a 655 782 uživatelů na Instagramu. 

Cena za reakci na příspěvek na Facebooku byla 0,05 € a na Instagramu 0,01 €. Cena na Instagramu je nižší, protože na této platformě dochází všeobecně k vyšší míře reakcí na příspěvek než na Facebooku. 

Objevte Slovensko dřív než…

Jako další formu podpory jsme zvolili brandové kampaně v kombinaci s výkonem. Využili jsme účel Zvýšení povědomí o značce, abychom mohli vyhodnotit nárůst zapamatování si značky. Touto formou kampaně se nám podařilo za 2 měsíce zasáhnout víc než 1 000 000 unikátních uživatelů ze všech cílových zemí. Přičemž odhadovaný nárůst zapamatování si značky dosáhl úrovně 72 tisíc uživatelů

Použili jsme na to lokalizované carousel inzeráty, které zobrazovaly specifické dominanty, charakteristické přírodní jevy a zvířata. Chtěli jsme poukázat na exkluzivitu Slovenska jako turistické destinace, a tak se inzeráty nesly v duchu Objev Slovensko dřív než davy turistů.

Když to shrneme, díky propagaci na Facebooku jsme získali:

  • Nárůst o 1,9 milionů oslovených uživatelů,
  • kteří zanechali u příspěvků víc než 343 tisíc reakcí.

PPC kampaně na míru

Na přání klienta jsme spustili PPC kampaně v pěti zemích – v Česku, Maďarsku, Polsku, Německu a Rakousku. Ve vyhledávání jsme cílili na lidi, kteří hledali jak všeobecné informace spojené s dovolenou a rekreací, tak i konkrétní památky a turistické atrakce. Cílili jsme především na první pozice. Díky kvalitní analýze klíčových slov a pravidelné optimalizaci se nám podařilo přivést na web mnohem kvalitnější návštěvnost než v době, kdy jsme účty nespravovali. 

Pocit z milé a vydařené spolupráce nás doteď hřeje u srdce. Také reakce klienta byla opět pozitivní:

PROFICIO nám pomohlo stát se oblíbenějším na domácím trhu i na trzích okolních zemí. Na náš web se dostali lidé, které doopravdy zajímala dovolená na Slovensku.

Zelené zvýraznění ukazuje relevantnější návštěvnost z kampaní v době naší správy