I. Na straně menšího klienta: Nekonečné sama doma
Máte volnost dělat v podstatě vše, co se vám zamane, protože nikdo nebude moc rozumět tomu, co děláte. Rozpočet nejspíš nebude problém… do té doby, než dojdou peníze na kartě.
Na druhé straně se vám i v případě toho nejhoršího fuck-upu maximálně stane, že budete kompenzovat škodu v hodnotě tří míchaných drinků a cesty Liftagem domů.
Výhody práce na straně menšího klienta
- Míra autonomie
Pokud vás láká obrovská míra volnosti a v marketingu jste na začátku kariéry, je práce u menšího klienta poměrně solidní volbou.
- Šance vybudovat klienta od píky
V podstatě cokoliv, co uděláte, klientovi nějak pomůže. Spousta menších klientů je rádo, že se jejich marketing pohne, a vy tak v zásadě nemáte co zkazit.
– Tady máte zaklepat na nejbližší dřevěnou plochu. –
Když se vám bude dařit, dlouhodobě se budete vzdělávat a klient pod vaší marketingovou taktovkou poroste, budete si moct dát právoplatného pašáka za to, jak jeho business posouváte vpřed.
- Přímo u lizu
Váš zaměstnavatel s vámi bude konzultovat celou řadu businessových témat napřímo – koneckonců mezi ním a vámi nebude skoro žádný mezičlánek. V praxi se dostanete přesně k těm informacím, které budete potřebovat.
- Nižší míra zodpovědnosti
Jak ostatně říká Ben Parker, s velkou mocí přichází také velká zodpovědnost. Takže pokud se bojíte příliš velkých spendů, u menšího klienta na ně spíš nenarazíte.
Nevýhody práce na straně menšího klienta
- Nemožnost se s kýmkoliv poradit
Když si nebudete vědět rady, na první dobrou vám nikdo nepomůže. Nejspíš kolem sebe nebudete mít seniorní kolegy a největší znalost marketingu budete mít vy, pak dlouho nic a následně kávovar.
- Hodně pomalý progres zkušeností
Když se nemáte od koho učit, nepříliš překvapivě se budete pomaleji posouvat. Veškeré břímě bude na vás a vašem sebevzdělávání.
- Nejspíš malá mzda
Menší firma často má jednoho marketéra a toho platí zlatem jen málokdy. Můžete se tak dost snadno dostat do situace, kdy bude váš zaměstnavatel chtít řezat rozpočet a jediný zbývající náklad, který půjde snížit, bude právě vaše mzda.
- Nižší míra zodpovědnosti
V případě, že nikdy pořádně nepoznáte následky svých přešlapů, neuvědomíte si důležitost své role a možného vlivu na business ostatních. A to je sakra cenná lekce, která vám bude chybět. Pod tlakem koneckonců vznikají diamanty, takže pokud nejste doživotní tuha, nižší míru zodpovědnosti můžete brát spíš jako nevýhodu.
II. Na straně většího klienta: Další kolečko ve stroji
Jste součástí většího týmu, dostanete se k větším věcem napříč marketingovým mixem a nemusíte se strachovat, jestli vám na konci měsíce přijde výplata. Na první pohled krása střídá nádheru. Zároveň ale musíte počítat s tím, že míra vaší autonomie povážlivě klesne.
Budete součástí funkčního ekosystému, který ale bude mít dost jasně označené mantinely. Takže pokud máte nutkání upalovat, jakmile vám někdo stanoví hranice, nejspíš tohle nebude ten nejlepší fit.
Výhody práce na straně většího klienta
- Zabezpečení finančních prostředků
Pokud vás tlačí kupředu love k love, tudy rozhodně cesta vede. Výplata bude chodit včas a s trochou štěstí budete moct přemýšlet nad uskutečněním jednoho z největších kroků ve vašem životě – nad zažádáním o hypotéku.
- Větší tým a specializace
Budete se mít o koho opřít v momentech, kdy oceníte radu nebo jen pocítíte potřebu řešit work-life balance. Kolegové vám nejspíš budou rádi k dispozici a společně budete posouvat společnost vstříc světlejším zítřkům.
- Více zdrojů pro inovace
S větším rozpočtem k dispozici i zkušeným týmem, který vám bude krýt záda, se můžete pustit do větších experimentů, které mohou business vašeho zaměstnavatele (a zároveň klienta) pořádně posunout kupředu.
Nevýhody práce na straně většího klienta
- Bolesti byrokracie
Někdy se ale vaše cesta pořádně zadrhne na rozhodovacím procesu. Na straně většího klienta je dost často poměrně košatá struktura lidí, kteří všichni mají názor a zároveň nekonečnou touhu ho uplatnit.
- Menší flexibilita
S tím souvisí i jistá míra svázanosti. Přestože vám spousta věcí projde, někdy zkrátka narazíte na to, že přesahujete svoji roli, kompetenci nebo plán rozvoje, který vám někdo nalajnoval.
- Nekonečný boj s ostatními odděleními
Interní marketingové oddělení je často v pozici Baby, která nikdy nepotkala Patricka Swayzeho. Stojí v koutě… a dostává rány od salesu i od vedení. Když se bude firmě dařit, jste v suchu, ale v momentě, kdy benchmarky přestanou benčovat, budete prožívat nekonečnou dobu hájení.
III. V agentuře: Work-life balance
Práce v agentuře je přirozeně něco jako božská mana a ambrozie v jednom. Toho se zkrátka nebudete moct nabažit.
No dobře, to zrovna píšeme o práci u nás v Proficiu. Což nás nenásilným oslím můstkem dostává k tomu, že zrovna máme otevřených hned několik pozic. Takže máte jedinečnou šanci vyzkoušet práci v agentuře, kterou můžeme všemi deseti doporučit!
Ale zpátky k těm (ne)výhodám, které vás během agenturního života čekají.
Výhody práce v agentuře
- Široká paleta klientů i specializací
Když má agentura přes 100 klientů, samozřejmě nejsou z jednoho oboru. Budete pracovat pro fashion, automotive, gastro i těžký průmysl.
- Vaši práci uvidí celý svět
S tím souvisí i potenciál klientů, na jejichž projektech se budete podílet. Až poprvé uvidíte svoji práci v metru, na billboardu nebo v televizi, ideálně, když budete na dovolené v zahraničí, je to rozhodně zážitek, který budete chtít zopakovat.
- Flexibilita a dynamika
Agentury umožňují obrovskou míru volnosti, protože jste na straně dodavatele. Vy jste ten člověk, který má určovat, jakým směrem se marketing bude ubírat, a klient vám věří.
Nevýhody práce v agentuře
- Závislost na klientech
Velké agentury mají stabilní portfolio klientů, to však neznamená, že nedochází k fluktuaci. Může se tak klidně stát, že váš milovaný zákazník, pro něhož děláte nejraději, ukončí spolupráci z důvodů, které nebudete moct ovlivnit.
- Nižší úroveň kontroly nad projekty
Jasně, máte velkou volnost, ale rozhodně ne na úrovni, kterou byste si užívali například na straně menšího klienta. Pořád se zodpovídáte agentuře jako takové. Vaše práce ji prezentuje navenek, takže pod určitým drobnohledem budete.
- Bude to makačka
Drsné deadliny a ASAP úkoly sice nebudou váš denní chleba, ale občas se s nimi potkáte. A to, že jsou přesčasy proplacené, úplně nemění fakt, že se jim taky nevyhnete. Klienti mají často požadavky, které je potřeba odbavit hned a v nejvyšší možné kvalitě, takže se chvílemi zapotíte.