Nová pravidla ukládání cookies od 1. 1. 2022. Co se změní?

Od 1. ledna 2022 se bude měnit legislativa týkající se shromažďování cookies. Pokud jste nevyjádřili nesouhlas, automaticky se ukládaly při používání jakéhokoliv webu (princip opt-out). To se brzy změní.

Krátké opakování pojmů

Cookies jsou data ukládaná do našeho zařízení (telefonu, notebooku…). Jsou zpracovávaná konkrétní stránkou (cookies první strany) nebo jinými stránkami (cookies třetích stran), kterým pomáhají identifikovat uživatele. 

Díky cookies může například web (a tedy i vy) vědět, jaké má uživatel rozlišení obrazovky nebo jaký používá jazyk prohlížeče. A při opakovaných návštěvách to nemusí pokaždé zjišťovat znovu. Hodí se také při permanentním přihlášení třeba na Facebooku nebo když si v e‑shopu necháte zboží v košíku a budete se k němu chtít později vrátit. 

Mimo to existují i remarketingové cookies. Díky nim se můžou skrze reklamy různě v online prostředí zobrazovat například produkty z e‑shopu, které jste si nechali v košíku, ale zatím nekoupili. 

Jak se změní nakládání s cookies od 1. 1. 2022

Doteď se cookies ukládaly automaticky, pokud jste nevyjádřili svůj výslovný nesouhlas. V září 2021 se ale schválila novela zákona a postup bude opačný. 

Po příchodu na web, který ještě váš souhlas nemá, budete dotázáni, co přesně o vás může být shromažďováno. Vy si tak sami aktivně vyberete, co chcete poskytovat za informace a pokud nezvolíte nic, budou se ukládat pouze technické/​nezbytné cookies (aby elektronická komunikace technicky fungovala, jak má) – princip opt-in

Špatné praktiky nakládání s cookies

Vzhledem k tomu, že směrnice EU není nejnovější, vyrojilo se množství pokoutných praktik, které mají uživatele přimět k povolení všech cookies. Jedním špatným příkladem, o které mluví Josef Bátrla v podcastu pro SmartEmailing, je cookie wall – obsah webu neprůhledně zakryjeme, dokud uživatel neschválí všechny cookies. 

Druhou věcí je předvybraný souhlas – uživatel si nevšimne, že už někdo zatrhnul souhlas s cookies za něj a ve snaze odstranit vyskakovací okno všechno schválí, protože se právem domnívá, že nic nepotvrzuje. 

Podobně bychom neměli poskytovat neúplné informace o zpracování cookies nebo jakýmkoliv způsobem narušovat dobrovolnost, informovanost aktivní povahu souhlasu.

Jak vhodně pracovat s cookies ve světle novely

Jak se s touto situací poprat legálně a s respektem k uživatelům? Pokud většina lidí nepovolí používání svých cookies, jak budeme sledovat konverze? Půjde to hůř, ale je třeba se situaci přizpůsobit.

  • Zaprvé zjistěte, co za cookies shromažďujete. Důležité je taky vědět, komu cookies následně předáváte
  • Pozor si dejte zejména tehdy, když data putují mimo Evropskou unii. 
  • Až budete mít tyto důležité kroky vyřešené, teprve potom lze přejít k technickému řešení
  • Zvolte pro povahu svého webu to nejlepší řešení. Bátrla doporučuje vyhledávat consent management“, popřípadě consent management solution“ a pak si stačí vybrat službu, která vám bude nejvíce vyhovovat. Jako spolehlivou volbu vnímáme Usercentrics, Google doporučuje vlastní řešení zde, popřípadě z open source variant lze vybrat například řešení od Klaro.

Jak by měl vypadat souhlas s poskytováním cookies? Dbejte na to, ať splňuje parametry GDPR, je aktivní, informovaný svobodný. Pokud se budete držet těchto čtyř bodů, neměl by vám nikdo nic vytknout.

Pokud si s implementací řešení nevíte rady nebo chcete ušetřit svůj čas, rádi vám s tím pomůžeme. Neváhejte se na nás obrátit. :)


Autoři:

Lukáš Michele

E‑mail marketingový specialista s různorodými zkušenostmi z online i offline marketingu. Ve své práci se řídím podle dat a snažím se, aby moje e‑maily a reklamy byly pro uživatele co nejpřívětivější.

Luboš Segeťa

Od roku 2013 mě pohltil e‑mail marketing. Snažím se v něm zužitkovat znalosti z tvorby webů a online marketingu. Hledám způsoby, jak co nejefektivněji budovat vztah mezi klientem a potenciálním zákazníkem.