Reportáž z Nekonference 2018

Nekonference 2018 je za námi. Za dveřmi Impact Hubu se sešla úctyhodná řádka specialistů a odborné veřejnosti, v čele se zvučnými spíkry včetně zástupců Zboží.cz a Heureka.cz. Co jsme se dozvěděli?

Reportáž z Nekonference 2018
Reportáž z Nekonference 2018

Nekonference 2018 je za námi. Za dveřmi Impact Hubu se sešla úctyhodná řádka specialistů a odborné veřejnosti, v čele se zvučnými spíkry včetně zástupců Zboží.cz a Heureka.cz. Co jsme se dozvěděli?

Co je nového ve srovnávačích zboží? Data ze 60 e-shopů

Nekonferenci 2018 zahájil Vláďa Přichystal z Besteta sumářem aktuálních informací a postřehů. Výsledky e-shopů, které spravuje Besteto, v rámci meziročního porovnání za květen 2018 – 2017 stojí za pozornost:

  • Návštěvnost vyhledávačů zboží vzrostla o 2,4 %.
  • Tržby z vyhledávačů zboží vzrostly o 49 %.
  • Celkové tržby e-shopů vzrostly o 31 %.
  • TOP vyhledávačem zůstala Heureka.cz. Přináší přes 50 % tržeb ze srovnávačů.
  • Největšími dravci v rámci meziročního růstu tržeb je Zboží.czFavi.cz.
  • Největší tržby na e-shop má Favi.cz.

U menších srovnávačů zboží naopak pokračuje dlouhodobý trend úbytku návštěv. Mezi takové portály patří Sleviste.cz, Srovnanicen.cz, Nejlepsiceny.cz, Hledejceny.cz, Cochces.cz a Seznamzbozi.cz. Největší podíl na tržbách pro e-shopy má podle očekávání Heureka.cz (51 %), Zboží.cz (20 %) a nově se k této dvojici připojil Favi.cz (11 %).

Priority na Zboží.cz a na čem aktuálně dělají

Na úvodní přehledovou přednášku za pár okamžiků navázal Milan Šmíd ze Zboží.cz. Milan nám představil řadu chystaných vylepšení a změn.

První z nich je možnost ověření/​certifikace pro agentury. Díky certifikaci bude probíhat vzájemná spolupráce a výpomoc mezi agenturou a zástupci Zboží.cz. Ověření je pro menší agentury, certifikace pro velké. Dle počtu klientů a obratu (útraty na Zboží.cz).

PROFICIO na nekonferenci - Zbozi.cz

Druhou novinkou bude možnost využití externích bidovacích nástrojů. Chystá se také určitá forma exkluzivity vybraného nástroje. Exkluzivitu určují správci Zboží.cz a spočívá ve výběru univerzálního nástroje, co se bude obecně doporučovat.

Třetí změna se týká detailu produktu: zkrátí se popisek a zpřehlední se struktura. Kromě toho budou na konci karty i podobné produkty a příslušenství.

Větší změny se chystají také u dopravy – každý shop by měl nastavit různé druhy dopravy a cenu. Zákazník pak bude moci filtrovat dle dopravce (např. PPL) a budou se mu zobrazovat prioritně výdejní místa dle geolokace.

Shopy mohou zapracovat cenu dopravy buď na úrovni feedu, nebo přímo v administraci na Zboží.cz. Tam je také možnost nastavení, co bude mít prioritu – jestli feed, nebo nastavení v adminu. Nezapomeňte si tedy nastavit různé druhy dopravy a cenu. I dle Milanových slov s tím zatím pracuje velmi málo e-shopů.

Amazon a Expando

Před obědovou pauzou proběhla poslední přednáška od Davida Cikánka z Expando. David nám velmi živě popisoval, jaké jsou možnosti expanze na zahraniční trhy skrze Amazon. Ač se to na první pohled nemusí zdát, Amazon již urazil dlouhou cestu od prodeje knih a nyní na jeho webu můžeme pořídit řadu různých produktů.

nekonference-amazon

Při rozhodování, jestli prodávat přes Amazoní e-shop, je kruciální jediná proměnná: výše provize (poplatků). Ta je ve výši 10 až 20 % na každý prodej. Přesto je Amazon pro řadu shopů stále velmi zajímavou alternativou, jak expandovat, například na US trh.

Mergado

Po obědové pauze jsme se vrhli do Mergada a problematiky feedů s Pavlem Rusinským. Pavel nám demonstroval obecně známou strukturu feedů, významy atributů a elementů. Ne vždy se ale stane, že markeťák dostane předpisově strukturovaný a naplněný feed. V tu chvíli nastává problém, co s tím.

nekonference-mergado

V první řadě si můžeme pomoci Mergadem, kde feed upravíme. Pokud zde selžeme, musíme poklepat na rameno programátorovi a dobrat se cílového stavu. Přes některá zanoření a obalení prvků holt nejede vlak. Vše se musí nachystat předpisově. Markeťák by v ideálním případě měl komunikovat s programátorem a vzájemně spolupracovat na cílovém řešení.

Shoptet

Shoptetová přednáška od Radka Hudáka byla relaxační. Dozvěděli jsme se základní tipy na promo začínajících shopů. Padly zde víceméně známé tipy, na co si dát pozor v SEO, kde se inspirovat klíčovými slovy a tématy, jak využít srovnávače zboží a PPC.

Radek nám prezentoval také několik zajímavých čísel a prognóz ze Shoptetího projektu ceska-ecommerce.cz. Projekt stojí a padá na unikátním spojení dat z e-shopů provozovaných na Shoptetu a dat ze Zboží.cz. Data sice nejsou 100 % a nepokrývají vše, ale máme tak alespoň zajímavý vzorek dat, co by se mohl blížit reálu. Tady je pár střípků (čísla se neustále mění, zde k datu 7. června 2018):

  • Obrat české e-commerce 60 383 784 208 Kč, do konce roku cca 139 800 000 000 Kč, meziroční růst +18,5 %.
  • 41 450 e-shopů, do konce roku 42 700, meziroční růst +5,4 %.
  • 9,1 % činí podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu.

Zajímavou a chytlavou částí do markeťácké tipovačky čísel je bezesporu nejprodávanější sortiment a produkty. Kategoriím produktů vládne oblečení, o 7 % před „dům a zahrada“, a dokonce i před elektronikou, o 10 %.

V neposlední řadě nám také Radek ukázal nástroj na prognózu témat skokani.seznam.cz.

Heureka.cz

Úsilí programátorského týmu Heureka.cz se směřuje na 3 oblasti: použitelnost, mobilní experience a prozákaznické funkce.

Podle Marka Brumlicha je uživatelský prožitek důležitý a Heureka řeší, jak zákazníkům usnadnit hledání produktů, sdílení a orientaci. Proto se vývojáři nyní zaměřili na uživatelské objednávky a nákupní seznamy. U nákupních seznamů mohou uživatelé tvořit různé sady produktů a sdílet je (např. seznam přání Ježíškovi apod.).

nekonference-heureka

Dále se na našem největším českém srovnávači cen řešily negativní recenze. Na základě vyhodnocování chování uživatelů na webu totiž lidé z Heureky ví, že zákazníci se prvé řadě při prvním kontaktu s obchodem pídí po negativních recenzích, co ostatní odradilo, a jak na to shop reagoval.

Heureka vytvořila speciální filtr pro rozkliknutí pouze negativních nebo pozitivních recenzí. Uživatel si tak může jednoduše prohlédnout problémové případy a sám si udělat obrázek o obchodu. Mazání negativních recenzí (nebo jakýchkoli) po určité době není na pořadu dne. V dohledné ani nedohledné době. Ověřeno zákazníky se i nadále počítá stejně.

Bidding Fox

Jiří Guňka z Bidding Foxu dal začínajícím a mírně pokročilým specialistům na srovnávače zboží vhled, jak jim jejich nástroj může pomoci a několik tipů, jak optimalizovat.

  1. Hlídejte si duplicitní karty ve srovnávačích zboží. Pokud je náš produkt zařazen na kartě, kde je méně shopů a ztrácíme tak možnost biddovat. Zalistování na duplicitní kartě s méně shopy se také přirozeně zobrazuje na horších pozicích, a tím pádem jsme méně vidět a získáváme méně prokliků.
  2. Průběžně kontrolujte nové produkty ve feedu a jejich napárování, pozice a maximální CPC.
  3. Optimalizujte. Nejen plošně jednoduchým stanovením max. CPC, ale také přímo na TOP produktech, co chceme více promovat.
  4. Automatizujte napříč kanály. Šetřete náklady na neúspěšných produktech a naopak biddujte na populárních (prostřednictvím funkcí).

nekonference-bidding_fox

Nekonferenci 2018 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Přednášky plné aktuálních informací a živých postřehů nám vlily krev do žil. Můžeme se s chutí a novým pohledem pustit do kontinuálního zlepšování a nových akvizic. Děkujeme všem spíkrům za inspiraci a budeme se těšit na další ročník.

Bonus: Můžete si také prohlédnout prezentace řečníků.