Vyzkoušejte online kurzy (MOOC) z oblasti UX designu

Vyzkoušeli jste už nějaký MOOC? Pod touhle zkratkou se schovávají massive open online courses. Jsou to vzdělávací kurzy dostupné online, obvykle zdarma a pro neomezený počet účastníků. Ukážeme vám detailněji několik z těch, které se zaměřují na oblast user experience. A to jak pro začátečníky, tak pro zkušenější UXáky.

Proč se vzdělávat s MOOC?

MOOC připravují univerzity z celého světa, a to včetně těch nejprestižnějších, takže kvalita materiálů bývá na vysoké úrovni. Kurzy fungují samostatně a obvykle trvají několik týdnů. Po absolvování některých z nich můžete získat certifikát. Ten sice může být zpoplatněný, ale na druhou stranu bude zajímavou položkou ve vašem životopisu.

MOOC ale nejsou žádnou horkou novinkou. Největší boom zaznamenaly už v roce 2012. Zájem o ně stále roste a stejně tak i jejich množství. V loňském roce se do tohoto typu online vzdělávání zapojilo přes 23 milionů nových studentů, kteří mohli vybírat z víc jak 9000 kurzů poskytovaných 800 univerzitami.

Největší platformou pro MOOC je v současné době Coursera s 30 miliony registrovanými studujícími. Mezi další poskytovatele patří edX, FutureLearn nebo Udacity.

Témata kurzů jsou různorodá. Najdete mezi nimi například digitální marketing, sociální sítě nebo UX design. A právě na kurzy UX se nyní podíváme blíže. Na konci článku vám také představíme některé z oblasti designu.

MOOC pro první seznámení s UX designem

Pokud s user experience zatím nemáte větší zkušenosti a chtěli byste získat základní přehled o tomto oboru a jeho metodách, doporučujeme začít jedním z následujících kurzů:

My jsme vyzkoušeli první zmíněný kurz na Coursera.org.

Introduction to User Experience Design

Základní info

  • Jazyk: angličtina
  • Časová náročnost: 5 týdnů studia, 1 – 2 hod./týden
  • Tvůrce kurzu: Georgia Institute of Technology
  • Výukové materiály: videa, odkazy na doplňující zdroje k tématům
  • Ukončení: 5 testů (možnost získat certifikát za 49 USD)

V kurzu projdete pěti tematickými bloky, ve kterých se seznámíte se základy UX designu včetně některých konkrétních metod využívaných v designovém procesu. Zmíněnými bloky jsou:

  1. Overview of User Experience Design
  2. Requirement Gathering
  3. Designing Alternatives
  4. Prototyping
  5. Evaluation

Jako hlavní výukový materiál slouží krátká videa, u kterých si můžete zobrazit anglické titulky nebo si přečíst textové přepisy. Součástí jsou také odkazy na doporučené zdroje, díky kterým si můžete znalosti k jednotlivým tématům rozšířit.

Každý z pěti tematických bloků je zakončený testem. Po úspěšném absolvování je možné získat certifikát, který je v tomto případě zpoplatněný.

Tipy:

  • Kurz není náročný na čas ani na podmínky ukončení. Lze jím tedy projít rychleji než za uvedených 5 týdnů.
  • K dispozici je diskusní fórum, kde můžete klást otázky ke kurzu nebo diskutovat o vybraných tématech.

Ukázka rozhraní kurzu Introduction to User Experience Design

UX kurzy pro (mírně) pokročilé – PROFICIO tip!

UX design pro vás není neznámý pojem, ale chtěli byste své znalosti ještě rozšířit? Právě pro vás je potom vhodná série devíti samostatných kurzů User Experience (UX) Research and Design na EdX, které vytváří lektoři z University of Michigan. Mezi kurzy patří:

Všechny jsou součástí takzvaného Micro Masters programu (aktuálně za $936.90), můžete je ale studovat i samostatně a zdarma je projít a dokončit. Po absolvování každého kurzu lze také získat certifikát za 99 dolarů.

Základními materiály ke studiu jsou opět videa a další doplňkové materiály. K úspěšnému ukončení musíte splnit testy a většinou také konkrétní praktické úkoly. Díky nim si získané znalosti vyzkoušíte v praxi a dostanete také zpětnou vazbu.

Vyzkoušeli jsme: UX Research Surveys

Základní info

  • Jazyk: angličtina
  • Časová náročnost: 3 týdny studia, 3 – 4 hod./týden
  • Tvůrce kurzu: University of Michigan
  • Výukové materiály: videa, handouty, doplňující materiály
  • Ukončení: testy a praktické úkoly (včetně zpětné vazby jiným studentům)
  • Možnost získat certifikát za 99 USD

Cílem kurzu je naučit se využívat dotazníky jako jednu z výzkumných metod designového procesu.

Osvojíte si základní pojmy a získáte především praktické znalosti – kdy je vhodné dotazník použít, jak pracovat s výzkumným vzorkem, jak správně formulovat otázky nebo jakými způsoby dotazník distribuovat. Seznámíte se s konkrétními platformami pro online dotazníky a dostanete se také k tématu etiky při výzkumných šetřeních.

Základem výukových materiálů jsou opět videa doplněná handouty a několik dalších materiálů. K ukončení kurzu je třeba úspěšně splnit 6 testů, vyplnit vybraný online dotazník a vytvořit otázky k vlastnímu průzkumu. K zodpovězení případných dotazů vám poslouží diskusní fórum.

Ukázka rozhraní kurzu UX Research Surveys

Kurzy zaměřené na design

Kromě kurzů týkajících se UX najdete na zmíněných platformách i online výuku z příbuzných oblastí, jako je human-centered design, user interaction design, design thinking a podobně. Některé z nich, do nichž se můžete aktuálně zapsat, jsou:

Design Thinking for Inovation (Coursera)
Interaction Design Specialization (Coursera – série kurzů)
Design Thinking (EdX – série kurzů)
Design Thinking: UX and Advanced Topics (EdX)

Jak se přihlásit a co si pohlídat?

Přístup do kurzů je většinou zdarma, stačí se tedy registrovat na vybrané platformě a poté můžete začít studovat.

Na začátku studia si dobře přečtěte podmínky ukončení. Některé kurzy jsou časově omezené a je potřeba jimi projít do konkrétního termínu. Dejte si také pozor na případné termíny splnění jednotlivých úkolů a testů.

Je libo prezenční školení?

MOOC jsou skvělou možností, jak se vzdělávat online z pohodlí domova a v čase, který vám vyhovuje. Pokud však dáváte přednost klasické prezenční výuce či přednáškám s přímou interakcí s lektory, máme pro vás dobrou zprávu.

V blízké době pro vás v PROFICIU chystáme vlastní školení z oblasti UX designu. Sledujte náš web a dozvíte se víc. :)

Iveta Burdová

Iveta Burdová

Navrhuji a redesignuji weby tak, aby byly uživatelsky přívětivé. Provádím výzkumy, analýzy a testování. Mým cílem je spokojený zákazník i klient.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.