3 základní otázky ohledně expanze

Expanze do zahraničí se dlouhodobě považuje za jeden z nejtěžších procesů, do kterých se firmy pouštějí. Někteří e‑shoppeři ji vnímají jako svatý grál, který je zachrání a rozjede jejich byznys. Jiní zas jako příliš nákladný krok, který se nikdy nevyplatí a jen do celé firmy přinese neklid a očekávání. Přečtěte si, jak dokážeme pomoct, aby expanze dosahovala vysokého výkonu už pár dní od spuštění. 

V PROFICIU se k expanzi stavíme jako profíci, jak taky jinak. :) Dokážeme vám poradit a doporučit vhodné nástroje i partnery. Následně dodáme kompletní mix, díky němuž začne vaše expanze skutečně vydělávat a nebude vás stát boty. 

Jak vybrat vhodnou zemi k expanzi?

Tradiční první otázka, na niž neexistuje jednoduchá a rychlá odpověď. Proto vám raději prozradíme, jakým způsobem pomáháme vybrat země my a které nástroje k tomu využíváme. 

Prvním nástrojem pro tento mamutí úkol je Google Market Explorer. V České republice jsme vůbec jednou z prvních agentur, která má k tomuto nástroji přístup. Tohoto unikátu jsme dosáhli právě díky velmi dobrým výsledkům našich zahraničních expanzí a dlouhodobému partnerství s Googlem.

Market Explorer nám dodává dostatek informací k prvotnímu návrhu expanzních podmínek.  Využívá desítek signálů, mezi které patří například:

  • demografické údaje,
  • námi oblíbená analýza zájmu o danou kategorii,
  • a jeho růst v čase. 

V ukázce, kterou vidíte na obrázku níže, jsme vzali fiktivní e‑shop se specializací na vybavení pro zimní sporty. Jelikož nás nejvíce zajímá metrika zájmu o tuto kategorii, Market Explorer nám na základě těchto 4 hlavních signálů vyhodnotí jako nejvhodnější zemi Německo, následované Francií a Švýcarskem.

Kromě tohoto nástroje nás samozřejmě bude zajímat také přehled konkurence pohybující se v tomto segmentu. O tom si ale povíme až v následujícím bodě.

Koho už na trhu najdeme?

Tato otázka je neméně důležitá. Jelikož trh vždy funguje na základě nabídky a poptávky, je nutné zaměřit se také na další subjekty působící na daném trhu. Musíme zjistit, jestli jim dokážeme konkurovat a zda zákazníkům přineseme dostatečný komfort, který současné pokrytí nenabízí. Na tuto problematiku se pak díváme prostřednictvím analytiky založené na vyhledávání –  i zde tedy vycházíme z tvrdých dat. 

Programů máme k dispozici hned několik, mimo jiné náš nejoblíbenější nástroj pro SEOScreaming Frog. Tato žabka totiž dokáže prozkoumat konkurenční weby a zaměřit se na klíčová slova, která budou stejná i u nás. Získané hodnoty následně porovnáme v dalších několika nástrojích. Vaši přímou konkurenci tak dokážeme dokonale identifikovat, zjistit, jakou mají návštěvnost nebo dokonce kolik peněz dávají do PPC reklamy. 

A proč to vlastně zjišťujeme? Díky správné identifikaci konkurentů získáme obrovský přehled o daném trhu a víme:

  • jaký mají market share,
  • jak moc se zobrazují na klíčová slova v organickém vyhledávání,
  • jaké kanály využívají, 
  • a které z nich můžeme využít taky. 

Ani zde však výčet kladných bodů nekončí. U konkurence se také můžeme inspirovat jejich UX a překontrolovat si, zda splňujeme všechny požadavky zákazníků na novém trhu. Okřídlené číslo bytu v Rumunsku už nejspíš nemusíme zmiňovat.

Kdo budou vaši zákazníci v nové zemi?

Zcela zásadním bodem je právě cílení na zákazníky. Pokud víme, že v dané zemi existuje drtivá převaha zákazníků využívajících specifický typ dopravy, bude k úspěšnému fungování nutné využít právě tu. Stejná situace nastává i v případě platebních bran, které se mezi sebou liší poměrně často. Jednak v přístupnosti pro zákazníky a pak v poplatcích od jednotek korun až po celá procenta z ceny objednávky. I proto byste ani tuto problematiku neměli opomíjet.

Zahraniční trh však skrývá mnohem víc. Musíme se zaměřit také na požadavky zákazníka – co přesně chce vidět na e‑shopu, jaké recenzní weby rád využívá, jestli není naše zboží mimo jeho komfortní zónu a spoustu dalších faktorů, které běžně slučujeme do deseti základních otázek:

  1. Kdo jsou?
  2. Co dělají?
  3. Co nakupují?
  4. Kdy nakupují?
  5. Jak nakupují?
  6. Kolik mají peněz?
  7. Co je uspokojuje?
  8. Co očekávají?
  9. Co si myslí o vašem brandu?
  10. Co si myslí o brandu konkurence?

A co si z toho vlastně odnést? Expanze se není třeba obávat. Rozhodně ji ale nepodceňujte. Naši klienti jako Sanitino, Pneuboss nebo Sportobchod už za sebou mají mnoho zkušeností pod naším vedením. Přidejte se k nim i vy.

Máte zájem se setkat a o expanzi si popovídat? Neváhejte se nám ozvat. Budeme se těšit na případnou spolupráci!


Adam Funiok

PPC, srovnávače, expanze do zahraničí. To je kromě Old Fashioned můj nejoblíbenější koktejl, o který se vám rád postarám.