3 základní otázky ohledně expanze

Expanze do zahraničí je náročný proces. Některé e-shopy ji vnímají jako spásu, jiné zas jako příliš nákladný krok, který se nikdy nemůže vyplatit. Přečtěte si, jak zajistíme, aby expanze dosahovala vysokého výkonu už pár dní od spuštění. 

Expanze do zahraničí se dlouhodobě považuje za jeden z nejtěžších procesů, do kterých se firmy pouštějí. Někteří e-shoppeři ji vnímají jako svatý grál, který je zachrání a rozjede jejich byznys. Jiní zas jako příliš nákladný krok, který se nikdy nevyplatí a jen do celé firmy přinese neklid a očekávání. Přečtěte si, jak dokážeme pomoct, aby expanze dosahovala vysokého výkonu už pár dní od spuštění. 

V PROFICIU se k expanzi stavíme jako profíci, jak taky jinak. :) Dokážeme vám poradit a doporučit vhodné nástroje i partnery. Následně dodáme kompletní mix, díky němuž začne vaše expanze skutečně vydělávat a nebude vás stát boty. 

Jak vybrat vhodnou zemi k expanzi?

Tradiční první otázka, na niž neexistuje jednoduchá a rychlá odpověď. Proto vám raději prozradíme, jakým způsobem pomáháme vybrat země my a které nástroje k tomu využíváme. 

Prvním nástrojem pro tento mamutí úkol je Google Market Explorer. V České republice jsme vůbec jednou z prvních agentur, která má k tomuto nástroji přístup. Tohoto unikátu jsme dosáhli právě díky velmi dobrým výsledkům našich zahraničních expanzí a dlouhodobému partnerství s Googlem.

Market Explorer nám dodává dostatek informací k prvotnímu návrhu expanzních podmínek.  Využívá desítek signálů, mezi které patří například:

  • demografické údaje,
  • námi oblíbená analýza zájmu o danou kategorii,
  • a jeho růst v čase. 

V ukázce, kterou vidíte na obrázku níže, jsme vzali fiktivní e-shop se specializací na vybavení pro zimní sporty. Jelikož nás nejvíce zajímá metrika zájmu o tuto kategorii, Market Explorer nám na základě těchto 4 hlavních signálů vyhodnotí jako nejvhodnější zemi Německo, následované Francií a Švýcarskem.

Kromě tohoto nástroje nás samozřejmě bude zajímat také přehled konkurence pohybující se v tomto segmentu. O tom si ale povíme až v následujícím bodě.

Koho už na trhu najdeme?

Tato otázka je neméně důležitá. Jelikož trh vždy funguje na základě nabídky a poptávky, je nutné zaměřit se také na další subjekty působící na daném trhu. Musíme zjistit, jestli jim dokážeme konkurovat a zda zákazníkům přineseme dostatečný komfort, který současné pokrytí nenabízí. Na tuto problematiku se pak díváme prostřednictvím analytiky založené na vyhledávání –  i zde tedy vycházíme z tvrdých dat. 

Programů máme k dispozici hned několik, mimo jiné náš nejoblíbenější nástroj pro SEO – Screaming Frog. Tato žabka totiž dokáže prozkoumat konkurenční weby a zaměřit se na klíčová slova, která budou stejná i u nás. Získané hodnoty následně porovnáme v dalších několika nástrojích. Vaši přímou konkurenci tak dokážeme dokonale identifikovat, zjistit, jakou mají návštěvnost nebo dokonce kolik peněz dávají do PPC reklamy. 

A proč to vlastně zjišťujeme? Díky správné identifikaci konkurentů získáme obrovský přehled o daném trhu a víme:

  • jaký mají market share,
  • jak moc se zobrazují na klíčová slova v organickém vyhledávání,
  • jaké kanály využívají, 
  • a které z nich můžeme využít taky. 

Ani zde však výčet kladných bodů nekončí. U konkurence se také můžeme inspirovat jejich UX a překontrolovat si, zda splňujeme všechny požadavky zákazníků na novém trhu. Okřídlené číslo bytu v Rumunsku už nejspíš nemusíme zmiňovat.

Kdo budou vaši zákazníci v nové zemi?

Zcela zásadním bodem je právě cílení na zákazníky. Pokud víme, že v dané zemi existuje drtivá převaha zákazníků využívajících specifický typ dopravy, bude k úspěšnému fungování nutné využít právě tu. Stejná situace nastává i v případě platebních bran, které se mezi sebou liší poměrně často. Jednak v přístupnosti pro zákazníky a pak v poplatcích od jednotek korun až po celá procenta z ceny objednávky. I proto byste ani tuto problematiku neměli opomíjet.

Zahraniční trh však skrývá mnohem víc. Musíme se zaměřit také na požadavky zákazníka – co přesně chce vidět na e-shopu, jaké recenzní weby rád využívá, jestli není naše zboží mimo jeho komfortní zónu a spoustu dalších faktorů, které běžně slučujeme do deseti základních otázek:

  1. Kdo jsou?
  2. Co dělají?
  3. Co nakupují?
  4. Kdy nakupují?
  5. Jak nakupují?
  6. Kolik mají peněz?
  7. Co je uspokojuje?
  8. Co očekávají?
  9. Co si myslí o vašem brandu?
  10. Co si myslí o brandu konkurence?

A co si z toho vlastně odnést? Expanze se není třeba obávat. Rozhodně ji ale nepodceňujte. Naši klienti jako Sanitino, Pneuboss nebo Sportobchod už za sebou mají mnoho zkušeností pod naším vedením. Přidejte se k nim i vy.

Máte zájem se setkat a o expanzi si popovídat? Neváhejte se nám ozvat. Budeme se těšit na případnou spolupráci!