Expanze do zahraničí se dlouhodobě považuje za jeden z nejtěžších procesů, do kterých se firmy pouštějí. Někteří e-shoppeři ji vnímají jako svatý grál, který je zachrání a rozjede jejich byznys. Jiní zas jako příliš nákladný krok, který se nikdy nevyplatí a jen do celé firmy přinese neklid a očekávání. Přečtěte si, jak dokážeme pomoct, aby expanze dosahovala vysokého výkonu už pár dní od spuštění.
V PROFICIU se k expanzi stavíme jako profíci, jak taky jinak. :) Dokážeme vám poradit a doporučit vhodné nástroje i partnery. Následně dodáme kompletní mix, díky němuž začne vaše expanze skutečně vydělávat a nebude vás stát boty.
Jak vybrat vhodnou zemi k expanzi?
Tradiční první otázka, na niž neexistuje jednoduchá a rychlá odpověď. Proto vám raději prozradíme, jakým způsobem pomáháme vybrat země my a které nástroje k tomu využíváme.
Prvním nástrojem pro tento mamutí úkol je Google Market Explorer. V České republice jsme vůbec jednou z prvních agentur, která má k tomuto nástroji přístup. Tohoto unikátu jsme dosáhli právě díky velmi dobrým výsledkům našich zahraničních expanzí a dlouhodobému partnerství s Googlem.
Market Explorer nám dodává dostatek informací k prvotnímu návrhu expanzních podmínek. Využívá desítek signálů, mezi které patří například:
- demografické údaje,
- námi oblíbená analýza zájmu o danou kategorii,
- a jeho růst v čase.
V ukázce, kterou vidíte na obrázku níže, jsme vzali fiktivní e-shop se specializací na vybavení pro zimní sporty. Jelikož nás nejvíce zajímá metrika zájmu o tuto kategorii, Market Explorer nám na základě těchto 4 hlavních signálů vyhodnotí jako nejvhodnější zemi Německo, následované Francií a Švýcarskem.

Kromě tohoto nástroje nás samozřejmě bude zajímat také přehled konkurence pohybující se v tomto segmentu. O tom si ale povíme až v následujícím bodě.
Koho už na trhu najdeme?
Tato otázka je neméně důležitá. Jelikož trh vždy funguje na základě nabídky a poptávky, je nutné zaměřit se také na další subjekty působící na daném trhu. Musíme zjistit, jestli jim dokážeme konkurovat a zda zákazníkům přineseme dostatečný komfort, který současné pokrytí nenabízí. Na tuto problematiku se pak díváme prostřednictvím analytiky založené na vyhledávání – i zde tedy vycházíme z tvrdých dat.
Programů máme k dispozici hned několik, mimo jiné náš nejoblíbenější nástroj pro SEO – Screaming Frog. Tato žabka totiž dokáže prozkoumat konkurenční weby a zaměřit se na klíčová slova, která budou stejná i u nás. Získané hodnoty následně porovnáme v dalších několika nástrojích. Vaši přímou konkurenci tak dokážeme dokonale identifikovat, zjistit, jakou mají návštěvnost nebo dokonce kolik peněz dávají do PPC reklamy.
A proč to vlastně zjišťujeme? Díky správné identifikaci konkurentů získáme obrovský přehled o daném trhu a víme:
- jaký mají market share,
- jak moc se zobrazují na klíčová slova v organickém vyhledávání,
- jaké kanály využívají,
- a které z nich můžeme využít taky.
Ani zde však výčet kladných bodů nekončí. U konkurence se také můžeme inspirovat jejich UX a překontrolovat si, zda splňujeme všechny požadavky zákazníků na novém trhu. Okřídlené číslo bytu v Rumunsku už nejspíš nemusíme zmiňovat.

Kdo budou vaši zákazníci v nové zemi?
Zcela zásadním bodem je právě cílení na zákazníky. Pokud víme, že v dané zemi existuje drtivá převaha zákazníků využívajících specifický typ dopravy, bude k úspěšnému fungování nutné využít právě tu. Stejná situace nastává i v případě platebních bran, které se mezi sebou liší poměrně často. Jednak v přístupnosti pro zákazníky a pak v poplatcích od jednotek korun až po celá procenta z ceny objednávky. I proto byste ani tuto problematiku neměli opomíjet.
Zahraniční trh však skrývá mnohem víc. Musíme se zaměřit také na požadavky zákazníka – co přesně chce vidět na e-shopu, jaké recenzní weby rád využívá, jestli není naše zboží mimo jeho komfortní zónu a spoustu dalších faktorů, které běžně slučujeme do deseti základních otázek:
- Kdo jsou?
- Co dělají?
- Co nakupují?
- Kdy nakupují?
- Jak nakupují?
- Kolik mají peněz?
- Co je uspokojuje?
- Co očekávají?
- Co si myslí o vašem brandu?
- Co si myslí o brandu konkurence?
A co si z toho vlastně odnést? Expanze se není třeba obávat. Rozhodně ji ale nepodceňujte. Naši klienti jako Sanitino, Pneuboss nebo Sportobchod už za sebou mají mnoho zkušeností pod naším vedením. Přidejte se k nim i vy.
Máte zájem se setkat a o expanzi si popovídat? Neváhejte se nám ozvat. Budeme se těšit na případnou spolupráci!