5 věcí, které budou v roce 2025 udávat tempo na sociálních sítích 

Se začátkem roku jsou sociální sítě jako vždy zasypané predikcemi, tipy a triky, jaké trendy využívat a čeho se naopak určitě vyvarovat. Některé z nich jsou už ale známé evergreeny – hlavně buďte autentičtí a tvořte videa. Tak co bude letos skutečně důležité? 

Co bude v roce 2025 na sítích nejdůležitější?
Co bude v roce 2025 na sítích nejdůležitější?

Autenticita, AI a short form videa stále frčí, ale nejsou vše

Každoroční snaha přesně předpovědět, co bude sociálním sítím vládnout, je často marná – trendy jsou totiž rychlé, dynamické a jednoduše všechno, jen ne předvídatelné. Některé pojmy jsou už navíc skloňované tolikrát, že skoro nemá význam je znovu zmiňovat. 

Autenticita, AI a videa už nejsou nově objevená Amerika. Rozhodně jsou důležitou součástí úspěchu na sociálních sítích – krátká videa dlouhodobě fungují lépe jak v organickém zásahu, tak v kampaních, než statický obsah. V Proficiu sledujeme napříč klienty u videí až dvojnásobné CTR a o polovinu nižší CPC v porovnání se statickou kreativou. 


Naše benchmarky pro UGC videa

Umělá inteligence zase dlouhodobě mění způsob, kterým většina z nás pracuje – zatím je ale jen málo přesných dat o tom, jaký vliv skutečně má a kam její vývoj spěje.

Proto jsme se zamysleli nad novinkami, které letos mohou opravdu ovlivnit směr sociálních sítí a to,  jak je vnímáme a jak k nim přistupujeme.

Spíš než sezónní trendy pro vás proto máme pět aktualit, které budou letos měnit náš život na sítích:

#1 Méně je někdy více: Značky sází na nano-influencery

I když se může na první pohled zdát, že přece každý chce spolupracovat s těmi nejznámějšími jmény, opak je pravdou. Čísla hovoří jasně – nano-influenceři (tedy influenceři s publikem do 10 000 sledujících) dokáží generovat až o 60 % vyšší míru zapojení než jejich „makro“ protějšky.

Stále více značek tak sází na menší jména nejen díky jejich autenticitě, ale i nižší ceně. Dokáží totiž oslovit velmi specifické cílové publikum s konkrétními zájmy a zejména pro menší byznysy jsou mnohem dostupnější. Tato kombinace brandům pomáhá lépe své kampaně cílit, budovat důvěryhodnost značky a dosahovat tak lepších výsledků. 

Zdroj: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report/

Tomuto trendu napomohl i raketový růst UGC obsahu, který staví na autenticitě, jednoduchosti a dostupnosti pro širokou škálu tvůrců. Značky tak mají větší zájem o spolupráci s menšími influencery, a to nejen kvůli nižším nákladům, ale také kvůli vyšší efektivitě výstupů. 

Namísto jednorázových kampaní s velkými influencery se stále více značek přiklání k tvorbě sad videí a k dlouhodobému obsahu, který v rámci výkonnostních strategií často přináší lépe měřitelné výsledky a vyšší návratnost investic.

#2 Nová pravidla moderování obsahu změní scénu Mety

Mark Zuckerberg nedávno oznámil, že Meta zjednoduší své zásady týkající se moderování a cenzurování obsahu, aby „obnovili svobodu projevu na svých platformách“

Jaké provedou konkrétní kroky? 

  • Fact-checking prováděný nezávislými organizacemi nahradí systém community notes, podobně jako na síti X.
  • Zjednoduší se zásady komunity a odstraní omezení týkající se témat, jako je imigrace a gender. 
  • Automatické filtry pro porušování zásad se zaměří na nezákonná a velmi závažná porušení (jako je terorismus, sexuální zneužívání dětí, drogy, podvody a scamy). 
  • V případě méně závažných porušení bude Meta spoléhat na to, že uživatelé obsah nahlásí, a teprve potom ho odstraní nebo upozadí. 
  • S větší mírou personalizace bude navíc znovu doporučovat ve feedech i politický obsah. 

Novinky v přístupu Mety k moderování obsahu by měly znamenat méně chyb, smazaného obsahu a zrušených profilů. Zároveň ale mohou způsobit snazší šíření dezinformací a nenávistných projevů na sítích. Nahlašování závadného a nepravdivého obsahu samotnými uživateli bude i proto důležitější než kdy dřív. 

Přestože jsou všechny změny zaměřeny na USA a proběhnou nejprve tam, můžeme brzy očekávat, že se alespoň v určité míře projeví i u nás v Evropě a situaci je tak dobré sledovat a nepodcenit.

#3 Komunitní marketing: Fóra se vrací do hry

Pamatujete si na doby, kdy frčely online fóra, Facebook byl plný skupin a působil jako jeden velký chat? Uživatelé po téhle stránce sociálních sítí touží stále víc a platformy, které jsou na interakce komunit zaměřené, stále rostou – Patreon, Discord, Reddit nebo Substack jsou čím dál populárnější. 

Velké sociální sítě na to reagují zaváděním podobných funkcí – YouTube Communities nebo Instagram Broadcast Channels, které tvůrcům umožňují sdílet nejen textové zprávy, ale taky videa, hlasové zprávy nebo ankety s menším okruhem sledujících. 

Své publikum tak můžou oslovit napřímo a efektivněji, sdílet s nimi informace rychle a jednoduše. Nové funkce – jako například časově omezené výzvy nebo odpovědi – jim navíc dávají větší možnost se zapojit a budovat pocit sounáležitosti v komunitě. 

Tato dodatečná forma komunikace podtrhuje význam budování hodnotného obsahu pro zákazníky. Místo spoléhání se na remarketingová publika a reklamu umožňuje komunitní marketing značkám navázat dlouhodobý vztah s konkrétními lidmi skrze autentickou a přímou interakci. 

Vytváření kvalitního obsahu, který rezonuje s publikem, pomáhá nejen posílit loajalitu zákazníků – zvyšuje také organický dosah a přirozené zapojení.

A to se v dlouhodobém horizontu promítá do udržitelného růstu značky.

#4 EGC: Zaměstnanci tváří vašeho brandu

UGC už všichni známe – slyšeli jste ale o EGC? Pod těmito písmenky se skrývá Employee Generated Content, tedy obsah generovaný zaměstnanci. Umožňuje značkám prezentovat svou osobnost nebo produkty skrze reálné lidi ze svých řad. Neomezuje se už jen na LinkedIn – krátká videa na motivy různých trendů dnes potkáte i na Instagramu nebo TikToku. 

Pohledy do zákulisí značky zvyšují její důvěryhodnost – a ta je pro zákazníky jedním z nejdůležitějších faktorů při rozhodování o nákupu. EGC může být sdílený na sítích firmy, ale i na osobních profilech zaměstnanců – z těch se postupně stávají ambasadoři brandu a prostor tak dostává více různých tváří a příběhů. 

Posiluje to navíc i employer branding a pozici firmy při náboru – potenciální zaměstnanci mají možnost lépe si představit, jak to ve firmě funguje. 


Virální EGC na profilu Kaufland Slovensko, které obletělo československý internet. Zdroj: TikTok Kaufland Slovensko

#5 Zákaz TikToku v USA: Situace, jakou jsme tu ještě neměli

O zákazu služby TikTok v USA se v uplynulých týden diskutovalo každý den napříč celým internetem. TikTok měl být zakázán 19. ledna a objevily se dokonce i spekulace o tom, že ho odkoupí Elon Musk. V neděli 19. ledna aplikace skutečně na několik hodin nefungovala – nakonec byl ale zákaz odložen o 75 dní. Vypadá to, že USA bude jednat s čínskou společností ByteDance, aby zajistili, že TikTok bude v USA fungovat i nadále.

Přestože zákaz TikToku se týká USA a v Evropě platforma zakázaná nebyla a není, může mít na aplikaci jako celek velký dopad. Pokud by došlo k jejímu prodeji, mohlo by z platformy odejít mnoho tvůrců i uživatelů, podobně jako se to stalo Twitteru, když se proměnil na X. 

Zatím se zdá, že není třeba se obávat – kompletní zákaz celé platformy je ale v západním světě zajímavým precedentem, který se odehrál úplně poprvé. Situaci je proto dobré nepodcenit – v Proficiu bedlivě sledujeme, jak se bude situace dál vyvíjet. Tak nezapomeňte sledovat nás, aby vám žádná novinka neutekla.

Mějte oči otevřené – trendy nečekají

Jak jsme zmínili na začátku – trendy na sociálních sítích jsou všechno, jen ne předvídatelné. Nejdůležitější je proto zůstat ve střehu a sledovat, co se na sítích děje. Příští virální video může být klidně to vaše! 

A pokud chcete s obsahem na sítě pomoct, dejte nám vědět – rádi ho vyšperkujeme i pro vás! 

Mrkněte, s čím vám pomůžeme

Sociální sítě 07. 02. 2025