6 nejčastějších chyb v e‑mail marketingu. Neděláte je?

Zařadili jste e‑mailing do své marketingové strategie, ale kampaně nevydělávají tak, jak byste si představovali? Pak je načase zkontrolovat, zda neděláte některou z častých chyb, které snižují úspěšnost rozesílek.

E‑mailing vyniká bezkonkurenčním ROI, tedy návratností investic. Umožňuje oslovit ve správnou chvíli nejrelevantnější segment odběratelů. Přitom nestojí desítky tisíc korun měsíčně jako například reklama na sociálních sítích.

Kde je tedy problém, když tržby ani s další rozesílkou nerostou? Pokud máte pocit, že e‑mailing je mrtvý a vaše časová i finanční investice byla zbytečná, máme pro vás přehled šesti nejčastějších chyb.

1. Nekvalitní odběratelská databáze

Databáze odběratelů, na kterou posíláte e‑maily, je stěžejním pilířem úspěšného e‑mail marketingu. V e‑mailingu platí pravidlo kvalita před kvantitou.

Odběratelská databáze musí obsahovat pouze legálně získané kontakty, tedy vaše zákazníky + ty, co vám vědomě a dobrovolně udělili souhlas

Pokud databáze obsahuje nelegálně získané nebo nakoupené kontakty a velké procento neaktivních kontaktů, zázrak se konat nebude.

Cílem není posílat sdělení na co největší počet kontaktů, ale oslovit co nejrelevantnější publikum. Příjemci, kteří vaše e‑maily otevírají, proklikávají, nakupují z nich nebo na ně dokonce odpovídají, jsou pro vás nejhodnotnější a je třeba jim věnovat dostatečnou péči. 

Posílání na nekvalitní databázi s sebou nese několik rizik:

  • Snížení doručitelnosti e‑mailů
  • Velký počet odhlášených kontaktů
  • Demotivace odběratelů otevírat další e‑maily a neustálé zvyšování počtu „mrtvých“ kontaktů
  • Zhoršení nebo dokonce nenávratné poškození doménové reputace
  • Zbytečná investice času i peněz

Zároveň nezapomínejte, že o databáze kontaktů je třeba se neustále starat a s odběrateli pravidelně a relevantně komunikovat. Jak na to? Čtěte dál.

2. Spamování a nevyužívání dat

Přestože je vaše databáze v pořádku, může přijít další kámen úrazu. Tím je nevyužívání dat, která máte k dispozici v e‑mailingovém nástroji, chybná segmentace a kobercové nálety na celou databázi.

Kvalitní e‑mailingový nástroj sbírá velké množství dat o vašich zákaznících a odběratelích, což vám umožní maximální segmentaci a následnou personalizaci kampaní (oslovení, doporučené produkty a podobně).

Jaká data o uživatelích můžete využívat?

  • nákupní chování (co a kdy nakoupili, kolik utratili, počet nákupů, kdy proběhla první nebo poslední objednávka)
  • e‑mailová i webová aktivita (zanechání produktů v košíku, otevírání i proklikávání e‑mailů)
  • osobní i demografické údaje (jméno, příjmení, lokalita, pohlaví, věk)

Využijte všech dat, která máte k dispozici a posílejte e‑maily chytřeji díky segmentaci.

Proč segmentovat? Jedině tak doručíte ve správnou chvíli vhodnému publiku relevantní sdělení.

Segmentování vám přinese několik výhod:

  • zvýšíte open rate (míra otevření) a click rate (míra proklikutí)
  • porostou tržby
  • snížíte počet odhlášených
  • přivedete více relevantních návštěvníků na web a zmírníte jeho okamžité opuštění
  • dokážete reagovat na aktuální potřeby
  • upevníte důvěryhodnost a vybudujete vztah s odběrateli
  • posílíte doménovou reputaci i doručitelnost e‑mailů
  • vyhnete se spamování vaší databáze

3. Pokažený první dojem

Doručíte e‑mail relevantnímu příjemci, ale přesto jej neotevře? Podívejte se na to, jak váš e‑mail působí v e‑mailové schránce. Měli byste chuť jej otevřít? Víte na první pohled, kdo vám píše? Jaké sdělení e‑mail obsahuje nebo co se v něm najdete?

První dojem rozhoduje o tom, zda příjemce e‑mail otevře, nebo jej bez povšimnutí nechá ležet v přeplněné e‑mailové schránce.

3 věci, které utváří první dojem

  • Odesílatel, musí být na první pohled rozpoznatelný a dobře identifikovatelný. Proto se nejčastěji používá název brandu.
  • Předmět, vyvolejte zvídavost a motivujte k otevření
  • Preheader neboli náhledový text, dále rozvíjí myšlenku předmětu

Tyto 3 prvky vidí příjemce v mailboxu jako první. Věnujte jim proto dostatek času i pozornosti. Vyplatí se to!

Přímo v e‑mailingovém nástroji Leadhub uvidíte, jak bude e‑mail vypadat v inboxu mezi záplavou jiných zpráv. Snadno do předmětu kampaně vložíte i oslovení nebo jiný  personalizovaný text.

 

4. Nepravidelná komunikace

Vyvinete úsilí, získáte nový kontakt do databáze, ale dál neprobíhá žádná komunikace? Nebo se jen nárazově ozvete? Pak jde o vaše promarněné šance. Odběratel v průběhu času zapomene, že vám e‑mailovou adresu poskytl a může to pak skončit tím, že se ihned odhlásí nebo vaše zprávy označí za spam.

Jak to dělat jinak? Zařaďte do své marketingové strategie uvítací e‑mail nebo rovnou celou sérii pro nové kontakty.

Poděkujte jim za důvěru, přivítejte je, představte se a nastavte očekávání. Jedině tak začnete od první příležitosti budouvat s příjemci dlouhodobý a pevný vztah.

Jak připravit a nastavit uvítací e‑maily? Zjistíte v našem článku na toto téma.

Přečíst článek

5. Chaotické a nepřehledné sdělení 

Nezapomínejte, že máte pouze pár sekund na to zaujmout. Snažíte se do e‑mailu dát co nejvíce různých informací? Zapomínáte na jasnou výzvu k akci? Čtenář se pak ve vašem sdělení ztratí a e‑mail skončí v koši. 

Napsat dobrý text e‑mailingu a přehledně ho naformátovat chce cvik. 

Na co se zaměřit?

  • Jedno hlavní sdělení
  • Jasná výzva k akci (CTA)
  • Snadná orientace v textu
  • Responzivita e‑mailu a jeho zobrazení na mobilních zařízeních
  • Jednoduchý a čistý vzhled e‑mailu

Na co si dát pozor?

  • Gramatické chyby a překlepy
  • Celoobrázkové e‑maily
  • Dlouhé e‑maily s mnoha informacemi

6. Netestujete a nesledujete výsledky

Pošlete zákazníkům e‑maily, ale nikdy se podíváte na výsledky? Chyba!

Jednorázové i automatické rozesílky je potřeba vyhodnocovat. Jedině tak zjistíte, jak si vaše kampaně stojí.

To vám následně umožní testovat jejich cílení, předmět, odesílatele a najít obsah, na který odběratelé nejlépe reagují. Jen díky tomu dokážete v průběhu času neustále zlepšovat výsledky svého emailingu.

Pravidelně sledujte tyto metriky:

  • kolik lidí e‑mail otevře a proklikne
  • tržby a zakoupené produkty
  • proklikavané odkazy
  • poměr nově získaných a vracejících se zákazníků
  • počet odhlášených adres

Nechte to na nás

Když budete e‑mailingu a správě databází věnovat potřebnou energii, může se stát vaším nejefektivnějším marketingovým kanálem. Chcete se raději věnovat něčemu jinému? Postaráme se o vaše kampaně i jejich vyhodnocení. Stačí se nám ozvat.

Chci lepší e‑maily

 


Markéta Kryštůfková

Jsem e‑mail marketingový specialista s více než 4letou zkušeností. Pomáhám klientům stavět a zlepšovat e‑mailingovou strategii, zvyšovat tržby a kvalitně budovat vztah s jejich zákazníky. Pravidelně se také věnuji online i offline školením.