Bez týmové práce nejsou koláče aneb Co obnáší budování lovebrandu

Tématem letošního BRANDstormingu byla cesta k lovebrandu. Na pódiu se postupně vystřídalo 13 řečníků, kteří nám představili úspěšné kampaně, ale i fuckupy. Co nás zaujalo nejvíc?

Pomaleji dále dojdeš

O rebrandingu RC Coly se v uplynulém roce mluvilo víc než dost, a to velmi oprávněně. Do roku 2015 totiž nezajímavé lahve s modrým přebalem jen smutně koukaly na to, jak si lidé domů odnášejí konkurenční značky.

Pak ale brand manažeři Kofoly udělali odvážný krok, kterému by se asi spoustu lidí smálo. Rozhodli se totiž v USA oslovit majitele RC Coly a navrhnout mu, že změní všechno. V roce 2017 tak vznikla úplně nová RC Cola, která se vrací ke svým kořenům.

Snahou bylo vzbudit v zákaznících pocit, že s RC Colou mohou na chvíli zpomalit a vypravit se s jižanským gentlemanem do prostředí, odkud nápoj pochází. V roce 2019 ale od tohoto stylu komunikace upustili a rozhodli se zapracovat na ještě větší autentičnosti značky. Hlavní myšlenkou bylo, že když nikam nespěcháte, nic vám neuteče. Nová reklama se točila přímo v prostředí plantáží a nechybí jí ani pravý jižanský humor.

Mrkněte, jak natáčení probíhalo: 

Bude slunečno?

Díváte se ráno, jaké bude počasí? Pak patříte mezi 70 % lidí, kteří dělají to samé. O tom, že je počasí silné téma, nás přesvědčil Michal Najman z Meteopress. Brand podle něj není o logu, i když si to spousta lidí myslí. Je o svědomí, komunikaci a firemní kultuře. Co to znamená?

Značku tvoří lidé. Pokud jsou nadšení, přenáší svoji radost dál. Někdy je proto lepší dát prostor lidem, kteří možná nemají tolik zkušeností. Jsou ale ochotní za značku bojovat a dělat věci poctivě. Díky tomu budou vznikat cool“ firmy, které dokáží udělat sexy“ obor třeba i z počasí.

https://​twit​ter​.com/​M​e​d​i​a​G​u​r​u​C​Z​/​s​t​a​t​u​s​/​1​1​0​5​3​9​6​8​0​2​0​8​8​5​09441

Nejdůležitější je, když tým táhne za jeden provaz

Michalovu myšlenku o zásadním vlivu týmu na značku potvrdil také František Peterka z Driveto. Podle něj není důležitá úroveň znalostí, ale chuť učit se a pracovat. Pro úspěšný start dané služby je pak důležité:

  • Zaměřit se maximálně na zákazníka,
  • nebát se riskovat (na začátku nemáte co ztratit),
  • nebát se revoluce v daném odvětví,
  • spustit službu tak rychle, jak jen to jde,
  • rychle inovovat.

Na téma důležitosti týmu navázala i Maru Kortanová z Pábení. Přišla s myšlenkou, že se značka nedá budovat bez lidí, kteří jí na 100 % věří, což potvrdili i Zuzana Brečanová z Lovebrand a Honza Páv z Makevision.

Ti měli na začátku naivní představu, že klienty naučí pracovat se značkou a implementovat ji. Po čase ale zjistili, co všechno se může po… kazit. Neměli bychom tedy zapomínat na to, že: Ryba smrdí od hlavy. Pokud si za značkou nestojíte vy, těžko to můžete chtít po nováčkovi.“

O tom, že značku dělají lidé, vyprávěli i Nikola Frollová z VŠE a Adam Ondráček z ADAMKONTRA. Představili nám, jak tvoří strategii pomocí sestavení psychologického profilu brandu a zákazníka. 

Správce sociálních sítí je umělec, psycholog a stratég

Facebook prý musí mít každý, protože se to tak dělá. Často pak ale vzniká obsah, který nemá hlavu ani patu. Gabriela Bartošová ze Shean nám dala návod, jak se dá i z obyčejných věcí (jako například okna) udělat lovebrand. 

Základem je poznat lidi, kteří za brandem stojí – od pracovníků skladu přes operátorky až po generálního ředitele. Od nich byste měli zjistit, co zákazníci chtějí a můžete jim to pak dát. Stačí tedy změnit pohled na svou facebookovou stránku, vyladit ji a vzbuzovat důvěru. Zákazníci vám pak s budováním brandu pomohou sami.

https://​twit​ter​.com/​P​R​O​F​I​C​I​O​c​z​/​s​t​a​t​u​s​/​1​1​0​5​4​1​4​7​2​6​8​2​8​3​92449

Nepřestávejte lovit

Jak se stane z pití pro myslivce značka s příchutí undergroundu? Zuzana Bergerová z Red Media nám prostřednictvím Jägermeisteru ukázala, že je pro budování brandu nejdůležitější:

  • Konzistence – komunikovat to stejné a neměnit tonalitu,
  • perfekcionismus – dělat věci precizně tak, aby seděly do komunikace,
  • propojení všech aktivit – působit stejně napříč všemi kanály,
  • cool místa, akce, projekty – zaměřit se na perfektní přípravu do detailů,
  • kampaně – vyladit komunikační kanály mezi sebou.

https://​twit​ter​.com/​S​h​e​r​p​a​s​C​Z​/​s​t​a​t​u​s​/​1​1​0​5​4​1​8​5​0​5​1​2​8​7​22432

Budujte důvěru

Být na sociálních sítích a budovat značku je podle Adama Zbiejczuka vlastně forma vyprávění. Za každým B2B je podle něj nějaké to C a tím jsou lidi, kteří chtějí příběhy. Získávání důvěry je pak založeno na osobních vztazích, které můžete dál předávat skrz zaměstnance. 

Ideálním řešením je LinkedIn, který se těší stále vyšší oblibě. Možná i proto, že nabízí daleko relevantnější a důvěryhodnější obsah než Facebook. 3 kroky, jak využít LinkedIn naplno, jsou relevantní profil, kvalitní network a smysluplná aktivita.

https://​twit​ter​.com/​P​R​O​F​I​C​I​O​c​z​/​s​t​a​t​u​s​/​1​1​0​5​4​3​1​0​0​2​9​6​7​6​54406

A co loga, mají si kde hrát?

Z předchozího textu může vyznívat, že vizuální identita značky není zase až tak důležitá. K lovebrandu ale neodmyslitelně patří i loga. Radim Tuček z CZECHDE​SIGN​.cz otevřel téma designerských soutěží, které jsou podle něj skvělou cestou k inovaci. 

Na něj navázal Vítek Škop, který ukázal, jak se stal minimalismus jakýmsi mainstreamem, ze kterého má spousta značek strach vybočit. Z tvrzení, že less is more“ se podle něj stává less is boring again“.

Co dělá lovebrand lovebrandem?

Trh je zahlcený značkami, které často nabízí to samé. Jak tedy zajistit, aby vás lidé milovali? Základem je mít za sebou tým, který značce věří, chce být její součástí a hrdě se k ní hlásí. Budujte svůj osobitý styl, podle kterého bude na první pohled jasné, kdo jste. Buďte kreativní a pokud to nevyjde, nebojte se zkusit to znovu a jinak.


Lucie Rajčanová
Lucie Rajčanová

Má levá část srdce tepe pro obsah, pravá se vyžívá v grafice. Jsem vlastně takový firemní schizofrenik.