Bitva na české e-commerce scéně? Heureka.cz se spojí s Rockaway

Českou e-commerce scénou hýbe spojení srovnávače Heureka s investiční skupinou Rockaway Capital. Fúze probíhá již několik měsíců, až teď však přináší zajímavý posun. Ten začal schválením od ÚOHS (se závazky), které vyústilo v odchod e-shopu Alza.cz z Heureky a spuštění kampaně Bezheureky.cz.

Již několik měsíců probíhá proces spojení srovnávače Heureka.cz s investiční skupinou Rockaway Capital, která populární srovnávač kupuje od skupiny Naspers. Vlnu emocí tato fúze zvedla, protože do skupiny Rockaway patří další významné e-shopy jako například:

  • Mall.cz
  • CZC.cz
  • Parfemy.cz
  • Krasa.cz
  • Prozdravi.cz
  • Sperky.cz
  • Hodinky.cz
  • Kolonial.cz
  • Proděti.cz

Data – to je, oč tu běží

Ostatní e-shopy tak mají strach o nestrannost Heureky a bezpečí dat, které ji dávají. Těch musí poskytovat velké množství, aby se mohly zapojit do programu ověřeno zákazníky, který jim umožňuje pracovat s nabídkami příhozu na srovnávači.

Další údaje dostává Heureka v případě nastavení měření konverzí nebo při implementací pluginu na webu e-shopu. Heureka.cz má s ohledem na počet zapojených e-shopů poměrně jasný přehled o trendech v oblasti českého e-commerce trhu.

Stěžejní je požehnání od ÚOHS

Základním předpokladem pro možnost tohoto spojení je jeho schválení ÚOHS (Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže). Toto schválení bylo nyní uděleno se závazky, které by měly všem obavám zabránit.

Schválené závazky:

  • Na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace o tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway.
  • Srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku.
  • Srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway.
  • Srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • Obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • V placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet  nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
  • Po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic.

Více najdete v celé zprávě na webu ÚOHS.

Veškeré uvedené závazky Heureka.cz slíbila splnit a podrobně o tom informuje v tiskové zprávě.

Na čí stranu se přidat?

Je na zvážení každého provozovatele e-shopu, zda mu tento závazek splnění stačí, anebo raději opustí srovnávač, který je pro mnohé e-shopy důležitým zdrojem konverzí. Heureka.cz má jasně definovaná pravidla používání jednotlivých služeb, se kterými prostě musíte souhlasit, pokud chcete jejích výhod využívat. A to i za cenu toho, že budete Heurece dávat svá cenná data.

Údaje o počtu objednávek jsou v případě implementace měření konverzí poskytovány i druhému největšímu srovnávači v ČR – Zboží.cz. S tím rozdílem, že zde je to funkce pouze doplňková, a tím pádem volitelná. Pokud chcete na Heurece využívat službu Ověřeno zákazníky, tak jí údaje prostě dát musíte.

“Antikampaň” Bezheureky.cz

Spojení Heureky s Rockaway by patrně proběhlo celkem klidně za tichých obav provozovatelů e-shopů. Avšak do situace se zapojila Alza.cz, která v obavě o zneužití poskytovaných údajů spustila antikampaň Bezheureky.cz, kde láká i další internetové obchody, aby odešly a uvádí své důvody:

  • Objektivita služeb Heureky nemůže být pro zákazníky nadále věrohodná. Ve skupině Rockaway, kam Heureka patří, jsou i již zmíněné internetové obchody.
  • Vyhledávání už neposkytuje běžným zákazníkům tak kvalitní informace, na které byli zvyklí. První pozice jsou placené – vyhrává ten, kdo dá nejvíc. E-shopy ze skupiny Rockaway mohou být Heurekou zvýhodňovány.
  • Heureka vyžaduje data o všech vašich objednávkách. V opačném případě se stáváte jako eshop na Heurece „nedůvěryhodným“. Tato citlivá data může skupina Rockaway použít v konkurenčním boji.

Tato kampaň se ihned od svého spuštění valí českým internetem a postupně o ní informovala velká část médií (zprávy najdete na stránce kampaně). Vášnivou diskusi vyvolala i na Twitteru a celá záležitost dělí postupně uživatele českého internetu na dva tábory.

Je vše takové, jakým se zdá?

Opravdu Alza odešla z Heureky, jak nabádá ostatní e-shopy? Na stránkách kampaně uvádí již poměrně méně výraznými nadpisy, že prozatím plně neodešla, ale odstranila produkty z kategorie mobilních telefonů, na které testuje dopad tohoto činu.

Na stránce Bezheureky.cz se následně objevil tento graf, který má znázorňovat víceméně neměnný stav po odstranění této kategorie ze srovnávače. Bohužel bez dalších informací o struktuře zdrojů návštěvnosti a dalších aktuálně běžících kampaních nelze čísla z grafu ověřit, ani blíže zdůvodnit.

Bezheureky.cz obrat mobilních telefonů

Obrat e-shopu Alza.cz v kategorii Mobilní telefony po odstranění z Heureky. Zdroj: Bezheureky.cz

 

Častý argument odpůrců této kampaně na Twitteru je odkazování na ceny sortimentu z této kategorie, kde Alza.cz patrně nepatřila k nejlevnějším. Pro ukázku je možno porovnat ceny TOP3 produktů dle kategorie Heureky:

  • Apple iPhone 5S 16GB – na Heurece od 7 777 Kč vs. Alza.cz 9 790 Kč
  • Huawei P8 Lite Dual SIM – na Heurece od 4 289 Kč vs. Alza.cz 5 490 Kč
  • Apple iPhone SE 16GB – na Heurece od 12 370 Kč vs. Alza.cz 12 990 Kč

Pro vyvození nějakého závěru by pochopitelně bylo nutné provést bližší průzkum na daleko větším množství produktů. Uvedený výčet měl za cíl sloužit pouze jako ukázka. Cílem článku není posuzovat oprávněnost tvrzení, ani srovnávat cenovou politiku e-shopů.

V době psaní tohoto článku se k Alze přidal prozatím pouze e-shop Spokojenypes.cz. O odchodu z Heureky dle Hospodářských novin však uvažují i další hráči na českém trhu. Ve svém vyjádření to naznačila například Kasa.cz a Euronics.cz.

Zda je kampaň Bezheureky.cz oprávněná nebo se jedná jen o přirozenou kampaň proti konkurentům si musí každý provozovatel e-shopu rozhodnout sám. Budeme však rádi, když nám sdělíte váš názor pod tímto článkem.

Zamyšlení na závěr

Pokud si chcete na událost udělat co nejobjektivnější názor, musíme určitě zmínit, že nezávisle na funkčnosti Heureky jsou data o konkurenci a chování trhu veřejně dostupná k zakoupení.

Data nabízí například služba TrendLucid, která zakupuje významnou část dat například od společnosti Avast. Uživatelé free verzí ve výchozím nastavení souhlasí s poskytováním těchto údajů a tak je mapováno například i jejich chování v rámci internetu včetně procházení webu Heureka.cz.

Také samotná Heureka.cz již delší dobu nabízí k zakoupení tzv. datové přehledy, tedy základní informace o konkurenci a trhu. Další přehled o konkurenci a pozici na trhu je dostupný přímo v rámci administrace. Získat významná data o trhu je tak v dnešní době možné pro kohokoliv placenou cestou z více zdrojů.

Informace o dalším vývoji budeme dále sledovat a hlavní události přidávat jako aktualizace článku.

Aktualizace 25. 5. 2016

Na blogu Heureky vyšlo oficiální vyjádření k aktivitě bezheureky.cz. Můžete si v něm přečíst postoj Heureky a také zajímavou diskusi.

Aktualizace 26. 5. 2016

Dnes Alza nejspíš udělala to, o čem celou dobu mluvila a ukončila inzerci na Heurece. Zda to bylo plánované, nebo reakce na vlnu zájmu, kterou kampaň Bezheureky.cz spustila, se můžeme jen domnívat. Každopádně se jim povedlo to, že o jejich odchodu všichni ví.

Michal Kašpar

Michal Kašpar

Problematice SEO se věnuje od roku 2010. Má za sebou desítky klientů i vlastní projekty, kde testoval jednotlivé možnosti optimalizace. Od roku 2014 pomáhá klientům agentury PROFICIO, aby jejich weby přinášely z vyhledávačů maximum.

5 komentářů u „Bitva na české e-commerce scéně? Heureka.cz se spojí s Rockaway

  1. Petr Halík

    Z několika našich výzkumů vyplynulo, že Heureka dnes patří do naprosto běžného nákupního chování významného množství lidí. Ve vertikálách dobře cenově porovnatelného zboží jako jsou například pneumatiky je to opravdu hodně. Elektronika a mobilní telefony od toho nebudou daleko. Nejen, že si lidé ceny porovnají, jdou si také na Heureku to zboží na základě hodnocení a referencí vybrat. Tento fakt aktuální kampaň Bezheureky nijak nepoznamená. Není lepší studnice informací o produktech a současně porovnávač cen. Proto odchod Alzy z kategorií v praxi pro lidi nic neznamená. Přestanou na ní klikat a zkrátka prokliknou z Heureky na jiné důvěryhodné a cenově výhodné konkurenty. Co segment, to dnes minimálně deset e-shopů, které se v důvěryhodnosti a velikosti pro běžného nakupujícího plnohodnotně zastoupí. Co by se stalo, kdyby Alza přestala existovat? Nestalo by se samozřejmě nic, lidé by nakoupili zboží výhodně(ji) jinde. To stejné platí, pokud by dnes třetina e-shopů opustila Heureku. Běžný člověk by to sotva zaznamenal.

    Marketing se stejně vždy má rozhodovat na základě výsledků a návratnosti vložených peněz. Známe z analytiky cestu zákazníka, zda před návštěvou z Heureky už na webu byl a zda už jsme za jeho návštěvu dříve z PPC platili. Vše se dá spočítat. Pokud nejste cenově výhodní, tak stejně pro vás nebude inzerce na top pozicích rentabilní ve vysoce konkurenčních vertikálách. Stále platí, že minimální cena prokliku v kategorii Heureky je nižší než proklik z AdWords a Skliku. Alza tedy rozvířila vodu, což je správně, protože kdo jiný, když ne o ni, si to může dovolit a měl to udělat, protože spojení Heureky se skupinou vlastníci e-shopy samozřejmě standardní není asi podobně jako aktuální situace s osobou ministra financí. Je dobré se ozvat a upozornit na tento fakt. Alza je díky své velikosti a dnes mezinárodnímu působení v komfortní pozici. Nic zásadního to pro ně neznamená, určitě odchodem z Heureky nějaké zákazníky ztratí, ale v jejich objemu, už to nebude zásadní. Díky jejich pozici na trhu si je spousta lidí najde přímou cestou, kde za proklik nebudou přímo platit.

  2. Ikarus

    Zcela upřímně, myslím, že Alza tímhle dokáže pouze naštvat ostatní shopy. Protože to není nic jiného než získat větší vliv na úkor Heuréky, avšak pod praporcem očišťování trhu. Kolikrát to tu už bylo…

    1. Michal KašparMichal Kašpar Autor příspěvku

      Záměry e-shopu Alza.cz jsou zatím v rámci kampaně BezHeureky.cz záhadou i pro nás. Aktuálně se má situace totiž tak, že Alza, která nabádá k odchodu a získává tak příznivce, sama z Heureky neodešla. Pouze vypnuli službu Ověřeno zákazníky, demonstrativně odešli z kategorie mobilních telefonů (čímž dokazují údajnou nepotřebnost Heureky) a s celým zbytkem sortimentu tam dále působí.

      Z tohoto pohledu se tedy jedná patrně jen o nátlakovou akci na tento srovnávač zboží. Ve výsledku tato akce může mít příznivý dopad zejména na e-shopy, které na Heurece zůstanou a ubude jim konkurence.

  3. Jan Kahoun

    Pan Kašpar,
    chtěl bych Vás upozornit, že Heureka má měření konverzí také jako doplňkovou službu. Nikoho nenutí tuto službu využívat. Proto nechápu proč píšete, že je to colitelná služba pouze u Zboží.cz viz:

    “Údaje o počtu objednávek jsou v případě implementace měření konverzí poskytovány i druhému největšímu srovnávači v ČR – Zboží.cz – s tím rozdílem, že zde je to funkce pouze doplňková, a tím pádem volitelná.”

  4. Michal KašparMichal Kašpar Autor příspěvku

    Dobrý den,
    uvedená formulace se netýká samotného kódu měření konverzí, ale toho, zda musím srovnávači poskytovat nějaké informace o objednávkách.

    V případě Zboží.cz tak činím pouze volitelně konverzním kódem. V případě Heureka.cz souhlasím s tvrzením, že měření konverzí je zcela volitelné a nezpochybňuji to.

    Oproti tomu služba Ověřeno zákazníky je pro možnost pracovat s nabídkami příhozu po uživateli vyžadována (ano, je volitelná, ale v tomto kontextu de fakto nutná). Cílem této formulace bylo pouze odkázat na tuto odlišnost mezi srovnávači.

    Za špatnou formulaci se omlouvám, v článku jsem to upravil.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *