Bitva na české e-commerce scéně? Heureka.cz se spojí s Rockaway

Českou e-commerce scénou hýbe spojení srovnávače Heureka s investiční skupinou Rockaway Capital. Fúze probíhá již několik měsíců, až teď však přináší zajímavý posun. Ten začal schválením od ÚOHS (se závazky), které vyústilo v odchod e-shopu Alza.cz z Heureky a spuštění kampaně Bezheureky.cz. Již několik měsíců probíhá proces spojení srovnávače Heureka.cz s investiční skupinou Rockaway Capital, která populární srovnávač kupuje od skupiny Naspers. Vlnu emocí tato fúze zvedla, protože do skupiny Rockaway patří další významné e-shopy jako například:

  • Mall.cz
  • CZC.cz
  • Parfemy.cz
  • Krasa.cz
  • Prozdravi.cz
  • Sperky.cz
  • Hodinky.cz
  • Kolonial.cz
  • Proděti.cz

Data – to je, oč tu běží

Ostatní e-shopy tak mají strach o nestrannost Heureky a bezpečí dat, které ji dávají. Těch musí poskytovat velké množství, aby se mohly zapojit do programu ověřeno zákazníky, který jim umožňuje pracovat s nabídkami příhozu na srovnávači. Další údaje dostává Heureka v případě nastavení měření konverzí nebo při implementací pluginu na webu e-shopu. Heureka.cz má s ohledem na počet zapojených e-shopů poměrně jasný přehled o trendech v oblasti českého e-commerce trhu.

Stěžejní je požehnání od ÚOHS

Základním předpokladem pro možnost tohoto spojení je jeho schválení ÚOHS (Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže). Toto schválení bylo nyní uděleno se závazky, které by měly všem obavám zabránit. Schválené závazky:

  • Na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace o tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway.
  • Srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku.
  • Srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway.
  • Srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • Obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • V placené sekci Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet  nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
  • Po zvýšení počtu pozic ve službě Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic.

Více najdete v celé zprávě na webu ÚOHS. Veškeré uvedené závazky Heureka.cz slíbila splnit a podrobně o tom informuje v tiskové zprávě. https://twitter.com/heurekacz/status/733592521369096192

Na čí stranu se přidat?

Je na zvážení každého provozovatele e-shopu, zda mu tento závazek splnění stačí, anebo raději opustí srovnávač, který je pro mnohé e-shopy důležitým zdrojem konverzí. Heureka.cz má jasně definovaná pravidla používání jednotlivých služeb, se kterými prostě musíte souhlasit, pokud chcete jejích výhod využívat. A to i za cenu toho, že budete Heurece dávat svá cenná data. Údaje o počtu objednávek jsou v případě implementace měření konverzí poskytovány i druhému největšímu srovnávači v ČR – Zboží.cz. S tím rozdílem, že zde je to funkce pouze doplňková, a tím pádem volitelná. Pokud chcete na Heurece využívat službu Ověřeno zákazníky, tak jí údaje prostě dát musíte.

Antikampaň” Bezheureky.cz

Spojení Heureky s Rockaway by patrně proběhlo celkem klidně za tichých obav provozovatelů e-shopů. Avšak do situace se zapojila Alza.cz, která v obavě o zneužití poskytovaných údajů spustila antikampaň Bezheureky.cz, kde láká i další internetové obchody, aby odešly a uvádí své důvody:

  • Objektivita služeb Heureky nemůže být pro zákazníky nadále věrohodná. Ve skupině Rockaway, kam Heureka patří, jsou i již zmíněné internetové obchody.
  • Vyhledávání už neposkytuje běžným zákazníkům tak kvalitní informace, na které byli zvyklí. První pozice jsou placené – vyhrává ten, kdo dá nejvíc. E-shopy ze skupiny Rockaway mohou být Heurekou zvýhodňovány.
  • Heureka vyžaduje data o všech vašich objednávkách. V opačném případě se stáváte jako eshop na Heurece nedůvěryhodným“. Tato citlivá data může skupina Rockaway použít v konkurenčním boji.

Tato kampaň se ihned od svého spuštění valí českým internetem a postupně o ní informovala velká část médií (zprávy najdete na stránce kampaně). Vášnivou diskusi vyvolala i na Twitteru a celá záležitost dělí postupně uživatele českého internetu na dva tábory. https://twitter.com/PavelUngr/status/733370314214801409 https://twitter.com/PetrHudec/status/733328605430829056 https://twitter.com/PavelTlapak/status/733345361713082368 https://twitter.com/adamjurak/status/733333504730234882

Je vše takové, jakým se zdá?

Opravdu Alza odešla z Heureky, jak nabádá ostatní e-shopy? Na stránkách kampaně uvádí již poměrně méně výraznými nadpisy, že prozatím plně neodešla, ale odstranila produkty z kategorie mobilních telefonů, na které testuje dopad tohoto činu. Na stránce Bezheureky.cz se následně objevil tento graf, který má znázorňovat víceméně neměnný stav po odstranění této kategorie ze srovnávače. Bohužel bez dalších informací o struktuře zdrojů návštěvnosti a dalších aktuálně běžících kampaních nelze čísla z grafu ověřit, ani blíže zdůvodnit.

Bezheureky.cz obrat mobilních telefonů Obrat e-shopu Alza.cz v kategorii Mobilní telefony po odstranění z Heureky. Zdroj: Bezheureky.cz
Obrat e-shopu Alza.cz v kategorii Mobilní telefony po odstranění z Heureky. Zdroj: Bezheureky.cz

  Častý argument odpůrců této kampaně na Twitteru je odkazování na ceny sortimentu z této kategorie, kde Alza.cz patrně nepatřila k nejlevnějším. Pro ukázku je možno porovnat ceny TOP3 produktů dle kategorie Heureky:

  • Apple iPhone 5S 16GB – na Heurece od 7 777 Kč vs. Alza.cz 9 790 Kč
  • Huawei P8 Lite Dual SIM – na Heurece od 4 289 Kč vs. Alza.cz 5 490 Kč
  • Apple iPhone SE 16GB – na Heurece od 12 370 Kč vs. Alza.cz 12 990 Kč

Pro vyvození nějakého závěru by pochopitelně bylo nutné provést bližší průzkum na daleko větším množství produktů. Uvedený výčet měl za cíl sloužit pouze jako ukázka. Cílem článku není posuzovat oprávněnost tvrzení, ani srovnávat cenovou politiku e-shopů. V době psaní tohoto článku se k Alze přidal prozatím pouze e-shop Spokojenypes.cz. O odchodu z Heureky dle Hospodářských novin však uvažují i další hráči na českém trhu. Ve svém vyjádření to naznačila například Kasa.cz a Euronics.cz. Zda je kampaň Bezheureky.cz oprávněná nebo se jedná jen o přirozenou kampaň proti konkurentům si musí každý provozovatel e-shopu rozhodnout sám. Budeme však rádi, když nám sdělíte váš názor pod tímto článkem.

Zamyšlení na závěr

Pokud si chcete na událost udělat co nejobjektivnější názor, musíme určitě zmínit, že nezávisle na funkčnosti Heureky jsou data o konkurenci a chování trhu veřejně dostupná k zakoupení. Data nabízí například služba TrendLucid, která zakupuje významnou část dat například od společnosti Avast. Uživatelé free verzí ve výchozím nastavení souhlasí s poskytováním těchto údajů a tak je mapováno například i jejich chování v rámci internetu včetně procházení webu Heureka.cz. Také samotná Heureka.cz již delší dobu nabízí k zakoupení tzv. datové přehledy, tedy základní informace o konkurenci a trhu. Další přehled o konkurenci a pozici na trhu je dostupný přímo v rámci administrace. Získat významná data o trhu je tak v dnešní době možné pro kohokoliv placenou cestou z více zdrojů.

Informace o dalším vývoji budeme dále sledovat a hlavní události přidávat jako aktualizace článku.

Aktualizace 25. 5. 2016

Na blogu Heureky vyšlo oficiální vyjádření k aktivitě bezheureky.cz. Můžete si v něm přečíst postoj Heureky a také zajímavou diskusi.

Aktualizace 26. 5. 2016

Dnes Alza nejspíš udělala to, o čem celou dobu mluvila a ukončila inzerci na Heurece. Zda to bylo plánované, nebo reakce na vlnu zájmu, kterou kampaň Bezheureky.cz spustila, se můžeme jen domnívat. Každopádně se jim povedlo to, že o jejich odchodu všichni ví. https://twitter.com/prichystal/status/735773202471780353


Michal Kašpar

Mým posláním je SEO. Věnuji se mu od roku 2010 a od roku 2014 působím v PROFICIU. Starám se o to, aby klientům jejich weby přinášely z vyhledávačů maximum.