Black Friday 2021 – data předvídají rekordní tržby

Ve spolupráci s Perfect Crowd jsme se zeptali více než 1000 uživatelů internetu napříč demografickými skupinami, jak vnímají slevovou akci Black Friday. O výsledku tohoto průzkumu si přečtěte v následujícím článku. 

Black Friday se u nás stal během několika let zavedenou slevovou akcí. Zajímalo nás, jestli je pro zákazníky stále důvěryhodná. Kolik lidí plánuje během Black Friday nakoupit a o které kategorie zboží bude největší zájem? Ve spolupráci s Perfect Crowd jsme se zeptali více než 1000 uživatelů internetu napříč demografickými skupinami. A jak to dopadlo? To si přečtěte v následujícím článku.

V rámci Black Friday nakupuje každý rok stále více zákazníků a očekáváme, že letošní nákupy budou rekordní. Obecně je akce považována za ideální příležitost pro nákup dárků, letos navíc panuje větší obava ze zdražování zboží před Vánoci. Black Friday tak plánuje využít 67 % těch, co pravidelně využívají internet.

Ačkoliv zná tuto slevovou akci téměř každý, málokdo dokáže určit její přesné datum.

Většina zákazníků se zkrátka spoléhá na to, že se jim prodejci sami připomenou. I přesto však více než polovina lidí odkládá část svých plánovaných nákupů a čeká, jestli nenarazí na dané zboží ve slevě. Stejné množství lidí se pak nechává slevami při výběru inspirovat k neplánovaným nákupům.

Vyplácí se zapojení do Black Friday i e-shopům?

Na základě benchmarku z e-commerce dat PROFICIA víme, že v týdnech akce rostou tržby e-shopů oproti předchozím týdnům průměrně o 24,9 %. Během Black Friday navíc každoročně registrujeme téměř o třetinu vyšší obrat než v roce předchozím. O tom, že jsou návštěvníci připraveni nakupovat, svědčí i zvýšení konverzního poměru webů.



Mezi nejoblíbenější kategorie produktů pro nákup během Black Friday patří dlouhodobě:

  • móda, 
  • obuv, 
  • drogerie, 
  • kosmetika, 
  • hračky,
  • a spotřební elektronika. 

Meziročně se nyní podle průzkumu očekává menší zájem právě o elektroniku. To může být důsledkem naopak zvýšeného zájmu o tento segment v období lockdownů. Během těch si totiž lidé ve větší míře zařizovali své domácnosti a momentálně tak nemají potřebu nakupovat nová zařízení.

Ne každé zboží je však podle zákazníků vhodné nakupovat ve slevě. Akce v menší míře využijí zájemci o šperky, hodinky nebo výběrové a dárkové alkoholické nápoje.

Který druh zboží se hodí/​nehodí nakupovat v rámci Black Friday?



Věří zákazníci výši uvedených slev?

Slevy v průběhu Black Friday považuje za důvěryhodné 62 % respondentů, což dosahuje téměř úrovně vánočních výprodejů. Skoro tři čtvrtiny zákazníků si ale ověřují, jestli jsou slevy reálné. Doby umělých 80% slev z doporučené prodejní ceny před 10 lety už jsou snad za námi, většina uživatelů si je však stále dobře pamatuje.

Dotazovaní také uvedli, že akci vnímají jako jednodenní. Týden, nebo dokonce měsíc trvající černý pátek ubírá na důvěryhodnosti.

Zajímavostí je, že Black Friday využívají ve větší míře zákazníci, kteří jsou ochotni utratit více peněz. Celkem 76 % z dotazovaných, kteří plánují akci využít, nakoupilo online v posledním měsíci za více než 5000 Kč. Většina zákazníků preferuje platbu kartou, přednost jí častěji dávají lidé s vyššími příjmy nebo s větší frekvencí nákupů. 

Co všechno z následujícího by vás motivovalo vzít vážně nabídky obchodníků během Black Friday?

Co motivuje zákazníky k nákupu během Black Friday?

Zákazníci nejčastěji ocení slevu nejen na samotné zboží, ale i na dopravu. Především pro ženy, které nakupují častěji a realizují více menších objednávek, tvoří poštovné nezanedbatelnou část ceny.

Oproti mužům je více oslovíte také s možností vrátit zboží až po vánočních svátcích. Muži nakupují zboží spíše najednou. Částečně i v důsledku toho, že nákupy dárků nechávají na poslední chvíli. 

Co všechno z následujícího by vás motivovalo vzít vážně nabídky obchodníků během Black Friday?

Případové studie 15. 11. 2021