Server-side varianta Google Tag Manageru (GTM) vyšla na světlo jako novinka od Googlu v roce 2021. Tato nová varianta pomůže zrychlit načítání webu, zvýšit soukromí uživatelů a zpřesnit měření dat. Pojďme shrnout, jak GTM funguje a v čem se nová verze liší od předchozí.
Jak už název napovídá, Google Tag Manager slouží k managementu tagů, tedy měřicích kódů, které se umisťují na webové stránky pro měření nejrůznějších parametrů. Zjistíte, kolik na web přišlo uživatelů a kolik splnili cílů nebo si vytvoříte publika lidí, na která lze cílit v kampaních.
GTM umožňuje přehledně spravovat, co se na webu spouští, na kterých stránkách a při jaké interakci. Zvyšuje hlavně přehlednost a systematičnost, protože nemusíte vkládat trackovací kódy přímo do kódu webu, kde se nad nimi často ztrácí kontrola.
Dřívější GTM běželo na takovém principu, že se všechny trackovací kódy spouštěly v prohlížečích uživatelů po načtení stránky.
To s sebou neslo určité nevýhody:
- zpomalování webu,
- slabá kontrola nad bezpečností dat vašich návštěvníků,
- blokování kódů ad blockery.
Nový server-side GTM na rozdíl od původního běží skutečně na straně serveru, takže velkou část měřicích kódů dokážete odbavit jinde než v prohlížeči vašeho zákazníka.
Na straně serveru máte mnohem větší kontrolu nad tím, jaká data se rozhodnete sdílet s Googlem, Facebookem a dalšími třetími stranami.
Výhody server-side GTM
1. Rychlejší načítání webu
Tím, že se odlehčí stránka o spoustu měřicích kódů, zrychlí se její načítání. To může mít pozitivní dopady z uživatelského hlediska (zvýšení konverzního poměru) nebo z hlediska hodnocení a pozic ve vyhledávačích.
2. Diskrétnost vůči datům vašich zákazníků
Na straně serveru máte naprostou kontrolu, jaká data budete sdílet s třetími stranami jako Google, Facebook a další.
3. Větší přesnost dat
Server-side GTM nebude tolik trpět na ad blockery a podobné nástroje. Zároveň můžete posílat ze svého webového serveru například přesné počty objednávek nebo registrací.
Nevýhody server-side GTM
1. Omezená použitelnost
Zatím touto metodou nejdou nasadit všechny platformy. Například Sklik je nutné stále spouštět v původním GTM a mít tedy část tagů v novém GTM a část v původním. Podporu mají tagy Googlu, Facebooku nebo třeba Mailchimp.
2. Finanční náklady
Použití stojí peníze. Neplatíte za nástroj samotný, ale za server, na kterém poběží. Ať už vlastní server nebo v Google Cloudu. Cenovka se odvíjí od objemu návštěvnosti, kterou na webu máte.
Pro malé weby s několika desítkami tisíc návštěv měsíčně lze provozovat téměř zdarma. Pro větší weby se může cena za cloud pohybovat řádově v jednotkách tisíc korun za měsíc.
Ačkoliv má server-side GTM několik nevýhod, klady rozhodně převažují. Rychlost webu a uživatelská data v soukromí jsou pro nás v PROFICIU velkou prioritou. Proto v této technologii vidíme obrovský potenciál a pozvolna jej implementujeme u našich klientů.
Máte-li také zájem o nasazení server-side GTM, rádi vám pomůžeme.