Budoucnost analytiky: Proč přejít na novou verzi GTM

Server-side varianta Google Tag Manageru (GTM) vyšla na světlo jako novinka od Googlu  v roce 2021. Tato nová varianta pomůže zrychlit načítání webu, zvýšit soukromí uživatelů a zpřesnit měření dat. Pojďme shrnout, jak GTM funguje a v čem se nová verze liší od předchozí. 

Jak už název napovídá, Google Tag Manager slouží k managementu tagů, tedy měřicích kódů, které se umisťují na webové stránky pro měření nejrůznějších parametrů. Zjistíte, kolik na web přišlo uživatelů a kolik splnili cílů nebo si vytvoříte publika lidí, na která lze cílit v kampaních. 

GTM umožňuje přehledně spravovat, co se na webu spouští, na kterých stránkách a při jaké interakci. Zvyšuje hlavně přehlednost systematičnost, protože nemusíte vkládat trackovací kódy přímo do kódu webu, kde se nad nimi často ztrácí kontrola.

Dřívější GTM běželo na takovém principu, že se všechny trackovací kódy spouštěly v prohlížečích uživatelů po načtení stránky. 

To s sebou neslo určité nevýhody:

  • zpomalování webu,
  • slabá kontrola nad bezpečností dat vašich návštěvníků,
  • blokování kódů ad blockery.

Nový server-side GTM na rozdíl od původního běží skutečně na straně serveru, takže velkou část měřicích kódů dokážete odbavit jinde než v prohlížeči vašeho zákazníka.

Na straně serveru máte mnohem větší kontrolu nad tím, jaká data se rozhodnete sdílet s Googlem, Facebookem a dalšími třetími stranami. 

Výhody server-side GTM

1. Rychlejší načítání webu

Tím, že se odlehčí stránka o spoustu měřicích kódů, zrychlí se její načítání. To může mít pozitivní dopady z uživatelského hlediska (zvýšení konverzního poměru) nebo z hlediska hodnocení a pozic ve vyhledávačích.

2. Diskrétnost vůči datům vašich zákazníků

Na straně serveru máte naprostou kontrolu, jaká data budete sdílet s třetími stranami jako Google, Facebook a další.

3. Větší přesnost dat

Server-side GTM nebude tolik trpět na ad blockery a podobné nástroje. Zároveň můžete posílat ze svého webového serveru například přesné počty objednávek nebo registrací.

Nevýhody server-side GTM

1. Omezená použitelnost

Zatím touto metodou nejdou nasadit všechny platformy. Například Sklik je nutné stále spouštět v původním GTM a mít tedy část tagů v novém GTM a část v původním. Podporu mají tagy Googlu, Facebooku nebo třeba Mailchimp.

2. Finanční náklady

Použití stojí peníze. Neplatíte za nástroj samotný, ale za server, na kterém poběží. Ať už vlastní server nebo v Google Cloudu. Cenovka se odvíjí od objemu návštěvnosti, kterou na webu máte.

Pro malé weby s několika desítkami tisíc návštěv měsíčně lze provozovat téměř zdarma. Pro větší weby se může cena za cloud pohybovat řádově v jednotkách tisíc korun za měsíc.

Server-side diagram

Ačkoliv má server-side GTM několik nevýhod, klady rozhodně převažují. Rychlost webu a uživatelská data v soukromí jsou pro nás v PROFICIU velkou prioritou. Proto v této technologii vidíme obrovský potenciál a pozvolna jej implementujeme u našich klientů. 

Máte-li také zájem o nasazení server-side GTM, rádi vám pomůžeme.

 

 


Lukáš Vožda

Zodpovídám za analytické oddělení PROFICIA. Mým posláním je, aby naše agentura držela krok s nejmodernějšími trendy v oblasti analytiky a technologií jako Google Cloud nebo Power BI.