By voko? By Design aneb Zápisky z bratislavské konference

Špičkoví designéři ze všech možných koutů světa se sešli v Bratislavě, aby se podělili o své zkušenosti. My jsme na konferenci By Design samozřejmě také nemohli chybět. A jak se nám líbila? Není divu, že byly lístky během chvíle vyprodány.

První přednáška nastavila laťku vysoko

Mark Porter se pohybuje v designu už desítky let. Začínal v době, kdy online prakticky neexistoval. Ukázal nám, jak vznikaly editoriály v době tištěné a jak je postupně přizpůsoboval napříč různými zařízeními.

Digitál se od printu liší mimo jiné tím, že nemáme 100% kontrolu nad designem. Neznáme výsledné rozlišení, velikost obrazovky ani finální design. Proto musíme vymýšlet systém, který bude lehce adaptovatelný a čitelný na všech zařízeních.

Case study o redesignu RTL Nieuws je krásnou ukázkou toho, co vše obnáší práce designéra. Nový vizuál měl za cíl odlišit se od ostatních novinových znělek, které byly všechny stejné (zeměkoule, rádiové vlny a metalické nápisy).

Typografie, layout ani barvy neprodávají. Nejdůležitější na práci designéra jsou rešerše, znalost trhu a konkurence. Výsledek by měl značku jasně odlišit od konkurence.

Od návrhu editoriálů po víno

Mucho je designové studio, které se nezaměřuje jen na úzký segment designu, ale tvoří vše od editoriálů až po design láhví vína. Na konferenci se nám pochlubili s vizuálním stylem, který vytvořili pro Movistar+.

Tipy přímo z Googlu

Jonathan Lee se s námi podělil o své zážitky z práce pro Google. To, co na začátku vypadalo jako stáž na 6 měsíců, se změnilo ve spolupráci, která trvá už 6 let.

Na přednášce mluvil o důležitých aspektech své kariéry a o budování vztahů se spolupracovníky. V rámci práce se zajímal i o další týmy, a díky tomu sjednotil grafické prvky Googlu. Když designujete něco, co je větší než váš projekt, vytvořte design toolkit a podělte se o něj s ostatními týmy, aby jej mohli používat.

Jonathan se momentálně přesunul do Google Assistant týmu a my už s napětím očekáváme, s čím přijde tentokrát.

Na designu záleží

Debbie Millman je jednou z nejvlivnějších osobností současného designu. Vytvořila logo řetězce Burger King, nápoje 7UP i oblíbené zmrzliny Häagen-Dazs. Známý je také její podcast Design Matters. Ten si získal obrovskou popularitu díky kvalitnímu obsahu, přestože měl původně příšerný zvuk, mizerný web a neměl žádné logo.


Přímo na pódiu pak vznikl další díl podcastu s Jonathanem Leem, který si můžete společně se staršími díly poslechnout, jakmile jej Debbie zveřejní tady

Nejtěžší je navrhnout byznys

Hartmut Esslinger je legenda průmyslového designu. Mimo jiné je autorem vzhledu legendárního počítače Macintosh, loga letecké společnosti Lufthansa, informačního systému SAP a UI pro Microsoft Windows.

Bohužel těsně před konferenci onemocněl a nemohl se tak zúčastnit osobně. Ukázal se však alespoň prostřednictvím Skype konference, při které se s Debbie Millman rozpovídal o své kariéře.


Mluvil také o „Snow White“ designu, díky kterému se Macintosh velice jednoduše odlišil od ostatních počítačů. Konkurence tehdy používala pro své produkty tradiční černou barvu.

Jako nejdůležitější prvek designu zdůrazňoval Hartmut „experience“ (zážitek). Lidé podle něj musí při pohledu na produkt vnímat ten pravý prožitek.

Na otázku, která technologická firma bude v nejbližších deseti letech nejúspěšnější, odpověděl:

  • Google má skvělé produkty, ale design pořád není top.
  • Amazon je pouze logistická firma, nic speciálního.
  • Facebook se blíží ke konci: „For how long can you really fool people into a reality that is so fake and bullshit?“

Na závěr podotknul, že průměrný člověk nemá dobré oko pro design a svět je závislý na průměrnosti. Z toho musíme vyjít.

A jaké dvě rady nám nakonec dal?

  1. Odmítejte špatné klienty.
  2. Požadujte své peníze.

Nikdy netestujte kreativu, se kterou nemůžete žít

Josh Higgins se rozpovídal o vývoji své kariéry. Ke grafice se dostal tak, že vytvářel přebaly na alba své kapely. Snažil se svou prací také pomáhat, proto tvořil plakáty pro různé charitativní akce. V roce 2008 chtěl vyjádřit svou podporu Barracku Obamovi. Jeho plakát se Obamově administrativě natolik zalíbil, že v roce 2012 vedl Josh celou grafickou agendu voleb.

Důležitou část volebních kampaní ve Spojených státech amerických tvoří fundraising. Proto se na něj museli během kampaně náležitě zaměřit. Provedli A/B testování, na základě kterého zjistili, že:

„Více Obamy – více peněz!“

Online kampaň celkově vynesla 690 milionů dolarů. Z toho odhadem 125 milionů díky A/B testování, které Josh a jeho tým provedli.

„A/B testování možná není sexy, ale víte, co je? 690 milionů dolarů.“

Po volební kampani se Josh přesunul do Facebooku, kde mimo jiné redesignoval oblíbené tlačítko LIKE.

A co jsme si z letošního ročníku tedy odnesli?

Celou konferencí opakovaně zaznívala jedna myšlenka: Najděte systém, přemýšlejte a až poté se pusťte do designu.

Dělejte si rešerše, poznejte trh a konkurenci. Pracujte pro publikum a cílového zákazníka, ne pro klienta.

Odlište se a myslete na to, že můžete mít skvělou grafiku, ale potřebujete i skvělou myšlenku, která drží všechno pohromadě.

Martina Králiková

Stojím za vizuální podobou kampaní. To, co se zrodí v hlavě, vtisknu na pomyslný papír a dělám tím značky krásnější. Život nejen v PROFICIU zaznamenávám na fotkách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *