Case study: Jak našim klientům pomáháme s BI

BI (Business Intelligence) jsme v PROFICIU začali řešit před dvěma lety. V rámci strategického řízení marketingu jsme cítili potřebu vyhodnocovat vliv naší práce na výsledcích na úrovni celého byznysu, nejen jeho online části. Zároveň tím pomáháme našim klientům vybudovat firemní reporting a lépe díky tomu svoji firmu řídit. Přečtěte si o tom trochu víc v následujících řádcích.

BI v marketingu

Možná vás napadne otázka, co má marketingová firma vlastně společného s BI (Business Intelligence)? Odpověď je jednoduchá. V PROFICIU jsme dlouhodobě budovali analytické oddělení a byli firmou, která kromě dobře nastavených kampaní kladla důraz i na datasprávné vyhodnocování našich aktivit. BI proto byla jasná volba.

Spousta marketingových investic je už v dnešní době řízena automatizovaně. Google přichází s čím dál více autonomními formáty kampaní. Nad nimi ještě běží vrstva našich vlastních skriptů, které kampaně automatizují či hlídají. Mnohem větší důraz je tedy potřeba klást na kvalitu dat. Podle nich marketing nejen vyhodnocujeme, ale také jimi krmíme“ právě ty roboty, kteří kampaně řídí.

Naše zorné pole se tedy přesunulo od klasických Google Analytics, které jsou super pro vyhodnocování v kontextu s webem, k pokročilejším datovým integracím a byznysovému reportingu v nástrojích jako je Power BI.

Propojení všech prodejních kanálů

Jedním z klientů, kde se jsme úspěšně nasadili BI reporting, je firma Klimatex. Jedná se o českého výrobce sportovního oblečení, které nabízí přes několik distribučních kanálů: e‑shop, vlastní prodejny, síť partnerů jako je například Sportisimo. 

Naším cílem bylo zpracovat data ze všech prodejních kanálů a zahrnout i náklady na výrobu. Výsledekm naší práce byl interaktivní dashboard, který vidíte na obrázku níže. Samozřejmě s možností drill-downu na konkrétní značky, kategorie sortimentu i jednotlivé produkty. 

Díky tomuto reportingu jsme docílili dvou věcí:

  1. Klient získal přehledný nástroj, přes který dokáže efektivně řídit firmu a plánovat výrobu na další období. Má také přehled o maržovosti jednotlivých položek sortimentu.
  2. My zase víme, jaké dopady mají kampaně ze strategického pohledu a kde dochází k podpoře prodejů a značky – to nyní vidíme v daleko širším měřítku než nabízí Google Analytics (prodejny, partneři).

Vytvoření datového skladu

Další úspěšnou realizací BI reportingu je náš dlouholetý klient SportObchod/​Sportega – poměrně velký e‑shop působící v 6 zemích Evropy. Samozřejmostí jsou pobočky v Česku a síť produkťáků, kteří zodpovídají za prodeje jednotlivých částí sortimentu.

Komplexnější sortiment a více zemí působnosti si vyžádaly vytvoření datového skladu na Google Cloudu v BigQuery databázi, kde jsme společně s IT týmem klienta data integrovali. Jednalo se především o data z transakční databáze e‑shopu, účetního systému a spousty ceníků a sazebníků pro dopravce v jednotlivých zemích.

Cílem vizualizace bylo transparentní zobrazení toho, jaký generují konkrétní produkty, kategorie a značky krycí příspěvek pro pokrytí fixních nákladů a tvorbu zisku.

Díky takovému zobrazení dokážeme s klientem jednoduše identifikovat produkty, které se po započtení nákladů na marketing, logistiku a platbu nedaří výhodně prodávat. Stejně tak dobře víme o zboží, které generuje největší čistou marži.

Transakční ekonomika podniku

Pracujeme s kombinací dat z online inzertních platforem a byznysovými daty našich klientů – ať už jde o databázi e‑shopu, CRM nebo účetní software. Tyto informace zpracujeme a vytvoříme transakční model. V rámci něj ke každé objednávce a produktu, který v sobě nese, připárujeme související náklady. V první fázi vždy marketingové a logistické, které u e‑shopů tvoří značnou část výdajů. Náklady jsme navíc schopni spárovat až na úroveň každého jednotlivého produktu (jeho ID).

Jak je to s B2B

Umíme pomoci i B2B segmentu, SaaS projektům a podobným, kde se řeší trochu jiné spektrum problémů. Může to být například vyhodnocování leadů, zadavatelnost poptávek, přechod z freemium do placené verze a jiné. Ke všem těmto věcem dochází nejčastěji s nějakým časovým odstupem nebo klidně i mimo web (osobní schůzka, telefonát). O tom si ale povíme v dalším článku :)

Závěrem

Máme za sebou v PROFICIU úspěšný rok. Mimo zmíněný Klimatex a SportObchod se můžeme pochlubit podobným řešením pro e‑shopy Pneuboss, Top-Obaly nebo firmu iDoklad, která poskytuje fakturační software jako službu. Rádi s efektivním a strategicky řízeným marketingem pomůžeme i vám. :)


Lukáš Vožda

Zodpovídám za analytické oddělení PROFICIA. Mým posláním je, aby naše agentura držela krok s nejmodernějšími trendy v oblasti analytiky a technologií jako Google Cloud nebo Power BI.