Na nedávném PPC Restartu, který zaznamenal rekordní účast, se náš Lukáš rozpovídal o tom, jak se mu podařilo usnadnit PPC specialistům rutinní a časově náročnou práci. Vytvořil nástroj, přesněji řečeno soubor skriptů, který spolupracuje s Google Sheets a plní předem definované kroky. Jaké to jsou a proč se do toho vůbec pustil? Uživatelé stále vymýšlejí nové fráze, které píšou do vyhledávačů. PPC specialistům se na takové dotazy zobrazují reklamy a potřebují vědět, jestli je reklama relevantní a má dobré výsledky. Zkrátka si musí pohlídat, že textový inzerát odpovídá konkrétnímu dotazu, vede zákazníky na správnou landing page nebo jestli vůbec chtějí na takové slovo cílit.
Proč musíme optimalizovat?
Na úrovni naší agentury, která se pěkně rozrůstá, se taková optimalizace stává časově náročnou rutinou. Každý specialista by měl ideálně jednou za měsíc:
- Omrknout všechny klienty,
- vyexportovat si nasbíraná data z Ads a Skliku,
- deduplikovat je,
- očistit,
- zkontrolovat řádek po řádku nekonečný Excel (přepisovat řádky a přidávat nové podle toho, jak chce s dotazy naložit).
Asi si dovedete představit, jak obsáhlá a zdlouhavá práce to může být, když máte desítky velkých klientů. A to nemluvíme o tom, jak snadné je v tak velkém množství dat udělat chybu. Řekli jsme si, že se to pokusíme co nejvíce automatizovat a celý proces usnadnit. A tak Lukáš vytvořil soubor skriptů. První z nich stahuje informace z Google Ads a Sklik podle nastaveného data. Deduplikuje je, očistí a naformátuje do čitelné podoby. Jeden ze skriptů zároveň pomocí výpočtů porovnává různé metriky, jako je například míra prokliku nebo konverzní poměry. Umí také oddělit vyhledávací dotazy od klíčových slov a zvládne přelouskat i cizí jazyky. Finálním krokem je pak analýza a vygenerování copy-paste-ready výstupu do Google Ads Editoru. Proč k tomu všemu používáme zrovna Google Sheets? Mají jednu velkou výhodu. Uchovávají historii změn, a tak je možné se k předchozím verzím vždy vrátit.
Máme nadobro vyřešeno?
Bohužel ne. I když jsme se snažili, co to šlo, výstup automatické optimalizace je pokaždé potřeba projít, zkontrolovat a sem tam něco upravit. Klíčová slova jsou jednou z nejdůležitějších věcí v searchových kampaních. A i kdyby byla chybovost skriptu třeba jen 1 %, nemůžeme si dovolit import bez dozoru. Proto musíme na výstup pokaždé mrknout, aby drobné chyby časem naše kampaně nezruinovaly. Chcete poradit nebo vědět, jak takovou automatizaci prakticky vytvořit? Dejte nám vědět, Lukáš vše rád vysvětlí. Můžete také mrknout na jeho prezentaci. :)