Jak na webu pracovat s klíčovými slovy

Znáte ten pocit, když dostanete hotovou analýzu klíčových slov, ale vlastně nevíte, co s ní? V článku vám poradíme, jak tahle klíčová slova používat na webu.

  1. Tabulka se správným využitím klíčových slov
  2. Vysvětlivky
  3. Na co se zaměřit?
  4. Jednoduchá a jasná URL
  5. Poutavý titulek
  6. Informačně hodnotný description (meta popisek)
  7. Nadpisy s hledaností
  8. Různorodý text na stránce
  9. Chytré pojmenování obrázků
  10. Smysluplný anchor v interních odkazech
  11. Už končíme, nebojte

Tabulka se správným využitím klíčových slov

Všechna klíčová slova mají v textu svoje důležité místo. Sepsali jsme pro vás  přehled toho, kde a jakým způsobem klíčová slova (KW) používat – viz tabulka níže. A když budete vědět, jak s nimi pracovat, přinesou vám lepší výsledky.

Vysvětlivky

Primární klíčové slovo je takové, na které se chcete zaměřit. Je pro vás relevantní, má dobrou hledanost a ideálně ne příliš vysokou konkurenci. Pokud například prodáváte dveře, které jsou určeny zejména do bytů, budete mít mnohem větší šanci zobrazit se na slovní spojení bytové dveře“ než pouze na dveře“.

Sekundární klíčové slovo je stále relevantní pro váš web. To by ostatně měla být všechna KW, která na svých stránkách používáte. Ale toto slovo může mít nižší hledanost než to primární, může to být také jeho synonymum. Každé z příbuzných slov pak použijete do jiných důležitých prvků na webu (tedy do H1, titlu apod.). Takové sekundární KW může být dveře do bytu“.

Anchor představuje viditelný text odkazu. Tedy to, přes co odkaz směřuje na jiné stránky. Ideální je vést odkazy přes konkrétní klíčová slova, která nás zajímají. Napovíme tím vyhledávačům i lidem, co na stránce najdou. Odkazované stránky by měly vždy anchoru odpovídat.

Nadpis první úrovně H1 je nejdůležitějším nadpisem na vašich stránkách. Měl by být nejvýše a vlevo. Důležitý je i pro vyhledávače. Přikládají jim váhu a je potřeba v něm použít KW. Dejte si tedy záležet na použití klíčových slov tak, aby vystihovala to, co se na stránce nachází. 

Na co se zaměřit?

Fráze z analýzy klíčových slov je potřeba zapracovat do webu tak, aby co nejlépe informovaly návštěvníky a vyhledávače o tématu webu. Mezi nejdůležitější faktory patří nadpisy (H1), titulkytext na webu

Pohlídat byste si ale měli i URL, interní odkazy, podnadpisy (H2, H3,…). Nezapomeňte se zamyslet také nad description a dalšími prvky na stránce jako drobečková navigace, název a ALT obrázků.

Kromě zapracování klíčových slov si dejte pozor i na to, aby byl text stále čtivý pro návštěvníky. Měl by být také dobře členěn na menší odstavce. Ideálně vytučněte zajímavé informace v jednotlivých odstavcích. Když ve zvýrazněném  textu bude klíčové slovo, tím lépe. Používaná KW časujte, skloňujte a pište přirozeně.

Jednoduchá a jasná URL

URL je adresa vašeho webu, která se zobrazuje v příkazovém řádku. V URL nevymýšlejte nic složitého. Použijte klíčové slovo bez diakritiky. Zapomeňte na speciální znaky a parametry a volte raději kratší variantu. Ideální URL je například https://example.cz/plastova-okna

V ukázce vidíte, že drobečková navigace je mnohem delší, kdežto URL jsme zvolili krátkou a jasnou

Z URL by měl zákazník poznat, na jakou stránku vstupuje. Stejně tak vyhledávače pozitivně ocení, pokud jim URL napoví, co se na stránce nachází a následně to tam opravdu najdou. Při víceslovných frázích jednotlivá slova oddělujte spojovníkem. Je to lepší pro čtenáře i vyhledávače. 

Struktura adres by měla být jednotná a jednoduchá. Zvolte, zda budou mít vaše URL na začátku www, na konci lomítko apod. To pak dodržujte u všech adres webu. Protokol https už by měl být v dnešní době samozřejmostí.

Poutavý titulek

Title neboli česky meta titulek se zobrazuje ve vyhledávání a je to jedna z prvních věcí, kterou v SERPu vidíte. Je důležitý pro vyhledávače i pro návštěvníky. Je to jedinečný prostor, na kterém můžete zaujmout a přimět potenciální zákazníky ke kliknutí. Snažte se v něm odlišit od konkurence.

Vekra se v title snaží nalákat na velké množství poboček, Svět Oken sází na vysokou slevu

Kromě toho, že do titulku umístíte klíčové slovo, zkuste přidat i vaši konkurenční výhodu. Dobře fungují také výzvy k akci a dynamická slovesa. Za tyto informace by se vám měl vejít také brand. Nezapomeňte ale, že se musíte vměstnat do 50 až 60 znaků. Skvělým nástrojem na hlídání title a description je SEOmofo.

Informačně hodnotný description (meta popisek)

Description nemá přímý vliv na hodnocení vyhledávači. Pokud ho napíšete tak, že opravdu zaujme a přiměje lidi kliknout na ten váš, zvyšujete CTR (proklikovost) svých stránek. Lidé totiž svým klikem dávají vyhledávačům impulzy, že je stránka zajímavá a relevantní. Musí na nich však najít to, co potřebují a neopouštět stránky hned po příchodu.

V meta popisku informujte o tom, co se nachází na dané stránce. Pracujte s konkurenčními výhodami, kratšími větami, výzvou k akci (call to action) a opět se nezapomeňte vejít do zhruba 155 znaků. Jestli na vaše stránky chodí lidé více z mobilů než z desktopů, držte se délky do 120 znaků. Ozvláštnit text můžete i určitými smajlíky, ti se ale ne vždy musí zobrazit a fungovat. Doporučujeme proto vyzkoušet na pár descriptionech a nenasazovat plošně na všechny.

Ukázka pěkného meta popisku, kdy jsou dobře popsané výhody. Obsahuje také výzvu k akci a smajlíky

Nadpisy s hledaností

Nadpisy (H1) i podnadpisy (H2H6) pomáhají čtenářům s orientací na stránce. Vyhledávačům pak s určením hierarchie a struktury stránky. Ta je díky nim dobře členěná a lépe se čte. To je jeden z důvodů, proč jsou nadpisy i pro vyhledávače důležité. Proto v nich používejte klíčová slova, na která chcete být vidět. Ideálně by měla mít dobrou hledanost a zároveň být relevantní pro vás i konkrétní URL. Pokud nebudou mít vysokou konkurenčnost, tím lépe.

H1 je hlavní a nejdůležitější nadpis. Dává informaci o tématu celé stránky. Na každé URL mějte pouze 1 hlavní nadpis a zachovejte jeho jedinečnost. Neměl by se na webu opakovat vícekrát. 

V ukázce vidíte využití 2 klíčových slov, synonym, která mají obě větší hledanost. Kromě pomlčky se využívají i závorky

Nadpis H2 označuje významné úseky na webu. Může jich být na stránce více. H3 se pak zaštiťují menší úseky, které jsou začleněny do H2 a tak dále i s nadpisy H4, H5H6. Ve všech je dobré pracovat s klíčovými slovy. Ta skloňujte a časujte. Zkrátka používejte v různých tvarech. 

Rozmanitý text na stránce

Při psaní textu myslete především na lidi. Text musí být unikátní, důvěryhodný a měl by odpovídat na možné otázky návštěvníků. Důležitá je i čtivost. K tomu všemu do něj musíte zakomponovat klíčová slova. Napsat dobrý text tedy není nic lehkého. 

Na jednu stránku zařaďte celou sadu klíčových slov, která jsou příbuzná. Například pro výraz zimní dovolená“ používejte různá slova jako:

  • zimní dovolená
  • zimní dovolená na horách
  • zimní dovolená 2020
  • zimní dovolená s dětmi
  • zimní dovolená v alpách
  • zimní dovolená v teple
  • zimní dovolená u moře
  • dovolená v zimě
  • kam na dovolenou v zimě
  • zimní pobyty na horách
  • apod.

Využijte slova jako inspiraci o čem psát a použijte je například na jednotlivé odstavce. Nezapomeňte do textu zahrnout také synonyma. Nebude tak opakovat stále ta samá slovní spojení. Klíčová slova musí být v textu zakomponovaná přirozeně. Na umělé a nepřirozené vkládání slov raději zapomeňte.

Chytré pojmenování obrázků

Vyhledávání pomocí obrázků je další místo, odkud můžete přivádět návštěvníky. K tomu potřebujete obrázky dobře pojmenovat. Soustřeďte se zejména na název obrázku a ALT. Vhodně do nich zakomponujte klíčová slova. V žádném případě z názvu ani ALTu nedělejte výpis klíčových slov. Jak by to mělo vypadat?

Název obrázku: venkovni-rolety.jpg

ALT: Venkovní rolety na okna proti slunci

Title: Venkovní rolety na okna – kupujte v akci, jen u nás se 60% slevou

Title se uživatelům ukáže po najetí myší a může být popisnější než ALT. Prostor využijte k informaci o právě probíhající akci na daný produkt nebo do něj zahrňte jinou konkurenční výhodu. Zároveň nemá takový vliv na vyhledávače, ale i do něj je dobré umístit klíčové slovo. Přečtěte si více o rozdílech mezi titlem obrázku a ALTem.

Lepšímu umístění pomůžete také vyplněním popisku, krátkou a dobrou URL a odpovídajícím textem v okolí obrázku. Obrázky by vždy měly tematicky souviset se stránkou. K lepšímu umístění v tomto vyhledávání vám pomůže i autorita stránek, rychlé načítání obrázků a taky jejich bezproblémová indexovatelnost.

Správným a vhodným pojmenováním nepomáháte jen vyhledávačům, ale také zrakově postiženým jedincům. Je také nutné říct, že obrázkové vyhledávání se nehodí pro každý business. Ideálně pokud máte e-shop pěknými věcmi jako je oblečení, obuv, dekorace atp., optimalizace obrázků pro vás bude s největší pravděpodobností skvělou volbou.

Jestli ale nabízíte spíše služby typu advokátní kanceláře, účetnictví nebo třeba online marketing, nepřinese vám obrázkové vyhledávání žádné závratné návštěvy navíc.

Smysluplný anchor v interních odkazech

Interní prolinkování je důležitou součástí webu. Pomáhá předat informaci o tom, co se na odkazovaných stránkách nachází. Vyhledávače lépe pochopí kontext webu a dokáží určit relevantní podstránku vzhledem ke klíčovým slovům. 

Dejte si záležet na slovech, přes která odkazy vedete. V žádném případě nepoužívejte zde, tady, celé URL“ apod. Volte raději klíčová slova, která stránkám odpovídají. Důležité je, aby anchor i stránka, kam odkaz vede, byly maximálně relevantní.

V ukázce vidíte vhodně zvolené anchory, kdy se přes slovo linkbuilding vede čtenář na stránku https://proficio.cz/seo/linkbuilding a přes Collabim na známý nástroj

Na svých stránkách se nebojte odkazovat i na relevantní, důvěryhodné a autoritativní zdroje mimo váš web. 

Už končíme, nebojte

Faktorů, na které si dát pozor, je velké množství. V článku uvádíme ty nejdůležitější. Věříme, že s orientací v datech z analýzy klíčových slov a jejich následnou implementací na web pomohou i úplným začátečníkům. Pokud by vám něco nebylo jasné nebo byste potřebovali pomoc, nebojte se na nás obrátit. Rádi s optimalizací vašich stránek pomůžeme.


Kateřina Ligasová

Věnuji se optimalizaci stránek a linkbuildingovým strategiím. Mám na starost i firemní profily na Google My Business a Firmy.cz. Snažím se, aby si zákazníci našli cestu právě k vám.