Jak připravit pokračování soutěže a být ještě úspěšnější

Zadání znělo jasně. Připravit facebookovou soutěž, která osloví nové lidi, představí jim značku HT dveře a získá nové fanoušky se zájmem o zabezpečení domácnosti. V tom všem být navíc úspěšnější než při minulé soutěži.

Jak připravit pokračování soutěže a být ještě úspěšnější
Jak připravit pokračování soutěže a být ještě úspěšnější

Zadání znělo jasně. Připravit facebookovou soutěž, která osloví nové lidi, představí jim značku HT dveře a získá nové fanoušky se zájmem o zabezpečení domácnosti. V tom všem být navíc úspěšnější než při minulé soutěži. O jarní soutěži pro HT dveře už jsme psali. Teď jsme vycházeli ze stejného zadání, jen jsme měli k dispozici cenu v dvojnásobné hodnotě. Cílem tedy bylo mít výsledky dvakrát lepší.

Který formát je ten pravý?

Chtěli jsme, aby nám soutěžící posílali obsah, který pak budou sami šířit dál. Fotky se nám osvědčily, takže bylo rozhodnuto. Uděláme soutěž s fotkami, které nám uživatelé budou posílat do zpráv a my je pak nahrajeme do soutěžního alba. Tam pro ně budou sbírat hlasy (jakékoliv reakce na fotku). O soutěžní mafii víme. Proto jsme se rozhodli udělat soutěž dvoukolově. Počet lajků pomohl 5 soutěžícím do finálového kola. Tam už přišla řada na naši odbornou porotu, která vybrala z finalistů toho s nejoriginálnější fotkou.

Téma soutěže

Bylo jasné, že pokud chceme oslovit více lidí, nesmíme je moc omezovat. Minule jsme dali šanci jen těm, kdo mají ošklivé dveře. Tentokrát jsme chtěli zaujmout všechny, kdo doma nějaké mají. Ze všech možných i nemožných nápadů jsme se rozhodli pro soutěž O nejlepšího ochránce domácnosti. Byli jsme zvědavi, jak kreativní soutěžící budou. Dali jsme dohromady pravidla a odstartovali to.

Vyhlášení soutěže Facebook HT dveře
Začátek každé soutěže – vyhlášení

Čas na čísla

Počet soutěžících

Dvojnásobná výhra a méně limitující zadání se projevilo už na počtu soutěžících. Zapojilo se 165 lidí. Tím jsme překonali minulou soutěž více než šestkrát.

Kolik lidí jsme oslovili

Jako první si můžeme srovnat průměrný dosah stránky v soutěžních a nesoutěžních měsících. Jarní soutěž probíhala v květnu, zimní v prosinci.

Celkový měsíční dosah klesl a my chtěli vědět proč. Když se podíváme jen na soutěžní fotky, jejich dosah totiž výrazně vzrostl.

Hlavním důvodem nižšího celkového dosahu jsou doprovodné posty. Ty připomínaly soutěž a vyzývaly k zapojení. Třeba takto:

Ukázkový post podpory soutěže
O soutěži neinformujeme jen na začátku. Průběžně lidi podněcujeme k zapojení

V prosinci jsme měli soutěžících tolik, že jsme v druhé polovině soutěže doprovodné příspěvky už nezveřejňovali. První soutěž tak měla 7 doprovodných příspěvků a druhá jen 4. 

Celkový dosah je tak zkreslený a jako hlavní metriku bereme dosah soutěžních příspěvků. Ten jsme zvýšili víc než 2,5×.

Jak lidí reagují

Další sledovanou metrikou byl počet reakcí na příspěvky. Lidi, kteří na ně reagovali, totiž zvyšovali dosah. Zároveň jsme je mohli zvát, aby se stali fanoušky, pokud se jim obsah stránky líbil. Nárůst byl téměř pětinásobný. 

Pro zajímavost jsme srovnali i počet reakcí u doprovodných příspěvků. Tam jsou ale čísla opět ovlivněna nezveřejněním všech postů. I tak se nám podařilo získat víc reakcí.

Noví fanoušci

Jedním z cílů soutěže bylo i oslovení nových publik a nalákání k olajkování stránky. Počet fanoušků získaných v soutěžním měsíci vzrostl dvojnásobně. A oproti běžnému měsíci víc než čtyřnásobně. 

Doprovodná kampaň

K soutěži jsme také spustili menší kampaň, aby měli značku HT dveře hlasující na očích. Zacílili jsme na ně v každé ze soutěží dva dark posty. Jeden představoval bezpečnostní dveře obecně a druhý byl zaměřený na nejprodávanější model dveří. V zimě byly výsledky tak dobré, že jsme utratili jen 75 % rozpočtu, který jsme potřebovali na jaře. Jako hlavní konverzi této kampaně jsme si určili návštěvu webu, ze které si uživatelé odnesli základní informace o značce i jejích produktech.

Zajímalo nás samozřejmě i kolik lidí jsme kampaní oslovili, protože taky samotná kreativa předávala informace o značce a jejích přednostech.

A třetí sledovanou metrikou bylo, jak lidé na kampaň reagovali. Reakcí bylo díky sníženému rozpočtu méně, ale primární cíl byl naštěstí jiný.

Závěr

Soutěž jsme společně s klientem vyhodnotili jako úspěšnou a už plánujeme novou. Shrňme si ještě hlavní metriky zimní soutěže oproti jarní.

  • Počet soutěžících: +511 %
  • Dosah soutěžních postů: +156 %
  • Počet reakcí u soutěžních příspěvků: +381 %
  • Počet nových fanoušků: +101 %
  • Návštěvy webu: +66 %

Čtyři z pěti metrik se nám podařilo navýšit o více než 100 %, což byl náš cíl.

Dlouhodobý efekt

Dnes už se můžeme podívat, jestli se soutěž podepsala i na dlouhodobých výsledcích. Fanoušci dál rostou a dosahy se mírně zvýšily. To jsou očekávávané výsledky. Hlavní metrikou je tak pro nás počet reakcí. Podařilo se soutěží dlouhodobě zvýšit počet lidí, které naše příspěvky oslovují tak, že na ně reagují? 

V listopadu probíhala na profilu ještě jedna menší soutěž, která mu výrazně zlepšila výsledky. I tak se nám podařilo navýšit počet reakcí oproti měsícům před soutěží. A soutěže hodnotíme jako posun správným směrem.