Jak správně optimalizovat YouTube kanál

YouTube je celosvětově druhý největší vyhledávač. Výsledky z něj zobrazuje Google i Seznam. Můžete na něm podpořit své SEO aktivity nebo Care fázi. Poznejte s námi možnosti optimalizace firemního kanálu a zjistěte, na co při tvorbě a propagaci videí nezapomínat. I když většina principů platí všeobecně, rady pro začínající YouTubery zde nehledejte.

Jak správně optimalizovat YouTube kanál
Jak správně optimalizovat YouTube kanál

YouTube je celosvětově druhý největší vyhledávač. Výsledky z něj zobrazuje Google i Seznam. Můžete na něm podpořit své SEO aktivity nebo Care fázi. Poznejte s námi možnosti optimalizace firemního kanálu a zjistěte, na co při tvorbě a propagaci videí nezapomínat. I když většina principů platí všeobecně, rady pro začínající YouTubery zde nehledejte.

Strategie pro obsah

Je důležité definovat, co bude mít přínos pro vaše cílové publikum. Začněte tím, co už tvoříte v rámci obsahové strategie pro Facebook nebo blog.

Základní kategorie obsahu

  • Návody a manuály – výborné pro e-shopy, které prodávají složitější produkty. Uživatelé je ocení a vy dostanete plusové body. Perfektně tak suplujete prodavače na prodejně, který zákazníkovi vysvětlí hlavní funkce zboží ještě před koupí.
  • Recenze – každý nabízený produkt si zaslouží recenzi nebo produktové video, kde se divák dozví o jeho hlavních vlastnostech.
  • Srovnávací videa a doporučení – pokud jste značka, nesrovnávejte se s konkurencí. Zaměřte se spíše na jednotlivé produktové řady. Můžete tak nezávisle porovnat zboží a poskytnete zákazníkovi jednoduché srovnání produktů.
  • Návody „Jak si vybrat“ – spousta lidí neví, podle čeho zboží vybírat. Například u mobilních telefonů je tolik parametrů, že je těžké pro běžného uživatele najít vhodný model. Když zákazníkům s výběrem pomůžete, budou váš obsah vyhledávat i při dalším rozhodování.
  • Cokoliv, co k vám přitáhne pozornost a pobaví – tohle je třešnička na dortu pro vaše odběratele. Pokud pravidelně přidáváte obsah, který je bude bavit, budou se rádi vracet a vy s nimi udržíte kontakt až do dalšího nákupu. Výbornou cestou, jak si říct o dlouhodobou pozornost uživatelů, jsou seriály na různá témata.

Jak by měl váš kanál vypadat

Vzhled, který vidí uživatelé po příchodu na kanál, je velmi důležitý pro rychlou orientaci. Základem je tedy použít vhodné rozvržení stránky:

  • Začněte tím základním, čímž je ikona kanálu. Ta se zobrazuje nejen na Home Page, ale i u popisu jednotlivých videí nebo komentářů pod nimi. Proto je dobré vybrat takovou, která bude váš brand reprezentovat a bude fungovat i samostatně bez toho, aniž by vás uživatel znal.
  • Dalším krokem je úvodní banner, který dovede říct hodně o tom, čemu se váš kanál věnuje. Minimální potřebné rozměry jsou 2 048 × 1 152 px, naprosto ideální je však poměr 2 560 × 1 440 px. Velikost souboru nesmí přesáhnout 4 MB. Nezapomínejte také na to, že se banner zobrazí odlišně na různých zařízeních. 

    • Tip: Úvodní grafiku pravidelně obměňujte. Vybírejte fotografie podle ročního období, vepisujte do banner informace o různých akcích nebo upozorňujte na důležité milníky vaší firmy.
  • Často podceňovaným místem je karta s informacemi a popis kanálu. V nich popište, čím se zabýváte a co mohou uživatelé na vašem kanálu očekávat. Přidejte také odkazy na další sociální sítě nebo web.
  • Základní nastavení máte hotová, teď zbývá vybrat upoutávku kanálu. Ne obrázku níže je to video, které se zobrazí jako první, největší a nad jednotlivými playlisty. Na toto místo vybírejte to nejaktuálnější nebo nejzajímavější video. Můžete také nastavit, jaké se bude zobrazovat pro nové návštěvníky a které má vyskočit na ty vracející se.
  • Zmíněné seznamy vám pomáhají utřídit videa do skupin podle tematického zaměření. Nahrávku do playlistu přidáte tím, že vedle ikony videa kliknete na tři tečky a vyberete z již existujícího seznamu nebo vytvoříte nový. YouTube videa zařazená v seznamech upřednostňuje, takže na to nezapomínejte. V průběhu času se vám mohou některá témata prolínat a video tak můžete zařadit do více seznamů. Ničemu to nevadí. 
  • Sekce jsou pak tím, co vám pomůže obsah uspořádat a dát kanálu vlastní image. Když chcete sekci přidat, kliknete na Home Page na možnost Přizpůsobit kanál a dále na Přidat sekci. Nabídne se vám hned několik možností, například přidat pod sebe jednotlivé playlisty, nejsledovanější videa apod.
úvodní stránka YT
Buďte rozpoznatelní už v úvodu svého kanálu.

Ideálně si navrhněte jednotné náhledové obrázky, které na první pohled odliší různé typy videí i seznamů. Velmi dobře s náhledy pracují YouTubeři, zatímco většina značek nevěnuje upraveným náhledům dostatečnou pozornost, což je škoda.

The Nattiness
Takto s úvodními obrázky pracuje YouTuberka Natálie Kotková alias The Nattiness.

Jak by mělo vypadat ideální video?

V prvé řadě musí video splňovat zásady komunity YouTube. V opačném případě se vám ho nepodaří nahrát, bude pro něj nastavené věkové omezení nebo vás brzy po jeho zveřejnění admini požádají o odstranění. Pokud to neuděláte, mohou vám smazat celý kanál. Pro YouTube je důležitý kontext. Pokud na videu ukazujete, jak se správně naučit techniky v karate (a ideálně to ještě zmíníte v popisku), je vše v pořádku. Jestli je ale videu to, jak se z nudy bijete se svými kamarády, bude to problém.

Vynecháme teď kreativní stránku a zaměříme se na to, co nám pomůže maximalizovat užitek z YouTube kanálu. Pokud chcete videa sázet na web, nevadí to, ale pokud je budete vkládat třeba na Facebook, tak byste při tvorbě měli myslet na jednoduchý střih.

Co by mělo každé vaše video obsahovat?

  • Klíčové slovo – moderátor by měl říct hlavní klíčové slovo, na které chcete video zobrazovat. YouTube vytváří automaticky čím dál lepší titulky. Jinými slovy začíná víc rozumět mluvenému slovu. Vyslovením klíčového slova dáte signál, že je vaše video relevantní k dotazu, na který se zobrazuje. Jak ho určíte, se dočtete níže.
  • Výzvu k interakci – v tomto případě nás zajímá jakákoliv interakce s videem. Výzva k odběru, komentování, žádost o like apod. Interakce napoví Googlu, že je video relevantní a pro uživatele zajímavé, takže videa s více interakcemi se zobrazují na vyšších pozicích vyhledávačů. Výzvu k odběru, případně ke komentáři je dobré zařadit i do průběhu videa, ne každý se totiž vydrží dívat až do konce.
  • Zábavný obsah – video by mělo být dlouhé a zajímavé od začátku do konce. YouTube se snaží o maximalizaci času stráveného s jeho platformou, dlouhá videa tomu pomáhají, a tak je automaticky zvýhodní. Je potřeba mít na paměti, že jeden z klíčových ranking faktorů je míra udržení diváka. Pokud na tom bude vaše video špatně s obsahem, tak mu délka spíš uškodí.
  • Náhled, který zaujme – YouTube si z videa sám vybere obrázky, o kterých usoudí, že jsou „nejlepší”, nemusí být ale nejlepší pro vás. Vezměte to tedy do vlastních rukou a vylepšete si CTR – míru prokliku.
Rozdíly v názvu
Které z těchto dvou videí má lepší CTR? Ano, to první

Ve studiu pro autory doplňte i další prvky

  • Karty – zobrazují se v průběhu videí a můžete v nich odkazovat na web (pokud jste ověřený partner YouTube), na jiná videa nebo se ptát se na anketní otázky. Každá interakce se počítá.
Karty u videa
Ukázka využití karet u recenze od huramobil.cz
  • End screens – závěrečné obrazovky zobrazující se na posledních 5 – 20 vteřin videa vám umožní odkazovat na další videa na kanálu, znovu vložit tlačítko pro odběr nebo vložit prokliky na web. Je vhodné s tím při tvorbě počítat a připravit si závěrečnou grafiku, nebo prostor pro úpravy v rozhraní studia pro autory.
  • Vodoznak kanálu – zobrazuje se ve videích a po najetí myší se objeví výzva k odběru. Doporučujeme ho u kanálu nasadit.

Jak na SEO optimalizaci YouTube kanálu

V celosvětovém měřítku využívá tuto sociální síť obrovský počet lidí a každou minutu jsou na YouTube nahrány stovky hodin nových videí. Proto je tato část velmi důležitá pro celkový dosah a úspěch vašeho kanálu. YouTube má stejně jako další platformy svůj vlastní algoritmus, který vyhodnocuje relevanci videa pro komunitu. U každé nahrávky sleduje miniaturu, titulek, popis a to, jak s ním lidé interagují (délka zhlédnutí, lajk, komentář, kliknutí na odběr kanálu). Tato data potom spojí s informacemi o tom, na co se uživatel díval v minulosti a pokud najde shodu, bingo! Doporučená videa ale nejsou tím jediným místem, kde mohou diváci vaše video najít. Důležité je i vyhledávání. Klíčová slova jsou tady stejně podstatná jako při běžné SEO optimalizaci. YouTube sice pro řazení využívá více faktorů, ale jako první vodítko relevance jsou stále hlavní klíčová slova v titulku a popisu.

Kde najdete vhodná klíčová slova?

Jednou z možností, kterou nezmiňujeme, protože není každému dostupná, je zeptat se account manažera v Googlu. Na konkrétní obor, vám mohou accounti poskytnou výpis klíčových slov, která uživatelé hledají.

Vlastní hlava a selský rozum

YouTube se stejně jako Googlu lidé ptají na vše, co je zajímá. Na YouTube je trochu jiné spektrum dotazů než na Googlu, ale základ je stejný. Takže vámi zvolená klíčová slova musí být relevantní k obsahu vašeho videa.

Našeptávač

YouTube našeptávač je v tomto nejlepší. Víte, že vám nedoporučí slova, která by nikdo nehledal.

Hledání výrazů
Našeptávač na YouTube

Konkurence

Okopírujte klíčová slova, na která je optimalizované nejúspěšnější video konkurence, za předpokladu, že je k nim vaše video relevantní.

YouTube Analytics

Zde můžete najít klíčová slova, která vám nezobrazí návrhář a ani by vás sama nenapadla. Pro jejich zobrazení ve studiu pro autory klikněte na zdroj návštěvnosti.

 

Data z YT pod kontrolou
Screen ze studia pro autory

Klíčová slova už máme, které je ale nejlepší?

Je třeba najít hlavní klíčové slovo. Samozřejmě jich můžete zapojit více, ale texty, které budete psát, musí být jednotné. Nejprve se podívejte, jak si klíčová slova vedou v klasickém vyhledávání – jaké mají počty zobrazení. Vašim cílem pak bude zamířit tam, kde je nejnižší konkurence. To nemusí nutně znamenat, že dané slovo nikdo nehledá, ale spíš to, že je na něj optimalizován menší počet videí. Nekonkurují vám jen firmy, ale všichni uživatelé, kteří na YouTube nahrávají svůj obsah. Nicméně míru konkurence zjistíte jednoduše podle přibližného počtu výsledků:

Příklad dotazu
Příklad dotazu s vysokým počtem výsledků
Jak psát dotazy na YT
Příklad dotazu s nízkým počtem výsledků

Z těchto výsledků je lepší vybrat jedno hlavní klíčové slovo, na které budete optimalizovat obsah. Při zadání dotazu „jak vybrat novou pračku“ oproti „vybírám novou pračku“ YouTube nezná tolik videí, která musíte přeskočit, abyste se zobrazovali na prvních pozicích. Jinými slovy, na méně konkurenční dotaz je snazší se prosadit, takže je to pro vás vhodnější volba hlavně ze začátku, kdy ještě nemáte dostatek odběratelů. Nezapomeňte při výběru klíčových slov na vyhledávače Google či Seznam. Pokud se na klíčové slovo, které vyberete ve vyhledávání, zobrazuje video, máte už z půlky vyhráno. To nezjistíte jinak, než že ho napíšete do vyhledávače. Na daný dotaz se pak budete moci zobrazovat přímo ve výsledcích vyhledávání, a to vám zajistí dodatečný traffic. Ověřte si, že má vaše slovo dostatečnou hledanost. Ať neplýtváte energií na něčem, co vám přinese 20 zobrazení za měsíc.

Máme vybraná hlavní slova, co teď s nimi?

Klíčová slova musíte vhodně začlenit do obsahu, aby přinášela požadované výsledky.

Řekněte ho nahlas

Moderátor by měl říct klíčové slovo ve videu, klidně i víckrát. YouTube totiž umí k některým jazykům vytvářet titulky automaticky. Pro češtinu je funkce zatím nedostupná a nezbývá, než přidávat titulky ručně. Věříme ale, že časem se situace zlepší stejně, jako u hlasového vyhledávání pro Android a funkce se zpřístupní včetně překladů do dalších jazyků.

Vypište název videa i do názvu souboru

Určitou roli hraje i samotný název souboru. Ještě předtím, než video nahrajete, upravte jeho jméno. Videa s označením jako „VID02 CZ” jsou vám spíše na škodu. Dejte si tu práci a už do názvu souboru zahrňte to, co je podstatné ve videu nebo v nadpisu.

Vylaďte nadpis

Nadpis je jedna z nejdůležitějších částí, kde musí zazářit vaše copy, abyste maximalizovali míru prokliků. Je třeba obsáhnout vámi vybrané klíčové slovo a zároveň v uživatelích vzbudit touhu po zhlédnutí videa. Mimo to musíte být i relevantní, aby uživatelé zhlédli video ideálně až do konce a neřekli si, že podle titulku čekali zcela jiný obsah. Nadpis by měl mít délku mezi 55 a 60 znaky, aby se zobrazil celý ve výsledcích vyhledávání. Často pomáhá, dát klíčové slovo hned na jeho začátek. Nebojte se experimentovat a buďte kreativní. To platí i u nadpisu k seznamu videí, pokud tvoříte video seriál.

Vyplňte popisek

Doporučujeme využit větší část z velkorysého limitu 4 800 znaků. Zahrňte do něj vše, co vás k tématu i obsahu videa napadne. Lidé budou spíše koukat na video, ale text zajímá hlavně vyhledávací roboty. Ti s jeho pomocí lépe pochopí obsah a vynesou video mezi vyšší příčky ve výsledcích vyhledávání. Hlavní klíčové slovo doporučujeme umístit hned do prvních vět. Do celého popisku pak klidně více než 3×. Nepřehánějte to, text by neměl být zaspamovaný mnoha souslovími, ale měl by působit přirozeně. Pokud je to vhodné, tak do prvních dvou řádků umístěte odkaz na web. Tyto dva řádky se zobrazují ve výsledcích vyhledávání, a tak můžete některé uživatele přivést na své stránky, aniž by proklikli vaše video.

Tagujte

Často se uvádí, že tagy jsou nejméně důležité pro výkon vašeho videa. My tvrdíme, že jsou podstatné a navíc jednoduše tvořitelné, proto se vyplatí je používat. Do tagů zahrňte ideálně klíčová slova a pak slova související s vaším kanálem. Je dobré zkontrolovat konkurenční videa i kanály. Pomocí tagu se dostanete do sloupce návrhů, když divák sleduje video vašeho konkurenta. Proto zde není na škodu konkurenci trochu kopírovat. Existují na to i pomocné nástroje. Často je doporučovaný vidiq.com, je jich ale více např.: hootsuite.com nebo tubebuddy.com.

Snažte se probojovat do trendů

K čemu je to dobré? Video, které si po nahrání získá vysoký počet interakcí, se snáz probojuje do trendů, kde je pak vysoká pravděpodobnost pro jeho šíření. Pokud tedy tvoříte něco s virálním potenciálem, je třeba se sem dostat. Všem odběratelům přistane každý týden do e-mailu upozornění na videa ze všech kanálů, které odebírají. Zároveň zde uvidí i vaše nová videa. Tím můžete rychle získat vysoké počty zhlédnutí.

Výsledky hledání na YouTube
Budete taky mezi trendy?

Jak maximalizovat počty zhlédnutí u jednotlivých videí?

Můžeme se bavit o placených a neplacených formách propagace. Začněme neplaceným způsobem šíření obsahu.

Neplacená propagace videa na YouTube

Mezi neplacené zařadíme hlavně kanály pod vaší dirigentskou taktovkou. Ale je zde určitě i prostor pro další možnosti.

Vlastní odkazové možnosti

Když už jste investovali do tvorby videa, pochlubte se s ním. Vložte ho do newsletteru, na web, blog, produktové stránky – prostě kam to půjde.

Quora

V Česku nepříliš rozšířená platforma, ale když už natáčíte video, je vhodné se podívat, jestli neodpovídá na některou z položených otázek.

Placené možnosti propagace obsahu na YouTube

Tedy všechny, za které budete muset obětovat nějaký rozpočet. Nicméně pokud jste už investovali čas a peníze do tvorby videa, tak minimálně 30 % (ideálně 50 – 100 %) z této částky byste měli vložit i do propagace.

Video kampaně v AdWords

Můžeme je stručně rozdělit na dva hlavní typy, kde každý má trochu jiné využití. Sledujte i jaká zařízení vám přináší lepší výsledky, jsou tam velké rozdíly.

  • TrueView Video Discovery Ads Nejvhodnější způsob propagace obsahu je nativní a uživatel na reklamu musí kliknout, než se začne přehrávat video. Relevance zhlédnutí je vyšší a zároveň bývá vyšší míra interakce s obsahem. Z dlouhodobého hlediska je tento typ kampaně pro vaši snahu podstatnější, i když přináší o něco dražší zhlédnutí.
  • TrueView In-stream Ads Je reklama zobrazující se ve videu, aniž by ji uživatel žádal. Dá se přeskočit stejně jako předchozí formát, ale má často vyšší míru přeskočení, obzvlášť u delších videí. Nicméně jestli potřebujete levná a rychlá zhlédnutí, je to vhodnější volba. Míra interakce však bývá zpravidla nižší.

PR články

Publikací PR článků na vysoce navštěvovaném portálu můžete získat velmi vysoké zásahy i vysoké počty zhlédnutí. Tento postup se nám osvědčil jako funkční. Záleží ale na typu videa, ne každé video je pro takový způsob propagace vhodné.

Komunikujte se sledujícími v kartě Komunita

Autoři, kteří mají více než 1 000 odběratelů, mají zpřístupněnou kartu Komunita. V té lze přidávat videa z vašeho kanálu, malé průzkumy, grafiky, texty nebo GIFY. Díky příspěvkům můžete získat větší dosah a budovat důvěrnější vztah se svým publikem. Příspěvky se nezobrazují pouze v rámci této karty, ale také v Odběrech nebo na domovské stránce.

Karta Komunita

5 bodů závěrem

  1. Snažte se získávat nové odběratele.
  2. Dbejte na kvalitní obsah, ať nemrháte penězi a potenciálem.
  3. Nezapomínejte na klíčová slova, která jsou pro SEO podstatná.
  4. Udržujte graficky sladěný kanál.
  5. Nezapomeňte na promo vašeho obsahu.

Úplně na závěr připomínáme, že YouTube je platforma, která vznikla pro sdílení uživatelských videí mezi lidmi. Není proto nutné točit všechen obsah špičkovou technikou, výsledek totiž často nepůsobí autenticky. Jistou úroveň by však výstup měl mít, zvlášť pokud máte trochu svázanější brand identitu. Zároveň je lepší mít nějaký obsah než žádný. A čím déle budete otálet, tím strastiplnější bude váš pozdější boj s konkurencí.

Sociální sítě
11. 04. 2018