Jak správně provést redesign loga

Před nějakou dobou jste se na našem blogu mohli začíst do článku o práci s logem. Pokud jste ho dočetli až do konce, víte, že jsme vám slíbili pokračování. Tentokrát si povíme, jak na redesign loga, pokud už to staré neodpovídá dnešním standardům nebo se vám jednoduše přestalo líbit.

Pečujte o své logo

V tomto je svět vždy spravedlivý. Stárneme všichni, dokonce i loga a brandové vizuály. Proto v 99 % případů nastane doba, kdy je potřeba vizuální identitu značky znovu vyšperkovat. Jasně, existují i výjimky, jako je nestárnoucí logo značky Nike. To je pak o starost méně. 

V PROFICIU jsme se po čase také rozhodli převléct“ logo do nového designu. Je modernější, jednodušší a lépe zapadá do identity celé značky. 

Logo PROFICIA před a po redesignu

Přemýšlejte nadčasově

Vizuál značky můžeme dělit na krátkodobý a dlouhodobý. Pokud jste například pořadatel festivalu nebo akce, možná vám bude dávat větší smysl krátkodobý vizuál. Aby zaujal, držte se při tvorbě aktuálních trendů v designu. Zároveň ale musíte počítat s častým redesignem (klidně několikrát za rok).

U značek je z pravidla lepší prezentovat se konzistentně a využít dlouhodobého vizuálu. V takovém případě jdou současné trendy stranou. Je potřeba myslet dopředu a přijít s něčím nadčasovým. Musíte počítat s tím, že logo a celá vizuální identita bude značku doprovázet několik dalších let. Proto i logomanuál, ve kterém najdete pravidla pro práci s logem, bude obsáhlejší.

Přizpůsobte logo značce

Stárnoucí vizuální identita brandu nemusí být jediným důvodem, proč řešit redesign. Stává se, že se značka začne vyvíjet jiným směrem, než jak jste si před pár lety představovali. Může se zásadně proměnit byznys, chcete výrazně rozšířit služby nebo se změnila vaše cílová skupina. 

Nebo to může být přesně obráceně. Nevytváříme nový vizuál, protože se něco změnilo, ale protože chceme, aby se to změnilo. Logo nám může dobře pomoct v tom, aby lidé společnost vnímali jinak než doposud.

Najděte potenciál ve starém logu

Při redesignu se nemusíte nadobro vzdát svého starého loga. Pokud jste se z výrobce parfémů nestali řeznictvím, můžete se při návrhu nového loga ohlížet i za tím starým. I retro logo může mít potenciál a někdy ho stačí jen malinko ďoťuknout“.

Navíc si zachováte odkaz vašeho starého já. Stejně jako to od svého vzniku dělá značka BMW. Redesign dělají s úctou k úplně prvnímu návrhu z roku 1917 a logo stále vypadá skvěle.

Logo BMW představené v roce 1997 (vlevo) a nejnovější verze z roku 2020

Jak poznat, kdy je čas na změnu?

Může se stát, že už vám způsob prezentace značky nevyhovuje nebo v horším případě neprodává. V takovém případě je redesign správnou volbou.

Standardně je třeba brand oživit každých 5 až 7 let. Nemusí to tak být vždy. Nike není jediným příkladem, kdy se designérům podařilo vymyslet tak jednoduchou siluetu nebo tak nadčasový design, který takzvaně vydrží.

Ale i nadčasové logo potřebuje čas od času péči. Pokud jste majitelem telefonů s nakousnutým jablkem, nosíte v kapsách ten nejkrásnější příklad. Apple svůj vizuál na první pohled prakticky nemění, ale s každým updatem jejich softwaru nebo s představením nového produktu aktualizují i svojí vizuální prezentaci. Když se ohlédneme 5 let dozadu, změny jsou jasné na první pohled. I tady je možné se inspirovat a upravovat svůj vizuál kontinuálně.

Logomanuál, který funguje 

Základem je přepracovat logomanuál tak, aby odpovídal dnešní době. A to nejen designově, ale i prakticky. 

Při tvorbě myslete na responzivitu loga. Upravte ho do různých velikostí, abyste docílili správné čitelnosti – stejně jako se web optimalizuje pro mobilní zařízení. Ještě více tím docílíte provázanosti značky. S největší pravděpodobností bude v budoucnu více verzí loga nutností vašeho logomanuálu. Například Kodak je připravený už teď.

Různé verze loga Kodaku

Grafický design je časově náročné řemeslo. Pokud se pustíte do redesignu, nic nepodceňte. Čím více času (a peněz) obětujete, tím lepšího výsledku s novým logem dosáhnete. Možná to nepocítíte hned, ale dlouhodobě se vám to vyplatí. 

Vlasy stříhá kadeřník, logo tvoří grafik

Na závěr ta nejdůležitější rada – vždy řešte redesign s odborníkem, který tomu rozumí. Můžete si vytvořit logo v dostupném programu, stejně jako si ostříhat vlasy nůžkami na papír nebo opravit auto v garáži.

A výsledek? Nebude to fungovat. Bez potřebných zkušeností a znalostí to nepůjde. Raději pracujte s grafikem, který logům rozumí. Společně můžete přijít na design, se kterým budete spokojení spoustu let. Stačí nám dát vědět. 


Radek Micheller

Já nic, já grafik.