Je změna domény pohromou pro SEO vašeho webu?

Mnoho společností se z nějakého důvodu rozhodne pro změnu domény, na které běží jejich firemní prezentace či e-shop. Často si však neuvědomují následky, které to přinese jejich webu. V lepším případě na několik měsíců, v tom horším se web do původního stavu nemusí dostat již nikdy.

Zvažujete přesun svého webu na novou doménu kvůli hezčímu tvaru? Kvůli rebrandingu či dalším důvodům? Z pohledu SEO zní rada jednoznačně – nedělejte to. Změna domény webu, a tím i změna URL adres všech stránek webu, je z pohledu SEO katastrofa, která má dlouhodobé následky. Budete muset vynaložit velké úsilí, abyste web dostali na původní úroveň.

Pokud se však i přes tato varování pro změnu rozhodnete, tak je důležité dodržet následující body, kterými můžete negativní dopad minimalizovat.

Začněte vytvořením seznamu URL adres

Před samotným zrušením staré verze webových stránek si potřebujete vytvořit kompletní seznam URL adres všech stránek a souborů, které se na ní nacházejí. Tento seznam vám může vygenerovat váš správce webu z databáze redakčního systému.

Můžete to však částečně zvládnout i vlastními silami (alespoň u stránek, na které vede v rámci webu odkaz). Tyto stránky lze totiž hromadně stáhnout pomocí nástroje na screaming (strojové procházení) webových stránek. Mezi tyto nástroje patří například ScreamingFrog, Xenu a další.

ukázka screaming frog proficio

Ukázka z nástroje ScreamingFrog. Po zadání domény a kliknutí na tlačítko start postupně projde celý web a vytvoří seznam URL adres. Ten můžete exportovat do Excelu.

Zábava může začít naplno

Nyní se můžete zaměřit na jednotlivé body, které změna domény přináší v rámci úprav webových stránek:

  1. Upravit stávající pravidla a přesměrování v souboru .htaccess na novou doménu. Typicky je zde uvedeno minimálně přesměrování varianty bez www na variantu s www či naopak.
  2. Změnit URL adresy ve zdrojovém kódu webu, aby byly všechny soubory včetně obrázků, CSS stylů apod. načítány z nové domény. Je tedy nutné zkontrolovat všechny zdrojové soubory webu.
  3. Upravit obsah souboru robots.txt, aby obsahoval správné odkazy a odkaz na soubor sitemap.xml.
  4. Přegenerovat mapu webu (soubor sitemap.xml), aby již obsahovala pouze aktuální doménu.
  5. Upravit obsah samotných stránek, pokud jsou v něm uváděny kompletní odkazy včetně domény. Tento problém se týká často interního prolinkování, ale i odkazů na nahrané obrázky (například redakční systém WordPress vkládá kompletní odkazy včetně domény v obou těchto případech).

Tím máte hotové změny v rámci stránek, které je vhodné několikrát důkladně zkontrolovat a přesvědčit se, že je opravdu vše správně změněné. Potom můžete stránky přesunout na novou doménu a opětovně je důkladně otestovat. Web by měl fungovat již zcela korektně a neměl by žádné soubory načítat z původní domény.

Doporučuji opětovně provést kontrolu webu programem ScreamingFrog (tentokrát na nové doméně) a v přehledu adres zkontrolovat, zda se zde nevyskytuje nějaká adresa s původní doménou. Žádná taková nenalezena? Můžete přikročit k dalšímu kroku.

Co se starým webem?

Původní web můžete stáhnout z URL adresy a na ni umístit pouze soubor .htaccess, který bude obsahovat přesměrování všech URL adres na na novou doménu (můžete využít Excelovou tabulku, kterou už máte připravenou). K přesměrování využijte předávání stavu 301 Moved Permanently, který vyhledávačům sdělí, že URL adresa je trvale přesměrována na novou odpovídají URL adresu.

Informace, jak tato pravidla tvořit, naleznete v oficiální dokumentaci, případně o to požádejte svého správce webu.

A dál?

Web je přesunutý na novou doménu a všechny URL adresy ze staré správně přesměrovány. Ještě však nemáte hotovo. V tento okamžik si potřebujete ověřit, že všechna přesměrování fungují, jak mají.

Excelovou tabulku s URL adresami jste si, doufám, nesmazali. Otevřete si ji a připravte si program ScreamingFrog. Přepněte ho do módu ručního vložení seznamu adres (pomocí položky Mode>list). Okno programu se tím mírně změní a objeví se pole pro načtení listu (Upload list).

screaming frog proficio ukázka

Pro načtení vašeho seznamu URL použijte tlačítko “Upload list” nahoře uprostřed

Načíst tyto URL adresy můžete ze souboru (v takovém případě smažte všechny ostatní sloupce) anebo ze schránky, do které jen zkopírujte sloupec se všemi URL adresami.

Pomocí tlačítka start začne kontrola jednotlivých adres. Všechny z nich musí po dokončení procházení obsahovat Status code 301. V takovém případě jsou všechny adresy korektně přesměrované na odpovídající stránku na nové doméně.

Pro jistotu je vhodné požádat správce vašeho webu, případně webhostingu o tzv. logování přístupu na neexistující stránky 404 na staré doméně. Pokud byste totiž na nějaké přesměrování zapomněli, tak se zde objeví záznam o pokus o příchod na již neexistující stránku a je vhodné doplnit její přesměrování na novou doménu.

Upravte všechny důležité odkazy

Přesun webu na novou doménu je ještě nutné zohlednit na všech externích kanálech a nástrojích, které web využívá (Facebook, Google Analytics, profily na dalších webech – firmy.cz apod.)

Urychlení změn na Googlu můžete podpořit nástrojem Search Console (dříve Webmasters Tools), který je dostupný na URL. V něm můžete předat informaci o souboru sitemap.xml na nové adrese. Zejména je zde ale dostupný nástroj pro změnu URL adresy dostupný pod ozubeným kolečkem a volbou Změna adresy.

google webmaster tools proficio

Tím se dostanete do průvodce změnou domény webu. Pro tento krok potřebujete mít ověřené a nárokované obě domény (starou i novou), jinak změny nebudou možné. Pak musíte projít jednotlivými kroky kontroly, zda je vše správně nastavené.

Google webmaster tools průvodce změnou domény PROFICIO

V tuto chvíli už jen stačí počkat na promítnutí změn ve vyhledávačích a pečlivě sledovat, zda nedochází k nárůstu chyb v rámci webu. Průběžně také kontrolujte seznam chybových URL adres, který jste nechali vytvořit. Ukáže vám, zda nebylo nějaké přesměrování přeci jen opomenuto.

Svěřte změnu domény do rukou odborníků

Změna domény je náročný a dlouhodobý proces se spoustou úskalí, a tak raději předem zvažte, zda je změna domény pro vaši společnost opravdu nutná. V případě nejasností s tímto postupem vám v PROFICIU rádi pomůžeme. Stačí nás kontaktovat.

Michal Kašpar

Michal Kašpar

Problematice SEO se věnuje od roku 2010. Má za sebou desítky klientů i vlastní projekty, kde testoval jednotlivé možnosti optimalizace. Od roku 2014 pomáhá klientům agentury PROFICIO, aby jejich weby přinášely z vyhledávačů maximum.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *