Jirko, tvoje práce na pozici Managing Directora v Proficiu je velmi podstatná. Jak ses ale vlastně vůbec dostal k práci v marketingu?
Začátky mé kariéry v digitálu jsou spjaty se studiem politologie na vysoké škole. Měl jsem možnost díky programu Erasmus vycestovat na studijní a pracovní pobyty do různých zemí – do Maďarska, na Tchaj-wan nebo do Bruselu. A právě na pracovní stáži v Bruselu jsem se setkal digitálním marketingem. Řešil jsem agendu ohledně komunikace na sociálních sítí, organizoval eventy, monitoroval PR aktivity, ale také navštívil různé instituce EU. Moje záliba v dynamickém a neustále vyvíjejícím se prostředí mě nakonec přivedla k účasti na Marketing Festivalu a na Digisemestru, kde jsem nabyl první teoretické a praktické zkušenosti, které jsem potřeboval pro své první kroky v oboru.
Kde jsi získal své první praktické zkušenosti v marketingu? Čím vším jsi od svých začátků prošel?
Předtím, než jsem se dostal do Proficia, jsem si prošel profesní cestou, která zahrnovala práci v agentuře – ale vyzkoušel jsem si i práci na straně dodavatele.
Začal jsem v agenturách jako je Adexpress a iProspect, které později koupila nadnárodní společnost Dentsu. Tato zkušenost mi poskytla silný základ – byl jsem celou dobu součástí týmu Client Service, začínal jsem na juniorní pozici a postupem času jsem se vypracoval až do seniorních rolí. Díky tomu postupně rostly moje zodpovědnosti i zkušenosti. Měl jsem portfolio klientů a tým, který mi pomáhal doručovat dohodnuté služby klientům. Zde jsem měl na starosti klíčové klienty jako je O2, Sazkabet a Albert, což mi umožnilo získat hluboké znalosti v digitálním marketingu a postupem času s kariérním postupem i zkušenosti s vedením týmu.
Dentsu je velká mediální skupina složená z agentur, které všechny společně dodávají celkový servis – zabývají se komplexnější paletou médií, onlinem i offlinem. Primárně jsem se tam sice soustředil na digitální kanály, ale v rámci spolupráce s dalšími značkami jsem byl zapojený do strategií, ve kterých bylo potřeba sladit online i offline média, jako jsou tisk a televize. Tahle práce byla proto mnohem komplexnější a vyžadovala dobrou spolupráci s dalšími lidmi v týmu. Projekty, na kterých jsem pracoval, byly většinou velkého rozsahu a nebyly primárně zaměřené jen na výkonnostní marketing v e-commerce. Postupem času a s přibývajícími zkušenostmi jsem se posunul k účasti na new business aktivitách a tendrech, kde jsme s týmem připravovali strategii za digitální část. Tu jsme pak případně koordinovali na další aktivity tak, aby to dávalo smysl. Ve spolupráci s dalšími odděleními jsem řešil nové zakázky, které k nám přicházely buď přes obchodní oddělení, nebo přímo od klientů – například Raiffeisenbank a O2.
Po agenturní zkušenosti jsem přešel na stranu dodavatele, konkrétně do Czech News Center (CNC). CNC není možná všeobecně známé jméno, ale pod tuto firmu spadají známé tituly jako Blesk, E15, Lidé a země, Reflex a mnoho dalších. V CNC jsem se věnoval především retenčnímu obchodnímu byznysu, což znamená, že jsem měl na starosti klientské portfolio. To zahrnovalo větší klienty jako Sazka, Albert, ale i různé automobilky včetně Jaguáru a Škody, které přinášely významný objem financí. Moje úloha byla spolupráce rozvíjet a nabízet klientům unikátní služby, které jim pomohou naplnit jejich marketingové cíle a obchodní výsledky. Zároveň jsem působil také ve známé digitální agentuře Fragile.
Moje působení v CNC mělo dvě hlavní roviny, díky kterým jsem se dostal tam, kde jsem dnes – jednak jsem měl na starost obchodní činnost na největších inzerentech a známých značkách, ale také jsem pod vedením Martina Hanzala byl součástí budování interní mediální agentury, kde jsem dostal za úkol vytvořit programmatic tým.