Když jsou webovky udělané od boku

Touha po ušetření času, úspoře nákladů nebo přílišná důvěra v designéra. Pokud při vytváření webu trpíte podobnými představami, nemusí se vám to v konečném důsledku vyplatit. Jak se vyhnout nákladnému redesignu webu hned od začátku? Přečtěte si naše rady a zkušenosti.

Když si zaděláte na problém

Vytvořit web je drahé. Musíte zaplatit designéra, grafika, copywritera a nechat si web nakódovat. Největší chyba může nastat už při pokládání základního kamene tím, že do „stavby“ nezapojíte ty, pro které web vytváříte – zákazníky. Můžete si říkat „já své zákazníky znám“ nebo žít v představě neomylnosti designéra. Pak ovšem počítejte s tím, že dřív nebo později na úpravy webu dojde, protože vám zákazníci začnou odcházet z webu naštvaní a bez objednávky.

Obraťte se na konzultanta

Co teď? Máte (drahý!) web a výsledky nejsou zdaleka takové, jaké byste očekávali.

V tu chvíli je potřeba se zastavit a zhodnotit jeho současný stav. Největší šanci na záchranu máte s evaluačním výzkumem. Jde o soubor metod, které vám pomohou zodpovědět otázky:

  • Jak návštěvnici webu postupují při výběru?
  • S jakými problémy se potýkají nakupující v košíku?
  • Ví nakupující, které produkty si koupit (jsou pro něj vhodné)?
  • Dokáže návštěvník najít produkt, který hledá?

Typů otázek, které vám výzkum zodpoví, je nespočet – stejně jako může být chyb na webu. Bez otázek nemá význam výzkum provádět. V tuto chvíli tušíte, že u vás něco není v pořádku. Web zkrátka nemá takový výkon, jaký byste si představovali. Nejlepším krokem je obrátit se na UX konzultanta. Dokáže definovat možná problematická místa a sestavit otázky, které vám výzkum zodpoví.

Jeden z pokusných králíků našeho testování

Nespoléhejte se jen na jednu metodu

Největší efekt přinese kombinace více metod. Jednak se ujistíte, že nešlo o náhody, protože se zjištění významně opakují, a také můžete přijít na poznatky, které by vám jediná metoda neodhalila. Proto v PROFICIU využíváme hned několik různých metod. Velmi dobré výsledky nám přináší uživatelská testování, analýzy chování návštěvníků a mystery shopping (samozřejmě nejde o úplný výčet metod). A jak správně tušíte, ještě zajímavější výsledky přináší jejich kombinace.

Z výzkumu plynou opatření, která můžete poté postupně na základě prioritizace zapracovávat do vašeho webu. Před započetím výzkumu není možné určit, kolik peněz a času vás úpravy budou stát.

Nahání vám to strach? Tak si zajistěte již před začátkem budování webu, že se vyhnete velkým omylům. Snížíte si tak náklady na případný redesign. A budete mít fungující web rychleji, protože se k němu propracujete hned napoprvé.

Dvakrát měř, jednou řež. O budování webu to platí dvojnásob.

Finanční položka na výzkum při stavbě webu není trik, který má uměle navýšit rozpočet. Má vám do budoucna ušetřit čas a peníze. Před výstavbou webu tedy vyžadujte výzkum. A pokud vám bude chtít někdo „prostě udělat web“, zpozorněte.

Zákazník až na prvním místě

Zamyslete se nad otázkami:

  • Co očekávají návštěvníci od vaší služby?
  • Jak lidé přemýšlí při pořizování výrobku?
  • Co je vede k tomu, že si službu/produkt pořizují?

Samozřejmě otázky, na které hledáte odpovědi, se budou lišit v závislosti na oboru a formě podnikání. Je potřeba „zatáhnout“ vaši cílovou skupinu do procesu tvorby webu. V tomto směru jsou nejvíce nápomocné metody jako osobní rozhovory s jednotlivci, práce se skupinou (focus group) nebo dotazníky. Cílem je získat pohled z druhé strany. I když budete přesvědčeni, že potřeby uživatelů chápete, věřte nám, vždy vás něco zaskočí.

Odměnou vám bude spokojený (a nakupující) zákazník

Když získáte vhled ze strany návštěvníků, připravíte pro ně prostředí, které bude uživatelsky přívětivější a smysluplnější. Zvýšíte tak šanci, že návštěvníky osloví vaše nabídka a vy dosáhnete svého cíle, prodeje produktu nebo služby.

Vynechat z celého procesu přípravy a redesignu webu uživatele, je asi jako postavit někomu dům a nezeptat se ho, jaký chce. A to je drahý výstřel do tmy.

 

Kateřina Kratochvílová

Kateřina Kratochvílová

Zaměřuji se na uživatelskou přívětivost webů. Testuji, analyzuji a snažím se klientům vysvětlit, co doopravdy dělají zákaznici na jejich webu. Nejvíce mě baví „aha okamžiky“, které zákaznickému chování dají rázem smysl.

1 komentář u „Když jsou webovky udělané od boku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte s poskytnutím osobních údajů.