Novinky na Instagramu v roce 2022

Instagram už dávno není pouze o sdílení fotek z dovolené. Nejen vlivem konkurenčních platforem typu TikTok je nucen uvádět na trh stále nové funkce, které mají uživatele zaujmout další, neotřelou cestou. Na jaké novinky se letos můžeme těšit? Mrkněte sami a držte svůj účet up-to-date.

 

Instagram už dávno není pouze o sdílení fotek z dovolené. Nejen vlivem konkurenčních platforem typu TikTok je nucen uvádět na trh stále nové funkce, které mají uživatele zaujmout další –⁠ neotřelou –⁠ cestou. Na jaké novinky se letos můžeme těšit? Mrkněte sami a držte svůj účet up-to-date.

Stories, Reels, IGTV, Instagram Live, AR filtry nebo výběr stories – tyto funkcionality marketérům či influencerům nejsou cizí. I mezi běžnými uživateli se staly naprostým základem.

Některé trendy však přináší nové možnosti, jak svůj profil zviditelnit a stát se na této síti opravdu úspěšným. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější, které se vyplatí znát.

(Ne, výhra nového iPhonu 4x za den to opravdu nebude!)

Návrat k (chrono)logickému řazení

Adam Mosseri, Head of Instagram, již v prosinci prozradil jednu z chystaných funkcí, která potěší velkou část jeho uživatelů. Jedná se o návrat k chronologickému řazení postů ve vašem feedu. Spousta tvůrců se snaží prolomit algoritmus Instagramu, který doposud řadil příspěvky ve feedu dle různých, mnohdy neznámých kritérií.

Instagram nově nabídne hned 3 různé možnosti zobrazení:

  • V sekci Following přeměníte svůj feed do chronologického řazení,
  • díky Favorites budete moci sledovat pouze vybrané účty,
  • a stránka Home pak umožní stejný styl řazení jako doposud.

Chronologické řazení feedu na Instagramu

Díky chronologickému pořadí konečně vašim followerům neuniknou žádné příspěvky. Pár vyvolených již tuto funkci získalo a Instagram tak testuje její využití. Pro menší účty to však znamená hlavní – příspěvky už se neztratí v instagramovém časoprostoru. 

Pokud patříte k té části publika, které náhodné řazení příspěvků naopak baví, nemusíte zoufat. Možnost tohoto stylu řazení postů by měla být volitelná přímo na hlavní stránce.

Video až na prvním místě

Přestože Instagram vznikl jako platforma za účelem sdílení fotografií, video momentálně hraje prim. Společnost se do rozvoje funkcí pro zviditelnění fotografických postů příliš nehrne a do popředí se tak dostává právě video. Instagram tím reaguje zejména na úspěch konkurenčního TikToku, který v loňském roce zaznamenal rekordní počet stažení a svůj čas zde tráví každý měsíc 1 miliarda aktivních uživatelů.

Aby byl váš účet konkurenceschopný, samotné fotky v nablýskaném feedu už nebudou stačit. Čím dál více značek přistupuje k tvorbě Stories nebo spolupracuje s influencery na Reels.

Žhavou novinkou právě u Reels a klasických videí pak bude remixování. Chcete reagovat na video svého oblíbeného tvůrce či značky? Stačí upustit uzdu svojí kreativitě a třeba dokážete oslovit zcela nové publikum

Instagrameři všech zemí, spojte se!

Spolupráci tvůrců v jednotlivých formátech Instagram řadí do popředí všech letošních novinek. Tato funkce je již nějakou dobu běžně dostupná, avšak její větší nárůst lze očekávat právě v následujících měsících. A o co vlastně jde?

https://www.instagram.com/reel/CVOKMVNARZX/

U klasického příspěvku nebo Reels můžete označit značku či tvůrce, který je součástí příspěvku. Ten však musí toto označení nejprve přijmout. Pokud tak učiní, zobrazí se daný příspěvek ve feedu obou účtů. No a k čemu je to dobré? 

Díky spolupráci s účty s vyšší fanouškovskou základnou budete více vidět a můžete tak získat nové followery. Tuto možnost zajisté využijí zejména značky a influenceři. Instagram se snaží neustále rozvíjet komunitu tvůrců a tohle je jeden z kroků, jak toho zaručeně dosáhnout. 

Spolupráce značek a influencerů začíná být nezbytností. Ten, kdo chce na sociálních sítích uspět ve velkém, měl by o využití tohoto formátu určitě uvažovat.

Rock and scroll 

S vývojem videoformátů Reels a Stories přichází další změna, která je inspirována (kulantně řečeno) opět již zmiňovaným TikTokem. Jedná se o styl scrollování vertikálním způsobem. Doposud jsme se mezi jednotlivými příběhy pohybovali pouze po horizontální ose, avšak Instagram již na začátku ledna testoval opačný styl například v Turecku. 

Platforma oznámila vývoj této funkce již v loňském roce, její začlenění do běžného provozu je však na spadnutí a můžeme se tak těšit na jisté osvěžení ovládání. 

Mazání fotek z carouselu

Stalo se vám někdy, že jste zveřejnili sérii fotek – carousel – ale až po době jste zjistili, že jedna z fotografií se do tohoto formátu nehodí? Dříve byste museli zavřít oči, nebo odstranit celý příspěvek. Právě tato nová funkce v Instagramu vám však umožní odstranit pouze danou fotografii

Noční můra o nevkusném carouselu vás už nemusí trápit. Smazat konkrétní fotografii je nyní povoleno.

Libovolné pořadí fotek

Podle nedávného tweetu mobilního vývojáře a známého leakera Alessandra Paluzziho chystá Instagram zcela novou funkci, kterou nepochybně ocení perfekcionisté. Údajně se má jednat o možnost rozložení fotek v mřížce neboli gridu v libovolném pořadí.

Díky tomu se otevřou dveře dalším kreativním řešením a každý si bude moci mřížku uspořádat, například dle barev, i zpětně. 

Odkazy pro všechny!

Době, kdy mohly do svých Stories přidávat internetové odkazy pouze účty s více jak 10 tisíci followerů, odzvonilo. Tato funkce už je nyní dostupná všem. Vy tak můžete dostat fanoušky na svůj e-shop či blog tou nejjednodušší cestou. 

Instagram Stories

Obchod vzkvétá

Přestože v České republice stále není možné nakupovat přímo v aplikaci, jako je tomu v jiných zemích, funkce obchodu přímo v Instagramu se stává nedílnou součástí profilů e-shopů. Pokud jste jedním z nich a stále svou nabídku nemáte propojenou, zbytečně se připravujete o zajímavý prostor, kde prodávat.

https://business.instagram.com/shopping 

V současné době lze zboží v příspěvcích označovat a prostřednictvím odkazu se pak prokliknout přímo do e-shopu. Oblast internetového nákupu stále roste, na což slyší i Instagram. I proto lze různé funkce právě v kartě Obchod očekávat i během roku. 

Půjde například o identifikaci produktů ve videích. Platforma bude klást důraz na živá vysílání, jehož prostřednictvím lze obchod také využít. Během samotného vysílání mohou totiž vaši sledující koupit nabízené produkty, které jsou součástí videa. 

Tuto funkci tak využijí například influenceři, kteří se zajímají o módu a na svých účtech propagují značky oblečení či dělají tzv. hauly.

Nová (pro)vize pro tvůrce

Atraktivní možností pro instagramové tvůrce se v roce 2022 stane možnost provize z propagovaného produktu. Pokud obchod přes nějakého influencera prodá zboží, obdrží tento tvůrce od firmy určitou provizi.

Tím dostává spolupráce na Instagramu opět zcela nový rozměr. Za jak dlouho bude funkce dostupná i v Česku však stále není jasné.

Je toho víc

Některé funkce jsou dostupné pouze v určitých regionech, zpravidla ve Spojených státech. Jedná se například o placení za obsah přímo od followerů, tzv. tips. Většina novinek však postupem času doputuje i do našeho regionu a je dobré se připravit. 

Adam Mosseri, šéf Instagramu, na svém osobním účtu pravidelně referuje o chystaných novinkách, například pro daný měsíc. Pokud tedy tvoříte na Instagramu obsah, určitě jej neváhejte sledovat pro pravidelnou dávku trendů. 

A určitě sledujte také nás!